dotácie (ďalej len „žiadateľ“). Dotácia totiž nemá slúžiť na pokrytie všetkých výdavkov žiadateľa a zabezpečenie celého chodu organizácie, prípadne inej entity podľa typu žiadateľa, ale len na podporu určitých častí činnosti žiadateľa (uskutočnenie konkrétneho projektu). Vzhľadom k tomu, že podkladom k vyhodnoteniu žiadostí je aj podrobný rozpočet projektu (pozri § 5 ods. 2 písm. b) návrhu zákona), ktorý má žiadateľ vo vlastnom záujme čo najpresnejšie vyčísliť a rátať so všetkými eventualitami výdavkov pri jeho zostavovaní vylučuje sa použitie prostriedkov z poskytnutej dotácie na účely úhrady výdavkov, ktoré neboli zahrnuté v rozpočte projektu. Vylúčené je tiež poskytnutie dotácie na činnosť, na ktorú má žiadateľ podľa osobitného predpisu poskytnuté prostriedky z verejného rozpočtu, aby sa zabránilo duplicitnému poskytnutiu peňažných prostriedkov na ten istý projekt, resp. činnosť žiadateľa.Na rozdiel od pôvodnej úpravy obsiahnutej v zákone č. 545/2010 Z. z., medzi oprávnené výdavky žiadateľa boli zaradené aj mzdy, platy, služobné príjmy a ich náhrady a ostatné osobné vyrovnania zamestnancov žiadateľa, keďže na zabezpečenie funkčnosti projektu je potrebný aj určitý personálny substrát, ktorý môže žiadateľa neúmerne zaťažiť.
K § 4
Taxatívnym výpočtom sa stanovuje okruh subjektov, ktorým možno dotáciu poskytnúť. Vyžaduje sa, aby išlo o slovenské subjekty (trvalý pobyt, miesto podnikania, alebo sídlo žiadateľa na území Slovenskej republiky). Určuje sa minimálna spoluúčasť žiadateľa na financovaní projektu, na ktorý sa dotácia poskytuje, a to vo výške minimálne 5 % z celkového rozpočtu projektu. Primerane sa však jeho spoluúčasť môže znížiť, ak mu nie je poskytnutá plná suma, o ktorú žiada. Zníženie vykonáva samotný subjekt, ktorému bola dotácia poskytnutá. Vzhľadom k tomu, že ide o možnosť a nie povinnosť, príjemca dotácie sa môže rozhodnúť či investuje do projektu vlastné zdroje v plnej výške alebo si ich primerane k výške poskytnutej dotácie zníži. Aby sa zamedzilo poskytnutiu dotácie na ten istý projekt od viacerých subjektov, resp. na projekt, ktorý už dotáciu v minulosti dostal, návrh zákona uvádza ako prekážku poskytnutia dotácie prípad, kedy projekt už dotáciu získal alebo o ňu žiada súčasne viacero subjektov. Žiadateľ musí mať zároveň vysporiadané finančné vzťahy s rozpočtami obcí a vyšších územných celkov. Keďže ide o poskytovanie finančných prostriedkov z verejných zdrojov, vyžaduje sa od žiadateľov, aby voči iným verejným subjektom nemali dlžoby. Týmto pravidlom sa má predchádzať situácii, v ktorej by bola dotácia poskytnutá „nedôveryhodnému“ žiadateľovi, ktorý má už pred poskytnutím dotácie určité nevysporiadané záväzky voči obci alebo vyššiemu územnému celku. Zároveň sa stanovuje, že sa táto podmienka nevzťahuje na žiadateľa, ktorým je obec alebo vyšší územný celok.
K § 5
Stanovuje sa, že dotáciu možno poskytnúť len na základe písomnej žiadosti, ktorej formulár bude žiadateľovi vygenerovaný informačným systémom po úspešnej elektronickej registrácii. Registrácia sa bude vykonávať v informačnom systéme, ktorého prepojenie bude uvedené na webovom sídle ministerstva spravodlivosti. Ide o úpravu, ktorú využíva, resp. využívalo aj ministerstvo zahraničných vecí, v ktorého pôsobnosti je poskytovanie dotácií až do 30. novembra 2016.
V ustanovení sa uvádza tiež výpočet príloh, ktoré musí žiadateľ spolu s prihláškou ministerstvu spravodlivosti predložiť. Prílohami sa overujú skutočnosti potrebné na zhodnotenie splnenia podmienok na poskytnutie dotácie, a zároveň sa predkladá návrh projektu, na uskutočnenie ktorého žiadateľ poskytnutie dotácie požaduje. Nepredloženie