Národná rada Slovenskej republiky
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1601/2015
1698a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1698) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1698) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1937 z 23. septembra 2015 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 686 z 3. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 486 z 5. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 261 z 3. novembra 2015.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 2 písm. o), § 22 ods. 7, § 34 ods. 2, § 43 ods. 1, § 52 ods. 8, § 54 ods. 5 písm. b) a § 88 ods. 12 sa slová kategórie 4“ nahrádzajú slovami „kategórie F4“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text bodu 1 návrhu zákona, ktorým sa zavádza nové označovanie pyrotechnických výrobkov sa rozpracúva a spresňuje v záujme jeho jednoznačnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
3
„2. V § 3 ods. 2 a ods. 5 písm. h), § 12 ods. 1, § 22 ods. 3, 4 a 5, § 40 ods. 1 a § 52 ods. 3 sa slová „kategórie 1 až 3“ nahrádzajú slovami „kategórie F1 až F3“.
3. V § 40 ods. 5 sa slová „kategórie 1“ nahrádzajú slovami „kategórie F1“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text bodu 1 návrhu zákona, ktorým sa zavádza nové označovanie pyrotechnických výrobkov sa rozpracúva a spresňuje v záujme jeho jednoznačnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 44 ods. 2 sa slová „kategórie 1, 2“ nahrádzajú slovami „kategórie F1, F2“
a slová „kategórie 3, 4“ sa nahrádzajú slovami „kategórie F3, F4“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; text bodu 1 návrhu zákona, ktorým sa zavádza nové označovanie pyrotechnických výrobkov sa rozpracúva a spresňuje v záujme jeho jednoznačnosti a zrozumiteľnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 52 ods. 9 sa slová kategórie 2, 3“ nahrádzajú slovami „kategórie F2, F3“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
4
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava v bode 1 návrhu zákona, ktorou sa zavádza nové označovanie pyrotechnických výrobkov, sa dotýka celého textu zákona a z tohto dôvodu sa dopĺňajú súvisiace novelizačné body.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I, bode 6 § 53 ods. 2 sa slová „pyrotechnických výrobkov kategórie 2 , 3, P1 a T1“ nahrádzajú slovami „pyrotechnických výrobkov kategórie F2 , F3, P1 a T1“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava v bode 1 návrhu zákona, ktorou sa zavádza nové označovanie pyrotechnických výrobkov, je nevyhnutné premietnuť aj do navrhovaného znenia § 53 ods. 2.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I sa za bod 10 vkladá bod 11, ktorý znie:
„11. V § 78 ods. 1 písm. p), § 80 ods. 1 písm. c) a § 88 ods. 11 sa slová „kategórie 1, 2, 3“ nahrádzajú slovami „kategórie F1, F2. F3“.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; vzhľadom na úpravu v bode 1 návrhu zákona, ktorou sa zavádza nové označovanie pyrotechnických výrobkov, sa dopĺňa súvisiaci novelizačný bod.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
7.Čl. I sa dopĺňa bodom 11, ktorý znie:
„11. Za § 88 sa vkladá § 88a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„88a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Na pyrotechnické výrobky kategórie 1, kategórie 2, kategórie 3 a kategórie 4 sa primerane vzťahujú ustanovenia tohto zákona týkajúce sa pyrotechnických výrobkov kategórie F1, kategórie F2, kategórie F3 a kategórie F4.“.“.
Vzhľadom na zmenu názvov kategórií pyrotechnických výrobkov sa dopĺňa prechodné ustanovenie, ktoré zabezpečí, aby sa zákon 58/2014 Z. z. vzťahoval aj na pyrotechnické výrobky sprístupnené na trhu pred nadobudnutím účinnosti nariadenia vlády SR č. 70/2015 Z. z o sprístupňovaní pyrotechnických výrobkov na trhu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. II sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. Za § 80z sa vkladá § 80aa, ktorý vrátane nadpisu znie:
„80aa
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Živnostenské oprávnenia na predaj pyrotechnických výrobkov kategórie 2, kategórie 3, kategórie T1 a kategórie P1 vydané podľa doterajších predpisov do 14. decembra 2015 zostávajú zachované.“.“.
Doterajší text sa označuje ako bod 2.
Vzhľadom na zmenu názvov kategórií pyrotechnických výrobkov sa dopĺňa prechodné ustanovenie, ktoré sa vzťahuje na doteraz vydané živnostenské oprávnenia, týkajúce sa predaja pyrotechnických výrobkov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
9.V čl. II sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„ 2. V prílohe č. 2 Viazané živnosti v skupine 214 – Ostatné sa v bode 49 slová „pyrotechnických výrobkov kategórie 2, kategórie 3“ nahrádzajú slovami
pyrotechnických výrobkov kategórie F2, kategórie F3“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; nové označovanie pyrotechnických výrobkov je potrebné premietnuť aj v príslušnej prílohe živnostenského zákona (zákon č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.Za čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení zákona č. 321/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.V § 1 sa za slovo ,,dotácií“ vkladajú slová ,,a štátneho príspevku odberateľovi plynu“.
2.Za § 13 sa vkladá § 13a, ktorý vrátane nadpisu znie:
,,§ 13a
Prechodné ustanovenie k poskytnutiu štátneho príspevku
odberateľovi plynu
(1) Na účely poskytnutia štátneho príspevku z prostriedkov štátneho rozpočtu odberateľovi plynu v domácnosti33) je dodávateľ plynu povinný v termíne určenom ministerstvom predložiť ministerstvu, aj bez súhlasu dotknutých osôb, osobné údaje v rozsahu titul, meno, priezvisko, adresa odberateľa a ostatné údaje potrebné na účely stanovenia výšky a poskytnutia štátneho príspevku. Prevádzkovateľ distribučnej siete34), do ktorej je pripojené odberné miesto odberateľa (ďalej len „prevádzkovateľ distribučnej siete“) je povinný na žiadosť ministerstva, preveriť pravdivosť, správnosť, úplnosť a aktuálnosť údajov o spotrebe odberateľov predložených dodávateľmi plynu a predložiť ministerstvu údaje o spotrebe plynu na odberných miestach, na ktorých došlo ku zmene dodávateľa plynu; získané údaje nie je oprávnený poskytnúť inej osobe..
7
(2)Ministerstvo je oprávnené, na účely poskytnutia príspevku podľa odseku 1, osobné údaje a ostatné údaje podľa odseku 1 spracúvať a poskytnúť ich prevádzkovateľovi distribučnej siete a poštovému podniku. Ministerstvo, prevádzkovateľ distribučnej siete a poštový podnik povinný prijať primerané organizačné, technické a iné opatrenia na zabezpečenie ochrany osobných údajov a ostatných údajov podľa odseku 1, informácií tvoriacich obchodné tajomstvo35) a iných obchodných informácií dôverného charakteru poskytnutých dodávateľmi plynu.“.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 33 a 35 znejú:
33) § 3 písm. c) bod 12 zákona č. 251/2012 o energetike a o zmene a doplnení
niektorých
zákonov.
34) § 3 písm. c) bod 5 zákona č. 251/2012 Z, z.
35) § 17 Obchodného zákonníka.“.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa doplniť ustanovenie, ktoré upravuje právomoci Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) v súvislosti so stanovením výšky štátneho príspevku a jeho vyplatenia odberateľom plynu v domácnosti. Ustanovenie § 13a ods. 1 upravuje tiež práva a povinnosti dotknutých osôb, t.j., okrem ministerstva, aj prevádzkovateľov distribučných sietí, ku ktorým odberné miesta jednotlivých odberateľov plynu v domácnosti pripojené a jednotlivých dodávateľov plynu, ktorí majú s odberateľmi plynu uzavreté zmluvy o dodávke plynu. Navrhuje sa tiež uviesť postup ministerstva v prípade rozporu údajov predložených dodávateľmi plynu a prevádzkovateľmi distribučných sietí.
Keďže medzi údajmi potrebnými na stanovenie výšky príspevku a výplatu príspevku, ktoré budú predkladať dodávatelia ministerstvu, a ktoré bude ministerstvo spracúvať na účely výplaty príspevku, budú aj osobné údaje odberateľov, ktorí budú mať nárok na príspevok, navrhuje sa stanoviť právny základ pre poskytovanie takýchto osobných údajov ministerstvu zo strany dodávateľov, na účely ich spracúvania ministerstvom, ako aj ich poskytnutia zo strany ministerstva prevádzkovateľom distribučných sietí a poštovému podniku na účely výplaty príspevku. Vzhľadom na to, že údaje potrebné k vyplateniu príspevku môžu tvoriť obchodné tajomstvo dodávateľov alebo môžu byť inou
8
obchodnou informáciou dôverného charakteru, navrhuje sa stanoviť povinnosť mlčanlivosti a náležitej ochrany týchto údajov zo strany všetkých zainteresovaných subjektov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.Čl. III znie:
,, Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.“
Vzhľadom na značnú organizačnú a technickú stránku činností na zabezpečenie účelu zákona je potrebné, aby tento nadobudol účinnosť tak, ako sa navrhuje.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých bodoch spoločnej správy spoločne s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
s c h v á l i ť.
9
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením č. 516 z 10. novembra 2015.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Leu Grečkovú predložiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 10. novembra 2015
Ján H u d a c k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti