Príloha č. 13.a
1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1 a
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2016
2017
2018
2019
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
160 000
160 000
160 000
160 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
- vplyv na rozpočet zdravotníckych zariadení financovaných zo zdrojov zdravotného poistenia
0
0
0
0
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
160 000
160 000
160 000
160 000
Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
20 000
20 000
20 000
20 000
Zdravotné poisťovne
140 000
140 000
140 000
140 000
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2a
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2016
2017
2018
2019
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
160 000
160 000
160 000
160 000
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
20 000
20 000
20 000
20 000
– verejné zdravotné poistenie
140 000
140 000
140 000
140 000
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Príloha č. 13.a
2
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Všetky výdavky súvisiace s návrhom budú zabezpečené v rámci rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a z rozpočtu zdravotných poisťovní bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Popis návrhu
Predmetom úpravy je úhrada za prevoz mŕtveho tela darcu ľudského orgánu zo zdravotníckeho zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti do miesta pohrebu. V súčasnosti tento prevoz mŕtveho tela uhrádzala rodina mŕtveho darcu ľudského orgánu alebo poskytovateľ ústavnej zdravotnej starostlivosti zdravotnícke zariadenie, ktoré odber ľudských orgánov z tela mŕtveho darcu ľudského orgánu vykonalo. Vzhľadom na potrebu zvýšenia počtu odberov ľudských orgánov a počtu vykonaných transplantácii ľudských orgánov sa navrhuje, že prevoz tela mŕtveho darcu bude rodine uhrádzať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Podľa dostupných údajov o počte vykonaných odberov za rok 2015 to bolo spolu 96 darcov ľudských orgánov s nákladmi z dostupných zdrojov vo výške maximum do 20 000 euro. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky predpokladá zvýšenie počtu odberov ľudských orgánov z tela mŕtvych darcov ľudských orgánov, a preto nie je možné jednoznačne vyčísliť náklady za tieto prevozy, ale ich len predpokladať.
Výška nákladov na prevozy tiel mŕtvych darcov ľudských orgánov sa v roku 2016 a v nasledujúcich rokoch predpokladá najviac vo výške 20 000 euro za rok. Tento vplyv sa nedá kvalifikovane odhadnúť, pretože táto suma bude závisieť od reálneho počtu mŕtvych darcov ľudských orgánov.
Predmetom úpravy je, aby poskytovatelia záchrannej zdravotnej služby prevážali ľudské orgány určené na transplantáciu a transplantačný tím zdravotníckych pracovníkov, v prípade potreby odberu ľudského orgánu a transplantácie ľudského orgánu predovšetkým pri odbere a transplantácii srdca alebo pečene, aj vrtuľníkom.
Celkové náklady za prevozy ľudských orgánov určených na transplantáciu a transplantačný tím zdravotníckych pracovníkov, v prípade potreby odberu ľudských orgánov (v prípade srdca alebo pečene a ich transplantácia, aj vrtuľníkom) sa predpokladajú najviac vo výške 140 000 euro. V roku 2015 bolo potrebných takýchto prevozov 44. Navýšenie nákladov a predpokladaná výška nákladov sa nedá kvalifikovane odhadnúť, pretože aj v súčasnosti v prípade odberu a transplantácie srdca (za rok 2015 ich bolo 27) a transplantačného tímu, tieto prevozy vykonáva záchranná zdravotná služba.
Cieľom predloženého návrhu je:
-zvýšiť počet odberov ľudských orgánov z tiel mŕtvych darcov,
-zvýšiť počet vykonaných transplantácii na území Slovenskej republiky.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
Príloha č. 13.a
3
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Výpočty vplyvov na verejné financie
Predloženým návrhom je úhrada za prevozy tiel mŕtvych darcov ľudských orgánov na ťarchu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, nepredpokladá sa záťaž na štátny rozpočet.
Návrhom zákona nie je možné kvalifikovane vyjadriť charakter a rozsah celkových nákladov a prínosov, pretože nie je možné konkrétne určiť počet darcov ľudských orgánov. Tento údaj bude známy až po prijatí legislatívy.
Finančný vplyv bude zabezpečený bez dodatočných požiadaviek zo štátneho rozpočtu. Predpokladaný ročný vplyv je odhadovaný na základe počtu vykonaných odberov ľudských orgánov z tiel darcov a na základe výšky úhrady za prevozy za rok 2015 a to ročne cca do 20 000 €.
Predloženým návrhom je úhrada za prevozy ľudských orgánov určených na transplantáciu a transplantačného tímu predovšetkým v prípade odberu a transplantácie srdca a pečene, na ťarchu zdravotných poisťovní zo zdrojov verejného zdravotného poistenia, nepredpokladá sa záťaž na štátny rozpočet.
Finančný vplyv bude zabezpečený bez dodatočných požiadaviek zo štátneho rozpočtu. Predpokladaný ročný vplyv na zdroje verejného zdravotného poistenia je odhadovaný na základe počtu vykonaných transplantácii za rok 2015 a to ročne cca do 140 000 (ide skutočne len o hrubý odhad, pretože ľudské orgány a transplantačný tím aj dnes preváža záchranná zdravotná služba).
Príloha č. 13.a
4
Novou právnou úpravou sa zavádzajú nové pokuty. Ich vplyv na rozpočet verejnej správy sa predpokladá len minimálny, alebo žiadny. Z uvedeného dôvodu nie je možné tento vplyv kvantifikovať.
Príloha č. 13.a
5
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2016
2017
2018
2019
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie