Príloha II Iniciatívy programu REFIT1
REFIT je program regulačnej vhodnosti a efektívnosti Európskej komisie, ktorý má zjednodušiť právne predpisy EÚ a znížiť regulačné náklady, a to bez ohrozenia cieľov politiky. Program REFIT tak prispieva k jasnému, stabilnému a predvídateľnému regulačnému rámcu, ktorý podporuje rast a zamestnanosť.
Č.
Názov
Druh iniciatívy2
Opis rozsahu a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
Ďalšie posilnenie zamestnanosti, rastu a investícií
1.
REACH
Legislatívna/hodnotenie
Medzi opatrenia patria: vykonávacie nariadenie Komisie o zjednodušení postupu schvaľovania podľa nariadenia REACH, vykonávacie nariadenie Komisie o transparentnosti a spoločnom znášaní nákladov vo fórach pre výmenu informácií o látkach (SIEF) podľa nariadenia REACH a vzhľadom na povinnosť Komisie podať do 1. júna 2017 správu o vykonaní nariadenia REACH, ktorá vyplýva z článku 117 ods. 4 nariadenia (ES) č. 1907/2006, rovnako aj začatie hodnotenia, ktoré má byť dokončené v roku 2017.
MH SR
Nízka priorita
Pozícia MH SR – podpora pre tieto opatrenia .
Predpokladaný pozitívny dopad na MSP. Správa Komisie ako potenciálny podklad pre predpokladanú revíziu nariadenia REACH po roku 2018.
2.
Štandardný dokument k verejnému obstarávaniu a štandardný formulár pre zadávanie verejných zákaziek
Legislatívna
Vykonávacie nariadenie Komisie o európskom štandardnom dokumente k verejnému obstarávaniu (zavedenom novými smernicami o verejnom obstarávaní, aby sa predišlo opakovanému predkladaniu informácií pri každom predkladaní ponúk). Vykonávacie nariadenie Komisie – aktualizácia štandardných formulárov pre oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania v rámci zadávania verejných zákaziek.
UVO SR
Vysoká priorita
Transponované do nového zákona o verejnom obstarávaní+ vykonávacie nariadenia sú priamo účinné v členských štátoch.
1 V tejto prílohe sú uvedené tie nové iniciatívy, ktoré majú byť vykonané v roku 2016 a nie sú ešte uvedené v prílohe I. Všetky položky sú nad rámec toho, čo je uvedené v najnovšej verzii hodnotiacej tabuľky programu REFIT:
http://ec.europa.eu/smart-regulation/better_regulation/key_docs_en.htm
2 Druh iniciatívy je ba orientačný a môže sa zmeniť podľa výsledku postupu posúdenia vplyvu. V prípadoch, kde doposiaľ prebieha hodnotenie v rámci programu REFIT, tabuľka uvádza „opatrenia nadväzujúce na hodnotenie“. Hoci sa na rok 2016 chystajú určité nadväzujúce opatrenia, nie je ich rozsah a povaha v tejto fáze doposiaľ známe. Na účel informovania verejnosti o takýchto prípadných zvažovaných opatreniach a získania spätnej väzby od zúčastnených strán budú v roku 2016 zverejnené plány/úvodné posúdenia vplyvu:
http://ec.europa.eu/smart-regulation/roadmaps/index_sk.htm
Č.
Názov
Druh iniciatívy2
Opis rozsahu a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
3.
Výťahy (smernica 95/16/ES)
Hodnotenie
Hodnotenie sa bude týkať oblasti pôsobnosti, základných požiadaviek na ochranu zdravia a bezpečnosť a ich prepojenie s príslušným postupom posudzovania zhody.
MPSVR SR
Stredná priorita
SR podporuje prehodnotenie uvedenej smernice a jej zrušenie, keďže bola v dostatočnom rozsahu novelizovaná a doplnená smernicou č. 2014/68.
4.
Štátna pomoc: Oznámenie Komisie o zjednodušenom postupe vybavovania určitých druhov štátnej pomoci („oznámenie o zjednodušenom postupe“) (2009/C136/03)
Hodnotenie
Toto hodnotenie má za cieľ zohľadniť vývoj právnych predpisov v oblasti štátnej pomoci, rozhodovacej praxe a skúseností získaných pri uplatňovaní zjednodušeného postupu. Hodnotenie takisto určí ďalšie možnosti administratívneho zjednodušenia či zjednodušenia konaní.
MF SR
Stredná priorita
SR uvíta efektívne návrhy smerujúce k zjednodušeniu administratívnych postupov.
Odolná energetická Únia uplatňujúca výhľadovú politiku v oblasti zmeny klímy
5.
Cielené preskúmanie delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 639/2014 (oblasti ekologického záujmu)
Legislatívna
Revidovaný delegovaný/vykonávací akt v nadväznosti na záväzok Komisie vyhodnotiť po prvom roku skúsenosti s uplatňovaním oblastí ekologického záujmu stanovených v delegovanom nariadení Komisie (EÚ) č. 639/2014. Súčasť zjednodušenia SPP.
MPRV SR
Vysoká priorita
Pozícia SR: Je zásadné, aby sa pri revidovaní delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 639/2014 prihliadalo na zníženie zaťaženia poľnohospodárskych subjektov, kontrolovateľnosť opatrení zo strany správnych orgánov, ako aj revidovanie rozsahu notifikácií.
6.
Právne predpisy EÚ o ochrane prírody
Opatrenie nadväzujúce na hodnotenie
Opatrenie nadväzujúce na kontrolu vhodnosti smernice 2009/147/EHS o ochrane voľne žijúceho vtáctva a smernice 92/43/EHS o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín.
MŽP SR
Vysoká priorita. Právne predpisy ochrany prírody (smernica Rady 92/43/EHS z 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/147/ES z 30. novembra 2009 o ochrane voľne žijúceho vtáctva) sú základným pilierom ochrany biodiverzity v rámci EU, vyplýva z nich nielen budovanie sú stavy Natura 2000, ale aj ďalšie opatrenia na dosiahnutie alebo zlepšenie stavu biotopov a druhov európskeho významu, ktoré sú významné z hľadiska EÚ. Sú východiskom aj pre ďalšie aktivity, napr. konektivitu, výskum ai. Z doterajších predbežných výstupov vyplynula potreba zlepšiť implementáciu predpisov v praxi.
7.
Nariadenie o Európskom registri uvoľňovania a prenosov znečisťujúcich látok (E-PRTR)
Opatrenie nadväzujúce na hodnotenie
Táto iniciatíva nadväzuje na hodnotenie Komisie v rámci programu REFIT a na správu o vykonávaní nariadenia E-PRTR počas obdobia rokov 2010 až 2013.
MŽP SR
Vysoká priorita. Prehodnocovanie účinnosti a efektívnosti nariadenia EPaR o E-PRTR intenzívne prebieha, zároveň sa identifikujú možné problémy ovplyvňujúce kvalitu údajov ohlasovaných do E-PRTR. Zároveň prebieha koordinuácia a zohľadňovanie aktuálnych záležitostí a poznatkov z hodnotenia E-PRTR v oblasti priemyselných emisií, keďže postupne dochádza k prepájaniu údajov v E-PRTR s údajmi z prevádzok, prevádzkarní a zariadení spadajúcich pod režim smernice o priemyselných emisiách (IED).
8.
Smernica o kvalite palív
Opatrenie nadväzujúce na hodnotenie
Táto iniciatíva nadväzuje na výsledky hodnotenia v rámci programu REFIT.
MH SR/MŽP SR
Stredná priorita
bolo ukončené prerokovanie, prebieha implementačná fáza
9.
Iniciatíva podávania správ v oblasti životného prostredia
Hodnotenie
Kontrola vhodnosti s cieľom identifikovať príležitosti na zjednodušenie a zmiernenie povinností podávať správy na základe právnych predpisov EÚ v oblasti životného prostredia. Mal by sa tak vytvoriť modernejší, efektívnejší a účinnejší systém regulačného monitorovania.
MŽP SR
Vysoká. SR podporuje iniciatívu „Make it Work“ (MiW) zameranú na zefektívnenie monitorovania a podávania správ. Postupy na podávanie správ uplatňované v súčasnosti, ktoré sú vo viacerých prípadoch neharmonizované a duplicitné, predstavujú pre členské štáty záťaž. Preto podporujeme vypracovanie analýzy reportingových požiadaviek, ich opodstatnenosti vo vzťahu k ďalšiemu využitiu poskytovaných informácií a údajov, identifikáciu existujúcich duplicít, implementáciu zásady poskytnutia informácií a údajov, účel využitia rôznymi inštitúciami a zjednotenie mechanizmov poskytovania správ s využitím technických nástrojov a informácií.
10.
Iniciatíva podávania správ v oblasti energetickej únie
Hodnotenie
Kontrola vhodnosti/hodnotenia v oblasti politiky v oblasti klímy a energetiky s cieľom posúdiť konzistentnosť povinností podávať správy a administratívnu záťaž, ktorú tieto povinnosti predstavujú.
MH SR/MŽP SR
Vysoká priorita – kľúčovým prostriedkom k dosiahnutiu ambícií EEU je vypracovanie Národných plánov pre nastavenie klimatických a energetických cieľov do roku 2030. Príprava Národných plánov zahrňujúcich energetickú efektívnosť, OZE a nízko-uhlíkovú stratégiu (v gescii MŽP SR) je v rámci nového systému riadenia Energetickej únie pre SK PRES prioritnou agendou. Cieľom SR je dosiahnuť nezáväznosť cieľov pre OZE a energetickú efektívnosť na národnej úrovni.
Prepracovanejší a spravodlivejší vnútorný trh s posilnenou priemyselnou základňou
11.
Preskúmanie smernice o prospekte
Legislatívna
Súčasť únie kapitálových trhov ako opatrenie nadväzujúce na hodnotenie smernice o prospekte v rámci programu REFIT.
MF SR
Vysoká priorita
SR bude podporovať návrh nariadenia o prospekte s ohľadom na zníženie administratívnej a nákladovej náročnosti prípravy prospektov pri nezmenenej ochrane investorov.
12.
Preskúmanie nariadenia o európskom fonde rizikového kapitálu (EuVECA) a nariadenia o európskom fonde sociálneho podnikania (EuSEF)
Legislatívna
Legislatívne preskúmanie nariadenia o európskom fonde rizikového kapitálu (EuVECA) (č. 345/2013) a nariadenia o európskom fonde sociálneho podnikania (EuSEF) (č. 346/2013) s cieľom zvýšiť využitie týchto fondov v rámci únie kapitálových trhov bez toho, aby sa znížila úroveň ochrany investorov. Tieto špecializované investičné fondy rizikového kapitálu sú k dispozícii od roku 2013, ale doposiaľ bol ako EuVECA a EuSEF zriadený len malý počet fondov.
MF SR
Vysoká priorita
EuVECA a EuSEF sú podľa Akčného plánu Únie kapitálových trhov zaradené ako prioritné
oblasti až v 3. Q 2016. SR bude podporovať tieto návrhy.
13.
Colná a štatistická nomenklatúra a spoločný colný sadzobník (nariadenie Rady (EHS) č. 2658/87 z 23. júla 1987) – prepracované znenie
Legislatívna
Cieľom prepracovaného nariadenia je zosúladiť existujúce právne predpisy s Lisabonskou zmluvou. Komisia takisto zjednoduší a zníži regulačnú záťaž zvýšením prehľadnosti a zrozumiteľnosti tohto nariadenia.
MF SR
Vysoká priorita
SR podporuje zosúladenie nariadenia so súčasným právnym stavom.
14.
Spotrebná daň z tabaku (smernica Rady č. 2011/64/EÚ) – revízia
Legislatívna
Revízia sa má zaoberať výsledkami hodnotenia v rámci programu REFIT smernice Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane z tabakových výrobkov.
MF SR
Stredná priorita
EK predpokladá, že v roku 2016 budú schválené závery Rady k výsledkom hodnotenia. Na základe uvedených výsledkov predloží EK legislatívny návrh v roku 2017.
15.
Prístavné zberné zariadenia (smernica 2000/59/ES) – revízia
Legislatívna
Iniciatíva má smernicu prispôsobiť zásadným zmenám v Medzinárodnom dohovore o zabránení znečisťovaniu z lodí (dohovor MARPOL). Pritom revízia rovnako nadväzuje na výsledky hodnotenia smernice v rámci programu REFIT v roku 2015.
MDVRR SR
Nízka priorita
(pôvodná smernica/smernice boli transponované Nariadením vlády SR č. 66/2007 Z. z. o prístavných zberných zariadeniach na lodný odpad a na zvyšky nákladu v znení NV SR č. 167/2009 Z. z.
16.
Právne predpisy v oblasti ochrany zdravia a bezpečnosti pri práci
Opatrenie nadväzujúce na hodnotenie/legislatívna
Opatrenie nadväzujúce na hodnotenie v rámci programu REFIT smernice Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a ochrany zdravia pracovníkov pri práci a 23 súvisiacich smerníc s cieľom zvýšiť efektívnosť a účinnosť.
MPSVR SR
Vysoká priorita
SR podporuje hodnotenie rámcovej smernice v oblasti BOZP a nadväzujúceho súboru 23 individuálnych smerníc. Výsledky hodnotenia mali byť pôvodne zverejnené v r. 2015 a a mali byť súčasťou priorít programu SK PRES. najnovšie informácie svedčia o značnom oneskorení prác a možnom zverejnení návrhu na prelome r. 2016/17. Strategický rámec pre oblasť BOZP, s čím uvedená revízia úzko súvisí, je súčasťou trio programu, ale bez bližšieho určenia.
17.
Právne predpisy v oblasti potravín
Opatrenie nadväzujúce na hodnotenie
Opatrenie nadväzujúce na kontrolu vhodnosti všeobecného potravinového práva.
MPRV SR
Stredná až vysoká dôležitosť
Bude nadväzovať na výsledky hodnotenia EK peer review. V súčasnosti nie je možné predložiť podrobnejšie informácie k tejto priorite.
Predbežne predpokladáme, že z hľadiska EK bude mať uvedená priorita stupeň dôležitosti I. Legislatívne úpravy sa však t. č. nepredpokladajú.
18.
Opatrenie nadväzujúce na kontrolu vhodnosti správy o „preskúmaní finančných právnych predpisov“
Nadväzujúce opatrenie
Komisia by chcela určiť prípadné nezrovnalosti, nesúlad a nedostatky v rozpočtových pravidlách, ako aj zbytočnú regulačnú záťaž a faktory negatívne ovplyvňujúce dlhodobé investície a rast. V nadväznosti na túto výzvu na predloženie dôkazov útvary Komisie predložia do polovice roku 2016 správu o hlavných zisteniach a ďalších krokoch.
MF SR
Nízka priorita
Komisia avizovala zámer prijať takéto opatrenie, táto téma sa pravdepodobne otvorí vo februári 2016.
19.
Smernica o finančných konglomerátoch
Hodnotenie
Účelom smernice o finančných konglomerátoch (smernica 2002/87/ES v znení smernice 2011/89/EÚ) je zaistiť doplnkový dohľad nad regulovanými subjektmi, ktoré sú súčasťou finančného konglomerátu, t. j. skupín, ktoré sú držiteľmi povolení v odvetví bankovníctva i poisťovníctva. Zameriava sa na potenciálne riziká dvojitého prevodu (viacnásobného použitia kapitálu) a na „skupinové riziká“ (riziká nákazy, zložitosť riadenia, koncentrácia rizík a konflikt záujmov). Hodnotenie posúdi, či možno smernicu považovať za „vhodnú pre daný účel“.
MF SR, NBS
Stredná priorita
Zatiaľ nie je známy obsah a závery hodnotenia.
20.
Výživové a zdravotné tvrdenia o potravinách
Hodnotenie/legislatívna
Toto hodnotenie má posúdiť, či existujúce požiadavky týkajúce sa výživových profilov a tvrdení ohľadom rastlinných látok spĺňajú daný účel.
MZ SR
Nízka priorita
Pokiaľ ide o problematiku prehodnocovania legislatívy pre výživové a zdravotné tvrdenia v rámci tzv. Fitness check, ktorá sa týka aj iných oblastí EU legislatívy, bude sa hodnotiť nariadenie (EC) 1924/2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach v označení potravín (ďalej nariadenie (ES) 1924/2006) konkrétne v oblasti nutričných
profilov (ktoré mali byť prijaté
podľa uvedeného nariadenia do januára 2009, ale zatiaľ nie sú prijaté) a v oblasti zdravotných
tvrdení o rastlinách a prípravkoch
z nich v označení potravín.
21.
Kontrola vhodnosti právnych predpisov v oblasti námornej dopravy
Hodnotenie
Kontrola vhodnosti bude zahŕňať právne predpisy týkajúce sa povinností vlajkového štátu, štátnej prístavnej kontroly, monitorovacieho a informačného systému pre lodnú dopravu a smernice o ohlasovacích formalitách.
MDVaRR SR
Nízka priorita
SR nemá výhrady.
22.
Námorníci (smernica 2008/106/ES a smernica 2005/45/ES)
Hodnotenie
Smernica 2008/106/ES stanovuje pre námorníkov slúžiacich na palubách lodí Spoločenstva minimálne štandardy pre výcvik, vydávanie osvedčení a strážnu službu. Smernica 2005/45/ES sa týka vzájomného uznávania osvedčení námorníkov vydávaných v členských štátoch (a zmeny smernice 2001/25/ES).
MDVRR SR
Vysoká priorita
(smernica transponovaná do zákona č. 435/200 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov a výnosu MDVRR SR č. 05358/2014/C421-SCLVD/67299-M
zo 4. novembra 2014, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o získaní odbornej spôsobilosti člena lodnej posádky
23.
Smernica o písomnom vyhlásení 91/533/ES
Hodnotenie
Smernica Rady zo 14. októbra 1991 o povinnosti zamestnávateľa informovať zamestnancov o podmienkach vzťahujúcich sa na zmluvu alebo na pracovno-právny vzťah (91/533/EHS)
MPSVaR SR
Nízka priorita
Prehodnotenie zo strany EK. Všeobecná podpora zo strany SR.
24.
Pesticídy: právne predpisy týkajúce sa stanovovania maximálneho limitu rezíduí a uvádzania prípravkov na ochranu rastlín na trh
Hodnotenie
Účelom je začať hodnotenie nariadenia (ES) č. 1107/2009 a nariadenia (ES) č. 396/2005 a splniť povinnosť Komisie podľa nariadenia (ES) č. 1107/2009 (článok 82 a článok 62 ods. 5) a nariadenia (ES) č. 396/2005 (článok 47) vrátane vypracovania správ Európskemu parlamentu a Rade.
MPRV SR
Vysoká priorita
Uplatňovanie v praxi sa javí ako problémové, bolo by dobré návrh posúdiť a navrhnúť zlepšenie vo forme novely
25.
Smernica o poistení motorových vozidiel
Hodnotenie
Hodnotenie smernice 2009/103/ES, ktorá má pomáhať obyvateľom EÚ, ktorí sa stali účastníkmi dopravnej nehody v inej krajine EÚ. Na základe uvedenej smernice majú účastníci povinného poistenia motorových vozidiel vo všetkých krajinách EÚ krytie na prevádzku motorového vozidla v celej EÚ.
MF SR
Nízka priorita
Zatiaľ nie je známy obsah a závery hodnotenia.
Prepracovanejšia a spravodlivejšia hospodárska a menová únia
26.
Súbor opatrení v oblasti štatistík
Legislatívna/nelegislatívna
Tento súbor opatrení obsahuje rámcové nariadenia o integrácii sociálnych štatistík, o integrácii podnikových štatistík (FRIBS) a o poľnohospodárskych štatistikách.
ŠÚ SR
Vysoká priorita
Komisia sa predložením troch rámcových nariadení snaží pre dané oblasti štatistiky zjednodušiť legislatívny rámec, ktorý by mal zároveň umožniť pružnejšie reagovať na požiadavky používateľov štatistických údajov.
IESS - bude pokrývať zber údajov o osobách a domácnostiach na individuálnej úrovni. Prijatie EK – 2 Q 2016.
FRIBS – upraví ukazovatele podnikovej štatistiky, národných účtov, BOP, obchodných registrov a Re-design Intrastatu. Časťou FRIBS sú technické otázky ohľadom zdrojov údajov, technického prenosu dát, harmonizovaných definíciách ukazovateľov a implementačných plánoch FRIBS v oblasti podnikových štatistík. Prijatie EK – 4 Q 2016.
IFS – plánuje sa prijať do konca roka 2018, aby sa zabezpečil štrukturálny cenzus 2020. Bude obsahovať dáta, ktoré majú byť predkladané na úrovni poľnohospodárskeho subjektu (farmy). Nahradí nariadenie o FSS (1166/2008) a nariadenie o trvalých plodinách (vinohrady a ovocné sady). Do nariadenia budú integrované aj ďalšie štatistiky dostupné na úrovni farmy (napr. zavlažovanie, hnojenie a pod.).
Prijatie EK – 4 Q 2016
Oblasť spravodlivosti a základných práv založená na vzájomnej dôvere
27.
Rozsudky v manželských veciach a vo veciach rodičovských práv a povinností (Brusel IIa)
Legislatívna
Tato iniciatíva nadväzuje na posúdenie uplatňovania nariadenia (ES) č. 2201/2003 o právomoci a uznávaní a výkone rozsudkov v manželských veciach a vo veciach rodičovských práv a povinností.
MS SR
Nízka priorita
Všeobecná podpora zo strany SR.