D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov NR SR.
Cieľom predloženého návrhu zákona je vypustenie organizačných a ekonomických poradcov z okruhu povinných osôb podľa zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, čím fyzickým a právnickým osobám, ktorý túto činnosť majú ako predmet svojej činnosti, odpadne povinnosť vypracúvať tzv. programy vlastnej činnosti.
V súčasnosti totiž podľa § 20 zák. č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti musia desiatky tisíc malých a stredných firiem vypracúvať tzv. Programy vlastnej činnosti povinnej osoby - t. zn. akési vnútropodnikové smernice upravujúce boj proti legalizácii príjmov súvisiacich napríklad s možným financovaním terorizmu. Do okruhu povinných osôb 5) zaradené aj firmy, ktoré majú v predmete podnikania uvedenú činnosť ekonomických alebo organizačných poradcov. To zahŕňa tisíce malých firiem, často jednoosobových spoločností s ručením obmedzeným, pri ktorých je možnosť reálne takéto smernice využiť minimálna. Vo svojej podstate tak ide o „povinnosť pre povinnosť“, čistú administratívnu záťaž s nulovou alebo minimálnou pridanou hodnotou.
Toto opatrenie je jedným z mnohých drobných príspevkov k celkovému zníženiu nadbytočnej administratívnej záťaže podnikateľských subjektov. Uvedená povinnosť ide nad rámec európskej legislatívy a sama o sebe nemá opodstatnenie. V súčasnosti platná smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 648/2012 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/60/ES a smernica Komisie 2006/70/ES v článku 2 vymedzuje okruh povinných subjektov, pričom v tomto okruhu nie je zahrnutý žiadny subjekt, ktorý by bolo možné označiť ako osobu oprávnenú vykonávať činnosť organizačného a ekonomického poradcu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákon bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B.Osobitná časť
K čl. I
V § 5 sa navrhuje spomedzi okruhu povinných osôb vypustenie právnickej osoby alebo fyzickej osoby oprávnenej vykonávať činnosť organizačného a ekonomického poradcu. V nadväznosti na § 20 predmetného zákona to znamená, že tieto osoby nebudú viac zo zákona povinné vypracúvať program vlastnej činnosti povinnej osoby a takisto nebudú povinné najmenej raz do roka zabezpečiť odbornú prípravu zamestnancov, ktorá je zameraná na oboznámenie sa s programom (§ 20 ods. 3).
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. januára 2017.