1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-1629/2015
1712a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho n
ávrhu zákona
o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene
a doplnení niektorých zákonov
(tlač 1712) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona
o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej
republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(tlač 1712) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1965 z 25. septembra 2015 pridelila vládny návrh zákona
o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej
republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(tlač 1712) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona
o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov
Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(tlač 1712) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 736 zo 4. novembra 2015,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 482 z 3. novembra 2015 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 262 z 3. novembra 2015.
3
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I sa doterajší text § 1 označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Ustanovenia § 2 10 sa nevzťahujú na návrh ústavy, ústavného zákona a zákona, ktorý podáva výbor Národnej rady Slovenskej republiky alebo poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.“.
Navrhuje sa upraviť pôsobnosť § 2 10 návrhu zákona, a to vo vzťahu k návrhom, ktorých navrhovateľom je poslanec alebo výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Vymedzuje sa tak aj vzťah návrhu zákona a zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V čl. I § 2 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „a medzinárodnoprávnymi záväzkami Slovenskej republiky“.
Navrhovanou zmenou sa dopĺňa potreba zlučiteľnosti právneho poriadku Slovenskej republiky aj s medzinárodnoprávnymi záväzkami.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. I § 2 odsek 3 znie:
„(3) Podrobnosti o procese tvorby právnych predpisov, o predbežnej informácii a legislatívno-technické pokyny zabezpečujúce systematickú a formálno-právnu jednotnosť právnych predpisov do ich podania Národnej rade Slovenskej republiky ustanoví vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) svojím uznesením. Toto uznesenie je pre predkladateľa právneho predpisu (ďalej len „predkladateľ“) záväzné.“.
Vypúšťa sa splnomocnenie pre Národnú radu Slovenskej republiky, vzhľadom na skutočnosť, že takého splnomocnenie obsahuje § 69 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Taktiež sa navrhuje úprava legislatívnej skratky „predkladateľ“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4.V čl. I § 3 ods. 7 sa slová „nie sú“ nahrádzajú slovami „ich použitie nie je“.
Formulačná precizácia; použitie cudzích pojmov nesmie byť na úkor všeobecnej zrozumiteľnosti právneho predpisu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I § 3 ods. 8 sa za slovo „aktom“ vkladajú slová „Európskej únie“.
Doplnenie v zmysle oficiálneho zmluvného označenia a zaužívaného uvádzania pôvodu právne záväzných aktov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I § 4 ods. 1 sa za slovo „sú“ vkladajú slová „systematicky a obsahovo“.
Ide o doplnenie požiadavky, aby bol návrh právneho predpisu aj systematicky (logicky) usporiadaný, na čo nadväzuje aj ustanovenie § 5 tohto návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I § 4 ods. 3 sa vypúšťa slovo „nové“.
Vykonávacím právnym predpisom nemožno ukladať žiadne povinnosti, keďže tieto musia byť predmetom zákonnej úpravy. Z tohto dôvodu sa navrhuje vypustiť slovo „nové“ a tým deklarovať, že vykonávacím právnym predpisom nemožno ukladať žiadne povinnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
8.V čl. I § 4 ods. 4 sa za slovo „predpis“ vkladajú slová „alebo na priamo záväzný právny akt Európskej únie“.
Vloženie slov z dôvodu rozlišovania právnych predpisov SR a právnych aktov EÚ, a z dôvodu, že aj právne záväzné akty obsahujú jednotné definície pojmov alebo priznávajú priame práva či ukladajú povinnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I § 7 ods. 1 úvodnej vete sa za slová „Návrh právneho predpisu“ vkladajú slová „predkladaný do pripomienkového konania“.
Navrhuje sa precizovanie textu, konkrétne sa dopĺňa štádium legislatívneho procesu, v ktorom musí návrh zákona obsahovať stanovené náležitosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I § 7 ods. 1 písm. e) sa za slovo „a“ vkladajú slová „pri preberaní alebo vykonávaní právne záväzného aktu Európskej únie aj“.
Navrhuje sa spresnenie prípadov, v ktorých bude potrebné predkladať k návrhu právneho predpisu aj tabuľku zhody, t. j. keď to bude odporučené v odôvodnení právne záväzného aktu alebo keď to bude priamo upravené v rámci notifikačnej povinnosti členského štátu o prebraní.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I § 8 ods. 2 sa za slovo „Slov-Lex“ vkladajú slová „(ďalej len „Slov-Lex“)“.
Legislatívno-technická úprava vyplývajúca z potreby zavedenia legislatívnej skratky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
12. V čl. I § 10 ods. 2 sa slová „účasť verejnosti na pripomienkovom konaní“ nahrádzajú slovami „možnosť uplatnenia pripomienok verejnosťou“.
Jednoznačnejšie sa vyjadruje skutočnosť, že účasť verejnosti v tejto fáze legislatívneho procesu je zabezpečená formou možnosti uplatnenia pripomienok verejnosti k návrhu právneho predpisu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13. V čl. I § 10 ods. 4 sa vypúšťajú slová „fyzických osôb a právnických“.
Legislatívno-technická úprava vyplývajúca z potreby zjednotenia terminológie v § 10 ods. 4.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I § 12 ods. 1 písm. c) sa slová „§ 21“ nahrádzajú slovami „§ 20“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu, vzhľadom na to, že akty medzinárodného práva upravuje § 20.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15. V čl. I § 12 ods. 3 druhej vete sa slová „elektronickej podobe“ nahrádzajú slovami „listinnej podobe“.
Navrhuje sa, aby v prípade rozdielov v znení listinnej a elektronickej podoby zbierky zákonov mal prednosť text v listinnej podobe.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16. V čl. I § 12 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Právne predpisy, iné akty a akty medzinárodného práva sa v elektronickej podobe zbierky zákonov podpisujú zaručenou elektronickou pečaťou vydavateľa zbierky zákonov.“.
Dopĺňa sa povinná náležitosť právnych predpisov, iných aktov a aktov medzinárodného práva, ktoré pri vyhlasovaní v elektronickej podobe Zbierky zákonov
7
Slovenskej republiky musia byť podpísané zaručenou elektronickou pečaťou vydavateľa Zbierky zákonov Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17. V čl. I § 13 písmeno c) znie:
„c) rozhodnutia predsedu národnej rady a uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky, ak tak ustanovuje osobitný predpis 4), uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky, o ktorých rozhodla, že sa majú uverejniť v zbierke zákonov a úplné znenia ústavy, ústavných zákonov a zákonov vyhlásených predsedom národnej rady,“.
Súčasne sa v poznámke pod čiarou k odkazu 4 na konci vkladá čiarka a pripájajú sa tieto slová: „§ 22 ods. 5 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov“.
S prihliadnutím na pôsobnosť predsedu národnej rady podľa § 43 ods. 2 písm. f) sa zohľadňuje vyhlasovanie úplných znení zákonov v zbierke zákonov. Ustanovenie sa dopĺňa aj o uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa vyhlasujú v zbierke zákonov, ak tak ustanoví osobitný predpis.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18. V čl. I § 14 sa vypúšťa tretia veta.
Navrhuje sa vypustiť právnu záväznosť konsolidovaných znení právnych predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. I § 16 sa za slovo „aktu” vkladajú slová „alebo právne záväzného aktu Európskej únie“.
Medzi výnimky z vydávania Zbierky zákonov Slovenskej republiky v štátnom jazyku sa navrhuje doplniť aj právne záväzné akty EÚ.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
20. V čl. I § 18 ods. 2 sa vypúšťajú slová „aspoň v neautorizovanom znení“.
Návrh precizuje ustanovenia týkajúce sa doručovania žiadosti o vyhlásenie opatrenia Ministerstvu spravodlivosti Slovenskej republiky ako vydavateľovi Zbierky zákonov Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21. V čl. I § 19 sa vypúšťa odsek 6.
Navrhuje sa vypustiť zákonnú úpravu navrhovaného pravidla.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22. V čl. I § 20 ods. 7 sa slová „národnej rady“ nahrádzajú slovami „Národnej rady Slovenskej republiky“.
Zosúladenie ustanovenia § 20 ods. 7 s navrhovanou terminológiou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23. V čl. I § 21 ods. 1 písmená a) a b) znejú:
„a) ústavy, ústavných zákonov, zákonov a iných aktov podľa § 13 písm. c) podáva Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky,
b) nariadení vlády a rozhodnutí a uznesení podľa § 13 písm. e) podáva Úrad vlády Slovenskej republiky,“.
Dotknuté ustanovenia je potrebné upraviť vo vzťahu k žiadostiam o vyhlásenie iných aktov podľa § 13 písm. c) a e).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24. V čl. I § 21 ods. 3 sa vypúšťajú slová „prostredníctvom portálu“.
Navrhuje sa možnosť sprístupňovania elektronickej verzie podoby textu aj inou formou ako len prostredníctvom portálu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
25.V čl. II sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. V § 11 ods. 2 sa slová „odseku 6 písm. f), g) a h)“ nahrádzajú slovami „odseku 6 písm. f) až h) a j)“.“.
Novonavrhované písmeno j) je § 3 ods. 6 je potrebné vyňať vo vzťahu k používaniu štátnej vlajky, a to práve navrhovaným výslovným zakotvením výnimky do § 11 ods. 1 platného zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.V čl. III 1. bode § 1a sa slová „právne záväzný akt Európskej únie“ nahrádzajú slovami „osobitný predpis“.
Úprava za účelom zosúladenia § 1a (1. bod. čl. III) s jednotným zaužívaným spôsobom odkazu na právne záväzné akty Európskej únie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch spoločne (body 1 až 26) s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona
o tvorbe
právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení
niektorých zákonov
(tlač 1712) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona
o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej
republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v druhom čítaní (tlač 1712a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č.754 z 10. novembra 2015.
10
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Antona Martvoňa, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Róbert Madej
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 10. novembra 2015