NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Číslo: 1938/2015
1700a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 a návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 (tlač 1700)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor (ďalej len „gestorský výbor“) podáva spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 a návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018 (tlač 1700) Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 6 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
I.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 1799 z 15. októbra 2015 pridelil vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 a návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018 (tlač 1700) všetkým výborom Národnej rady Slovenskej republiky (okrem Mandátového a imunitného výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií, Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Národného bezpečnostného úradu, Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby, Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky na preskúmavanie rozhodnutí Národného bezpečnostného úradu).
Zároveň predseda Národnej rady Slovenskej republiky určil ako gestorský výbor - Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ktorému výbory Národnej rady Slovenskej republiky podajú správy o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
Všetky výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 a návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018 pridelený, ich prerokovali v stanovenom termíne.
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018 Národná rada Slovenskej republiky prerokúva ako informáciu a berie na vedomie, podľa § 4 ods. 3 zákona 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Gestorský výbor zobral na vedomie Stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2016 (tlač 1793).
2
II.
Výsledok prerokovania vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte
na rok 2016 (tlač 1700)
1.K návrhu zákona
Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 (tlač 1700) odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť príslušné výbory nasledovne:
A./ Súhlas a odporúčanie schváliť návrh zákona o štátnom rozpočte bez
pripomienok vyjadrili nasledovné výbory:
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Zahraničný výbor NR SR
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Výbor NR SR pre kultúru a média
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre európske záležitosti
B./ Súhlas a odporúčanie schváliť návrh zákona o štátnom rozpočte s pripomienkami, zmenami a doplnkami vyjadrili nasledovné výbory:
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
C./ Platné uznesenie nebolo prijaté (pretože nezískalo potrebný súhlas
nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov príslušného výboru podľa § 52 ods. 4 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov) v nasledujúcom výbore :
Neprijal žiadny výbor.
D./ Platné uznesenie nebolo prijaté (výbor nehlasoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2
zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný) v nasledujúcich výboroch :
Neprijal žiadny výbor.
3
2.K návrhu rozpočtov kapitol:
Návrhy rozpočtov jednotlivých rozpočtových kapitol boli schválené výbormi nasledovne:
A./ V predloženej podobe a bez návrhov na zmeny v rozpočtových kapitolách boli
gestorskými výbormi schválené kapitoly:
Výbor NR SR pre financie a rozpočet :
o Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky
oNajvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky,
oMinisterstvo financií Slovenskej republiky,
oVšeobecná pokladničná správa
Ústavnoprávny výbor NR SR :
oKancelária prezidenta Slovenskej republiky
oKancelária Ústavného súdu Slovenskej republiky
oNajvyšší súd Slovenskej republiky
oGenerálna prokuratúra Slovenskej republiky
o Kancelária Súdnej rady Slovenskej republiky
oMinisterstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti :
oMinisterstvo hospodárstva Slovenskej republiky
oMinisterstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
oÚrad pre verejné obstarávanie
oÚrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky
oÚrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
oProtimonopolný úrad Slovenskej republiky
oÚrad jadrového dozoru Slovenskej republiky
oÚrad pre reguláciu sieťových odvetví Slovenskej republiky
oNárodný jadrový fond na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie :
o Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
o Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
oÚrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj :
oÚrad vlády Slovenskej republiky
oMinisterstvo vnútra Slovenskej republiky – s osobitným zreteľom na verejnú
správu a záchranné zložky
oMinisterstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky s osobitným zreteľom na regionálny rozvoj
oŠtatistický úrad Slovenskej republiky
4
Výbor NR SR pre sociálne veci :
oMinisterstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Výbor NR SR pre zdravotníctvo :
oMinisterstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť :
oMinisterstvo obrany Slovenskej republiky
oMinisterstvo vnútra Slovenskej republiky – s osobitným zreteľom na ochranu
verejného poriadku a bezpečnosti
oSpráva štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky
Zahraničný výbor NR SR :
oMinisterstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport :
oMinisterstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
oSlovenská akadémia vied
Výbor NR SR pre kultúru a médiá :
o Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
oVšeobecná pokladničná správa - Rada pre vysielanie a retransmisiu
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny :
oVšeobecná pokladničná správa
-Kancelária verejného ochrancu práv,
-Úrad na ochranu osobných údajov,
-Ústav pamäti národa,
-Slovenské národné stredisko pre ľudské práva,
-Úrad komisára pre deti,
-Úrad komisára pre osoby zo zdravotným postihnutím.
o Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR
- kategória 640 bežné transfery - prvok 06U0A08 tvorba a implementácia politík v oblasti ľudských práv
o Úrad vlády Slovenskej republiky
-Podprogram 06P09 politika národnostných menšín = projekt 06P0904 Menšinová kultúrna politika
-Podprogram 06P08 Tanečné divadlo Mladé srdcia
Osobitný kontrolný výbor NR SR na kontrolu činnosti NBÚ :
oNárodný bezpečnostný úrad
5
Osobitný kontrolný výbor NR SR na kontrolu činnosti SIS :
oSlovenská informačná služba
Výbor NR SR pre európske záležitosti
ovládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 z hľadiska primeranosti výdavkov spolufinancovaných z prostriedkov Európskej únie.
B./ S pripomienkami, zmenami alebo odporúčaniami boli schválené kapitoly:
Neprijal žiadny výbor.
C./ Platné uznesenie nebolo prijaté (pretože nezískalo potrebný súhlas
nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov príslušného výboru podľa § 52 ods. 4 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov) v nasledujúcom výbore :
Neprijal žiadny výbor.
D./ Platné uznesenie nebolo prijaté (výbor nehlasoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2
zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný) v nasledujúcich výboroch :
Neprijal žiadny výbor.
III.
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k p a r a g r a f o v é m u zneniu
vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016
1.V poznámke pod čiarou k odkazu 12 sa citácia „§ 139 ods. 4 zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2013 Z. z.“ nahrádza citáciou „§ 157 ods. 8 zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov“.
Ustanovením § 237 ods. 1 zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa 1. januárom 2016 zrušuje zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zmena sa navrhuje za účelom vykonateľnosti zvýšenia hodnostných platov profesionálnych vojakov o 4 % od 1. januára 2016.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V poznámke pod čiarou k odkazu 13 sa citácia „§ 139 ods. 4 zákona č. 346/2005 Z. z. v znení zákona č. 462/2013 Z. z.“ nahrádza citáciou „§ 157 ods. 8 zákona č. 281/2015 Z. z.“.
6
Ustanovením § 237 ods. 1 zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa 1. januárom 2016 zrušuje zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zmena sa navrhuje za účelom vykonateľnosti zvýšenia hodnostných platov profesionálnych vojakov o 4 % od 1. januára 2016.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.Za § 8 sa vkladá nový § 9, ktorý znie:
㤠9
(1) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“) poskytne v roku 2016 z prostriedkov štátneho rozpočtu odberateľovi plynu v domácnosti16) (ďalej len „odberateľ“) spĺňajúcemu podmienky podľa odseku 2 štátny príspevok (ďalej len „príspevok“) prostredníctvom poštového úradu, spôsobom a vo výške, ktoré ustanoví ministerstvo hospodárstva všeobecne záväzným právnym predpisom.
(2) Ministerstvo hospodárstva poskytne príspevok odberateľovi ak:
a) dodávka plynu odberateľovi podlieha cenovej regulácii podľa osobitného predpisu17) a
b) odberateľ mal k 1. novembru 2015 uzavretú platnú zmluvu o združenej dodávke plynu podľa osobitného predpisu.18)
Poznámky pod čiarou znejú:
16) § 3 písm. c) bod 12. zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
17) § 18 ods. 4 vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 193/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve.
18) § 2 písm. a) bod. 14 zákona č. 251/2012 Z. z.“.
V navrhovanom ustanovení sa deklaruje poskytnutie štátneho príspevku odberateľovi plynu. Štátny príspevok poskytne Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky v roku 2016 z prostriedkov štátneho rozpočtu odberateľovi plynu v domácnosti spĺňajúcemu podmienky stanovené v odseku 2. Podmienkami poskytnutia štátneho príspevku je, aby dodávka plynu odberateľovi podliehala cenovej regulácii a aby odberateľ mal k 1. novembru 2015 uzavretú platnú zmluvu o združenej dodávke plynu. Spôsob poskytnutia a výška štátneho príspevku bude ustanovená všeobecne záväzným právnym predpisom ministerstva hospodárstva.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.Doterajší § 9 sa označuje ako § 10.
Z dôvodu vloženia nového paragrafu sa doterajší paragraf 9 označuje ako paragraf 10.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
IV.
Pripomienky a odporúčania k návrhu rozpočtov rozpočtových kapitol
a k prílohám vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016
V nasledujúcom texte sú návrhy na úpravy členené nasledovne:
Asumárne návrhy a návrhy na zvýšenie príjmov a výdavkov kapitol
B – návrhy na zníženie príjmov alebo výdavkov kapitol
C – návrhy na presuny medzi jednotlivými rozpočtovými kapitolami
D – návrhy na presuny a upresnenia v rámci rozpočtových kapitol
A.Sumárne návrhy a návrhy na z v ý š e n i e príjmov a výdavkov kapitol,
Neboli prijaté žiadne návrhy.
B.Návrhy na z n í ž e n i e príjmov alebo výdavkov kapitol,
Neboli prijaté žiadne návrhy.
C.P r e s u n y medzi jednotlivými rozpočtovými kapitolami
Neboli prijaté žiadne návrhy.
D.P r e s u n y a u p r e s n e n i a v rámci rozpočtových kapitol
Neboli prijaté žiadne návrhy.
V.
Iné odporúčania a požiadavky výborov Národnej rady Slovenskej republiky
k návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016
a k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018
1.)Nasledovné výbory :
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Zahraničný výbor NR SR
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Výbor NR SR pre kultúru a média
Výbor NR SR pre európske záležitosti
odporúčajú, aby Národná rada Slovenskej republiky požiadala vládu Slovenskej republiky o dôsledné zabezpečovanie úloh vyplývajúcich zo schváleného štátneho rozpočtu na rok 2016.
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
VI.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podľa § 79 ods. 4 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať nasledovne:
K bodom v časti III spoločnej správy: 1 - 4
K časti IV.
s návrhom gestorského výboru predmetné návrhy schváliť.
Gestorský výbor odporúča prípadné schválené pozmeňujúce návrhy prednesené počas rozpravy a schválené hlasovaním Národnej rady Slovenskej republiky zapracovať do uznesenia č. 2.
VII.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie rozpočet uznesením č. 514 z 3. novembra 2015 zobral na vedomie Stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2016 (tlač 1793), predložené k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 podľa § 5 ods. 1 zákona č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
VIII.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 a návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 2018 (tlač 1700a) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet č. 531 z 12. novembra 2015.
Výbor určil poslancov Daniela Duchoňa, Ladislava Kamenického, Jaroslava Demiana, Štefana Hrehu, Evu Hufkovú, Milana Mojša a Vladislava Petráša za spoločných spravodajcov výboru.
Ďalej navrhol Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 26 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
vysloviť súhlas,
aby predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Karol Mitrík mohol uviesť stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu SR k návrhu štátneho rozpočtu Slovenskej republiky na rok 2016 (tlač 1793) na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Zároveň poveril spoločného spravodajcu:
1.predniesť spoločnú správu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky;
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 12. novembra 2015
Daniel D u c h o ň, v.r.
p r e d s e d a
Výboru NR SR pre financie a rozpočet
9
N á v r h
U Z N E S E N I E č. 1
Národnej rady Slovenskej republiky
z ..... novembra 2015
k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 (tlač 1700)
Národná rada Slovenskej republiky
po prerokovaní vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 (tlač 1700) v druhom a treťom čítaní
s c h v a ľ u j e
vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2016.
Návrh uznesenia č. 2
U Z N E S E N I E
Národnej rady Slovenskej republiky
z ..... novembra 2015
k zákonu o štátnom rozpočte na rok 2016
a k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 (tlač 1700)
Národná rada Slovenskej republiky
po prerokovaní zákona o štátnom rozpočte na rok 2016 v druhom a treťom čítaní a prerokovaní rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 (tlač 1700)
A.b e r i e na vedomie
rozpočet verejnej správy na roky 2016 až 2018
B.ž i a d a
vládu Slovenskej republiky
a.dôsledne zabezpečovať úlohy vyplývajúce zo schváleného štátneho rozpočtu na rok 2016;
b.budú doplnené návrhy požiadaviek a odporúčaní pre vládu prednesené v rozprave a schválené hlasovaním.