DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Účelom predloženia návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je vytvoriť zákonné predpoklady pre zabezpečenie možnosti pripomienkovania návrhov zákonov, ktoré podávajú poslanci a výbory Národnej rady Slovenskej republiky zo strany verejnosti.
Predvídateľný a stabilný právny poriadok ako výsledok kvalitnej a efektívnej normotvorby je jedným z významných faktorov rozvoja spoločnosti a fungovania štátu ako právneho štátu založeného na princípe právnej istoty. Stabilný a predvídateľný právny poriadok nie je len jedným z predpokladov právneho štátu, ale aj významným faktorom tak z hľadiska medzinárodnej konkurencieschopnosti a atraktívnosti Slovenskej republiky z pohľadu zahraničných investorov, ako aj z hľadiska konkurencieschopnosti domácich zamestnávateľov na domácich a zahraničných trhoch. Dosiahnutie tohto cieľa je možné aj prostredníctvom úzkej súčinnosti s tými, ktorých sa regulácia priamo týka, ako aj participáciou širokej odbornej verejnosti. Tomu zodpovedá aj požiadavka na to, aby poslanecké návrhy zákonov po prerokovaní v prvom čítaní boli predmetom pripomienkového konania za účasti verejnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nezakladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu vyhlášky s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Nie je ambíciou zákonnej úpravy upraviť všetky aspekty pripomienkového konania vykonávaného k návrhom zákonov, ktorých predkladateľmi poslanci a výbory. Preto sa navrhuje, aby podrobnosti o pripomienkovom konaní, ako napríklad lehoty na pripomienkové konanie, vymedzenie náležitostí pripomienky, spôsob uplatňovania pripomienok, vyhodnocovanie pripomienok upravila Národná rada Slovenskej republiky v legislatívnych pravidlách, ktoré schvaľuje podľa § 69. Ide o úpravu porovnateľnú s vládnymi legislatívnymi pravidlami, ktoré taktiež vykonávajú zákonnú úpravu (porovnaj § 2 ods. 3 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
K bodu 2
Doplnením nového § 74a sa zavádza do rokovacieho poriadku povinnosť vykonať pripomienkové konanie k návrhom zákonov, ktorých predkladateľmi poslanci a výbory. Predmetom pripomienkového konania budú len tie návrhy zákonov, o ktorých sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla, že ich prerokuje v druhom čítaní. Na tento účel sústredí z dôvodu prehľadnosti Kancelária Národná rada Slovenskej republiky takéto návrhy zákonov na webovom sídle národnej rady.
Zavádzané pripomienkové konanie je určené pre verejnosť; k tomu pozri dikciu „tak, aby bola zabezpečená možnosť uplatnenia pripomienok verejnosťou“. Verejnosťou treba v tomto prípade rozumieť fyzické a právnické osoby bez ohľadu na to, či súčasťou podnikateľského alebo mimovládneho sektora. Vláda Slovenskej republiky sa bude naďalej vyjadrovať k poslaneckým návrhom zákonov zaužívaným spôsobom, t.j. prostredníctvom podľa § 70 ods. 2 rokovacieho poriadku.
V odseku 2 sa navrhuje, aby navrhovateľ zákona, t.j. poslanci alebo výbory spracovali po ukončení pripomienkového konania vyhodnotenie uplatnených pripomienok. Tento dokument sa následne zverejní na webovom sídle národnej rady. Návrh zákona vyžaduje, aby tento dokument bol spracovaný ešte pred začatím rokovania výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený na prerokovanie v druhom čítaní.
K bodu 3
Návrh rozširuje povinnosť spravodajcu informovať členov príslušného výboru o výsledku pripomienkového konania vykonaného postupom podľa navrhovaného § 74a. Obsahom tejto informácie bude najmä informovanie o tom, či a v akom počte boli uplatnené pripomienky k návrhu zákona a či bolo vypracované a zverejnené vyhodnotenie pripomienkového konania ako to predpokladá navrhovaný § 74a.
K bodu 4
Z dôvodu zamedzenia kolízie doterajšej a novej právnej úpravy sa navrhuje štandardné prechodné ustanovenie. A teda povinnosť vykonať pripomienkové konanie sa nebude
5
vzťahovať na návrhy zákonov podané poslancami a výbormi pred účinnosťou zákona, t.j. pred 1. januárom 2017.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona so zohľadnením štandardnej dĺžky legislatívneho procesu od 1. októbra 2016.