Komisia odporúča predkladateľovi, aby použil aktuálnu doložku vybraných vplyvov účinnú od 1. 4. 2016 a zároveň v nej vyznačil, že materiál nemá žiadne vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Stanovisko predkladateľa: akceptované
Komisia žiada predkladateľa o podrobnejšie dopracovanie doložky vybraných vplyvov v častiach: „2. Definovanie problému“, „3. Ciele a výsledný stav“, „4. Dotknuté subjekty“, „5. Alternatívne riešenia“ (uviesť, prečo neboli zvažované alternatívne riešenia).
Stanovisko predkladateľa: akceptované
K doložke vybraných vplyvov a analýze sociálnych vplyvov
Komisia žiada označiť negatívny sociálny vplyv návrhu a doplniť analýzu sociálnych vplyvov, v nej Komisia žiada analyzovať negatívny vplyv zvýšenia výdavkov pre dotknutú skupinu spotrebiteľov.
Stanovisko predkladateľa:
Analýza IFP týkajúca sa zdanenia fajčiarov indikuje, že spotrebitelia na Slovensku reagujú na vývoj cien cigariet len mierne, a teda vzhľadom na tempo rastu cien cigariet je ich celková spotreba na slovenskom trhu pomerne stabilná. Spotrebná daň slúži skôr ako daň, ktorou sa vo všeobecnosti zaťažuje spotreba produktov (spotreba tabaku) s negatívnymi externalitami. Funkcia spotrebných daní sa čoraz viac stáva jedným z nástrojov ochrany verejného zdravia a sociálnej politiky, aj zo strany Európskej komisie, preto nezastávame názor, že zvýšenie sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov má negatívne sociálne vplyvy.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
V časti 3.1, strana 9, Komisia odporúča uviesť: „Predkladaným návrhom budú ovplyvnené podnikateľské subjekty, ktoré vyrábajú nové kategórie tabakových výrobkov, predstavujúce inovácie v tabakovom priemysle. Zároveň tento návrh ovplyvní celý distribučný a obchodný reťazec tabakových výrobkov, t. z. aj malé a stredné podniky, ktoré v tejto oblasti podnikajú.“
V časti 3.5, strana 10, Komisia odporúča uviesť: „Navrhovaná zmena má negatívny vplyv na inovácie.“
Stanovisko predkladateľa:
Túto pripomienku pokladáme za irelevantnú vzhľadom na cieľ a obsah predloženého návrhu zákona, ktorý upravuje sadzby dane zavedených tabakových výrobkov. Zdaňovanie nových kategórií tabakových výrobkov nebolo predmetom predloženého návrhu zákona v rámci PPK a tiež nekorešponduje s Programovým vyhlásením vlády SR na roky 2016 – 2020, podľa ktorého vláda pristúpi k zvýšeniu spotrebnej dane z tabaku s dôrazom na ochranu zdravia obyvateľov.
Predkladateľ v rámci prípravy materiálu nevypracoval dostatočne Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie podľa bodu 4.5. Jednotnej metodiky, nakoľko tabuľka súhrnných nákladov regulácie nie je vyplnená. Nakoľko predkladateľ vyčíslil priame finančné náklady tým, že odkázal na príjmy rozpočtov verejnej správy vo výške 130,246 milióna eur v rokoch 2017-2020, táto suma patrí do riadku „celkové náklady regulácie“, rovnako je potrebné vyčísliť náklady na jedného podnikateľa.
Stanovisko predkladateľa:
Suma 201,417 milióna eur v rokoch 2017-2020, bola do riadku „celkové náklady regulácie“ doplnená, náklady na jedného podnikateľa nie je možné vyčísliť, keďže navrhovaná novela zasahuje rôznorodé podnikateľské subjekty.
K procesu
Predkladateľ predložil materiál dňa 28.06.2016 do skráteného Predbežného pripomienkového konania, čím nepostupoval v súlade s procesom podľa Jednotnej metodiky (účinná od 01.04.2016), nakoľko tejto fáze legislatívneho procesu predchádza:
1. rozhodnutie Ministerstva hospodárstva SR o potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5.5. Jednotnej metodiky, a to do desiatich pracovných dní od schválenia Plánu legislatívnych úloh vlády SR, ak je materiál doň zahrnutý. Plán legislatívnych úloh vlády SR bol schválený vládou SR 15.06.2016 a teda Ministerstvu hospodárstva SR ešte neuplynula lehota desiatich pracovných dní na informovanie predkladateľa o povinnosti vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi v momente, kedy predkladateľ predložil materiál do skráteného predbežného pripomienkového konania;
2. povinnosť vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5. Jednotnej metodiky, v