DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 48/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení zákona č. 387/2015 Z. z. predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan a Jana Kiššová.
Cieľmi predloženej novely zákona o diaľničnej známke sú:
1.Zníženie neprimerane vysokej pokuty za použitie diaľnice bez zakúpenej diaľničnej známky.
2.Skrátenie doby na uloženie pokuty z dvoch rokov na jeden mesiac.
3.Možnosť zakúpiť diaľničnú známku na ľubovoľný počet dní, najviac na 365 dní.
4.Možnosť dodatočného zakúpenia diaľničnej známky do polnoci nasledujúceho dňa.
5.Nahradenie kumulatívnych pokút v dobe nábehu a nefunkčnosti kontrolného systému od 1.2.2016 do 31.7.2016 jednou pokutou za jazdu bez zakúpenej diaľničnej známky.
6.Zrušenie povinnosti zakúpenia diaľničnej známky za prívesný vozík.
Predloženým návrhom sa sleduje predovšetkým účinnejšie dosiahnutie tzv. výchovného charakteru sankcie. Sankcia za neuhradenie diaľničnej známky je v súčasnosti neprimerane vysoká a doba do kedy je vymáhateľná, môže byť za objektívnych podmienok trojročná. V súčasnosti môže byť sankcia za priestupok neuhradenia diaľničnej známky 300 eur, čo je 6 násobok hodnoty ročnej diaľničnej známky. V žiadnej z okolitých krajín nie je pokuta taká vysoká a máme za to, že cieľom zákona byť záujem vyberať poplatky za využívanie diaľnic a nie neúmerne vysoké pokuty. Zároveň hodnotíme právo správneho orgánu ukladať pokutu do troch rokov ako nesystémové a nemotivujúce. Vodič, ktorý dostane pokutu po troch rokoch nezmení svoje správanie, naopak vyvolá to u neho iba hnev.
Podľa v súčasnosti platného zákona je možné si zakúpiť diaľničnú známku len v troch variantoch. Na 10 dní, 30 dní a kalendárny rok. Vzhľadom k tomu, že v elektronickej podobe, považujeme za nevyužitie potenciálu, ktorý nám nový systém umožňuje. Motoristi určite privítajú variabilnejší systém kúpy diaľničnej známky. Zároveň, náš návrh odstraňuje nedostatok celoročnej známky, ktorej v súčasnosti končí platnosť vždy k 31. januáru nasledujúceho roka. A tak majitelia nových automobilov, ktoré kúpia v priebehu kalendárneho roka, ukrátení o jej využitie po dobu 12 celých mesiacov.
Nezakúpenie diaľničnej známky a využívanie diaľnice bez nej, môže mať veľa príčin. Môže to byť ľahostajnosť, nepozornosť ale môže to byť aj núdzový stav, kedy vodič za účelom záchrany života alebo iných dôvodov je nútený diaľnicu využiť. Hoci za normálnych okolností diaľnicu nevyužíva. Stav, aký platí v súčasnosti je nevyhovujúci. Naším návrhom chceme držiteľa vozidla motivovať poplatok za diaľnicu zaplatiť a nie vyrábať z neho porušovateľa dopravných predpisov. Preto v tomto zákone navrhujeme možnosť kúpiť si diaľničnú známku dodatočne po použití diaľnice a to do konca nasledujúceho dňa.
Systém spoplatnenia diaľnic formou elektronickej známky bol spustený do ostrej prevádzky od 1.2.2016. Napriek tomu, že od spustenia systému uplynulo niekoľko mesiacov, NDS ako organizácia, ktorá kontrolný systém prevádzkuje, nebola schopná poskytnúť relevantné údaje správnym orgánom, ktoré mali zasielať pokuty tým, čo diaľničnú využívali
bez zakúpenej diaľničnej známky. Príbehy ľudí, ktorí sa o svoje skúsenosti podelili nám dokazujú, že sa reálne stalo že z niekoľkých dôvodov použili motoristi diaľnicu s vedomím, že zaplatenú diaľničnú známku mali, v skutočnosti však v systéme evidovaná nebola. Stali sa tak neoprávnenými užívateľmi diaľnic. A podľa v súčasnosti platného zákona by im mala byť účtovaná pokuta za každý deň jazdy bez elektronickej diaľničnej známky. Táto situácia môže spôsobiť, že kumulovaná výška pokuty môže dosiahnuť niekoľko tisíc eur, čo môže niektoré rodiny ekonomicky zruinovať. Náš návrh predvída tieto problémy a kumulované viacnásobné porušenie v období 6 mesiacov po spustení tohto systému trestá jednou pokutou, ako keby sa držiteľ vozidla dopustil jedného priestupku.
Z okolitých krajín Slovensko je jediná krajina, v ktorej držiteľ vozidla je povinný si zakúpiť diaľničnú známku nielen za vozidlo, ale aj za prívesné vozidlo . Za rok 2014 tvorila suma za prívesné vozidlá inkasovaná za diaľničné známky približne 400 000 eur, čo pri celkovej sume vybratej na diaľničné známky približne 56 miliónov je 0,7 %. Je predpoklad, že zavedením elektronických známok a kontroly ich úhrady kamerovým systémom, bude odhalený prakticky každý držiteľ vozidla, ktorý diaľničnú známku nemá. A že teda logicky výber za predaj diaľničných známok stúpne o niekoľko miliónov eur. Okrem toho tým, že prívesné vozidlá často vo vlastníctve inej osoby ako držiteľa vozidla, ktorým je prívesné vozidlo ťahané, môže spôsobiť problémy v praxi, predovšetkým pri dokazovaní viny a vymáhaní pokút. Z uvedených dôvodov navrhujeme v zákone tieto poplatky zrušiť, zjednodušíme tak život všetkým motoristom a znížime štátnu byrokraciu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa upraviť ustanovenia § 2 ods. 2 zákona o diaľničnej známke, ktoré ustanovuje nový spôsob úhrady diaľničnej známky. Úhrada sa bude platiť na kalendárne dni bez ohľadu na počet vykonaných jázd, pričom maximálny počet dní úhrady je 365 dní.
K bodu 2
V odseku 3 sa vypúšťajú slová: alebo podobu papierovej nálepky, nakoľko tieto sa v súčasnosti nepoužívajú.
K bodu 3
Navrhuje sa úprava § 3 s tým, že dĺžku platnosti diaľničnej známky si môže užívateľ vymedzeného úseku ciest zvoliť podľa svojho uváženia, pričom minimálna dĺžka platnosti musí byť 1 deň, maximálna 365 dní. Prvý deň platnosti určuje užívateľ vymedzeného úseku ciest, pričom najskorším dňom platnosti môže byť deň predchádzajúci dňu zakúpenia diaľničnej známky.
K bodu 4
Navrhuje sa doplniť § 4 novým odsekom 3, ktorý ustanovuje výnimku z úhrady diaľničnej známky pre prívesný vozík, ktorý je súčasťou jazdnej súpravy a spolu s vozidlom spĺňa podmienky uvedené v § 2 ods. 1.
K bodu 5 a 6
Ide o súvisiacu úpravu ustanovení zákona o diaľničnej známke v súlade s navrhovanými legislatívnymi zmenami.
K bodu 7
Úhrada diaľničnej známky prostredníctvom nálepky sa dnes nepoužíva, preto sa navrhuje vypustenie príslušných ustanovení zo zákona.
K bodu 8
Úprava vypustenia ustanovenia súvisí s vypustením § 6 zo zákona o diaľničnej známke. Diaľničná známka v podobe papierovej nálepky sa v súčasnosti nepoužíva a teda je bezpredmetná.
K bodu 9
Upravuje sa nová skutková podstata priestupku ako aj výška sankcie za porušenie povinnosti.
K bodu 10
Upravujú sa osobitné ustanovenia o správnom delikte prevádzkovateľa vozidla alebo jazdnej súpravy.
K bodu 11
Upravuje sa lehota na uloženie pokuty a to najneskôr do jedného mesiaca odo dňa porušenia
povinnosti. Upravuje sa ustanovenie o splatnosti pokuty.
K bodu 13
Ide o úpravu prechodných ustanovení, ktorej účelom je upraviť postup v prípade opakovaného spáchania priestupku podľa §10 ods. 1 alebo opakované spáchanie správneho deliktu podľa §11 ods. 1, ktoré boli spáchané v období od 1.2.2016 do 31.7.2016 rovnakým prevádzkovateľom.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladanej novely zákona.