Možnosť obce vydať všeobecne záväzné nariadenie v oblasti prevádzkovania hazardných hier bola do zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) zapracovaná prijatím novely zákona č. 439/2012 Z. z. účinnej od 1. januára 2013. Prax však ukazuje, že prijatá právna norma má niekoľko nedostatkov, ktoré zabraňujú efektívnemu regulovaniu spoločenských vzťahov v oblasti hazardných hier, najmä ochranu detí a mladistvých pred vznikom závislosti na hazardných hrách a nelegálnej až trestnej činnosti s tým súvisiacej.
Navrhovanou právnou úpravou sa upravuje prevádzkovanie hazardných hier, konkrétne sa rozširuje okruh hazardných hier, ktorých hranie sa bude môcť vo všeobecne záväznom nariadení obmedziť, o stávkové hry, t.j. hazardná hra podľa § 2 ods. 3 písm. c) zákona [podľa súčasnej právnej úpravy je možné obmedziť len hranie hazardných hier podľa § 2 ods 3 písm. b), d) e) a i) zákona].
Podľa súčasnej právnej úpravy môže obec vydať všeobecne záväzné nariadenie, ktorým sa zakáže prevádzkovanie všetkých hazardných hier podľa § 2 ods. 3 písm. b), d), e) a i), len na základe petície občanov, ktorú podporilo najmenej 30% obyvateľov obce. Takáto právna úprava však v praxi nekorešponduje s odôvodnenými požiadavkami obyvateľov obce a „zväzuje ruky“ obecnému zastupiteľstvu, ktoré hoci chce, tak nemôže z vlastnej iniciatívy konať.
Navrhuje sa preto niekoľko nasledovných úprav:
•všeobecne záväzné nariadenie bude môcť vydať obec aj z vlastnej iniciatívy, nielen na základe petície obyvateľov (takáto právna úprava platila na území Slovenskej republiky pred prijatím zákona č. 439/2012 Z. z.),
•rozširuje sa okruh hazardných hier, ktorých prevádzkovanie bude možné obmedziť, o stávkové hry, t.j. hazardná hry podľa § 3 ods. 2 písm. c) zákona,
•určuje sa, že všeobecne záväzným nariadením sa bude môcť zakázať prevádzkovanie len niektorých hazardných hier; podľa súčasnej právnej úpravy je totiž možné zakázať prevádzkovanie buď všetkých alebo ani jednej z uvedených hazardných hier,
•vo všeobecne záväznom nariadení sa určuje lehota (nie kratšia ako 3 mesiace), v ktorej je prevádzkovateľ hazardnej hry povinný skončiť jej prevádzkovanie, a to bez ohľadu na to, či sa skončila platnosť individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardnej hry.
Názor obyvateľov obce by mal byť pre každú obec veľmi dôležitý. Z toho dôvodu sa navrhuje, aby obec mala v zákone výslovne zakotvenú povinnosť rokovať o návrhu všeobecne záväzného nariadenia, ktorým by sa obmedzilo, resp. zakázalo hranie hazardných hier, ak je názor obyvateľov obce vyjadrený v petícii podporenej najmenej 30% obyvateľmi obce.
Obyvatelia obce sa v petícii môžu sťažovať nielen na to, že sa (i) hraním hazardných hier narúša verejný poriadok, ale aj na to, že (ii) prevádzkovaním hazardných hier dochádza k podstatnému zásahu do záujmov obyvateľov obce.
Narúšanie verejného poriadku ako jediný dôvod pre zorganizovanie petície obyvateľov, bol do zákona zakomponovaný novelou zákona č. 439/2012 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2013. Posúdenie miery narúšania verejného poriadku v obci v súvislosti s hraním hazardných hier na jej