DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Určovanie najnižšieho počtu žiakov v triedach na prvom stupni základných škôl by mohlo viesť k zníženiu dostupnosti primárneho vzdelania v okolí obce s menším počtom obyvateľov. K 15. septembru 2015 je evidovaných v sieti škôl a školských zariadení SR 642 základných škôl, zriadených len ročníkmi prvého stupňa, ktoré poskytujú výchovu a vzdelávanie 21385 žiakom v 1635 triedach. Navyše by uplatnením ustanovení § 29 ods. 8 pre všetky základné školy mohlo dôjsť k sťaženiu prístupu k vzdelaniu v materinskom jazyku na územiach s kvalifikovaným podielom príslušníkov národnostných menšín.
Zavedenie minimálnych počtov žiakov v triede základnej školy v školskom zákone malo súvislosť s predpokladanými zmenami spôsobu financovania regionálneho školstva, podľa ktorého sa malo normatívne financovanie škôl odvodzovať od naplnenosti triedy (tzv. „financovanie na triedu“).
Napriek tomu, že súčasný systém financovania je nastavený tak, aby podporoval zachovanie málotriednych základných škôl prostredníctvom zvýšeného normatívu na žiaka, niektorým základným školám nepostačuje ani tento zvýšený normatív, preto ich zriaďovatelia žiadajú o dofinancovanie v rámci dohodovacieho konania.
Preto programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na roky 2016 2020 počíta s novým systémovým riešením otázky financovania škôl a školských zariadení prijatím nového zákona. Prijatím predloženého návrhu sa otvára priestor na zohľadnenie tejto skutočnosti, t. j. zachovanie škôl poskytujúcich len primárne vzdelanie.
Zmena zákona je plnením záväzku vlády SR vyplývajúcej z jej programového vyhlásenia podporiť vyňatie všetkých málotriednych škôl z povinných kvót na jazykovo zmiešanom území. Selektívny prístup by neriešil rovnakú situáciu na jazykovo homogénnom území. Zrušenie najnižšieho počtu žiakov v triedach v základných školách len s ročníkmi prvého stupňa, zohľadňuje uplatnenie zásady rovnakého zaobchádzania s občanmi SR bez ohľadu na územie.
Vláda podporuje efektívnosť vynakladania finančných prostriedkov v regionálnom školstve postupnou optimalizáciou siete škôl a školských zariadení s dôrazom na druhý stupeň základných škôl a stredné školy, ale pri zabezpečení vzdelávania na prvom stupni základných škôl preferuje zohľadnenie potrieb jednotlivých regiónov, konkrétne potreby zabezpečenia maximálnej možnej dostupnosti primárneho vzdelávania.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. Bude mať pozitívny sociálny vplyv. Nebude mať vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, všeobecne záväznými právnymi predpismi, právne záväznými aktmi Európskej únie a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.