D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Jana Kiššová, Aloz Baránik a Jozef Rajtár.
Máme za to, že prvý zápis držiteľa motorového vozidla je administratívny úkon rovnaký pre všetky druhy áut bez ohľadu na výkon motora a niet dôvodu diferencovať výšku správnych poplatkov do pásiem v závislosti od výkonu motora.
Rovnaké výšky správnych poplatkov platia v súčasnosti pri prvom zápise na nielen nové motorové vozidlá, zakúpené v obchodnej sieti SR, ale aj na ojazdené motorové vozidlá, dovezené do SR zo zahraničia. A to aj zo štátov EU, čo je v rozpore so Zmluvou o fungovaní EU. Konkrétne s článkom 110 "Žiaden členský štát nezdaní výrobky z iných členských štátov nijakou priamou alebo nepriamou vnútroštátnou daňou prevyšujúcou dane ukladané priamo či nepriamo na podobné domáce výrobky." V tejto záležitosti je už známa odpoveď EK na otázku poslanca EP, Richarda Sulíka, ktorá potvrdzuje, že v takomto prípade je nutné zohľadniť pri stanovení registračnej dane amortizáciu motorového vozidla. Pričom registračný poplatok je v kontexte spôsobu jeho nastavenia výšky chápaný európskou komisiou ako registračná daň.
Podľa vyjadrenia zástupcu EK v uvedenej odpovedi, bolo už začaté konanie voči Slovenskej republike.
V prípade, že by ostali pravidlá výberu registračných poplatkov za motorové vozidlá pri prvom zápise bez zmeny, hrozia Slovenskej republike škody z titulu oprávnenia tých, ktorí už za ojazdené dovezené vozidlá takto stanovený poplatok zaplatili a tiež tých, ktorí v budúcnosti ešte za dovezené použité vozidlá zaplatia.
Návrh, ktorý predkladáme má racionalny základ postavený na stanovení poplatku výhradne na princípe administratívnych nákladov spojených s úkonom registrácie vozidla. Bez ohľadu na výkon motora vozidla, alebo iných technických údajov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.