Príloha I Nové iniciatívy
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
Ďalšie posilnenie zamestnanosti, rastu a investícií
1.
Program pre nové zručnosti pre Európu
Legislatívna/nelegislatívna
Program sa zameriava na podporu rozvoja zručností vrátane vzájomného uznávania kvalifikácií, podpory odbornej prípravy a vysokoškolského vzdelávania a využívania plného potenciálu pracovných miest v oblasti digitálnych technológií.
MŠVVaŠ SR
Vysoká priorita
Ide prierezovú iniciatívu. Súčasťou balíka by mala byť napríklad revízia odporúčania o zriadení Európskeho kvalifikačného rámca pre celoživotné vzdelávanie (EQF), revízia rozhodnutia o jednotnom rámci pre transparentnosť kvalifikácií a zručností (EUROPASS), iniciatíva o záruke kvalifikácie , dokument o digitálnych zručnostiach, problematika modernizácie vysokého školstva.
SR podporuje uvedenú iniciatívu, keďže pôjde o balík, ktorý vo významnej korešponduje s prioritami počas SK PRES 2016
2.
Nový začiatok pre pracujúcich rodičov
Legislatívna/nelegislatívna
Súbor legislatívnych a nelegislatívnych opatrení zameraných na lepšie riešenie výziev týkajúcich sa rovnováhy pracovného a súkromného života, ktorým čelia pracujúci rodičia a podporu účasti žien na trhu práce.
MPSVaR SR
Vysoká priorita
Súčasť politických priorít SK PRES (zameranie profilovej konferencie) a kľúčových iniciatív EK na rok 2016.
SR víta zámer EK a očakáva zverejnenie celého súboru opatrení;
Cieľom iniciatívy je riešiť problém vyváženia pracovného a súkromného života pracujúcich rodín; súčasťou je i nahradenie existujúceho návrhu z r. 2008
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
na revíziu smernice o materskej dovolenke. Iniciatíva má značný politický, legislatívny a aj ekonomický rozmer – a to zvýšenie účasti žien na trhu práce prostredníctvom modernizácie súčasného právneho a politického rámca EÚ a jeho lepšieho nastavenia na súčasné výzvy podmienky a trhu práce vrátane lepšieho rozdelenia opatrovateľských povinností medzi ženami a mužmi a posilnenia rodovej rovnosti na trhu práce.
SK iniciatívu podporuje, aktívne sa zapojí do otvorenej verejnej konzultácie s cieľom podporiť smerovanie možných riešení v oblasti tvoriacej jadro sociálnej politiky vlády. Ambíciou SK PRES je zabezpečiť na úrovni Rady efektívny priebeh rokovaní o balíku návrhov. Finálna pozícia SR bude závisieť od konkrétneho návrhu.
3.
Súbor opatrení v oblasti obehového hospodárstva
Legislatívna/nelegislatívna
Jeho cieľom je riešiť hospodárske a environmentálne záujmy prostredníctvom maximalizácie efektívnosti využívania zdrojov v celom hodnotovom reťazci (vrátane trvalo udržateľnej spotreby, výroby, nakladania s odpadom) a prostredníctvom inovácií, čím sa umožní rozvoj nových trhov a obchodných modelov. Tento balík bude zahŕňať široký akčný plán vrátane opatrení na monitorovanie účinného pokroku, ako aj návrh týkajúci sa odpadu s dlhodobými cieľmi.
MŽP SR
MH SR
MPaRR SR
MF SR
MD SR
Vysoká priorita
Pozícia: SR podporuje prípravu súboru opatrení v oblasti obehového hospodárstva, ktoré vníma ako jeden zo zásadných krokov prechodu na zelené hospodárstvo. Ako kľúčovú vnímame najmä otázku spolupráce, resp. zapojenia hlavných „aktérov“ najmä na národnej úrovni, v prípade SR najmä MH SR. Hoci je téma zaradená pod ENV, z veľkej časti sa dotýka práve kompetencií MH SR, sčasti aj kompetencií MŠVVŠ SR (oblasť udržateľnej spotreby a výroby, ťažby
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
surovín, obchodu, spotrebiteľskej politiky, inovácií a tiež výchovy a vzdelávania – MŠVVŠ SR). Kompetenčne MŽP SR patrí oblasť odpadového hospodárstva, t.j. druhá polovina „kruhu“ obehovej ekonomiky, t.j. moment, kedy sa z výrobku už stáva odpad. Ťažisko tejto iniciatívy, resp. navrhovaných opatrení by však malo spočívať v opatreniach zameraných na 1. polovinu „kruhu“, t.j. na oblasť ťažby, spracovania surovín, ekodizajnu, výrobkovej a spotrebiteľskej politiky. Spoluprácu s rezortom MH SR a jeho aktívne zapojenie sa do tejto iniciatívy považujeme za podmienku úspešného riešenia nielen na národnej úrovni, ale aj za podmienku úspešného zvládnutia témy počas SK PRES.
4.
Preskúmanie viacročného finančného rámca (VFR) na roky 2014 – 2020
Legislatívna/nelegislatívna
Preskúmanie viacročného finančného rámca v polovici trvania bude zamerané na lepšie spôsoby nasmerovania financovania na prioritné výzvy, ktorým EÚ čelí. Toto preskúmanie bude tiež hľadať spôsoby ďalšieho zamerania rozpočtu EÚ na výsledky zjednodušenia platných predpisov (REFIT), napr. pre európske štrukturálne a investičné fondy (EŠIF) a spoločnú poľnohospodársku politiku (SPP) a preskúma možnosti ďalšieho zjednodušenia financovania programu Horizont 2020.
MF SR, ÚV SR (spolugestor)
Vysoká priorita
SR je v otázke navyšovania financovania určitých prioritných oblastí, ako napr. migrácia, zahraničná politika v rámci preskúmania VFR flexibilná, nie však na úkor zníženia obálky pre politiku súdržnosti a poľnohospodárstvo (kde znižovanie finančných prostriedkov súčasná legislatíva vylučuje).
Diskusiu k preskúmaniu VFR by SR chcela udržať oddelenú od rokovaní k jednoročnému rozpočtu EÚ na rok 2017.
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
5.
Ďalšie kroky smerom k udržateľnej európskej budúcnosti
Nelegislatívna
Táto iniciatíva stanoví nový prístup k zabezpečeniu hospodárskeho rastu Európy a sociálnej a environmentálnej udržateľnosti po roku 2020, v ktorom sa zohľadní preskúmanie stratégie Európa 2020 a interné a externé plnenie cieľov trvalo udržateľného rozvoja OSN.
MŽP SR,
MZVaEZ SR,
MH SR,
MZ SR
Vysoká priorita
Nový prístup k zabezpečeniu hospodárskeho rastu a sociálnej a environmentálnej udržateľnosti je absolútne nevyhnutným o.i. aj pre stanovovanie jednotlivých sektorových politík. Na národnej úrovni je nevyhnutné, aby tému zastrešoval nadrezortný orgán, t.j. Úrad vlády SR.
Táto iniciatíva, i keď zaradená pod ENV, by jednoznačne mala byť zastrešená pracovníkom ÚV SR. MŽP SR môže spolupracovať.
MŽP SR hodnotí ciele udržateľného rozvoja ako ťažiskový príspevok v rámci problematiky udržateľného rozvoja, ktoré by sa za výraznejšej politickej podpory členských štátov, mohli pretaviť do konkrétnych budúcich opatrení (národných politík) a spoločných projektov v tejto oblasti. Pridanou hodnotou cieľov udržateľného rozvoja prispieva snaha o ich jednotnosť a súčinnosť medzi hospodárskymi, sociálnymi a environmentálnymi politikami. MŽP SR sa aktívne zapájalo do prípravného procesu post-2015 a participovalo na príprave spoločnej pozície EÚ k predmetnej problematike.
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
Pripojený jednotný digitálny trh
6.
Vykonávanie stratégie pre jednotný digitálny trh
Legislatívna/nelegislatívna
Stratégia pre jednotný digitálny trh navrhnutá v máji 2015 bude pokračovať s tromi súbormi opatrení: 1. oznámenie o autorských právach a legislatívny návrh týkajúci sa prenosnosti, ďalej legislatívne návrhy o autorských právach a preskúmanie smernice o satelitnom vysielaní a káblovej retransmisii (REFIT), legislatívne návrhy v oblasti digitálneho zmluvného práva, geografického blokovania a DPH pre elektronický obchod (REFIT) a preskúmanie nariadenia o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa (REFIT); 2. preskúmanie regulačného rámca pre telekomunikácie (REFIT) a preskúmanie smernice o audiovizuálnych a mediálnych službách (REFIT), a 3. legislatívny návrh týkajúci sa voľného toku údajov.
MF SR
(líder a koordinátor v oblasti jednotného digitálneho trhu)
MDVRR SR (gestor v oblasti preskúmania regulačného rámca pre elektronické komunikácie a v oblasti podpory cezhraničného doručovania balíkov)
Vysoká priorita
SK PRES označilo implementáciu stratégie DSM za jednu zo svojich hlavných obsahových priorít
Legislatíva v oblasti DPH bude zahŕňať okrem iného aj stanovenie pravidiel pre digitálne obchodovanie s tovarom a službami, rozšírenie elektronického mechanizmu jedného kontaktného miesta aj na tento druh obchodovania tak v EU, ako aj z tretích štátov. Ide o vysokú prioritu z pohľadu DPH. Legislatívny návrh bude predložený na rokovanie do Rady v priebehu SK PRES.
Jednotný digitálny trh a zavedenie DPH pre elektronický obchod môže mať dopad na účtovníctvo podnikov a s tým súvisiace administratívne záležitosti finančného vykazovania.
Revízia regulačného rámca pre elektronické komunikácie
Priorita: vysoká
Pozícia SR:
Cieľom iniciatívy je prispôsobiť pravidlá regulácie elektronických komunikácií rýchlo sa meniacim podmienkam na trhu. Návrh sa zameria najmä na harmonizáciu podmienok prideľovania frekvenčného spektra, zabezpečenie podmienok pre skutočný jednotný trh odstránením
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
rozdrobenosti regulácie na jednotlivých národných trhoch, opatrenia na podporu zavádzania vysokorýchlostných sietí vrátane vidieckych a riedko osídlených oblastí pri zachovaní účinnej hospodárskej súťaže, posilnenie inštitucionálneho rámca vrátane inštitúcií, v ktorých sú zastúpené jednotlivé členské štáty (BEREC – Orgán európskych regulátorov pre elektronické komunikácie a RSPG – Skupina pre politiku frekvenčného spektra) a zrovnoprávnenie regulácie tradičných a OTT (Over the Top) poskytovateľov porovnateľných služieb.
Návrh na revíziu veľkoobchodných poplatkov za medzinárodný roaming
Priorita: vysoká
Revízia veľkoobchodných poplatkov za využívanie sietí iných operátorov v rámci EÚ (medzinárodný roaming) tak, aby maloobchodné roamingové ceny mohli byť znížené na úroveň cien za domáce služby (tzv. nulový príplatok). Návrh bude pre SK PRES prioritný, keďže jeho prijatie je podmienkou na odstránenie roamingu od roku 2017, ako bolo dohodnuté v prijatom návrhu TSM (Telecoms Single Market, prijatý v októbri 2015). Ide o silne politickú/mediálnu tému, ktorá predstavuje symbol vnútorného trhu, a zdôrazňuje neexistenciu vnútorných hraníc v EÚ. SK PRES otvorí diskusie s cieľom dosiahnuť maximálny možný pokrok v negociáciách (všeobecný
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
prístup/general approach).
Návrh na harmonizáciu pásma 700MHz
Priorita: vysoká
Ide o harmonizáciu pásma 700 MHz, ktorá má vytvoriť predpoklady na zlepšenie širokopásmového pokrytia v EÚ. Návrh bude citlivý pre viacero ČŠ, vrátane SK, a to najmä z dôvodu pridelenia dlhodobých licencií na využívanie uvedeného pásma na účely DVB-T. V prípade SK bolo pásmo pridelené do roku 2021, resp. do roku 2029 na účely DVB-T (digitálne pozemské TV vysielanie), z čoho vyvstáva riziko potreby finančnej kompenzácie držiteľov licencie, ale najmä strata frekvencií nevyhnutných na zabezpečenie pokrytia celého územia SR signálom DVB-T.
Návrh na revíziu smernice o súkromí v elektronických komunikáciách (ePrivacy)
Priorita: vysoká
Napriek tomu, že smernica o ePrivacy je súčasťou regulačného rámca pre elektronické komunikácie, jej revízia sa realizuje samostatne. V súvislosti s očakávanými zmenami vyplývajúcimi z revízie smernice o ochrane osobných údajov, ako aj v súvislosti s plošnou analýzou trhovej sily takzvaných OTT hráčov a ich prípadnej regulácie ako poskytovateľov služieb elektronických komunikácií, KOM predloží návrh revízie
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
smernice o elektronickom súkromí (ePrivacy).
Návrh na podporu cezhraničného doručovania balíkov
Priorita: vysoká
Návrh na podporu cezhraničného doručovania balíkov, ktorý sa zameria na transparentnosť a interoperabilitu, s cieľom zníženia sadzieb za doručovanie medzi ČŠ, prostredníctvom zvýšeného regulačného dohľadu.
V prípade prijatia návrhu s priamymi regulačnými opatreniami na zníženie sadzieb cezhraničného doručovania balíkov možno očakávať nevôľu jednotlivých ČŠ (vrátane SK) ako aj samotných poskytovateľov poštových služieb; možné negatívne sociálne a spoločenské dopady vzhľadom na vysokú mieru zamestnanosti v odvetví logistiky a doručovania.
Odolná energetická únia uplatňujúca výhľadovú politiku v oblasti zmeny klímy
7.
Súbor opatrení v oblasti energetickej únie
Legislatívna/nelegislatívna
V nadväznosti na rámcovú stratégiu súbor opatrení pozostáva z: legislatívnych návrhov týkajúcich sa koncepcie trhu s elektrickou energiou a regulačného rámca, ako aj hodnotenia Agentúry pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky (ACER), a preskúmania nariadenia o bezpečnosti dodávok elektrickej energie;
MH SR v spolupráci s MŽP SR
Vysoká priorita Energetická únia (EEU) predstavuje pre Slovensko jednu z najvýznamnejších priorít v rámci SK PRES a predsedníckeho Trio. SK PRES považuje pokračovanie aktivít pri budovaní Európskej energetickej únie za kľúčový prvok pri zabezpečení bezpečnej, cenovo dostupnej a udržateľnej
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
preskúmania nariadenia o bezpečnosti dodávok plynu a preskúmania rozhodnutia o medzivládnych dohodách; rozhodnutí o spoločnom úsilí a začlenení sektora využívania pôdy, zmeny vo využívaní pôdy a lesného hospodárstva (LULUCF) do rámca politík v oblasti klímy na obdobie do roku 2030; balíka opatrení v oblasti energie z obnoviteľných zdrojov (REFIT) vrátane kritérií udržateľnosti pre biomasu a energetickej efektívnosti vrátane energetickej efektívnosti budov (REFIT).
dodávky energie. V rámci SK PRES bude prijatých množstvo legislatívnych aktov. Slovensko bude viesť diskusie v rámci EEU agendy na PS Rady a neformálnej/formálnej Rade TTE EU. Energetická únia zahrňuje predpisy v oblasti energetiky presahujúce na agendu rezortu MŽP SR (zmena klímy, pôda a lesné hospodárstvo). SK PRES očakáva dosiahnutie pokroku v týchto oblastiach a pokračovanie v naplňovaní stanovených cieľov Energetickej únie
Prehĺbený a spravodlivejší vnútorný trh s posilnenou priemyselnou základňou
8.
Súbor opatrení v oblasti mobility pracovnej sily
Legislatívna/nelegislatívna
Táto iniciatíva pozostáva z oznámenia týkajúceho sa pracovnej mobility, cieleného preskúmania smernice o vysielaní pracovníkov a preskúmania nariadení o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia.
MPSVaR SR
Vysoká priorita
SR víta iniciatívu EK, keďže byť zameraná tak na podporu mobility pracovnej sily ako integrálnej súčasti základných slobôd vnútorného trhu, pri súčasnej snahe o zamedzenie jej zneužívania.
SR však bude pri tejto iniciatíve obozretná, keďže uvedené ciele tejto iniciatívy môžu byť protichodné, a to aj pri zohľadnení politického kontextu, v ktorom sa očakáva predstavenie tejto iniciatívy.
SR podporuje vyvážený prístup pri napĺňaní cieľov iniciatívy. SR očakáva, že táto iniciatíva podporí fungovanie základných slobôd vnútorného trhu, najmä voľného pohybu pracovníkov a služieb.
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
Revízia smernice o vysielaní bude politicky citlivou a zložitou problematikou, ktorá rozdeľuje ČŠ a môže mať zásadný dopad na trhy práce a pracovnú mobilitu. Pre NL je to prioritná téma. Ambícia SK PRES pri tomto návrhu bude závisieť od závažnosti zmien v návrhu smernice ako i času, kedy nakoniec EK samotný návrh predloží.
Návrh je vysoko citlivý ako z pohľadu SK PRES tak i z národného hľadiska.
Návrh revízie nariadenia o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia by sa mal týkať dávok dlhodobej starostlivosti, rodinných dávok, dávok v nezamestnanosti a kodifikácie judikatúry SD v oblasti nepríspevkových dávok. EK citlivo pristupuje k návrhu tohto nariadenia aj s ohľadom na požiadavky UK súvisiace s plánovaným referendom o vystúpení UK z EÚ. Ambícia SK PRES pri tomto návrhu bude závisieť od závažnosti a kvantity zmien v návrhu nariadenia ako i času, kedy nakoniec EK samotný návrh predloží.
Návrh je potrebné považovať za citlivý z hľadiska SK PRES (citlivosť z národného hľadiska bude závisieť od samotného obsahu).
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
9.
Nadviazanie na stratégiu pre jednotný trh
Legislatívna/nelegislatívna
Stratégia pre jednotný trh sa bude uskutočňovať prostredníctvom usmernení o uplatňovaní právnych predpisov na podnikateľské modely v oblasti hospodárstva spoločného využívania zdrojov; opatrení pomáhajúcim malým a stredným podnikom, ako aj začínajúcim podnikom rásť; opatrení pomáhajúcim malým a stredným podnikom, ako aj začínajúcim podnikom rásť; iniciatív týkajúcich sa regulácie povolaní; legislatívnej iniciatívy formujúcej nový prístup k neúspechu v podnikaní a platobnej neschopnosti; legislatívnych iniciatív na uľahčenie cezhraničného poskytovania služieb, riešenie regulačných prekážok v kľúčových obchodných službách a službách v oblasti stavebníctva a riešenie diskriminácie na základe štátnej príslušnosti alebo miesta bydliska; preskúmania rámca v oblasti presadzovania práv duševného vlastníctva (REFIT); opatrení v oblasti harmonizácie vrátane noriem pre služby; návrhov týkajúcich sa nástrojov na získavanie informácií z trhu a zlepšeného postupu oznamovania podľa smernice o službách a akčného plánu na zvýšenie informovanosti o zásad vzájomného uznávania v sektore tovaru.
Prierezová agenda,
MF SR
MH SR
MŠVVŠ SR,
MS SR
ÚPV
Stredná priorita
Slovensko bude podporovať všetky aktivity podporujúce uľahčovanie voľného pohybu tovarov, služieb i pracovníkov.
Legislatíva v oblasti DPH predstavuje nízku prioritu, pretože komplexný legislatívny návrh na podporu SME v oblasti DPH sa očakáva až v roku 2017. Táto téma by nemala mať presah ani na SK PRES v oblasti DPH.
Iniciatíva jednotného trhu obsahuje aj opatrenia zamerané na malé a stredné podniky. Tieto opatrenia by mali zlepšiť prístup týchto podnikov na jednotný trh v podobe odstránenia niektorých prekážok. Táto iniciatíva sa môže okrajovo dotknúť obchodného práva spoločnosti v kontexte účtovníctva.
10.
Akčný plán v oblasti európskej obrany
Legislatívna/nelegislatívna
Zámerom je vytvoriť právny a politický rámec, ktorým sa zabezpečí, že európsky trh, priemyselná základňa a základňa zručností budú schopné poskytnúť prioritné
MO SR
Stredná priorita
SR podporuje implementáciu Akčného plánu v oblasti európskej obrany Programu práce Európskej komisie na rok 2016
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
vojenské spôsobilosti, ktoré členské štáty môžu potrebovať pre naplnenie budúcich potrieb v oblasti bezpečnosti.
a Akčný plán Európskej komisie, ktorý je súčasťou dokumentu Smerom ku konkurencieschopnejšiemu a efektívnejšiemu odvetviu obrany a bezpečnosti.
11.
Akčný plán v oblasti DPH
Legislatívna/nelegislatívna
Akčný plán sa zameriava na dosiahnutie účinných systémov DPH odolných voči podvodom a bude zahŕňať iniciatívy týkajúce sa sadzieb DPH (REFIT) a návrh týkajúci sa DPH pre elektronický obchod (REFIT) v rámci stratégie pre jednotný digitálny trh a oznámenie stanovujúce konečný režim DPH (REFIT).
MF SR
Vysoká priorita
Z predložených iniciatív vníma SR ako jednu z najvýznamnejších Oznámenie o definitívnom režime DPH, v rámci ktorého sa musí Rada rozhodnúť, aký systém zdanenia DPH bude uplatňovaný v rámci definitívneho cezhraničného zdaňovania tovaru medzi zdaniteľnými osobami.
12.
Súbor opatrení zameraných na daň z príjmu právnických osôb
Legislatívna/nelegislatívna
V nadväznosti na oznámenie „Spravodlivý a efektívny systém dane z príjmu právnických osôb v Európskej únii: päť kľúčových oblastí, v ktorých treba konať“ zahŕňa tento balík súbor opatrení na zvýšenie transparentnosti systému dane z príjmu právnických osôb a boj proti daňovým únikom, a to aj prostredníctvom vykonávania medzinárodných noriem v oblasti narúšania základu dane a presunu ziskov a postupný prístup, ktorý sa začne schválením povinného základu dane (REFIT) a zároveň stiahnutím existujúceho návrhu o spoločnom konsolidovanom základe dane z príjmov právnických osôb (CCCTB).
MF SR
Vysoká priorita
SR víta plán EK venovať sa opatreniam na zvýšenie transparentnosti systému dane z príjmov právnických osôb a boj proti daňovým únikom, čo zároveň aj v súlade s politikou súčasnej vlády SR.
SR zároveň víta pozitívne zámery EK v oblasti plánov s návrhom k CCCTB a prioritizovanie prác v záujme postupného riešenia otázok súvisiacich s medzinárodnými aspektmi CCCTB formou tzv. anti-BEPS smernice. Zároveň vidíme potrebu budúceho citlivého skúmania plánovaného návrhu EK k CCTB, pokiaľ ide o povinný spoločný základ dane. Počas SK PRES predpokladáme otvorenie rokovaní k novému návrhu CCTB a riešenie
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
niektorých nelegislatívnych oblastí vo väzbe na Akčný plán pre spravodlivejšie a efektívnejšie zdaňovanie právnických osôb v EÚ.
13.
Vesmírna stratégia pre Európu
Nelegislatívna
Stratégia bude koordinovať rôzne aspekty činností EÚ v kozmickom priestore vrátane plánu konkrétnych opatrení pre cielené odvetvové aplikácie a ďalší rozvoj vesmírnych programov EÚ v prospech hospodárstva, verejných orgánov a celej spoločnosti.
MŠVVaŠ SR
Vysoká priorita
SR podporuje vytvorenie spoločnej európskej vesmírnej politiky a vytvorenie vhodného spoločného nástroja medzi EÚ(reprezentovanú EK a ČŠ) a ESA. Vzťahy medzi EÚ a ESA sú jednou z plánovaných priorít SK PRES.
Prepracovanejšia a spravodlivejšia hospodárska a menová únia
14.
Pilier sociálnych práv
Legislatívna/nelegislatívna
Táto iniciatíva bude riešiť nedostatky v existujúcich právnych predpisoch a určovať spoločné zásady a referenčné kritériá s cieľom postupne dosiahnuť väčšiu konvergenciu výsledkov v oblasti zamestnanosti a sociálnych vecí.
MPSVaR SR
Stredná až vysoká priorita (najmä z hľadiska potenciálneho vplyvu na budúcu legislatívu, kompetencie ČŠ administratívne zaťaženie); súvislosť s prioritami SK PRES najmä v oblasti identifikácie neaktuálnej a neefektívnej legislatívy z hľadiska budúcich potrieb trhu práce a sociálnej ochrany. Prioritne sa týka členov eurozóny.
SR návrh víta, keďže má ambíciu prispieť k posilneniu konvergencie medzi ČŠ a v rámci spoločnosti a modernizovať existujúcu legislatívu, avšak SR musí byť obozretná, aby pod „rúškom“ konvergencie neprichádzalo k neprimeranej harmonizácii .
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
15.
Európsky bankový systém ochrany vkladov/dobudovanie bankovej únie
Legislatívna/nelegislatívna
Na základe správy piatich predsedov bude prijatý návrh krokov na vytvorenie európskeho bankového systému ochrany vkladov, ktorý bude vychádzať z mechanizmu zaistenia. V oznámení sa stanovia ďalšie opatrenia na dobudovanie bankovej únie.
MF SR
Stredná priorita
Návrh vo všeobecnosti podporujeme. Dôležitou je ochrana členských štátov s už existujúcimi systémami ochrany vkladov a správne nastavenie systému aby neznevýhodňoval prudentné finančné inštitúcie.
Obchod: Rozumná a vyvážená dohoda o voľnom obchode s USA
16.
Nadviazanie na obchodnú a investičnú stratégiu
Legislatívna/nelegislatívna
V kontexte stratégie „Obchod pre všetkých“ pre efektívnejšiu a transparentnejšiu obchodnú a investičnú politiku založenú na hodnotách bude Komisia pokračovať v rokovaniach s USA o TTIP a takisto pracovať v rámci WTO, viesť strategický dialóg s ázijskými krajinami a zabezpečovať správne vykonávanie všetkých dohôd o hospodárskom partnerstve.
MH SR
Spolugestor MF SR
Vysoká priorita
SR podporuje zameranie novej spoločnej obchodnej a investičnej politiky „Obchod pre všetkých“. V jej kontexte podporuje pokračovanie multilaterálnych rokovaní DDA na pôde WTO. Pre ich ďalší vývoj budú dôležité závery 10. Ministerskej konferencie WTO, ktorá sa uskutoční v decembri 2015 v Nairobi, Keňa. Implementácia tzv. post-Nairobi pracovného programu sa bude realizovať počas SK PRES. SR ďalej podporuje rokovania o preferenčnej obchodnej dohode TTIP medzi a USA, konečný výsledok však musí byť akceptovateľný z pohľadu ofenzívnych aj defenzívnych záujmov členských štátov EÚ. Vysoko dôležitá je tiež správna vyváženosť medzi rozsahom záväzkov oboch rokujúcich strán, ktoré prijmú vo finálnej dohode. Doposiaľ sa uskutočnilo 11. kôl rokovaní, najbližšie je predbežne plánované na február 2016. TTIP je veľmi komplexná
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
dohoda, preto rokovania o obsahu jednotlivých oblastí v rôznych štádiách rozpracovanosti. Úspešné ukončenie rokovaní TTIP ešte počas mandátu súčasného prezidenta patrí k prioritám Obamovej administratívy. Je preto možné, že rokovania o TTIP budú v záverečnej fáze (finalizácia alebo parafovanie) už počas SK PRES.
Rokovania k TTIP – audítorské služby
Stupeň priority: stredná
TTIP zahŕňa aj obchod so službami, presnejšie audítorské služby, ktorých mobilita, pohyb, poskytovanie a vzájomné uznávanie majú byť ekvivalentné medzi EÚ a USA. Problematika audítorských služieb ešte nebola bližšie diskutovaná v rámci TTIP rokovaní, keďže v súčasnosti sa služby riešia v rámci profesie architektov. Audítorské služby má v kompetencii okrem MF SR, najmä Úrad pre dohľad nad výkonom auditu.
Dokončenie prebiehajúcich rokovaní a vstup do platnosti dojednaných dohôd
Stupeň priority: stredná
MF SR považuje dokončenie, resp. dosiahnutie pokroku v prebiehajúcich rokovaniach s Japonskom, Čínou a Mjanmarskom za strednú prioritu s ohľadom na ekonomický význam dohôd a v prípade Číny aj s ohľadom na
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
nahradenie existujúcej Dohody o podpore a vzájomnej ochrane investícií medzi Slovenskou republikou a Čínskou ľudovou republikou. MF SR považuje nadobudnutie platnosti dojednanej dohody CETA za strednú prioritu s ohľadom na ekonomický význam dohody a nahradenie existujúcej Dohody o podpore a vzájomnej ochrane investícií medzi Slovenskou republikou a Kanadou.
Začatie nových rokovaní investičných dohôd
Stupeň priority: nízka
MF SR považuje začatie nových rokovaní obchodných a investičných dohôd za nízku prioritu vzhľadom na potrebu dokončiť existujúce rokovania, ako aj vzhľadom na otvorenú otázku rozdelenia kompetencií a ČŠ na uzatváranie obchodných a investičných dohôd.
Oblasť spravodlivosti a základných práv založená na vzájomnej dôvere
17.
Vykonávanie európskeho programu v oblasti bezpečnosti
Legislatívna/nelegislatívna
Opatrenia na vykonávanie európskeho programu v oblasti bezpečnosti vrátane návrhu na zmenu rámcového rozhodnutia o boji proti terorizmu, zlepšených predpisov o strelných zbraniach a návrhu týkajúceho sa boja proti podvodom a falšovaniu bezhotovostných platobných prostriedkov.
MV SR
Vysoká priorita
Legislatíva k strelným zbraniam vysoká priorita , aktuálne je v pripomienkovom konaní Smernica 91/477/EHS o kontrole získavania o vlastnenia zbraní po jej schválení vyplynie potreba zmeny národnej legislatívy.
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
Boj proti podvodom a falšovanie bezhotovostných prostriedkov stupeň priority – nízka.
Na základe opatrení prijatých bankovým sektorom, ku ktorým patrí okrem iného komplexná implementácia čipovej technológie na platobných kartách vydávaných bankami na území SR, takisto spustením ochrany 3D secure na e-commerce termináloch sa zásadne zvýšila ochrana a bezpečnosť bezhotovostných platobných prostriedkov v režimoch priameho kontaktného, ale aj elektronického použitia platobných kariet. Preto sa očakáva postupné znižovanie finančných škôd spôsobených zneužívaním bezhotovostných platobných prostriedkov . K tomu prispieva aj intenzívnejšia vzájomná spolupráca jednotlivých bánk, ale aj bankového sektoru s útvarmi Policajného zboru.
Na ceste k novej migračnej politike
18.
Lepšie riadenie migrácie
Legislatívna/nelegislatívna
Táto iniciatíva má dva rozmery: 1. legálna migrácia: oznámenie a ďalšie legislatívne opatrenia vrátane rozšíreného využívania modrej karty; 2. azyl a utečenci: návrh štruktúrovaného systému presídľovania utečencov a preskúmanie dublinského azylového systému.
MV SR
Vysoká priorita
2a) Preskúmanie dublinského azylového
systému: predpokladané zmeny, pokiaľ ide
o podstatu fungovania dublinského systému a zmenu existujúcich kritérií na určenie zodpovedného členského štátu, budú zrejme v rozpore s odborným a politickým stanoviskom SR.
2b) Návrh štruktúrovaného systému
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
presídľovania utečencov: pôjde zrejme
okrem iného aj o návrh na zavedenie povinnej presídľovacej schémy, ku ktorej SR dlhodobo zaujíma jednoznačný odmietavý postoj z politického aj odborného hľadiska
19.
Súbor opatrení v oblasti riadenia hraníc
Legislatívna/nelegislatívna
Cieľom je dosiahnuť pokrok smerom k európskej pohraničnej a pobrežnej stráži, vychádzajúc z posilnenia agentúry FRONTEX.
MV SR
Vysoká priorita
SR podporuje posilnenie právomocí agentúry FRONTEX, najmä v oblasti nasadenia rýchlych zásahov (RABIT) v najviac ohrozených úsekoch vonkajších hraníc EÚ. Takéto nasadenie by malo byť možné aj bez žiadosti príslušného členského štátu, na ktorého území má dôjsť k nasadeniu rýchlych zásahov ( v súčasnosti je potrebná žiadosť dotknutého členského štátu). Takýto vývoj by mohol postupne smerovať k vytvoreniu európskej pohraničnej a pobrežnej stráže na celoeurópskej úrovni.
Silnejší globálny aktér
20.
Rámec po skončení platnosti Dohody z Cotonou
Nelegislatívna
Nový politický rámec pre vzťahy s krajinami a regiónmi AKT.
MZVaEZ SR
Nízka priorita
Dohoda z Cotonou má platnosť do roku 2020. Diskusia o jej budúcnosti vyústi počas SK PRES predstavením spoločnej komunikácie EK/ EEAS pre Radu a EP k budúcnosti vzťahov s krajinami ACP a na jej základe bude pripravovaný negociačný mandát pre EK na rokovania s ACP. SR (MF SR) je pravidelným prispievateľom
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
do Európskeho fondu pre rozvoj (EDF), ktorý financuje rozvojové aktivity v rámci Dohody z Cotonou. Zo skupiny ACP pre SR ma dôležitosť Keňa ako prioritná krajina rozvojovej spolupráce SR. Avšak
k Dohode z Cotonou má SR neutrálny
postoj a vidí skôr väčší záujem svojich
západných európskych partnerov než
nových ČK EÚ.
21.
Budovanie kapacít v sektore bezpečnosti
Legislatívna/nelegislatívna
Tento balík zahŕňa reformu sektora bezpečnosti a prípadný nový špecializovaný nástroj zameraný na budovanie kapacít na podporu bezpečnosti a rozvoja v tretích krajinách.
MZVaEZ SR
Vysoká priorita
Pozícia SR: Podpora reformy bezpečnostného sektora (SSR) a budovania kapacít (CBSD) je v dlhodobom záujme SR. Obe iniciatívy považujeme za významnú súčasť budovania a posilňovania stability vo svete, a to najmä v bezprostrednom susedstve EÚ.
22.
Príspevok Komisie ku globálnej stratégii
Nelegislatívna
Komisia bude aktívne prispievať ku globálnej stratégii v oblasti zahraničnej a bezpečnostnej politiky pod záštitou vysokej predstaviteľky/podpredsedníčky Komisie, aby lepšie nasmerovala vonkajšiu činnosť EÚ.
MZVaEZ SR
Vysoká priorita
Pozícia SR: Nová Globálna stratégia nahradí stratégiu z r. 2003 a zadefinovuje záujmy, ciele a zdroje pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku EÚ. Mala by prispieť k prepojenosti inštitúcií EÚ pre efektívnejší výkon politík EÚ. SR sa aktívne podieľa na prípravách Globálnej stratégie. Počas SK PRES by mala prebiehať implementácia stratégie, vrátane vypracovania akčných plánov pre jednotlivé sektorálne politiky.
Č.
Hlava
Druh iniciatívy
Opis rozsahu pôsobnosti a cieľov
Gestor
Stupeň priority a pozícia SR
Únia demokratickej zmeny
23.
Návrh medziinštitucionálnej dohody o povinnom registri transparentnosti
Nelegislatívna
Cieľom návrhu na dohodu IIA s Európskym parlamentom a Radou je zvýšiť otvorenosť a zodpovednosť tým, že register transparentnosti sa stane povinným pre všetkých zástupcov záujmových skupín, ktoré sa snažia ovplyvniť tvorbu politiky v ktorejkoľvek z týchto troch inštitúcií.
MZVaEZ SR
MV SR
Nízka priorita
Návrh nadväzuje na dlhodobý záujem EK a EP o zapojenie Rady do registra transparentnosti. Vychádzajúc z aktuálneho nastavenia možno očakávať, že EK svoj návrh medziinštitucionálnej dohody predloží na konci NL PRES. Samotné rokovania troch inštitúcií budú prebiehať počas SK PRES. Ambíciou SK PRES by malo byť vyjasnenie možných dopadov účasti Rady v registri transparentnosti na ČŠ EÚ, ich stále zastúpenia pri EÚ a PRES Rady.