MINISTERSTVO FINANCIÍ
SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Výška hrubého dlhu v 2015
Po vypuknutí krízy v roku 2009 hrubý dlh verejnej správy výrazne narástol. K nárastu hrubého dlhu verejnej správy
nad úroveň 50 % HDP prispieval hlavne vyšší deficit v kombinácii s nízkou výkonnosťou ekonomiky. Okrem toho
na výšku dlhu vplýva aj hotovostná rezerva, ktorej výška sa mení v závislosti od situácie na finančných trhoch. Od
roku 2011 sa Slovenská republika zapojila svojou účasťou do európskych stabilizačných mechanizmov, čo
spôsobilo dodatočný jednorazový nárast našich verejných záväzkov, a tým hrubého dlhu. V súčasnosti zvyšujú
medzinárodné záväzky Slovenska v rámci Európskeho nástroja finančnej stability (EFSF) a Európskeho
mechanizmu pre stabilitu (ESM) hrubý dlh verejnej správy o viac než 3 p. b. Úvery a iné záväzky ostatných zložiek
verejnej správy predstavujú z celkového hrubého zadlženia približne 2 p. b.
Tab 1: Hrubý dlh verejnej správy (% HDP, stav k 31.12.)
2010 S 2011 S 2012 S 2013 S 2014 S 2015OS 2016 N 2017 N 2018 N
Hrubý dlh verejnej správy
- štátny dlh (bez vplyvu EFSF a ESM)
- podiel SR na dlhu EFSF
- vklad do ESM
40,8
35,0
0,0
43,3
38,8
0,2
51,9
46,5
2,0
54,6
48,6
2,6
53,5
48,0
2,6
52,5
47,4
2,4
51,8
47,1
2,3
51,0
46,7
2,2
48,6
44,6
2,1
0,0
0,0
0,4
0,7
0,9
0,8
0,8
0,8
0,7
- dlh ostatných zložiek verejnej správy
Zmena hrubého dlhu
2,2
2,2
2,1
2,7
1,9
1,8
1,6
1,4
1,2
4,8
2,5
8,7
2,6
-1,1
-1,0
-0,7
-0,8
-2,4
Zdroj: MFSR
Nepriaznivý vývoj sa podarilo zvrátiť a od roku 2014 je hrubý dlh na klesajúcej trajektórii. Okrem zníženia
deficitu hospodárenia verejnej správy zo 7,9 % HDP v roku 2010 až na úroveň 2,7 % HDP v roku 2015 k tomu
prispelo aj výraznejšie využitie hotovostných zdrojov systému štátnej pokladnice pri priaznivejšej situácii na
finančných trhoch.
Podľa jesennej notifikácie Eurostatu dosiahol hrubý dlh verejnej správy v roku 2014 výšku 53,5 % HDP.
Prvýkrát od vypuknutia hospodárskej krízy tak došlo k zníženiu dlhu, ktorý klesol medziročne o 1 p. b.
Oproti predbežnej úrovni z jarnej notifikácie Eurostatu prezentovanej vo vládou schválenom návrhu rozpočtu
verejnej správy došlo k zníženiu dlhu o 0,1 % HDP. K zníženiu dlhu v pomere k HDP v revízii Eurostatu prispelo
najmä zvýšenie HDP za rok 2014.
V roku 2015 sa očakáva ďalší pokles hrubého dlhu na 52,5 % HDP, teda pod úroveň druhého sankčného pásma
podľa ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. K poklesu dlhu v roku 2015 prispieva aj využitie výnosu
z predaja štátneho podielu štátu v Slovak Telekom a transfer úspor vystupujúcich sporiteľov z druhého piliera po
jeho otvorení. Vzhľadom na výnos z predaja podielu štátu v Slovak Telekome vo výške 800 mil. eur (1 % HDP)
a transfer úspor vystupujúcich z druhého piliera vo výške 578 mil. eur (0,7% HDP) sa v roku 2015 výrazne znižuje
potreba emisií štátnych dlhopisov na financovanie splatných záväzkov. Zároveň sa vytvára aj priestor na mierne
zvýšenie hotovostnej rezervy. Okrem vplyvu jesennej notifikácie4 je v aktuálnej prognóze zahrnutá aj aktualizácia
údajov o výške záväzkov Slovenska v rámci európskych záchranných mechanizmov EFSF, s pozitívnym vplyvom
0,2 % HDP.
4 V rámci jesennej došlo k revízii nominálnej úrovne dlhu a HDP. Notifikovaný údaj HDP za rok 2014 je zohľadnený aj v nasledujúcich rokoch -
prognózované úrovne nominálneho HDP v rokoch 2015-2018 sú počítané reťazením rastov HDP podľa aktuálnej septembrovej makroekonomickej
prognózy.
4