DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽaNO–NOVA) Erika Jurinová, Soňa Gaborčáková, Silvia Petruchová a Anna Verešová.
Jedným z pilierov volebného programu OĽaNO NOVA vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky bola podpora rodinnej politiky. V súlade s týmto volebným programom sa predkladá do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorého hlavným cieľom je zvýšenie daňového bonusu na vyživované dieťa na dvojnásobok.
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) pomenúva daňový bonus ako daňové zvýhodnenie na vyživované dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti. V tomto čase, kedy Slovenská republika jeden z najnižších populačných rastov v Európe, je štát povinný vytvoriť také nástroje, ktoré pomôžu mladým rodinám v rozhodovaní o prijatí ďalšieho dieťaťa do rodiny. Ekonomické nástroje jedným z dôležitých benefitov súčasnosti práve pri rozhodovaní o počte detí. Je nutné si uvedomiť, že rodičia vychovávajú deti nielen pre seba, ale pre spoločnosť, ktorú v budúcnosti (v aktívnom veku) odmenia vo forme odvádzania daní a odvodov. Preto je dôležité nepozerať sa na súčasné navýšenie sumy daňového bonusu ako na mínus pre štátny rozpočet, ale ako na veľký prínos a investíciu do budúcnosti. Navyše takéto opatrenie je zamerané na platcov dane, teda pre pracujúcich rodičov. Nie je nasmerované pre poberateľov sociálnych dávok.
Daňový bonus znižuje daň z príjmu tým ľuďom, ktorí vyživujú vlastné deti, osvojené deti, deti prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu a deti druhého z manželov.
Podľa súčasnej právnej úpravy si daňovník, ktorý v zdaňovacom období mal zdaniteľné príjmy
zo závislej činnosti (§ 5 zákona) aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy,
z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti 6 ods. 1 a 2 zákona) aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy a vykázal z týchto činností základ dane (čiastkový základ dane),
môže si uplatniť daňový bonus v sume 19,32 eura mesačne na každé vyživované dieťa žijúce v domácnosti s daňovníkom.
V súlade s § 52zd ods. 7 zákona daňový bonus sa zvyšuje k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia rovnakým koeficientom, ako sa zvyšovala suma životného minima k 1. júlu predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia. Na základe toho sa každoročne suma
daňového bonusu valorizuje; aktuálne výška daňového bonusu v roku 2016 je 21,41 eur mesačne, t.j. 256,92 eur ročne na každé dieťa.
Hlavným zámerom návrhu zákona je zvýšiť výšku daňového bonusu na dvojnásobok, čo bude mať priaznivý vplyv pre všetkých „živiteľov rodiny“, keďže toto opatrenie prinesie viac peňazí do rodinného rozpočtu.
Predkladaný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a na hospodárenie obyvateľstva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Zvyšuje sa daňový bonus z 19,32 eur mesačne na 38,64 eur mesačne. Táto suma daňového bonusu nie je konečná, keďže zároveň platí ustanovenie § 52zd ods. 7 zákona, v zmysle ktorého sa daňový bonus podľa § 33 zvyšuje k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia rovnakým koeficientom, ako sa zvyšovala suma životného minima k 1. júlu predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia. Toto ustanovenie je v účinnosti od 1. januára 2015 prijatím novely zákona (zákon č. 333/2014 Z. z.), v dôsledku čoho sa suma daňového bonusu upravuje nie k 1. júlu, ale k 1. januáru. Ostatné podmienky, pri splnení ktorých si daňovník môže uplatniť nárok na daňový bonus na každé vyživované dieťa žijúce s ním v domácnosti, zostávajú v predkladanom návrhu zákona nezmenené.
K Čl. II
Účinnosť predkladaného zákona sa, so zohľadnením legisvakančnej lehoty a úprave daňového bonusu vždy k 1. januáru príslušného kalendárneho roka, navrhuje od 1. januára 2017.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Erika Jurinová, Soňa Gaborčáková, Silvia Petruchová a Anna Verešová
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže zvýšením sumy daňového bonusu sa znižuje daň z príjmu daňovníkovi, čo predstavuje menej odvedených finančných prostriedkov do štátneho rozpočtu. Návrh zákona predstavuje záťaž pre rozpočet verejnej správy vo výške 261.516.000 eur ročne. Za roky 2017 a 2018 pokryjú výdavky úspory v rezorte dopravy, pochádzajúce z výdavkov na prevádzku, opravu a údržbu ciest a diaľnic. Podľa analýzy výdavkov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR cez projekt „hodnota za peniaze“ sa odkryla úspora vo výške 468.000.000 eur na roky 2017 2020. Ostatný výpadok dane z príjmov fyzických osôb navrhujeme financovať z príjmov zo zvýšenej sadzby z podnikania v regulovaných subjektoch, a to ročne vo výške 65.000.000 eur. Návrh zákona na druhej strane výrazne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a na hospodárenie obyvateľstva, keďže nižšia daň z príjmu predstavuje viac finančných prostriedkov napr. na starostlivosť o deti. Zvýšenie daňového bonusu sa dá považovať za efektívne opatrenie rodinnej politiky so zameraním sa na podporu viacdetných rodín.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.