1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-1627/2015
1726a
S p o l o č n á s p r á v a
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu n
ávrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore
väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona
č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení zákona č. 289/2012 Z. z.
(tlač 1726)
podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 740 zo 4. novembra 2015,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 229 z 3. novembra 2015 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 196 zo 4. novembra 2015.
3
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I bod 4 § 65da ods. 2 sa za slovo „odsúdeného“ vkladajú slová „(ďalej len „sťažovateľ“)“.
Presunutie legislatívnej skratky „sťažovateľ“ z § 65db ods. 4, keďže slová, ktoré legislatívna skratka nahrádza, sa nachádzajú už v tomto ustanovení.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V čl. I bod 4 § 65db ods. 1 sa slová „obvinený alebo odsúdený“ vo všetkých gramatických tvaroch nahrádzajú slovom „sťažovateľ“ v príslušnom gramatickom tvare.
Presunutie legislatívnej skratky „sťažovateľ“ z § 65db ods. 4, keďže slová, ktoré legislatívna skratka nahrádza, sa nachádzajú už v tomto ustanovení.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. I bod 4 § 65db ods. 2 prvá veta sa za slovo „činnosti“ vkladajú slová „príslušníkov zboru alebo zamestnancov zboru“.
Spresňuje sa právna úprava pôsobnosti generálneho riaditeľstva pri vybavovaní sťažností.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. V čl. I bod 4 § 65db ods. 5 sa vypúšťajú slová „(ďalej len „sťažovateľ“)“.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na bod 1, ktorým sa zavádza legislatívna skratka „sťažovateľ“ v § 65da ods. 2.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
5. V čl. I bod 4 § 65dc odsek 1 znie:
„(1) Sťažovateľ podáva sťažnosť písomne alebo ústne do záznamu v ústave; generálnemu riaditeľstvu a ministerstvu len písomne.“.
Navrhuje sa spresnenie, že na ministerstve je možné podať sťažnosť len písomne.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V čl. I bod 4 § 65dc ods. 4 6 sa vypúšťajú slová „alebo ministerstvo“ vo všetkých gramatických tvaroch.
Navrhuje sa spresniť právnu úpravu vo vzťahu k podávaniu sťažnosti tak, aby bolo zrejmé, že sťažnosť nemôže smerovať voči ministerstvu (odsek 4 § 65dc). Tiež sa navrhuje vylúčiť ministerstvo ako miesto, kde je možné podať sťažnosť ústne do záznamu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7. V čl. I bod 4 § 65dc ods. 5 sa slová „sú povinní“ nahrádzajú slovami „je povinná“.
Navrhuje sa spresniť právnu úpravu vo vzťahu k podávaniu sťažnosti tak, aby bolo zrejmé, že sťažnosť nemôže smerovať voči ministerstvu (odsek 4 § 65dc). Tiež sa navrhuje vylúčiť ministerstvo ako miesto, kde je možné podať sťažnosť ústne do záznamu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8. V čl. I bod 4 § 65dc sa vypúšťa odsek 8.
Navrhuje sa zlúčiť odsek 1 a 8 § 65dc do jedného odseku (odsek 1), keďže bolo potrebné spresniť, že na ministerstve je možné podať sťažnosť len písomne.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9. V čl. I bod 4 § 65de ods. 1 písm. d) sa slová „neuvádza v nej“ nahrádzajú slovami „v sťažnosti neuvádza“.
5
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje navrhované ustanovenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10. V čl. I bod 4 § 65de ods. 1 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) je z nej zrejmé, že vo veci, ktorá je predmetom sťažnosti, koná súd, prokuratúra alebo iný
orgán činný v trestnom konaní,“.
Doterajšie písmeno e) sa označuje ako písmeno f).
Navrhuje sa doplniť po vzore všeobecnej úpravy zákona sťažnostiach nový dôvod odloženia sťažnosti, ktorý rieši kolíziu medzi „konaním“ o sťažnosti a trestného konania.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11. V čl. I bod 4 § 65de ods. 2 sa slová „písm. a) až d)“ nahrádzajú slovami „písm. a) až e)“.
Navrhuje sa doplniť po vzore všeobecnej úpravy zákona sťažnostiach nový dôvod odloženia sťažnosti, ktorý rieši kolíziu medzi „konaním“ o sťažnosti a trestného konania.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12. V čl. I bod 4 § 65dj ods. 2 písm. b) sa na konci pripájajú slová „alebo ministerstva,“
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa do úpravy týkajúcej sa záznamu o prešetrení sťažnosti vkladá aj ministerstvo, a to v prípadoch, keď príslušným na vybavenie sťažnosti je ministerstvo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
13. V čl. I bod 4 § 65dk ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Proti vybaveniu sťažnosti ministerstvom nemožno podať žiadosť.“.
Vyslovene sa vylučuje dvojinštančný postup v prípade, kde v prvom stupni sťažnosť vybavovalo ministerstvo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14. V čl. I bod 4 § 65dk ods. 6 sa slovo „ministerstvo“ nahrádza slovami „generálny riaditeľ“.
Vzhľadom vymedzenie pôsobnosti ministerstva v prvej inštancii je potrebné prešetrovanie vybavovania sťažností proti generálnemu riaditeľstvu zveriť do pôsobnosti priamo generálneho riaditeľa.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15. V čl. I bod 4 § 65dk ods. 7 sa vypúšťajú slová „alebo ministerstvo“.
Ide o zmenu vyvolanú doplnením § 65dk ods. 1.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16. V čl. I bod 4 § 65dm sa odsek 1 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) ministerstvu, znáša ministerstvo.“.
Návrh reaguje na chýbajúcu právnu úpravu vo vzťahu k znášania trov v prípadoch, keď v rámci konania o sťažnosti prešetrovanej ministerstvom vznikli trovy ministerstvu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch spoločne (body 1 až 16) s odporúčaním schváliť.
7
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu n
ávrhu zákona, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších
predpisov a o doplnení zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení zákona č. 289/2012 Z.
z.
(tlač 1726) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho n
ávrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej
a justičnej stráže v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 9/2010 Z. z.
o sťažnostiach v znení zákona č. 289/2012 Z. z.
v druhom čítaní (tlač 1726a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 758 z 10. novembra 2015.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Otta Brixiho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Róbert Madej
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 10. novembra 2015