K bodom 8 a 9Jedná sa o úpravu súvisiacu s bodom 8. V záujme hospodárnosti kontroly, sa navrhuje len jednoduché odovzdanie protokolu kontrolovanému subjektu, bez potreby prerokovania protokolu o výsledku kontroly, ak kontrolou neboli zistené žiadne pochybenia.
Navrhujeme zaviesť explicitnú povinnosť NKÚ upozorniť orgány činné v trestnom konaní vždy, keď na základe výsledkov kontrolnej činnosti existuje dôvodné podozrenie na spáchanie trestného činu.
S ohľadom na efektívnosť a snahu neplytvať personálnymi a časovými kapacitami kontrolórov NKÚ, prokurátorov a vyšetrovateľov, navrhujeme zavedenie explicitnej povinnosť NKÚ upozorniť orgány činné v trestnom konaní ak vznikla aspoň značná škoda.
Vedenie NKÚ podpísalo v máji 2015 s Ministerstvom vnútra SR a Generálnou prokuratúrou SR Memorandum o spolupráci. Okrem dojednania rôznych úrovní spolupráce a kontaktných osôb za jednotlivé inštitúcie sú v Memorande spomenuté viaceré oblasti vzájomnej spolupráce. Z pohľadu problému, na ktorý upozorňujeme a s ohľadom na návrh opatrenia zlepšiť spoluprácu s orgánmi činnými v trestnom konaní, ktoré navrhujeme, sú dôležité najmä dva body, a to:
a) výmena informácií a poznatkov súvisiacich s porušovaním všeobecne záväzných právnych predpisov SR, získaných pri činnosti strán memoranda. Strany memoranda si budú vymieňať informácie a poznatky na základe vlastného uváženia a iba také, ktoré považujú za potrebné pre činnosť strán memoranda,
b) súčinnosť pred začatím trestného konania (včasnosť podávania trestných oznámení, obsahové a formálne náležitosti trestných oznámení, druh a charakter listín pripojených k trestným oznámeniam) a v trestnom konaní.
Právna povaha a záväznosť memoránd je značne sporná. Vo všeobecnosti sa za záväzné považuje to ustanovenie, na ktorého záväznosti sa strany v memorande dohodli, pričom v súčasnosti podpísané Memorandum tento pojem vôbec neobsahuje.
Viaceré kauzy v nedávnej minulosti (napr. piešťanské CT) odhalili, že zverejnenie kontrolnej správy nie je dostatočným nástrojom na vymáhanie naplnenia odporúčaní zistených na základe kontroly, ani nie sú zárukou, že nekalé aktivity nebudú pokračovať.
Okrem inštitútu poriadkovej pokuty sa zavádza možnosť sankcionovať všetky subjekty, ktoré nenaplnia odporúčania NKÚ.