D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Nicholsonová a Natália Blahová.
Hlavným zámerom predloženého návrhu zákona je zvýšenie ochrany osôb, ktoré sa dobrovoľne rozhodnú podstúpiť sterilizáciu a súčasne zaistiť, aby sa výkon sterilizácie pre osoby s minimálne štyrmi deťmi a pre osoby pre staršie ako 35 rokov s minimálne troma deťmi plne uhrádzal z verejného zdravotného poistenia, pričom táto suma by bola zdravotným poisťovniam plne refundovaná zo štátneho rozpočtu. Podľa súčasne platného stavu je možné vykonať sterilizáciu len na základe písomnej žiadosti s tým, že pacient, ktorému bude sterilizácia vykonaná, musí byť plne informovaný o celom zákroku, alternatívnych metódach antikoncepcie a plánovaného rodičovstva, možnej zmene životných okolností, ako aj o možnom zlyhaní a medicínskych dôsledkoch sterilizácie. Porozumenie a súhlas vyjadrí pacient podpisom pod písomný informovaný súhlas. Od okamihu podpisu informovaného súhlasu do vykonania zákroku musí potom ešte uplynúť minimálne 30 dní, počas ktorých je možné informovaný súhlas odvolať.
Predkladaná právna úprava zachováva súčasné nastavenie podmienok na vykonanie sterilizácie, ktorá bude aj naďalej vykonávaná výlučne na základe písomnej žiadosti. Nemení sa ani lehota, keď od podpisu informovaného súhlasu po zákrok musí uplynúť minimálne 30 dní. Podľa novely bude musieť byť pri podpise informovaného súhlasu prítomný aj iný zdravotnícky pracovník, ako napríklad ošetrujúca zdravotná sestra. Osoba, ktorá sa rozhodne podstúpiť dobrovoľnú sterilizáciu, bude môcť požiadať o prítomnosť ďalšieho svedka na základe vlastného výberu. Poskytovateľ bude povinný tejto osobe umožniť prítomnosť pri podpise informovaného súhlasu.
Najväčšou vecnou zmenou predloženej novely je bezplatná sterilizácia pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti, a pre osoby staršie ako 35 rokov, ktoré majú minimálne tri deti. V súčasnosti je priemerná pôrodnosť v Slovenskej republiky na jednu ženu približne 1,4 dieťaťa. Predkladaný návrh nebude mať vplyv na kontinuálne sa znižujúci trend pôrodnosti, práve z tohto dôvodu, že bezplatná sterilizácia bude prístupná len pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti (resp. pre osoby staršie ako 35 rokov s minimálne troma deťmi).
Je potrebné uvedomiť si, že cena jednej sterilizácie sa pohybuje od 300 eur do 500 eur. V súkromných zdravotníckych zariadeniach je cena 500 eur a vyššie. Pre rodiča, ktorý sa stará o štyri deti, môže byť suma, ktorú by musela vynaložiť na sterilizáciu príliš vysoká.
Sotva dokáže plne pokryť náklady na základné potreby pre svoje deti a rodinu, nie to ešte hľadať prostriedky na výkon, ktorý by, ak by bol bezplatný, pravdepodobne podstúpila.
Predkladaný návrh nezmierňuje podmienky na podstúpenie sterilizácie. Práve naopak, vo väčšine ustanovení zvyšujeme nielen právnu, odbornú, ale aj etickú ochranu osôb, ktoré sa rozhodnú tento zákrok podstúpiť. Keďže hovoríme o zákroku s celoživotnými dôsledkami, osoby, ktoré tento zákrok podstupujú by mali mať možnosť mať pri sebe aj svedka, ktorého si sami pri podpise informovaného súhlasu zvolia. Ide o nové opatrenie, ktoré by malo okrem zvýšenie právnej ochrany podporiť tieto osoby aj po psychickej stránke.
Dôležité pri tomto návrhu aj medzinárodné záväzky Slovenskej republiky, ktoré je potrebné pripomenúť. V zmysle Dohovoru o odstránení všetkých foriem diskriminácie žien (CEDAW z roku 1979) by mali štáty ženám a mužom zabezpečiť „... rovnaké práva rozhodnúť sa slobodne a zodpovedne o počte a čase narodenia ich detí...“. Dohovor ďalej zaručuje prístup k potrebným informáciám a vzdelaniu a umožňuje ženám a mužom využiť prostriedky na kontrolu veľkosti ich rodiny.
V roku 2002 prijal Európsky parlament rezolúciu o sexuálnom a reprodukčnom zdraví a právach (2001/2128(INI)), v ktorej konštatuje mimo iného, že kvôli obmedzenej dostupnosti a vysokým nákladom na primeranú antikoncepciu ako aj chýbajúce poradenské služby v strednej a východnej Európe zostáva interrupcia stále základným prostriedkom na reguláciu pôrodov.
V súvislosti s tým rezolúcia nalieha na vlády členských krajín a krajín uchádzajúcich sa o členstvo, aby sa usilovali o poskytovanie bezplatných alebo za malý poplatok, antikoncepčných prostriedkov a služieb pre sexuálne a reprodukčné zdravie, sociálne slabším skupinám, napr. mladým ľuďom, národnostným menšinám a sociálnym menšinám a aby zabezpečili ľuďom žijúcim v chudobe lepší prístup k službám pre reprodukčné a sexuálne zdravie a predovšetkým im ponúklo možnosť výberu antikoncepcie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhovaným ustanovením sa zavádza možnosť pre osoby, ktoré chcú podstúpiť sterilizáciu na základe písomnej žiadosti, aby mohli mať pri podpise informovaného súhlasu osobu podľa vlastného výberu. Vo veľa prípadoch táto osoba nebude slúžiť len ako svedok pri podpisovaní, či boli dodržané všetky zákonné podmienky, ale aj ako psychická podpora, ktorú osoby podstupujúce tak závažný zákrok s celoživotnými dôsledkami mnohokrát potrebujú.
K bodu 2
V § 40 ods. 3 sa zavádza nová povinnosť pre poskytovateľa, aby pri podpise informovaného súhlasu bol prítomný aj svedok, ktorý je zdravotníckym pracovníkom. Navrhovanou zmenou sa zvýšiť ochrana osôb podstupujúcich sterilizáciu. Osoba, ktorá bude podpisovať informovaný súhlas, tak bude mať možnosť vyžiadať si odborné vysvetlenie zákroku nielen od poskytovateľa, ale aj od inej osoby, ktorá sa v danej problematike vyzná. Týmto sa zvýši nielen ochrana osôb podstupujúcich sterilizáciu, ale aj kontrola medzi zdravotníckym personálom, poskytujúcim vysvetlenie k takémuto zákroku.
K čl. II
K bodu 1
Do zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa v § 4 zavádza uhrádzanie sterilizácie z verejného zdravotného poistenia a to pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti a pre osoby staršie ako 35 rokov, ktoré majú minimálne tri deti. Nárok na bezplatnú sterilizáciu budú mať rovnako ženy aj muži, po splnení minimálneho počtu detí, ktorý stanovuje zákon. Ako hranicu si predkladateľ zvolil minimálne štyri deti, čo nie je možné považovať za bránenie plodnosti, prípadne zhoršovanie podmienok pre plodenie detí. Zároveň sa navrhuje sa, aby sumu úhrad za vykonané sterilizácie preplácalo zdravotným poisťovniam Ministerstvo financií Slovenskej republiky z prostriedkov štátneho rozpočtu v plnom rozsahu, a to na štvrťročnej báze. De facto sa tak sterilizácie budú uhrádzať zo štátneho rozpočtu avšak navrhnutý model je administratívne jednoduchší, keďže medzi poisťovňami a zdravotníckymi zariadeniami existuje zabehnutý administratívny a platobný styk.
K bodu 2
Zavádza sa prechodné ustanovenie, ktorým sterilizácia, o ktorú si osoba požiadala na základe písomnej informovanej žiadosti a písomného informovaného súhlasu pred 1. októbrom 2016, sa uhradí podľa doterajších predpisov.
K čl. III
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. októbra 2016.