NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________________
VI. volebné obdobie
Materiál na rokovanie
Národnej rady
Slovenskej republiky
tlač 1874
Správa o činnosti Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti
za rok 2015
Návrh uznesenia:
Predkladá sa v súlade
s § 58a ods. 3 písm. g)
zákona Národnej rady Slovenskej republikyNárodná rada Slovenskej republiky
č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku
Národnej rady Slovenskej republikyb e r i e n a v e d o m i e
v znení neskorších predpisovSprávu o činnosti Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti za rok 2015
Predkladá:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre európske záležitosti
Bratislava február 2016
2
Správa o činnosti Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti za rok 2015
__________________________________________________________________________
Obsah:
1.Úvod
2.Informácie podľa § 58a ods. 3 písm. a) až f) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“)
3.Prehľad jednotlivých politík EÚ, iniciatívne a iné materiály prerokúvané Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti
3
1.Úvod
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti (ďalej len „výbor pre európske záležitosti“) predkladá v súlade s § 58a ods. 3 písm. g) rokovacieho poriadku správu o svojej činnosti za rok 2015.
Spoluprácu Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „Národná rada“) a vlády Slovenskej republiky v európskych záležitostiach na národnej úrovni upravuje ústavný zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie, ktorý predstavuje základný rámec spolupráce pri predkladaní návrhov pozičných dokumentov Slovenskej republiky Národnej rade, pri ich schvaľovaní Národnou radou a pri informovaní Národnej rady o ďalších záležitostiach Európskej únie. Ďalším právnym predpisom je rokovací poriadok, ktorý upravuje zloženie a pôsobnosť výboru pre európske záležitosti 58a a § 58b). Činnosť národných parlamentov v záležitostiach Európskej únie tiež upravujú protokoly pripojené k Zmluve o Európskej únii a k Zmluve o fungovaní Európskej únie1 (Protokol č. 1 o úlohe národných parlamentov v Európskej únii a Protokol č. 2 o uplatňovaní zásad subsidiarity a proporcionality).
2.Informácie podľa § 58a ods. 3 písm. a) až f) rokovacieho poriadku
Výbor pre európske záležitosti v súlade s § 58a ods. 3 písm. g) rokovacieho poriadku podáva Národnej rade správy o svojej činnosti. Predmetná správa, ktorú výbor pre európske záležitosti predkladá za rok 2015, obsahuje tieto informácie:
1.o prerokovaných návrhoch právne záväzných aktov a iných aktov Európskej únie 58a ods. 3 písm. a) rokovacieho poriadku);
2.o schválených stanoviskách Slovenskej republiky k návrhom podľa bodu 1., o ktorých budú rokovať príslušné orgány Európskej únie 58a ods. 3 písm. b) rokovacieho poriadku);
3.o súlade návrhov legislatívnych aktov Európskej únie so zásadou subsidiarity a o schválených odôvodnených stanoviskách 58a ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku);
4.o prerokovaných návrhoch žalôb vo veci porušenia zásady subsidiarity legislatívnym aktom Európskej únie (§ 58a ods. 3 písm. d) rokovacieho poriadku);
5.o prerokovaných správach a informáciách predkladaných Národnej rade vládou a členmi vlády a aktoch predkladaných národnej rade orgánmi Európskej únie 58a ods. 3 písm. e) rokovacieho poriadku);
1 Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010, s. 1.
4
6.o stanoviskách k návrhom podľa bodov 1 a 2, o ktoré požiadal ostatné výbory Národnej rady (§ 58a ods. 3 písm. f) rokovacieho poriadku).
2.1.Prerokované návrhy právne záväzných aktov a iných aktov Európskej únie 58a ods. 3 písm. a) rokovacieho poriadku)
V uvedenom období zobral výbor na vedomie 525 návrhov v zmysle § 58a ods. 3 písm. a) rokovacieho poriadku. Zároveň výbor zobral na vedomie 331 predbežných stanovísk, ktoré boli výboru doručené v lehote podľa § 58a ods. 8 rokovacieho poriadku (tzn. 4 týždne po obdržaní návrhu právneho aktu a návrhu legislatívneho aktu).
Z celkového počtu 525 návrhov vyhodnotil výbor 13 návrhov ako prioritné z pohľadu záujmov Slovenskej republiky a požiadal pri nich o stanovisko iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) rokovacieho poriadku (viď informácia v bode 2.6.).
Informáciu o všetkých doručených návrhoch právne záväzných aktov a iných aktov Európskej únie obsahuje aj Systém sledovania európskych záležitostí (SSEZ). SSEZ je informačný systém umiestnený na webovej stránke Národnej rady Slovenskej republiky a poskytuje tiež informáciu o predbežných stanoviskách k jednotlivým návrhom.2
2.2.Schválené stanoviská Slovenskej republiky k návrhom podľa § 58a ods. 3 písm. a) rokovacieho poriadku, o ktorých budú rokovať príslušné orgány Európskej únie (§ 58a ods. 3 písm. b) rokovacieho poriadku)
V roku 2015 výbor prerokoval informácie a schválil stanoviská Slovenskej republiky (ak nešlo o informáciu ex-post) k nasledujúcim zasadnutiam Európskej rady a Rady Európskej únie:
Európska rada
Informácia o neformálnom stretnutí Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 12. a 13. februára 2015.
Informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 19. a 20. marca 2015.
Informácia o mimoriadnom zasadnutí Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 23. apríla 2015.
Informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 25. a 26. júna 2015.
Informácia o rokovaní mimoriadnej Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 23. septembra 2015.
Informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 15. a 16. októbra 2015.
Informácia o rokovaní mimoriadnej Európskej rady s Tureckou republikou, ktorá sa uskutočnila 29. novembra 2015.
Informácia o rokovaní Európskej rady, ktoré sa uskutočnila 17. a 18. decembra 2015.
2 http://www.nrsr.sk/ssez/
5
Rada Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti (ECOFIN)
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 17. februára 2015.
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 10. marca 2015 (ex post).
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 12. mája 2015.
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 19. júna 2015.
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 10. novembra 2015 (ex-post).
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 13. novembra 2015.
Rada Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné veci (JHA)
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 15. a 16. júna 2015 (ex-post).
Informácia o rokovaní mimoriadnej Rady pre spravodlivosť a vnútorné veci, ktorá sa uskutočnila 14. septembra 2015.
Informácia o rokovaní mimoriadnej Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 9. novembra 2015 (ex-post).
Informácia o rokovaní mimoriadnej Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 20. novembra 2015 (ex-post).
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 3. a 4. decembra 2015.
Rada Európskej únie pre zamestnanosť, sociálnu politiku, zdravie a spotrebiteľské záležitosti (EPSCO)
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zamestnanosť, sociálnu politiku, zdravie a spotrebiteľské záležitosti, ktorá sa uskutočnila 9. marca 2015 (ex-post).
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zamestnanosť, sociálnu politiku, zdravie a spotrebiteľské záležitosti, ktorá sa uskutočnila 18. júna 2015.
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zamestnanosť, sociálne veci, zdravie a spotrebiteľské záležitosti, ktorá sa uskutočnila 7. a 8. decembra 2015.
Rada Európskej únie pre konkurencieschopnosť (COMPET)
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre konkurencieschopnosť, ktorá sa uskutočnila 28. a 29. mája 2015.
Rada Európskej únie pre zahraničné veci (FAC)
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci, ktorá sa uskutočnila 16. marca 2015 (ex post).
6
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci (obchod), ktorá sa uskutočnila 7. mája 2015.
Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci (obrana), ktorá sa uskutočnila 18. mája 2015.
K ostatným zasadnutiam Rady Európskej únie boli stanoviská Slovenskej republiky schválené formou tzv. tichej procedúry v zmysle článku 2 ods. 4 ústavného zákona č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie.
2.3.Súlad návrhov legislatívnych aktov Európskej únie so zásadou subsidiarity a schválené odôvodnené stanoviská (§ 58a ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku)
Lisabonská zmluva3 (2009) zaviedla mechanizmus kontroly subsidiarity, ktorý umožňuje národným parlamentom Európskej únie prijímať odôvodnené stanoviská, ak sa domnievajú, že návrh legislatívneho aktu Európskej únie porušuje zásadu subsidiarity. V sledovanom období výbor uplatnil toto právo prijatím odôvodneného stanoviska k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovuje krízový mechanizmus premiestnenia a mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 604/2013 z 26. júna 2013, ktorým sa stanovujú kritériá a mechanizmy na určenie členského štátu zodpovedného za posúdenie žiadosti o medzinárodnú ochranu podanej štátnym príslušníkom tretej krajiny alebo osobou bez štátnej príslušnosti v jednom z členských štátov, KOM (2015) 4504. Výbor sa uzniesol na tom, že návrh nie je v súlade so zásadou subsidiarity a zaslal svoje odôvodnené stanovisko príslušným inštitúciám Európskej únie.
Okrem toho výbor využil možnosť vyjadriť sa k vecnému obsahu návrhov v zmysle mechanizmu politického dialógu, ktorý ponúkla Európska komisia národným parlamentom a informoval Komisiu o svojich výhradách v prípade návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o Európskom fonde pre strategické investície a o zmene nariadení (EÚ) č. 1291/2013 a (EÚ) č. 1316/2013, KOM (2015) 10.5 Výbor predovšetkým zdôraznil potrebu zabezpečiť regionálnu rovnováhu pri alokácii finančných prostriedkov z Európskeho fondu pre strategické investície; finančné prostriedky by mali byť alokované najmä do regiónov členských štátov Európskej únie s najnižšou intenzitou investičnej aktivity s cieľom postupne znižovať regionálne disparity tak medzi členskými štátmi, ako aj medzi jednotlivými regiónmi v rámci členských štátov a všeobecne v hospodárskom priestore Európskej únie, a s cieľom zvyšovania konkurencieschopnosti týchto regiónov a akcentoval potrebu klásť pri alokácii finančných prostriedkov mimoriadny dôraz predovšetkým na kvalitu investičných projektov, najmä z hľadiska ich strednodobej a dlhodobej životaschopnosti a potenciálu vytvárať nové a kvalitné pracovné miesta a potreby odstránenia regionálnych rozdielov medzi členskými štátmi“.
3 Lisabonská zmluva, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva, podpísaná v Lisabone 13. decembra 2007. Úradný vestník Európskej únie, 17. 12. 2007, 2007/C 306/01.
4 Uznesenie Výboru NR SR pre európske záležitosti č. 203 z 30. septembra 2015.
5 Uznesenie Výboru NR SR pre európske záležitosti č. 171 z 6. mája 2015.
7
V kontexte politického dialógu sa výbor vyjadril aj k návrhu smernice Rady, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o automatickú výmenu informácií v oblasti daní KOM (2015) 1356. Výbor predovšetkým zdôraznil potrebu presných a jasných definícií tak pojmov, ako aj povinností členských štátov týkajúcich sa automatickej výmeny informácií v oblasti daní, aby nedochádzalo k prebytočnej výmene veľkého množstva irelevantných informácií a z toho vyplývajúcej neefektivite a preťaženiu daňových a finančných správ členských štátov.
Výbor sa dvomi uzneseniami vyjadril aj k negociáciám o dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve (TTIP).7 Výbor poukázal na výhrady k transparentnosti negociácií a k zriaďovaniu tzv. reading rooms, vyzval, aby akýkoľvek model riešenia investičných sporov v rámci TTIP neoslabil demokratickú reguláciu, legislatívny proces, exekutívne právomoci členských štátov Európskej únie, štátnu suverenitu a legitimitu verejného súdnictva v Európskej únii, a kládol osobitný dôraz na zachovanie vysokých európskych štandardov v oblasti sociálnych práv, ochrany životného prostredia, služieb, zdravia, bezpečnosti spotrebiteľov a produktov, predovšetkým potravín a farmaceutických výrobkov, ako aj na ochranu záujmov malých a stredných podnikateľov, najmä v oblasti poľnohospodárstva a potravinárstva.
V rámci politického dialógu tiež výbor informoval Európsky parlament, Európsku komisiu a Radu Európskej únie o svojom stanovisku k návrhu rozhodnutia Rady o zavedení dočasných opatrení v oblasti medzinárodnej ochrany v prospech Talianska a Grécka KOM (2015) 2868, v ktorom poukázal na Vyhlásenie Národnej rady Slovenskej republiky k riešeniu migračných výziev, ktorým aktuálne čelí Európska únia (odmietanie povinných kvót, riešenie príčin migrácie, dôsledná ochrana vonkajších hraníc EÚ).
V priebehu roka 2015 národné parlamenty pod vedením Lorda Boswella (predseda Výboru pre európske záležitosti britskej Snemovne lordov) vyvinuli nový mimozmluvný nástroj medziparlamentnej spolupráce v rámci politického dialógu, a to tzv. zelenú kartu, prostredníctvom ktorej by národné parlamenty mohli požiadať Európsku komisiu o vypracovanie nových alebo zmenu existujúcich aktov EÚ. Výbor pre európske záležitosti sa pripojil k iniciatíve britskej Snemovne lordov a spolu s ďalšími 15 komorami, resp. parlamentmi podporil v júni 2015 návrh prvej zelenej karty ohľadne potravinového odpadu9, ktorým sa Európska komisia vyzýva, aby pri predložení návrhu o obehovej ekonomike schválila strategický prístup k zníženiu potravinového odpadu.
2.4.Prerokované návrhy žalôb vo veci porušenia zásady subsidiarity legislatívnym aktom Európskej únie (§ 58a ods. 3 písm. d) rokovacieho poriadku)
V zmysle Protokolu č. 2 pripojeného k Lisabonskej zmluve o uplatňovaní zásad subsidiarity a proporcionality môžu národné parlamenty predkladať Súdnemu dvoru Európskej únie žaloby z dôvodu porušenia zásady subsidiarity legislatívnym aktom. V danom období výbor neprerokoval žiadne návrhy žalôb vo veci porušenia zásady subsidiarity
6 Uznesenie Výboru NR SR pre európske záležitosti č. 183 zo 17. júna 2015.
7 Uznesenia Výboru NR SR pre európske záležitosti č. 169 a 177 z dní 6. mája 2015 a 20. mája 2015.
8 Uznesenie Výboru NR SR pre európske záležitosti č. 191 z 25. júna 2015.
9 Uznesenie Výboru NR SR pre európske záležitosti č. 195 z 25. júna 2015.
8
legislatívnym aktom Európskej únie v zmysle § 58a ods. 3 písm. d) rokovacieho poriadku. Žiadny národný parlament EÚ zatiaľ takúto žalobu Súdnemu dvoru nepredložil.
2.5.Správy a informácie predkladané Národnej rade vládou a členmi vlády a akty predkladané Národnej rade orgánmi Európskej únie 58a ods. 3 písm. e) rokovacieho poriadku)
V sledovanom období výbor prerokoval z dokumentov uvedených v § 58a ods. 3 písm. e) rokovacieho poriadku tieto:
Zameranie zahraničnej a európskej politiky Slovenskej republiky na rok 2015 (tlač 1338).
Prezentácia projektu Energetickej únie.
Prezentácia Pracovného programu Komisie na rok 2015.
Výročná správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii hodnotenie a aktuálne priority vyplývajúce z Pracovného programu Európskej komisie (tlač 1467).
Správa o plnení úloh zahraničnej a európskej politiky Slovenskej republiky v roku 2014 (tlač 1484).
Správa o stave pripravenosti Slovenskej republiky na výkon predsedníctva SR v Rade Európskej únie za rok 2014.
Správa o čerpaní prostriedkov z fondov Európskej únie.
Zameranie činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Nemeckej spolkovej republike.
Rokovania o Transatlantickom partnerstve v oblasti obchodu a investícií (TTIP) medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi americkými.
Program stability Slovenskej republiky na roky 2015 až 2018 (tlač 1541).
Správa o stave implementácie finančných nástrojov v podmienkach Slovenskej republiky.
Návrh zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Talianskej republike, Maltskej republike a Sanmarínskej republike.
Návrh zamerania činnosti Stáleho zastúpenia Slovenskej republiky pri Európskej únii v Bruseli.
Návrh zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Holandskom kráľovstve.
Prezentácia aktivít členov Európskeho parlamentu zvolených za Slovenskú republiku.
Návrh zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Poľskej republike.
Návrh zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska.
Informácia o návrhu pilotnej Zelenej karty o plytvaní potravinami, ako bol prijatý Výborom Európskej únie Snemovne lordov Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska.
Informácia o aktuálnej krízovej situácii v eurozóne v súvislosti s Gréckom.
9
Informácia o mimoriadnom zasadnutí hláv štátov alebo predsedov vlád členských krajín eurozóny (Samit eurozóny), ktoré sa uskutočnilo 7. júla 2015.
Priority luxemburského predsedníctva v Rade Európskej únie 2015.
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018 a vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 z hľadiska primeranosti výdavkov spolufinancovaných z prostriedkov Európskej únie.
Vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 a návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 (tlač 1700).
Prezentácia výročnej správy Európskeho dvora audítorov.
Informácia o prioritách vyplývajúcich z Pracovného programu Komisie na rok 2016.
2.6.Stanoviská k návrhom právnych aktov Európskej únie, o ktoré výbor požiadal ostatné výbory Národnej rady (§ 58a ods. 3 písm. f) rokovacieho poriadku)
V roku 2015 požiadal výbor pre európske záležitosti nasledujúce výbory Národnej rady Slovenskej republiky o návrhy stanovísk k trinástim návrhom právnych aktov Európskej únie:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet o návrh stanoviska
-k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o Európskom fonde pre strategické investície a o zmene nariadení (EÚ) č. 1291/2013 a (EÚ) č. 1316/2013, KOM (2015) 10;
-k návrhu nariadenia Rady, ktorým sa mení nariadenie Rady (EÚ, Euratom) č. 1311/2013, ktorým sa ustanovuje viacročný finančný rámec na roky 2014 2020, KOM (2015) 15;
-k návrhu smernice Rady, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o povinnú automatickú výmenu informácií v oblasti daní, KOM(2015)135;
-k návrhu smernice Rady, ktorou sa zrušuje smernica Rady 2003/48/ES, KOM (2015) 129;
-k návrhu rozhodnutia Rady o uzavretí v mene Európskej únie Protokolu na odstránenie nezákonného obchodu s tabakovými výrobkami k Rámcovému dohovoru Svetovej zdravotníckej organizácie o kontrole tabaku, pokiaľ ide o ustanovenia predmetného protokolu, ktoré spadajú pod hlavu V časti III Zmluvy o fungovaní Európskej únie, KOM (2015) 193;
-k návrhu rozhodnutia Rady o uzavretí v mene Európskej únie Protokolu na odstránenie nezákonného obchodu s tabakovými výrobkami k Rámcovému dohovoru Svetovej zdravotníckej organizácie o kontrole tabaku, pokiaľ ide o ustanovenia predmetného protokolu, ktoré nespadajú pod hlavu V časti III Zmluvy o fungovaní Európskej únie, KOM (2015) 194;
-k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde,
10
Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, pokiaľ ide o osobitné opatrenia pre Grécko, KOM (2015) 365;
-k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 527/2013 o prudenciálnych požiadavkách na úverové inštitúcie a investičné spoločnosti, KOM (2015) 473;
-k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovujú spoločné pravidlá sekuritizácie a vytvára sa európsky rámec pre jednoduchú, transparentnú a štandardizovanú sekuritizáciu a ktorým sa menia smernice 2009/65/ES, 2009/138/ES, 2011/61/EÚ a nariadenia (ES) č. 1060/2009 a (EÚ) č. 648/2012 , KOM (2015) 472;
-k návrhu rozhodnutia Rady, ktorým sa stanovujú opatrenia na postupné vytvorenie jednotného zastúpenia eurozóny v rámci Medzinárodného menového fondu, KOM (2015) 603;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci o návrh stanoviska
-k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1304/2013 o Európskom sociálnom fonde, pokiaľ ide o zvýšenie počiatočnej sumy zálohových platieb vyplatených pre operačné programy podporované z iniciatívy na podporu zamestnanosti mladých ľudí, KOM (2015) 46;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie o návrh stanoviska
-k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 1829/2003, pokiaľ ide o možnosť členských štátov obmedziť alebo zakázať používanie geneticky modifikovaných potravín a krmív na svojom území, KOM (2015) 177;
-k návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne zníženie emisií a investície do nízkouhlíkových technológií, KOM (2015) 337;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť o návrhu stanoviska
-k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovuje spoločný zoznam týkajúci sa bezpečných krajín pôvodu na účely smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/32/EÚ o spoločných konaniach o poskytovaní a odnímaní medzinárodnej ochrany a ktorým sa mení smernica 2013/32/EÚ, KOM (2015) 452;
11
3. Prehľad jednotlivých politík EÚ, iniciatívne a iné materiály prerokúvané Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti
3.1.Všeobecné záležitosti
Otázky všeobecných záležitostí Európskej únie od nadobudnutia platnosti Lisabonskej zmluvy podliehajú pod gesciu Rady pre všeobecné záležitosti (GAC). Na schôdzach Výboru NR SR pre európske záležitosti boli jeho členovia v období roku 2015 pravidelne informovaní o témach rokovaní Rady pre všeobecné záležitosti (GAC) a Európskej rady (ER). Návrhy stanovísk SR k zasadnutiam Európskej rady v roku 2015 predkladal členom výboru na jeho schôdzach predseda vlády Robert Fico.
Informáciu o neformálnom stretnutí Európskej rady, ktorá sa uskutočnila v dňoch 12. a 13. februára 2015, predložil na 54. schôdzi výboru Robert Fico dňa 11. februára 2015. Diskusia prebiehala o návrhoch stanovísk SR k trom hlavným témam zasadnutia: 1.) Hospodárska a menová únia a užšia koordinácia hospodárskych politík, a to vzhľadom na krízovú situáciu v Grécku; 2.) Boj proti terorizmu po teroristických útokoch v Paríži a 3.) situácia na Ukrajine v kontexte rokovaní o prímerí v Minsku v Normandskom formáte.
Členovia výboru boli dňa 18. marca 2015 na svojej 57. schôdzi oboznámení s informáciou o zasadnutí Európskej rady, ktorá sa uskutočnila v dňoch 19. a 20. marca 2015. Informáciu výboru predložil Robert Fico. Diskusia tradične prebiehala o témach zasadnutia: 1.) Hospodárske témy (Európsky semester, rast a zamestnanosť, Európsky fond pre strategické investície, rokovania o Transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve), 2.) Nový integračný projekt v podobe Energetickej únie a jej 5 dimenzií (bezpečnosť, integrovaný trh, efektívnosť, dekarbonizácia a výskum/inovácie) a 3.) Vonkajšie vzťahy (príprava summitu Východného partnerstva v Rige, vzťahy Rusko, sektorové sankcie voči RF a ich prepojenie na úplné vykonávanie dohôd z Minska, situácia v Líbyi a neschopnosť jednotlivých strán vytvoriť vládu národnej jednoty). Dňa 25. apríla 2015 na 58. schôdzi výboru podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič na spoločnej schôdzi s Výborom NR SR pre hospodárske záležitosti odprezentoval členom oboch výborov projekt Energetickej únie a Pracovný program Komisie na rok 2015.
Informáciu o mimoriadnom zasadnutí Európskej rady, ktorá sa uskutočnila dňa 23. apríla 2015, a návrhy stanovísk SR na toto zasadnutie, poskytol členom výboru predseda vlády Robert Fico dňa 22. apríla 2015 na 59. schôdzi výboru. Tento summit Európskej rady bol zvolaný v reakcii na tragédiu, kedy sa približne 27 km od líbyjského pobrežia a 200 km južne od talianskeho ostrova Lampedusa prevrátila loď so 700 utečencami. Mimoriadne zasadnutie ER nadviazalo na spoločné mimoriadne zasadnutie ministrov zahraničných vecí a ministrov vnútra, ktoré sa uskutočnilo dňa 20. apríla 2015 v Luxemburgu. Diskusia na pôde výboru prebiehala o ilegálnej migrácii a boji proti nej, o opatreniach, ktoré by zabránili ďalším tragédiám, konkrétne o námorných operáciách zameraných na záchranu migrantov a patrolovanie vo vodách Stredozemného mora.
Informáciu o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila v dňoch 25. a 26. júna 2015, výbor prerokoval dňa 25. júna 2015 na 67. schôdzi výboru. Informáciu predložil Robert
12
Fico. Diskusia prebiehala o situácii v oblasti migrácie v súvislosti s problematikou tzv. povinných kvót. Druhou témou bola situácia v Grécku a jeho zotrvanie v eurozóne (otázka možnosti tzv. Grexitu) v kontexte dohody s veriteľmi. Ďalej sa diskutovalo na témy ako bezpečnosť a obrana; zamestnanosť, rast a konkurencieschopnosť, digitálna agenda, tzv. „Junckerov balík“ či vzťah a Veľkej Británie v kontexte nadchádzajúceho in/out referenda.
Priority luxemburského predsedníctva v Rade Európskej únie v roku 2015 predložil členom výboru mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec J. E. Hubert Wurth dňa 24. septembra 2015 na 71. schôdzi výboru. Na 72. schôdzi dňa 22. septembra 2015 výbor prerokoval informáciu o rokovaní mimoriadnej Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 23. septembra 2015. Diskusia bola zameraná na migračné vlny v súvislosti s krízou v Sýrii, ďalej na konkrétnu pomoc členským štátom v prvej línii, najmä na krajiny západného Balkánu, Turecko a krajiny susediace so Sýriou, na ochranu vonkajšej hranice EÚ, zoznam bezpečných krajín pôvodu, a taktiež rozpočtovým opatreniam v prospech Úradu vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR) a Svetový potravinový program OSN (UN WFP).
Dňa 30. septembra 2015 na 73. schôdzi prijal výbor v súlade s Lisabonskou zmluvou odôvodnené stanovisko k tzv. „systému povinných kvót“ na relokáciu migrantov10. Jeho cieľom je posúdenie návrhu legislatívneho aktu z hľadiska jeho súladu so zásadou subsidiarity. Na 74. schôdzi dňa 6. októbra 2015 členovia výboru prerokovali informáciu o stave príprav parlamentnej dimenzie slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie v roku 2016 (SK PRES 2016), ktorú predložil vedúci Kancelárie Národnej rady SR Daniel Guspan. Na tejto schôdzi výbor prijal uznesenie č. 205 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti zo dňa 6. októbra 2015 k hlavným témam parlamentnej dimenzie slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie v roku 2016, v ktorom ako hlavné témy parlamentnej dimenzie SK PRES 2016 výbor stanovil nasledovné: 1.) Energetická únia; 2.) Sociálna dimenzia (sociálna únia, štrukturálne fondy, kohézia); 3.) TTIP a jej riziká; 4.) Globalizácia a jej vplyv na európsky sociálny a zelený model; 5.) Výzvy masovej migrácie z ekonomického, bezpečnostného a kultúrneho hľadiska (kultúrno-etické korene Európy); 6.) Sociálna a participatívna ekonomika; 7.) Rozvojová pomoc a ekonomické pozdvihnutie globálneho „Juhu“.
Podobne ako v prípade 72. schôdze, aj na 75. schôdzi výboru dňa 14. októbra rezonovala predovšetkým téma riešeniami migračnej krízy, a to najmä v súvislosti s jej príčinami a s ochranou vonkajších schengenských hraníc. Informáciu o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila v dňoch 15. a 16. októbra 2015, predložil členom výboru predseda vlády Robert Fico. Výbor na tejto schôdzi taktiež prerokoval návrh zmeny rokovacieho poriadku Národnej rady SR11, ktorý predložil podpredseda Národnej rady SR Miroslav Číž.
10 Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovuje krízový mechanizmus premiestnenia a mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 604/2013 z 26. júna 2013, ktorým sa stanovujú kritériá a mechanizmy na určenie členského štátu zodpovedného za posúdenie žiadosti o medzinárodnú ochranu podanej štátnym príslušníkom tretej krajiny alebo osobou bez štátnej príslušnosti v jednom z členských štátov, KOM (2015) 450.
11 Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Pellegriniho, Miroslava Číža a Jany Laššákovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
13
Diskusia sa zamerala na návrh Etického kódexu poslanca a na zmeny v § 58a a § 58b, ktoré predstavujú právny rámec fungovania výboru.
Na 79. schôdzi výboru, ktorá sa uskutočnila 27. novembra 2015, predložil predseda vlády Robert Fico informáciu o rokovaní mimoriadnej Európskej rady s Tureckou republikou, ktorá sa uskutočnila 29. novembra 2015. Témou diskusie bola politická spolupráca s Tureckom v kontexte riešenia migračnej krízy a finančná pomoc pre Turecko v objeme 3 miliardy EUR (na roky 2016 2017). K témam zasadnutia Európskej rady, ktorá sa uskutočnila v dňoch 17. a 18. decembra 2015 v Bruseli, sa členovia výboru stretli dňa 16. decembra 2015. Informáciu predložil predseda vlády Robert Fico. Témami diskusie boli predovšetkým opätovne migračná kríza (prevádzka vstupných centier, vykonávanie rozhodnutí o premiestnení a vykonávanie návratu, kontrola vonkajších hraníc EÚ, spolupráca s krajinami pôvodu a tranzitu), boj proti terorizmu (po teroristických útokoch v Paríži z 13. novembra 2015) a reformné požiadavky Veľkej Británie v súvislosti s plánovaným referendom o jej vystúpení/zotrvaní v EÚ.
3.2.Zahraničné veci
Priamu relevanciu k vonkajším aktivitám Európskej únie v rámci konfigurácie Rady predovšetkým Rada pre zahraničné veci (FAC) rokujúca spravidla na úrovni ministrov zahraničných vecí, ktorej predsedá vysoká predstaviteľka Únie pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku Federica Mogherini.
Na prvej schôdzi Výboru NR SR pre európskej záležitosti v roku 2015 dňa 27. januára predložil jeho členom podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Miroslav Lajčák dokument Zameranie zahraničnej a európskej politiky Slovenskej republiky na rok 2015. Výbor zobral dokument na vedomie.
Miroslav Lajčák na 57. schôdzi výboru dňa 18. marca 2015 informoval ex post členov výboru o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci, ktorá sa uskutočnila 16. marca 2015, a ktorej kľúčovými témami bola Afrika (charakterizovaná nestabilitou, násilím a dlhodobo zložitou politickou, bezpečnostnou a sociálnoekonomickou situáciou vo viacerých krajinách širšieho regiónu), Líbya, migrácia a azylová politika, Východné partnerstvo (najmä Ukrajina, Gruzínsko a Moldavsko) a proces integrácie Západného Balkánu (prijatie záverov k Bosne a Hercegovine).
Výbor sa na svojej 58. schôdzi dňa 23. apríla 2015 oboznámil s dokumentmi, ktoré členom predložil podpredseda vlády Miroslav Lajčák, konkrétne: 1.) Výročná správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii hodnotenie a aktuálne priority vyplývajúce z Pracovného programu Európskej komisie; 2.) Správa o plnení úloh zahraničnej a európskej politiky Slovenskej republiky v roku 2014; a 3.) Správa o stave pripravenosti Slovenskej republiky na výkon predsedníctva SR v Rade Európskej únie za rok 2014. Výbor po rozprave vzal uvedené dokumenty na vedomie.
Na 60. schôdzi výboru, ktorá sa konala 6. mája 2015, bola jeho členom predložená informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci vo formáte obchod (FAC-trade), ktorá sa uskutočnila 7. mája 2015. Diskusia výboru k tejto téme bola venovaná predovšetkým rokovaniu o reforme ISDS (Investor-State-Dispute-Settlement) v rámci Dohody o transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve medzi a Spojenými
14
štátmi americkými. Výbor na tejto schôdzi v tejto veci prijal uznesenie č. 169, v ktorom doplnil stanovisko SR k predmetnému zasadnutiu o nasledovnú formuláciu: Slovenská republika podporuje, aby prístup do tzv. reading rooms bol poskytnutý aj poslancom národných parlamentov členských štátov Európskej únie.
Na tejto schôdzi výboru jeho členovia diskutovali s mimoriadnym a splnomocneným veľvyslancom Iránskej islamskej republiky J. E. pánom Hassanom Tajikom o politickej dohode medzinárodného spoločenstva (vrátane Európskej únie) s Iránom a o úlohe Iránu v regióne stredného Východu.
Členovia Výboru NR SR pre európske záležitosti dňa 14. mája 2015 na svojej 62. schôdzi diskutovali o navrhovaných stanoviskách SR k zasadnutiam Rady pre zahraničné veci vo formáte ministrov zahraničných vecí a ministrov obrany. Informáciu o rokovaní Rady výboru predložil štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Peter Javorčík a štátny tajomník ministerstva obrany Miloš Koterec. Hlavnými témami schôdze boli: 1.) Revízia bezpečnostnej stratégie EÚ; 2.) Príprava júnovej Európskej rady o obrane; 3.) Závery Európskej rady z apríla 2015 týkajúce sa migrácie - hlavne situácia v Stredomorí; 4.) Vojenská operácia v Stredozemnom mori zameraná na nelegálnu migráciu; 5.) Situácia na Blízkom východe (situácia po parlamentných voľbách v Izraeli a rokovania medzi Izraelom a Palestínou); 6.) Zasadnutie riadiacej rady Európskej obrannej agentúry (EDA) a 7.) Vojenské operácie spoločnej obrannej a bezpečnostnej politiky. Diskusia členov výboru však bola zameraná najmä na relokáciu migrantov na základe systému povinných kvót. Jedným z bodov programu tejto schôdze bolo tiež zameranie činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Nemeckej spolkovej republike, ktoré predložil dezignovaný veľvyslanec Peter Lizák.
Dňa 20. mája 2015 na 63. schôdzi výboru jeho členovia diskutovali s generálnym riaditeľom sekcie zahraničnej politiky a európskych záležitostí Ministerstva hospodárstva SR Štefanom Rozkopálom o Transatlantickom partnerstve v oblasti obchodu a investícií (TTIP) medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi americkými. Výsledkom predmetného rokovania je 177. uznesenie, v ktorom Výbor NR SR pre európske záležitosti, okrem iného, zdôrazňuje nevyhnutnosť zvýšenia transparentnosti rokovaní a umožnenia prístupu poslancom národných parlamentov členských krajín Európskej únie ku konsolidovaným negociačným dokumentom TTIP“, či osobitne kladie dôraz na zachovanie vysokých európskych štandardov v oblasti sociálnych práv, ochrany životného prostredia, služieb, zdravia, bezpečnosti spotrebiteľov a produktov, predovšetkým potravín a farmaceutických výrobkov, ako aj na ochranu záujmov malých a stredných podnikateľov, najmä v oblasti poľnohospodárstva a potravinárstva“.
Výbor na svojej 65. schôdzi dňa 17. júna 2015 prerokoval návrh zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Talianskej republike, Maltskej republike a Sanmarínskej republike, ktorý predložil dezignovaný veľvyslanec Ján Šoth.
Dňa 18. júna 2015 výbor diskutoval o návrhu zamerania činnosti Stáleho zastúpenia Slovenskej republiky pri Európskej únii v Bruseli, ktorý predložil dezignovaný veľvyslanec Peter Javorčík, a návrh zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Holandskom kráľovstve, ktorý predložil dezignovaný veľvyslanec Roman Bužek. Na tejto v poradí 66. schôdzi výboru členovia Európskeho parlamentu zvolení za SR Eduard Kukan a Vladimír Maňka odprezentovali členom výboru svoje pracovné aktivity. Eduard Kukan predstavil svoju činnosť v oblasti zahraničnej politiky a medzinárodných vzťahov
15
(bezpečnosť a obrana EÚ, spolupráca so Srbskom, Západný Balkán, pozorovanie volieb atď.). Vladimír Maňka členov výboru informoval o svojich aktivitách v oblasti rozpočtu a financovania (systém vlastných zdrojov EÚ, financie pre agentúru FRONTEX v záujme zabezpečenia ochrany hraníc) a o prebiehajúcich rokovaniach o Transatlantickom a investičnom partnerstve (TTIP).
67. schôdza výboru dňa 25. júna 2015 bola venovaná, okrem iného, rokovaniu o návrhu zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Poľskej republike, ktorý predložil dezignovaný veľvyslanec Dušan Krištofík, a podobne aj o návrhu zamerania činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska, ktorý predložil dezignovaný veľvyslanec Ľubomír Rehák.
3.3Finančné záležitosti a fondy Európskej únie
Na zasadnutí výboru dňa 12. februára 2015 poslanci prerokovali Informáciu o rokovaní Rady pre hospodárske a finančné záležitosti (ECOFIN), ktorá sa uskutočnila v dňa 17. februára 2015. Informáciu predložil podpredseda vlády minister financií SR Peter Kažimír. Kľúčovým bodom rokovania Rady ECOFIN bolo pokračovanie debaty o Európskom fonde pre strategické investície (EFSI). SR podporovala založenie tohto nástroja na intenzifikáciu investícií v EÚ, avšak zdôrazňovala, že fond byť dočasný. Ďalšími bodmi rokovania boli Ročný prieskum rastu 2015, Správa o mechanizme varovania 2015, zasadnutie ministrov financií a guvernérov centrálnych bánk skupiny G20, udelenie absolutória pre plnenie rozpočtu v roku 2013, rozpočtové usmernenia, rozpočtové usmernenia na rok 2016 a hodnotiaca správa Skupiny na vysokej úrovni pre vlastné zdroje. Výbor schválil stanoviská Slovenskej republiky k zasadnutiu Rady ECOFIN.
Na prvej marcovej schôdzi výbor prerokoval Informáciu o rokovaní Rady ECOFIN (ex-post), ktorá sa uskutočnila dňa 10. marca 2015. Informáciu predložil vtedajší štátny tajomník Ministerstva financií SR Vazil Hudák. Predmetom zasadnutia Rady ECOFIN boli predovšetkým Investičný plán pre Európu a založenie EFSI, súčasný stav realizácie bankovej únie, Európsky semester a vykonávanie Paktu stability a rastu. Štátny tajomník informoval o prijatí tzv. všeobecného prístupu („general approach“) k návrhu nariadenia o založení EFSI, KOM (2015) 10, čo lotyšskému predsedníctvu umožnilo začať rokovania v rámci trialógu s Európskym parlamentom a Európskou komisiou. Takisto informoval o výsledku hodnotenia makroekonomických nerovnováh v rámci Európskeho semestra, podľa ktorého SR nepatrí medzi krajiny s makroekonomickými nerovnováhami. SR takisto splnené aktuálne záväzky vo vzťahu k realizácii bankovej únie, t. j. transpozíciu Smernice o krízovom manažmente (BRRD) a ratifikáciu Medzinárodnej dohody o jednotnom fonde na riešenie krízových situácií (IGA). Výbor zobral informáciu o rokovaní Rady ECOFIN na vedomie.
Na svojej schôdzi dňa 6. mája 2015 rokoval výbor o Informácii o rokovaní rady ECOFIN, ktorá sa uskutočnila 7. mája 2015 a o návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o Európskom fonde pre strategické investície a o zmene nariadení (EÚ) č. 1291/2013 a č. 1316/2013, KOM (2015) 10. K obom témam sa vyjadril vtedajší štátny tajomník Ministerstva financií SR Vazil Hudák. Predmetom zasadnutia Rady ECOFIN boli najmä Investičný plán pre Európu, smernica o výplate úrokov a licenčných poplatkov, Európsky semester, Správa o starnutí obyvateľstva z roku 2015 a nadviazanie na zasadnutie ministrov
16
financií a guvernérov centrálnych bánk skupiny G20 z apríla 2015. Štátny tajomník predstavil stanoviská ministerstvá financií SR k všetkým bodom zasadnutia a informoval poslancov o priebehu rokovaní politického trialógu o EFSI. Európsky parlament navrhol výrazné zmeny tak ohľadom riadenia a kontroly fondu, ako aj ohľadom jeho financovania. Výbor vo svojom uznesení schválil stanoviská Slovenskej republiky k zasadnutiu Rady ECOFIN.
Schôdza pokračovala rokovaním o návrhu nariadenia o založení EFSI a o uznesení Výboru NR SR pre financie a rozpočet č. 411 z 28. apríla 2015. Výsledkom rozpravy na pôde výboru bolo prijatie uznesenia adresovaného v rámci politického dialógu Európskej komisii, v ktorom výbor predovšetkým zdôraznil potrebu zabezpečiť regionálnu rovnováhu pri alokácii finančných prostriedkov z Európskeho fondu pre strategické investície. Finančné prostriedky by mali byť alokované najmä do regiónov členských štátov Európskej únie s najnižšou intenzitou investičnej aktivity s cieľom postupne znižovať regionálne disparity tak medzi členskými štátmi, ako aj medzi jednotlivými regiónmi v rámci členských štátov a všeobecne v hospodárskom priestore Európskej únie, a s cieľom zvyšovania konkurencieschopnosti týchto regiónov“ a akcentoval „potrebu klásť pri alokácii finančných prostriedkov mimoriadny dôraz predovšetkým na kvalitu investičných projektov, najmä z hľadiska ich strednodobej a dlhodobej životaschopnosti a potenciálu vytvárať nové a kvalitné pracovné miesta a potreby odstránenia regionálnych rozdielov medzi členskými štátmi“.
Na zasadnutí výboru dňa 7. mája 2015 poslanci prerokovali Správu o čerpaní prostriedkov z fondov Európskej únie, ktorú predložil podpredseda vlády SR pre investície Ľubomír Vážny. Podpredseda vlády informoval, že vláda vynakladá kontinuálne úsilie na dočerpanie finančných prostriedkov Národného strategického referenčného rámca za programové obdobie 2007 2013, ktoré bolo potrebné zrealizovať do konca decembra 2015, resp. v prípade alokácie do finančných nástrojov do marca 2017. Opatrenia prijímané na národnej úrovni podľa podpredsedu vlády reflektujú iniciatívy Európskej komisie a sú označované ako „štandardné“ v kontexte opatrení, ktoré prijímajú za rovnakým účelom aj iné členské štáty EÚ. Výbor vo svojom uznesení zobral Správu o čerpaní prostriedkov z fondov Európskej únie na vedomie.
Dňa 27. mája výbor na svojej schôdzi prerokoval Program stability Slovenskej republiky na roky 2015 2018, ktorý predložil vtedajší štátny tajomník Ministerstva financií SR Vazil Hudák. Rozpočtový rámec predpokladá do roku 2018 pokračujúce znižovanie schodku verejnej správy. Návrh východísk rozpočtu na roky 2016 2018 bol zostavený s cieľovými schodkami na úrovni 1,93 % HDP v roku 2016, 0,88 % HDP v roku 2017 a 0,53 % HDP v roku 2018. Nové rozpočtové ciele podľa štátneho tajomníka zachovali predpoklad dosiahnutia štrukturálne vyrovnaného rozpočtu v roku 2017, v podobe štrukturálneho deficitu na úrovni 0,5 % HDP, pri priemernom konsolidačnom úsilí 0,5 % HDP v rokoch 2015 2017. Výbor vo svojom uznesení odporučil NR SR zobrať Program stability Slovenskej republiky na roky 2015 až 2018 na vedomie.
Na schôdzi dňa 17. júna 2016 rokoval výbor o Správe o stave implementácie finančných nástrojov v podmienkach Slovenskej republiky, o Informácii o rokovaní Rady ECOFIN, ktorá sa uskutočnila dňa 19. júna 2015 a o návrhu smernice Rady o automatickej výmene informácií v oblasti daní, KOM (2015) 135. K prvému bodu predložil správu terajší štátny tajomník Ministerstva financií SR Radko Kuruc, pričom prizvaný bol aj predseda
17
predstavenstva SZRB Asset Management, a.s. Peter Dittrich. Štátny tajomník informoval poslancov o založení Slovenského investičného holdingu (SIH) ako subjektu na implementáciu finančných nástrojov a SZRB Asset management, a.s. (SZRB AM) ako správcovskej spoločnosti SIH. sa jednať predovšetkým o návratnú formu finančnej pomoci, pričom prostriedky majú byť alokované na základe ex ante analýzy o trhových medzerách v ekonomike, ktorej podklady pripravili Európska investičná banka a PriceWaterhouseCoopers. Výbor zobral Správu o stave implementácie finančných nástrojov v podmienkach Slovenskej republiky na vedomie.
K druhému bodu sa vyjadril štátny tajomník Ministerstva financií SR Ivan Lesay. Predmetom zasadnutia Rady ECOFIN boli predovšetkým administratívna spolupráca, smernica o výplate úrokov a licenčných poplatkov, Investičný plán pre Európu, banková únia, únia kapitálových trhov, príspevok k zasadnutiu Európskej rady v otázkach Európskeho semestra a Správy o príprave ďalších krokov v oblasti správy hospodárskych záležitostí v eurozóne a vykonávanie Paktu stability a rastu. Štátny tajomník predstavil vo všeobecnosti kladný postoj k predmetným iniciatívam a pokroku v rokovaniach (dosiahnutá dohoda o EFSI na úrovni trialógu). Výbor schválil predložené stanoviská Slovenskej republiky k zasadnutiu Rady ECOFIN.
K tretiemu bodu programu, návrhu smernice o automatickej výmene informácií v oblasti daní a k uzneseniu Výboru NR SR pre financie a rozpočet k predmetnému návrhu, sa vyjadril štátny tajomník Ministerstva financií SR Radko Kuruc. V krátkosti priblížil súčasné fungovanie výmeny informácii, ktoré je často zdĺhavé. Automatická výmena informácií je preto podľa Ministerstva financií SR veľmi dôležitá. Výbor po rozprave schválil uznesenie, v ktorom súhlasil s predbežným stanoviskom Ministerstva financií SR a v kontexte politického dialógu zdôraznil potrebu presných a jasných definícií tak pojmov, ako aj povinností členských štátov týkajúcich sa automatickej výmeny informácií v oblasti daní, aby nedochádzalo k prebytočnej výmene veľkého množstva irelevantných informácií a z toho vyplývajúcej neefektivite a preťaženiu daňových a finančných správ členských štátov“.
Na schôdzi dňa 3. júla 2015 rokoval výbor o Informácii o aktuálnej krízovej situácii v eurozóne v súvislosti s Gréckom, ktorú predložil podpredseda vlády a minister financií SR Peter Kažimír. Minister financií informoval, že pozícia SR voči Grécku je jasná a hlasne komunikovaná. SR patrí spolu s Nemeckom, Holandsko, Fínskom a Slovinskom medzi krajiny, ktoré zastávajú principiálne pozície, a to, že štáty musia plniť dohody a splácať svoje záväzky. Minister financií v krátkosti popísal vznik a históriu súčasnej krízy v Grécku a možné scenáre vývoja po referende. Následne prebehla rozprava. Výbor zobral informáciu na vedomie.
Predmetom zasadnutia výboru dňa 7. júla 2015 bola informácia o mimoriadnom zasadnutí hláv štátov alebo predsedov vlád členských štátov eurozóny (Summit eurozóny), ktoré sa uskutočnilo dňa 7. júla 2015. Informáciu predložil predseda vlády SR Robert Fico. Témou summitu bol aktuálny vývoj situácie v Grécku v nadväznosti na výsledky referenda, ktoré sa konalo dňa 5. júla 2015. Predseda vlády zopakoval a zdôraznil dlhodobý postoj SR v otázke gréckej krízy (červenou čiarou je odpis nominálneho dlhu), priblížil kroky, ktoré budú nasledovať (zasadnutie Euroskupiny a následná snaha o dosiahnutie politického rozhodnutia na summite) a hovoril o potenciálnych scenároch vývoja, vrátane odchodu Grécka z eurozóny. Výbor vo svojom uznesení zobral na vedomie informáciu o mimoriadnom
18
zasadnutí hláv štátov alebo predsedov vlád členských krajín eurozóny a predsedovi vlády odporučil doplniť pozíciu SR vo vzťahu k odmietaniu odpisu nominálnej hodnoty dlhu poskytnutého z Európskeho stabilizačného finančného nástroja o vetu Predseda vlády Slovenskej republiky bude hľadať podporu tohto postoja u ostatných členských krajín eurozóny a vypustiť vety Slovenská republika si nepraje a nepodporuje odchod Grécka z eurozóny. V súčasnej situácii sa však ani takýto vývoj nedá vylúčiť.
Na zasadnutí výboru dňa 11. novembra 2015 poslanci prerokovali Informáciu o rokovaní Rady ECOFIN, ktorá sa uskutočnila dňa 10. novembra 2015 (ex-post), Informáciu o rokovaní Rady ECOFIN, ktorá sa uskutočnila dňa 13. novembra a návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016-2018 a vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 z hľadiska primeranosti výdavkov spolufinancovaných z prostriedkov Európskej únie. Všetky informácie a návrhy predložil štátny tajomník Ministerstva financií SR Ivan Lesay. Predmetom prvého zasadnutia Rady ECOFIN boli predovšetkým banková únia, Akčný plán Komisie v záujme vytvorenia únie kapitálových trhov, Jednotný mechanizmus riešenia krízových situácií, tzv. „Správa piatich prezidentov“ o dobudovaní HMÚ, financovanie opatrení v oblasti boja proti zmene klímy a nadviazanie na zasadnutie skupiny G20 a MMF z októbra 2015 v Lime. Témou druhej Rady ECOFIN bol rozpočet a hľadanie konsenzu medzi pozíciami Komisie, Rady a EP. Výbor zobral na vedomie informáciu o zasadnutí Rady ECOFIN dňa 10. novembra 2015, schválil predložené stanoviská SR k zasadnutiu Rady ECOFIN dňa 13. novembra 2015 a súhlasil s návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018 a s vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 z hľadiska primeranosti výdavkov spolufinancovaných z prostriedkov Európskej únie.
Dňa 3. decembra 2015 rokoval výbor o výročnej správe Európskeho dvora audítorov (EDA), ktorú predložil a odprezentoval člen EDA Ladislav Balko. Predkladateľ uviedol, že členstvo v EÚ pre SR stále veľké výhody. Dôkazom toho je aj vývoj národného rozpočtu. Pre porovnanie, v roku 2004 predstavoval rozpočet SR 13 mld. EUR a v roku 2014 to bolo 31 mld. EUR. Rozpočet SR tak narástol o 140 %. Hlavným zdrojom finančných prostriedkov na úrovni je rozpočet EÚ, ktorý Európsky dvor audítorov každoročne kontroluje. Výsledky posledných auditov poukazujú na nutnosť prijať nový prístup, lebo zásadná zmena sa požaduje od všetkých, ktorí zodpovedajú za to, ako sa narába s financiami EÚ. Celková chybovosť v platbách za rok 2014 predstavovala 4,4 %. Výbor zobral výročnú správu EDA na vedomie.
3.4.Spravodlivosť a vnútorné veci
V druhom polroku 2015 na zasadnutiach výboru jednoznačne dominovala téma migrácie. Výbor dokonca schválil svoje prvé odôvodnené stanovisko v tomto volebnom období, ktoré sa týkalo povinných kvót a v rámci politického dialógu dal európskym inštitúciám na vedomie vyhlásenie Národnej rady SR k riešeniu migračných výziev v súvislosti s návrhom o dočasných kvótach.
V polovici júna výbor na svojej 66. schôdzi prerokoval Informáciu o rokovaní Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 15. a 16. júna 2015. Podpredseda vlády a minister vnútra SR zhrnul výsledky rokovania, ktoré spočívali najmä v dosiahnutí dohody o celom znení všeobecného nariadenia o ochrane údajov (aby bolo
19
možné začať rokovania v Európskom parlamente), v prerokovaní rôznych aspektov európskej migračnej agendy a balíku opatrení na jej vykonávanie a v prediskutovaní opatrení prijatých na boj proti terorizmu. Rada tiež prijala závery o obnovenej stratégii vnútornej bezpečnosti Európskej únie na roky 2015 – 2020.
Výbor na svojej 67. schôdzi koncom júna prijal uznesenie k návrhu o dočasných kvótach (návrh rozhodnutia Rady o zavedení dočasných opatrení v oblasti medzinárodnej ochrany v prospech Talianska a Grécka, KOM (2015) 286), v rámci ktorého informoval v kontexte politického dialógu Európsky parlament, Európsku komisiu a Radu Európskej únie o stanovisku Národnej rady Slovenskej republiky k problematike migrácie, ako je uvedené vo Vyhlásení Národnej rady Slovenskej republiky k riešeniu migračných výziev, ktorým aktuálne čelí Európska únia (odmietanie povinných kvót, riešenie príčin migrácie, dôsledná ochrana vonkajších hraníc EÚ atď.).
V priebehu septembra výbor na svojej 70. schôdzi prerokoval informáciu o rokovaní mimoriadnej Rady pre spravodlivosť a vnútorné veci, ktorá sa uskutočnila 14. septembra 2015. Podpredseda vlády a minister vnútra SR Robert Kaliňák poskytol členom výboru informácie ohľadne stanoviska SR, v zmysle ktorého SR naďalej odmieta povinné kvóty.
Koncom septembra 2015 výbor (na svojej 73. schôdzi) schválil svoje prvé odôvodnené stanovisko v tomto volebnom období, ktoré sa týkalo povinných kvót. Ide o návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovuje krízový mechanizmus premiestnenia a mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 604/2013 z 26. júna 2013, ktorým sa stanovujú kritériá a mechanizmy na určenie členského štátu zodpovedného za posúdenie žiadosti o medzinárodnú ochranu podanej štátnym príslušníkom tretej krajiny alebo osobou bez štátnej príslušnosti v jednom z členských štátov, KOM (2015) 450, ktorý podľa názoru členov výboru porušuje zásadu subsidiarity.
Výbor na svojej 77. schôdzi v polovici novembra prerokoval informáciu o rokovaní mimoriadnej Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 9. novembra 2015. Minister vnútra priblížil poslancom hlavné témy, ktorými boli najnovšie informácie o migračných tokoch a o pokroku v realizácii najnovších opatrení EÚ. Ďalšími navrhovanými opatreniami v tejto oblasti boli urýchlenie prebiehajúceho procesu premiestňovania; posilnenie vonkajších hraníc EÚ; boj proti obchodovaniu s ľuďmi a prevádzačstvu; návrat a readmisia.
Koncom novembra výbor na svojej 78. schôdzi prerokoval Informáciu o rokovaní mimoriadnej Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 20. novembra 2015 v nadväznosti na tragické teroristické útoky v Paríži. Ministri vnútra a spravodlivosti zdôraznili dôležitosť urýchlenia realizácie nasledovných opatrení: smernica o európskom osobnom zázname o cestujúcom (PNR), zbrane, kontroly na vonkajších hraniciach, výmena informácií, financovanie terorizmu, trestnoprávna reakcia na terorizmus a násilný extrémizmus. Bez diskusie prijali závery o posilnení trestnoprávnej reakcie na radikalizáciu vedúcu k terorizmu a násilnému extrémizmu.
V polovici novembra na svojej 76. schôdzi výbor požiadal o stanovisko Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť v súvislosti s návrhom o bezpečných krajinách pôvodu (návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovuje spoločný zoznam týkajúci sa bezpečných krajín pôvodu na účely smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/32/EÚ o spoločných konaniach o poskytovaní a odnímaní medzinárodnej ochrany a
20
ktorým sa mení smernica 2013/32/EÚ, KOM (2015) 452). Predmetný návrh vytvára zoznam bezpečných krajín pôvodu za účelom odbremenenia azylových systémov dotknutých členských štátov a taktiež sleduje zámer urýchliť rozhodovanie o žiadostiach o azyl vzhľadom na nevídané migračné toky.
Výbor pre európske záležitosti na svojej 80. schôdzi v decembri prerokoval Informáciu o rokovaní Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti, ktorá sa uskutočnila 3. a 4. decembra 2015. Informáciu spoločne predložili minister vnútra SR Robert Kaliňák a štátna tajomníčka Ministerstva spravodlivosti SR Monika Jankovská. V oblasti vnútra sa diskutovalo najmä o migrácii (diskusia o dosiahnutom pokroku) a boji proti terorizmu (smernica o záznamoch o cestujúcich, strelné zbrane), kým v oblasti spravodlivosti o reforme Všeobecného súdu, o uchovávaní údajov a o nariadení o súdnej príslušnosti v súvislosti s manželským zväzkom a registrovaným partnerstvom.
Migrácia a boj proti terorizmu boli pravidelnými témami rokovaní aj na zasadnutiach Európskej rady (bližšie viď časť Všeobecné záležitosti).
3.5.Doprava, telekomunikácie a energetika
V oblasti telekomunikácií dominovala téma Jednotného digitálneho trhu, o ktorej diskutovali členovia výboru v rámci Informácie o rokovaní Európskej rady na svojej 67. schôdzi dňa 25. júna 2015. Závery summitu sa sústredili na sektor digitálnych technológií a potrebe prijatia kľúčovej legislatívy nariadenia o jednotnom telekomunikačnom trhu vrátane roamingu , smernice o sieťovej a informačnej bezpečnosti a balíku o ochrane údajov.
Prioritnou témou v oblasti energetiky bola energetická únia zverejnená Európskou komisiou dňa 25. februára 2015 v rámci balíka oznámení týkajúceho sa energetiky a zmeny klímy. Vybudovanie energetickej únie patrí medzi jednu z hlavných priorít súčasnej Komisie, ktorá zásadným spôsobom zmení podobu energetickej politiky v Európe. Výbor o tejto téme rokoval na svojej 57. schôdzi dňa 18. marca 2015 v rámci Informácie o rokovaní Európskej rady, ktorá sa konala v dňoch 19.-20. marca 2015. Na summite bol politicky podporený integračný projekt v podobe energetickej únie, pričom rokovanie bolo primárne zamerané na energetickú bezpečnosť a vnútorný trh s energiou. Závery Európskej rady zároveň zdôraznili vzájomnú prepojenosť všetkých piatich dimenzií energetickej únie energetická bezpečnosť, solidarita a dôvera; plne integrovaný európsky trh s energiou; energetická efektívnosť; dekarbonizácia hospodárstva; výskum, inovácia a konkurencieschopnosť.
Dňa 23. apríla 2015 predstavil výboru projekt energetickej únie podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. Rokovanie o tomto bode prebehlo v rámci spoločnej schôdze s Výborom NR SR pre hospodárske záležitosti.
K téme energetickej únie výbor rokoval aj na svojej 82. schôdzi dňa 16. decembra 2015, kedy členovia výboru schválili stanoviská SR k rokovaniu Európskej rady, ktorá sa konala v dňoch 17. a 18. decembra 2015. Táto téma bola na summit zaradená z podnetu Slovenskej republiky, pričom Európska rada vyzvala na predloženie príslušných legislatívnych návrhov, vykonávanie právnych predpisov o energii z obnoviteľných zdrojov energie a energetickej efektívnosti, na prípravu integrovanej stratégie výskumu, inovácie a konkurencieschopnosti, ako aj na fakt, aby akákoľvek nová infraštruktúra bola v plnej miere v súlade s tretím energetickým balíkom a s cieľmi energetickej únie.
21
3.6.Konkurencieschopnosť
Oblasť vnútorného trhu a priemyslu bola na programe rokovania výboru dňa 27. mája 2015 v rámci Informácie o rokovaní Rady pre konkurencieschopnosť, ktorá sa uskutočnila v dňoch 28. a 29. mája 2015. Pri danej téme sa výbor sústredil na balík o bezpečnosti výrobkov pozostávajúci z dvoch návrhov nariadenia, na návrh smernice o balíku cestovných služieb a asistovaných dohodách o službách cestovného ruchu, na návrh smernice o spoločnostiach s ručením obmedzeným s jediným spoločníkom, na politiku v oblasti jednotného digitálneho trhu, ako aj na balík o ochranných známkach.
Problematika vnútorného trhu sa prerokovávala aj na zasadnutí výboru dňa 16. decembra 2015 v rámci diskusie o programe Európskej rady. Na základe iniciatív Komisie na posilnenie a prehĺbenie jednotného trhu Európska rada vyzvala na ambicióznosť pri vykonávaní plánu na realizáciu stratégie jednotného trhu, na zrýchlenie realizácie stratégie jednotného digitálneho trhu a v nadväznosti na akčný plán pre úniu kapitálových trhov vyzvala Parlament a Radu, aby urýchlene dosiali dohodu o počiatočných opatreniach vrátane sekuritizácie.
3.7.Poľnohospodárstvo, rybné hospodárstvo a životné prostredie
Čo sa týka poľnohospodárstva, výbor sa podrobnejšie zaoberal návrhom nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 1829/2003, pokiaľ ide o možnosť členských štátov obmedziť alebo zakázať používanie geneticky modifikovaných potravín a krmív na svojom území. Cieľom tohto návrhu je umožniť členským štátom obmedziť alebo zakázať používanie geneticky modifikovaných potravín a krmív na svojom území, za podmienok iných ako je výhrada k bezpečnosti a zdravotnej neškodnosti pre zdravie ľudí, zvierat a životné prostredie, nakoľko tie zhodnotené v hodnotení rizika vypracovanom Európskym úradom pre bezpečnosť potravín. Výbor NR SR pre európske záležitosti požiadal o návrh stanoviska Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, ktorý sa v tomto prípade stotožnil s predbežným stanoviskom predloženým Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Medzi najdôležitejšie návrhy v oblasti životného prostredia patril návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne zníženie emisií a investície do nízko-uhlíkových technológií. Tento návrh predstavuje potrebný právny rámec na vykonávanie politického rámca v oblasti klímy, konkrétne cieľ znížiť do roku 2030 celkové emisie skleníkových plynov v o minimálne 40 % pod úroveň z roku 1990. Na dosiahnutie tohto cieľa nákladovo-efektívnym spôsobom budú musieť odvetvia zahrnuté do schémy obchodovania znížiť svoje emisie o 43% a sektory nezahrnuté do schémy obchodovania o 30 % v porovnaní s rokom 2005. Návrh obsahuje aj podporné finančné mechanizmy na modernizáciu a zavádzanie nízko-uhlíkových technológií v energetickom sektore a v priemysle. Výbor NR SR pre európske záležitosti taktiež požiadal o návrh stanoviska Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, ktorý sa zatiaľ predmetným návrhom smernice nezaoberal.
22
3.8.Zamestnanosť, sociálna politika, zdravie a ochrana spotrebiteľov
Výbor NR SR pre európske záležitosti sa na svojich rokovaniach 17. júna a 3. decembra 2015 opätovne vrátil k dvom zásadným smerniciam:
-k návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady o zlepšení rodovej rovnováhy medzi nevýkonnými riaditeľmi spoločností kótovaných na burze z roku 2012. Návrh za cieľ zlepšenie rodovej vyvážeností v zastúpení žien vo vrcholových orgánoch spoločností kótovaných na burze. Návrh stanovuje za cieľ 40 % žien v týchto orgánov do roku 2020. Slovenská republika nepodporuje prijatie návrhu smernice, uprednostňuje právne nezáväznú formu legislatívneho aktu. Napriek tomu vyjadruje podporu cieľom návrhu, ako aj realizácii princípu rovnakého zaobchádzania. Očakávame, že v roku 2016 bude návrh konečne prijatý.
-k návrhu smernice Rady o vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na ich náboženské vyznanie alebo presvedčenie, zdravotné postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu z roku 2008. Cieľom návrhu smernice je rozšíriť ochranu pred diskrimináciou na základe náboženského vyznania alebo viery, zdravotného postihnutia, veku alebo sexuálnej orientácie na oblasti mimo zamestnania, a teda by mala zakázať diskrimináciu z uvedených dôvodov v týchto oblastiach: sociálna ochrana vrátane sociálneho zabezpečenia a zdravotnej starostlivosti; sociálne výhody; vzdelávanie a prístup k tovarom a službám vrátane bývania. Slovenská republika vždy podporovala návrh smernice. Vzhľadom na to, že na prijatie návrhu je potrebná jednomyseľnosť všetkých členských štátov a návrh od začiatku blokuje Nemecko, návrh nebude prijatý ani v roku 2016.
Jednou z prierezových tém, ktorou sa Výbor NR SR pre európske záležitosti opätovne zaoberal aj v rámci rokovaní o Európskej rade, je téma sociálnych následkov ekonomickej krízy, obzvlášť jej prejavov na zraniteľných skupinách. Jednou zo skupín spoločnosti, ktorá je najviac postihnutá vysokou nezamestnanosťou je mládež. Preto Výbor NR SR pre európske záležitosti prerokoval návrh odporúčania Rady o integrácii dlhodobo nezamestnaných na trh práce (z roku 2015), ktorý reaguje na zvyšujúci sa podiel dlhodobo nezamestnaných na celkovom počte nezamestnaných, ako aj na ťažšiu integráciu dlhodobo nezamestnaných na trh práce. Odporúčanie za cieľ: zvýšenie registrácie a aktívnej podpory pre dlhodobo nezamestnaných, zabezpečenie kontinuity a koordinácie medzi jednotlivými orgánmi členských štátov a väčšiu efektívnosť opatrení vo vzťahu k dlhodobo nezamestnaným a k zamestnávateľom.
Výbor NR SR pre európske záležitosti prerokoval aj osobitnú správu Európskeho dvora auditorov, ktorá mala za cieľ posúdiť ako jednotlivé členské štáty vytvorili svoje systémy Záruky pre mladých.
Výbor sa zaoberal hodnotením vykonávania návrhu odporúčania Rady o národných programoch reforiem na rok 2014. Zvláštnu pozornosť venoval špecifickým odporúčaniam Európskej komisie pre členské štáty a hodnoteniu Slovenska z hľadiska plnenia cieľov vytýčených v Národnom programe reforiem. V oblasti zamestnanosti a sociálnej politiky sa v odporúčaní uvádza, že pracovný trh SR vykazoval v roku 2014 náznaky oživenia, ale nezamestnanosť je aj naďalej vysoká. V systéme sociálneho zabezpečenia došlo k redukcii demotivačných faktorov a určitý pokrok sa dosiahol aj v oblasti znižovania nezamestnanosti mladých ľudí. Zásadnou výzvou však naďalej ostáva dlhodobá nezamestnanosť, pričom zamestnanosť Rómov a nízko-kvalifikovaných pracovníkov je nízka. V snahe zlepšiť verejné
23
služby zamestnanosti boli síce prijaté určité počiatočné opatrenia, v rámci týchto opatrení však poskytovanie individualizovaných služieb značné obmedzenia. Miera zamestnanosti žien je naďalej výrazne pod priemerom EÚ, čo je dôsledkom nedostatočného poskytovania kvalitných a cenovo dostupných služieb starostlivosti o deti, ako aj pomerne dlhého trvania rodičovskej dovolenky.
Návrh odporúča pre SR prijať dodatočné opatrenia na riešenie dlhodobej nezamestnanosti, a to zavedením aktivačných opatrení, druhej šance na vzdelávanie a vysoko kvalitnej odbornej prípravy prispôsobenej potrebám jednotlivcov a zlepšiť motivačné opatrenia pre ženy, aby zostali v zamestnaní alebo sa do zamestnania vrátili, a to zlepšením poskytovania služieb starostlivosti o deti.
Výbor NR SR pre európske záležitosti prerokoval taktiež Spoločnú správu o zamestnanosti, ktorá je integrálnou súčasťou Ročného prieskumu rastu, ktorým oficiálne začína nová etapa Európskeho semestra. Slovensko bolo v správe výborne hodnotené v aspektoch hrubého disponibilného príjmu domácností, miery rizika chudoby a príjmovej nerovnosti. Hodnotenie na úrovni lepšieho priemeru dostalo SR v oblasti miery nezamestnanosti mladých a celkovej miery nezamestnanosti. Priemerne je SR hodnotené v prípade neaktívnej skupiny mládeže, ktorá sa ani nevzdeláva, nie je zamestnaná a ani sa neškolí (tzv. NEETs).
Výbor NR SR pre európske záležitosti opätovne prerokoval dva návrhy týkajúce sa zdravotníckych pomôcok a to návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o zdravotníckych pomôckach a ktorým sa mení a dopĺňa smernica 2001/83/ES, nariadenie (ES) č. 178/2002 a nariadenie (ES) č. 1223/2009 a návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o diagnostických zdravotníckych pomôckach in vitro. Oba návrhy boli uverejnené v októbri 2012. Tvoria tzv. revidovaný regulačný rámec pre zdravotnícke pomôcky a nahrádzajú predtým platné právne akty, ktoré boli podrobené silnej kritike, najmä potom, čo francúzske zdravotnícke orgány zistili, že francúzsky výrobca používal dlhé roky na výrobu prsníkových implantátov namiesto lekárskeho silikónu priemyselný silikón, a to napriek schváleniu vydanému notifikovaným subjektom, čím spôsobil ujmu tisíckam žien na celom svete. Predkladaná revízia za cieľ prekonať existujúce nedostatky v právnej úprave a posilniť bezpečnosť pacientov. Prijatie oboch návrhov možno očakávať v roku 2016.
3.9.Vzdelávanie, mládež, kultúra a šport
Výbor prerokoval dva dokumenty týkajúce sa Európskeho výskumného priestoru, a taktiež dva dokumenty o využívaní digitálnych údajov v rozvoji vedy.
Európsky výskumný priestor - EVP (European research area ERA) je platforma vytvorená za účelom prekonať rozkúskovanosť a nekoordinovanosť výskumu v krajinách EÚ. Tento cieľ mal byť dosiahnutý do konca roka 2014, nebol však splnený. Preto bolo potrebné vpracovať nový plán na dosiahnutie tohto cieľa. Plán bol vypracovaný a schválený Výborom pre Európsky výskumný priestor (ERAC) v apríli 2015 a následne prerokovaný na Rade pre konkurencieschopnosť.
Výbor taktiež venoval pozornosť navrhovanej zmene štruktúry a úloh poradných orgánov Európskeho výskumného priestoru (EVP). Poradné orgány EVP majú asistovať Európskej komisii pri riešení strategických otázok v súvislosti s realizáciu EVP. Vzhľadom na
24
ich značný počet, Európska komisia v pláne vykonať komplexný audit a identifikovať poradné orgány, ktorých agenda je duplicitná a prekrýva sa s náplňou činnosti iných orgánov.
Členovia výboru pre európske záležitosti diskutovali o využívaní nových digitálnych technológií a otvoreného prístupu vo vede. Otvorený prístup Open Access je neobmedzený online prístup k vedeckým a odborným informáciám, ktorý je zabezpečený prostredníctvom publikovania v otvorených časopisoch alebo autoarchiváciou článkov v otvorených repozitároch. Slovensko podporuje všetky iniciatívy zamerané na rozvoj otvorenej vedy vrátane princípu Open Acces. Všetky tieto iniciatívy považuje za kľúčové pre rozvoj európskej vedy a jej prepojenie s partnermi z tretích krajín.