Otvorené výberové konania na funkciu sudcu predstavujú model, ktorý umožňuje
uchádzať sa o funkciu sudcu aj právnikom, ktorí spĺňajú zákonné predpoklady na funkciu
sudcu a nepôsobia priamo v justícii. Prípravné vzdelávanie sudcu, ktoré je predpokladom
toho, aby sa právnik, ktorý nepracuje v justícii, uchádzal o funkciu sudcu, predstavuje bariéru
záujmu uchádzať sa o túto funkciu pre právnikov nepôsobiacich v justícii. Vláda zmení
právnu úpravu tak, aby sa prípravné vzdelávania týkalo len tých uchádzačov, ktorí boli
úspešní vo výberovom konaní na funkciu sudcu.
Výber sudcu by zároveň mal prebiehať pod verejnou kontrolou. Pre objektívnosť
výberových konaní vláda zváži váhu subjektívneho hodnotenia (ústny pohovor ako súčasť
výberového konania), vytvorí jednotný hodnotiaci hárok pre hodnotenie ústneho pohovoru,
zavedie zastúpenie osoby z mimojustičného prostredia vo výberovej komisii (z radov osôb,
ktoré pôsobia v sektore vysokých škôl, právnických profesií či mimovládneho sektora), vláda
navrhne zvýšiť počet kandidátov v databáze členov výberovej komisie za Národnú radu SR,
perspektívne navrhne zmeniť zloženie výberovej komisie tak, aby polovicu členov tvorili
osoby z mimojustičného prostredia a polovicu sudcovia, a zváži možnosť videozáznamu z
ústneho pohovoru výberového konania. Len reálna možnosť verejnej kontroly môže vytvoriť
priestor pre objektívny výber kandidátov na sudcu. Vláda zavedie rovnakú úroveň verejnej
kontroly vo výberových konaniach tak na predsedov súdov, ako aj na sudcov.
Pravidelné hodnotenie práce sudcov, zavedené od roku 2012, je potrebné vyhodnotiť
a dopracovať, aby plnilo svoju funkciu. Práca sudcu sa má hodnotiť komplexne, preto každý
sudca má byť raz za päť rokov podrobený komplexnému hodnoteniu. Dnes hodnotenie
sudcov vykonávajú kolegovia, výsledky nie sú verejne známe. Je potrebné dopracovať
hodnotenie, najmä pokiaľ ide o hodnotiteľov. Vláda zváži vytvorenie tzv. hodnotiacich
senátov, ktoré budú tvoriť sudcovia, ktorí sa budú venovať len tejto činnosti. Pre zvýšenie
verejnej kontroly vláda zmení právnu úpravu tak, aby sa výsledky hodnotenia sudcov
zverejňovali.
V rámci verejnej kontroly justície vláda prehodnotí realizáciu zverejňovania súdnych
rozhodnutí a zverejňovania hodnotení sudcov z hľadiska ich prehľadnosti a zľahčenia
možnosti ďalšej analýzy, pričom do vyhodnotenia súčasného stavu zapojí verejnosť. Rovnaký
prístup vláda zaujme pri prehodnotení zverejňovania výsledkov disciplinárnych konaní proti
sudcom.
V oblasti otvoreného vládnutia v justícii vláda prijme opatrenia na zabezpečenie
prístupu k súdnym rozhodnutiam, prístupným výsledkom hodnotenia sudcov, disciplinárnym
rozhodnutiam všetkých právnických povolaní, prístup k databázam takým spôsobom, aby
tieto boli ľahko dohľadateľné a podľa možnosti boli prístupné aj vo forme metadát.
S cieľom zabezpečenia plynulého priebehu konaní pred disciplinárnymi senátmi vo
veciach disciplinárnych konaní proti sudcom vláda po konzultácii so Súdnou radou
a Najvyšším súdom SR prijme legislatívne opatrenie, ktoré určí jednoznačný orgán dohľadu
nad plynulosťou týchto konaní pri zachovaní zloženia disciplinárnych senátov.
Súdna rada je primárne orgánom sudcovskej legitimity. Po oddelení pozícií predsedu
Súdnej rady a predsedu Najvyššieho súdu vláda navrhne spresniť nezlučiteľnosti pozície
predsedu súdu a člena Súdnej rady v súlade s rozhodnutím Ústavného súdu, pretože
predseda Súdnej rady je súčasťou správy a riadenia sudcov a z tohto titulu podlieha riadiacej
právomoci ministra. Vláda bude presadzovať, aby nominanti politických mocí (prezidenta,
parlamentu a vlády) neboli sudcovia, a tým sa eliminovalo apriórne podozrievanie sudcov
nominovaných do tejto pozície politickou mocou zo spriaznenosti s tou-ktorou politickou
stranou. Maximálna úroveň transparentnosti činnosti Súdnej rady je podmienkou verejnej
kontroly.
58