D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona sa predovšetkým:
-zavádza inštitút výpisu z kontrolného výkazu,
-zakladá nevyvrátiteľná domnienku (právna fikcia), že údaje z prijatej faktúry, ktoré platiteľ dane uviedol v kontrolnom výkaze, sú ním uznané čo do právneho dôvodu i výšky,
-rozširuje okruh exekučných titulov o výpis z kontrolného výkazu, čím sa zaručí expresná exekvovateľnosť nesplatených pohľadávok,
-zakotvuje, že dňom uplynutia lehoty na zaplatenie faktúry prestávajú byť obchodným tajomstvom údaje uvedené v nezaplatenej faktúre.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zakotvenie nevyvrátiteľnej domnienky (právnej fikcie), podľa ktorej všetko, čo osoba uviedla v kontrolnom výkaze je dňom podania kontrolného výkazu daňovému úradu touto osobou uznané v plnej výške.
K bodu 2
Navrhuje sa zavedenie výpisu z kontrolného výkazu; navrhovaná úprava nadväzuje na dnes legislatívne upravený kontrolný výkaz. Výpis z kontrolného výkazu obsahuje výlučne údaje uvedené v kontrolnom výkaze vzťahujúce sa na faktúru alebo na iný doklad o dodaní tovaru alebo služby, ktorú žiadateľ uviedol v žiadosti. Žiadateľom môže byť len osoba, ktorá vystavila faktúru alebo iný doklad o dodaní tovaru alebo služby a súčasťou žiadosti je príloha, ktorej obsahom je kópia faktúry, alebo iného dokladu o dodaní tovaru alebo služby.
K čl. II
K bodu 1
V záujme spružnenia exekučného procesu sa navrhuje definovať ako exekučný titul aj výpis z kontrolného výkazu vydaný daňovým úradom podľa zákona o dani z pridanej hodnoty. Podľa názoru predkladateľa poskytuje výpis z kontrolného výkazu vydaný daňovým úradom hodnoverný dôkaz o výške dlhu, jeho splatnosti a postoji dlžníka k dlhu ako takému. Ak totiž daňový subjekt zašle daňovému úradu kontrolný výkaz, jednoznačne tým vyjadruje svoj akceptačný postoj k danej pohľadávke z hľadiska všetkých jej atribútov uvedených v kontrolnom výkaze. Z tohto dôvodu vnímame ako zdĺhavé a administratívne náročné, aby danú pohľadávku musel potvrdzovať súd v platobnom rozkaze, resp. rozsudku.
K bodom 2 a 3
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s posunom novelizačných bodov.
K čl. III
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. septembra 2016.