Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom predloženého návrhu je posilniť samosprávne kompetencie obcí a miest a stanoviť jednoduchšie pravidlá pre usmerňovanie vzhľadu exteriérov v jednotlivých lokalitách zo strany obcí. Navrhovanou úpravou sa umožňuje obciam prostredníctvom všeobecne záväzných nariadení regulovať umiestňovanie reklamných stavieb, najmä vymedziť v zastavanom území obce tie časti území, v ktorých bude umiestňovanie reklamných stavieb zakázané.
Stavebný zákon upravuje aj v súčasnosti podmienky realizácie reklamných stavieb, táto úprava sa v poslednom období však javí ako nedostatočná a najmä vo väčších mestách sa naplno prejavuje bezmocnosť samospráv v ich snahe stanoviť pre tento živelný jav určité základné mantinely. Predložený návrh preto zakladá obciam kompetenciu obcí regulovať prostredníctvom všeobecne záväzných nariadení umiestňovanie reklamných stavieb v obci a takisto povinnosť stavebného úradu toto všeobecne záväzné nariadenie dodržiavať pri jeho rozhodovacej činnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, nepredpokladá sa negatívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a ani sociálny vplyv.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie § 13a, v ktorom sa v oddiele 2 zákona upravujúcom územnoplánovacie podklady ukladá stavebným úradom a stavebníkom dodržiavať popri územnoplánovacích podkladoch aj všeobecne záväzné nariadenia obce o regulácii umiestňovania reklamných stavieb v obci podľa zákona o obecnom zriadení. Všeobecne záväzné nariadenie obce upravujúce reguláciu umiestňovania reklamných stavieb v obci tak bude musieť dodržiavať tak stavebný úrad, ako aj stavebník v rovnocennom súbehu s územnoplánovacími podkladmi.
K bodom 2, 5 a 6
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu vyvolanú zmenou v novelizačnom bode 4.
K bodu 3
V § 60 ods. 1 a v ods. 2 písm. d) sa navrhuje doplnenie ustanovení stavebného zákona upravujúcich prípady, kedy stavebný úrad
1)vyzve stavebníka, aby žiadosť v primeranej lehote doplnil, prípadne aby ju uviedol do súladu s podmienkami územného rozhodnutia, a upozorní ho, že inak stavebné konanie zastaví.
2)konanie zastaví.
V oboch prípadoch sa tieto ustanovenia dopĺňajú o situácie, kedy zámer stavebníka nekorešponduje s všeobecným záväzným nariadením obce o regulácii umiestňovania reklamných stavieb v obci.
K bodu 4
Dopĺňa sa ďalšia povinnosť stavebného úradu preskúmať, či je reklamná stavba v súlade so všeobecne záväzným nariadením obce pre umiestňovanie reklamných stavieb, ak takéto nariadenie bolo prijaté.
K bodu 7
Zavádza sa povinnosť pre stavebný úrad nariadiť vlastníkovi reklamnej stavby jej odstránenie v prípade, že jej umiestnenie je v rozpore so všeobecne záväzným nariadením obce o regulácii umiestňovania reklamných stavieb v obci.
K bodu 8
Nevyhnutná legislatívno-technická úprava vyvolaná zmenou v novelizačnom bode č. 1.
K bodu 9
V rámci § 138 upravujúceho súčinnosť a spoluprácu jednotlivých subjektov verejného sektora a stavebných úradov sa obciam ukladá povinnosť poskytovať stavebnému úradu informáciu o obsahu všeobecne záväzného nariadenia upravujúceho reguláciu umiestňovania reklamných stavieb, jeho zmenách a zrušení. Ustanovenie prvej vety sa logicky nevzťahuje na obce, ktoré sú stavebným úradom, ktorý vo veci rozhoduje.
K Čl. II
Vo väzbe na navrhovanú novelu stavebného zákona sa navrhuje aj doplnenie kompetencií obcí v oblasti realizácie reklamných stavieb v zastavanom území obce.
K čl. III
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona na 1. januára 2017.