DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽaNO-NOVA).
Starostlivosť o dieťa do 6 rokov veku, starostlivosť o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom a opatrovanie alebo osobná asistencia dospelej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím (ďalej len „osobná starostlivosť“) je mimoriadne náročná, no zároveň nedocenená činnosť. Rodiny, ktoré sa starajú o svojich blízkych odkázaných na pomoc iných sú často vystavené zvýšenému riziku chudoby, nehovoriac o celkovom zhoršení sociálnej situácie rodiny, vrátane ovplyvnenia vzťahov v rodine.
Napriek tomu mnohé štúdie poukazujú na to, že osobná starostlivosť v domácom prostredí je najlepšia alternatíva pre opatrovaného (pokiaľ to dovolí jeho zdravotný stav). Aj keď opatrovatelia vykonávajú starostlivosť 24 hodín denne, z titulu poberania štátneho príspevku nemajú títo nárok na žiadnu kompenzáciu v čase choroby, alebo sťažený prístup k dovolenke cez odľahčovaciu službu (často sa však stáva, že samospráva nevie dostatočne zabezpečiť túto službu) či príspevok počas doby nezamestnanosti po ukončení opatrovania.
Preto vnímame tieto skupiny vyššie popísaných osôb aj z dlhodobého hľadiska sociálneho poistenia za znevýhodnené. A aj pokiaľ si chcú sami platiť napr. nemocenské poistenie, nie je im to samostatne umožnené, len v „balíku“ všetkých poistení pri dobrovoľnom sociálnom poistení.
Hoci sú vyššie uvedené skupiny osôb poistencami štátu v rámci dôchodkového poistenia, na účely dobrovoľného nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti to nemá žiaden vplyv. Inými slovami, ak si poistenec chce priplatiť nemocenské poistenie, alebo poistenie v nezamestnanosti, nemá inú možnosť ako zaplatiť celý balík dobrovoľného poistenia a to znamená, že dôchodkové poistenie má akoby platené dvojmo, raz ako poistenec štátu a druhý krát v rámci balíka dobrovoľného poistenia si ho uhradí sám.
Zámerom predkladaného návrhu zákona je udelenie výnimky z existujúcich vyššie načrtnutých poistných „balíčkov“ pre osoby vykonávajúce osobnú starostlivosť. Cieľom predkladaného návrhu zákona je umožniť osobám vykonávajúcim osobnú starostlivosť dobrovoľne sa nemocensky pripoistiť bez nutnosti ich duplicitného dobrovoľného dôchodkového poistenia, a zároveň im umožniť dobrovoľne sa poistiť v nezamestnanosti, bez toho, aby boli súčasne dobrovoľne nemocensky poistené a dobrovoľne dôchodkovo poistené.
Predkladaný návrh zákona zároveň zrušuje nelogické obmedzenie, podľa ktorého je osoba starajúca sa o ťažko zdravotne postihnutú osobu povinne dôchodkovo poistená najviac na obdobie 12 rokov, hoci sa tejto činnosti venuje aj omnoho dlhšie časové obdobie.
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, avšak má výrazne pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.