DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Účelom predloženie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je vytvoriť zákonné predpoklady pre zabezpečenie ochrany objektov, v ktorých sídli Súdna rada Slovenskej republiky vrátane poriadku v týchto objektoch, a to zo strany príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže.
Vzhľadom na súčasnú úpravu v zákone č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov tento zámer nie je možné dosiahnuť inak ako zmenou zákona.
Dôvodom pre navrhovanú zmenu je aj fakt, že došlo k oddeleniu Súdnej rady Slovenskej republiky od Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, a to nie len o právnej stránke, ale aj fakticky, nakoľko Súdna rada Slovenskej republiky nebude sídliť v objekte Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, resp. Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorých ochrana a poriadok v nich je zabezpečovaný príslušníkmi Zboru väzenskej a justičnej stráže.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nezakladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu vyhlášky s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Gábor Gál
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
Po vzore právnej úpravy v doterajšom § 47 ods. 5 sa navrhuje obdobný koncept aj v prípade zabezpečovania ochrany a poriadku v priestoroch, v ktorých sídli Súdna rada Slovenskej republiky.
Subjektom oprávneným poveriť Zbor väzenskej a justičnej stráže zabezpečovaním ochrany objektu, v ktorom sídli Súdna rada Slovenskej republiky a poriadku v ňom bude minister spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorý svoje oprávnenie bude realizovať na základe dohody s predsedom Súdnej rady Slovenskej republiky.
Rozsah poverenia sa týka oprávnení Zboru väzenskej a justičnej stráže podľa § 47 ods. 1, 3 a 4 v plnom rozsahu. V prípade oprávnení podľa § 47 ods. 2 písm. d) f) je bezpredmetné, aby boli tieto vykonávané v priestoroch, v ktorých sídli Súdna rada Slovenskej republiky, nakoľko sa tieto vzťahujú trestného konania, ktoré Súdna rada Slovenskej republiky nevykonáva.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty a štandardnej dĺžky legislatívneho procesu od 1. októbra 2016.