NÁRODNÁ BANKA SLOVENSKA
Časť 1
Správa o výsledku hospodárenia za rok 2015
____________________________________________________________________________________________________________________
PREDKLADACIA SPRÁVA
Materiál „Správa o výsledku hospodárenia Národnej banky Slovenska za rok 2015“
sa predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky v zmysle § 39 ods. 5 zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení
neskorších predpisov (ďalej len „zákon o NBS“), ktorý ukladá Národnej banke Slovenska (ďalej
len „NBS“) predložiť ročnú správu o výsledku svojho hospodárenia Národnej rade Slovenskej
republiky do troch mesiacov po skončení kalendárneho roka.
Predkladaná správa hodnotí v zmysle § 39 zákona o NBS dosiahnuté výsledky hospodárenia
NBS za rok 2015 (časť 2 materiálu). Súčasťou materiálu je Správa nezávislého audítora
a účtovná závierka NBS k 31. decembru 2015 (časť 3 materiálu).
Konzistentnosť medzi obidvoma časťami materiálu, tzn. medzi hodnotením výsledkov
hospodárenia a účtovnou závierkou NBS, potvrdil audítor vo svojom Dodatku správy audítora
o overení súladu Správy o výsledku hospodárenia Národnej banky Slovenska za rok 2015
s účtovnou závierkou (časť 2 materiálu).
NBS ako súčasť Európskeho systému centrálnych bánk (ďalej len „ESCB“) a Eurosystému je
zaviazaná postupovať podľa pravidiel platných pre Eurosystém.
Hlavným cieľom ESCB je udržiavanie cenovej stability. Za účelom naplnenia tohto cieľa a úloh,
vyplývajúcich zo zákona o NBS, sa NBS podieľa na jednotnej menovej politike, ktorú pre
eurozónu určuje Európska centrálna banka (ďalej len „ECB“). Základná úroková sadzba v roku
2015 bola na úrovni 0,05 % (od 0,25 % do 0,05% v roku 2014). Priemerná miera inflácie (CPI)
v roku 2015 bola -0,3 % (-0,1 % v roku 2014). NBS sa v roku 2015 zúčastnila na menovo-
politických programoch v súlade s rozhodnutím Rady guvernérov a za účelom podpory oživenia
ekonomiky realizovala v priebehu roka 2015 nákupy cenných papierov pre menovopolitické
účely, pričom výrazný nárast zaznamenali portfóliá Covered Bond Purchase Programme 3
(ďalej len „CBPP3“, medziročný nárast o 1 164 mil. EUR) a Public Sector Purchase Programme
(ďalej len „PSPP“, nárast v objeme 4 141 mil. EUR).
V zmysle § 4 zákona o NBS zastupuje NBS Slovenskú republiku na základe poverenia vlády
Slovenskej republiky v medzinárodných finančných inštitúciách. NBS vydáva eurobankovky
a euromince, podporuje plynulé a hospodárne fungovanie platobných systémov, riadi,
koordinuje a zabezpečuje peňažný obeh, udržiava devízové rezervy, disponuje s nimi
a uskutočňuje devízové operácie, vykonáva dohľad nad finančným trhom. V oblasti výkonu
dohľadu nad finančným trhom bol rok 2015 pre banku významný z pohľadu zabezpečenia
nových činností a zodpovedností. V súvislosti s Jednotným mechanizmom dohľadu
v Eurosystéme a vytvorením bankovej únie sa NBS zapojila do spoločných dohľadov nad
bankami v Eurosystéme, úzko spolupracuje s ECB a národnými centrálnymi bankami pri
výkone dohľadu a zabezpečuje úlohy vyplývajúce zo zákona o riešení krízových situácií na
finančnom trhu. Súčasne od 1. januára 2015 banka vykonáva ochranu finančného spotrebiteľa.
V súlade s ustanovením § 39 ods. 4 zákona o NBS je výsledkom hospodárenia NBS
za účtovné obdobie vytvorený zisk alebo strata. NBS používa vytvorený zisk na prídely
do rezervného fondu a ďalších fondov vytváraných zo zisku, prípadne na úhradu straty
z minulých rokov. Stratu vytvorenú v účtovnom období Národná banka Slovenska môže uhradiť
z rezervného fondu alebo z iných fondov. Strata, o ktorej banková rada rozhodne, že zostane
neuhradená, sa prevedie do nasledujúceho účtovného obdobia. NBS v zmysle zákona nemôže
odvádzať voľné zdroje pri rozdeľovaní zisku do štátneho rozpočtu.
Za rok 2015 dosiahla NBS hrubý zisk 144,6 mil. EUR pred tvorbou všeobecnej rezervy na
finančné riziká (zisk 322,2 mil. EUR v 2014). V súlade s rozhodnutím Bankovej rady NBS zo
dňa 26. januára 2016 bola vytvorená všeobecná rezerva na finančné riziká vo výške
660 mil. EUR (140 mil. EUR bol dopad na zníženie hospodárskeho výsledku 2015). Všeobecná
rezerva na finančné riziká sa tvorí v súlade s usmernením ECB z 10. decembra 2012, ktorým
sa dopĺňa usmernenie ECB/2010/20 o právnom rámci pre účtovníctvo a finančné výkazníctvo
v Európskom systéme centrálnych bánk. Všeobecná rezerva na finančné riziká sa tvorí
1