NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1596/2015
1732a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (tlač 1732)- druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1993 z 29. septembra 2015 pridelila vládny návrh zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (tlač 1732) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 699 z 3. novembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 198 zo 4. novembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 219 z 3. novembra 2015 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pripomienkami.
1. K čl. I bod 1
V čl. I prvom bode sa vypúšťa čiarka za slovom „chemické“ a slovo „softvérové“.
Navrhuje sa ponechať súčasné vymedzenie prostriedkov a zariadení, ktoré možno použiť ako informačno-technické prostriedky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 1)
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 1 sa vypúšťa tretia veta.
Poslancom národnej rady zaniká možnosť oboznamovania sa s utajovanými skutočnosťami zánikom mandátu poslanca, a preto by ich pôsobenie v komisii po skončení funkcie znamenalo faktickú nemožnosť vykonávať kontrolu použitia informačno-technických prostriedkov, keďže nevyhnutnou súčasťou takejto kontroly je aj prístup k utajovaným skutočnostiam.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 4)
V čl. I bode 6 v § 8a ods. 4 sa slová „Za člena komisie podľa odseku 3 môže byť zvolený len“ nahrádzajú slovami „Členom komisie voleným podľa odseku 3 môže byť len“.
Úprava formulácie zohľadňujúca skutočnosť, že ustanovenie sa vzťahuje na člena komisie voleného podľa odseku 3.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
4. K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 5)
V čl. I šiestom bode § 8a odsek 5 znie:
„(5) Členstvo v komisii zaniká
a)zánikom mandátu poslanca alebo zánikom členstva vo výbore podľa odseku 2,
b)skončením volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky,
c)doručením písomného oznámenia o vzdaní sa členstva v komisii predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky,
d)odvolaním člena komisie Národnou radou Slovenskej republiky,
e)smrťou člena komisie alebo vyhlásením člena komisie za mŕtveho.“.
Navrhované zmeny reagujú na vypustenie tretej vety v § 8a ods. 1, teda na skutočnosť, že nie je odôvodnené, aby poslanci pôsobili v komisii aj po zániku mandátu poslanca národnej rady. Okrem toho sa navrhuje, aby vzdanie sa členstva v komisii bolo oznamované predsedovi národnej rady a nie predsedovi komisie, pretože vzdať funkcie sa môže aj predseda komisie.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 6)
V čl. I šiestom bode § 8a odsek 6 znie:
„(6) Kontrolu používania informačno-technických prostriedkov vykoná komisia raz ročne, kedykoľvek z vlastného podnetu alebo z podnetu výboru podľa odseku 2, alebo na základe podnetu občana Slovenskej republiky, ak sa domnieva, že sa informačno-technické prostriedky používajú voči nemu. Rokovanie komisie je neverejné.“.
Oproti navrhovanému zneniu sa rozširuje povinnosť vykonať kontrolu informačno-technických prostriedkov aj na podnet príslušného výboru národnej rady, pretože príslušné výbory národnej rady orgánmi kontrolujúcimi činnosť orgánov štátu používajúcich informačno-technické prostriedky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 7, ods. 10, ods. 11 a ods. 12)
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 7 úvodnej vete, ods. 10 úvodnej vete, ods. 11 a 12 sa za slovom „komisie“ vypúšťajú slová „podľa odseku 1“.
Legislatívno-technická pripomienka. V § 8a ods. 1 je zavedená legislatívna skratka „komisia“, nie je preto potrebné v uvedených ustanoveniach osobitne zdôrazňovať, že ide o komisiu podľa odseku 1.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. K čl. I bod 6 [§ 8a ods. 7 písm. a) ]
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 7 písm. a) sa vypúšťa bodkočiarka a slová „evidencia je utajovanou skutočnosťou stupňa utajenia „Tajné““.
Ide o zosúladenie so zákonom č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tento zákon totiž nepredpokladá určenie stupňa utajovania osobitným zákonom, ale samotné utajenie a jeho stupeň určuje pôvodca na základe zákonných kritérií.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.K čl. I bod 6 [§ 8a ods. 7 písm. a)]
V čl. I bode 6 v § 8a ods. 7 písm. a) sa slovo „ktoré“ nahrádza slovom „ktorú“.
Jazyková pripomienka. Upravuje sa skloňovanie v nadväznosti na predchádzajúci text.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
9. K čl. I bod 6 [§ 8a ods. 7 písm. e)]
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 7 písmeno e) znie:
„e) robiť si poznámky, výpisy a odpisy, vrátane výpisov a odpisov z osobitnej evidencie podľa písmena a) a zo zápisnice o zničení záznamu do poznámkového zošita na vyhotovovanie výpisov na prácu s utajovanými písomnosťami pre označený stupeň utajenia v chránených priestoroch orgánu štátu a tento zošit uchovávať v osobitnom bezpečnostnom úschovnom objekte v týchto priestoroch,“.
Ide o precizovanie textu tak, aby bolo zrejmé, že všetky poznámky, odpisy a výpisy sa musia zapisovať do poznámkového zošita.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 8)
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 8 sa slová „spravodajských služieb“ nahrádzajú slovami „orgánu štátu“.
Ide o precizovanie textu, pretože zákon č. 166/2003 Z. z. používa pojem „orgán štátu“, ktorý zahŕňa všetky štátne orgány oprávnené používať informačno-technické prostriedky, nielen spravodajské služby.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.K čl. I bod 6 [§ 8a ods. 9 písm. c)]
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 9 písmeno c) znie:
„c) informácia o priebehu použitia informačno-technického prostriedku,“.
Navrhovaná zmena vychádza zo skutočnosti, že trvanie dôvodov na použitie informačno-
technických prostriedkov vyhodnocuje súd, pričom komisia vykonáva kontrolu procesu používania informačno-technických prostriedkov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.K čl. I bod 6 [§ 8a ods. 10 písm. a)]
V čl. I bode 6 v § 8a ods. 10 písm. a) sa slová „príslušnej spravodajskej službe“ nahrádzajú slovami „príslušnému orgánu štátu“.
Zosúlaďuje sa terminológia návrhu zákona s terminológiou používanou v zákone o ochrane pred odpočúvaním („orgán štátu“ je legislatívna skratka zavedená v § 2 ods. 2 tohto zákona).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.K čl. I bod 6 [§ 8a ods. 10 písm. c)]
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 10 písm. c) sa bodkočiarka nahrádza bodkou a vypúšťajú sa slová „protokol a zápisnica utajovanými skutočnosťami podľa osobitného predpisu.8a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8a sa vypúšťa. Súčasne v čl. I šiestom bode § 8a ods. 11 sa odkaz 8b označuje ako odkaz 8a a primerane sa upraví označenie poznámky pod čiarou a úvodná veta k poznámkam pod čiarou.
Ide o zosúladenie so zákonom č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tento zákon totiž nepredpokladá určenie stupňa utajovania osobitným zákonom, ale samotné utajenie a jeho stupeň určuje pôvodca na základe zákonných kritérií.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 11)
V čl. I bode 6 v § 8a ods. 11 sa slová „spravodajská služba viazaná“ nahrádzajú slovami „orgán štátu viazaný“.
Zosúlaďuje sa terminológia návrhu zákona s terminológiou používanou v zákone o ochrane pred odpočúvaním („orgán štátu“ je legislatívna skratka zavedená v § 2 ods. 2 tohto zákona).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 12)
V čl. I šiestom bode § 8a ods. 12 sa vypúšťa slovo „členov“ a slová „týmto členom“ sa nahrádzajú slovami „komisii“.
Podobne ako je to v platnom znení § 9 ods. 3 je potrebné viazať právo na vyžiadanie si informácií od orgánu štátu na komisiu a nie na jej členov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
16. K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 13)
V čl. I šiestom bode § 8a odsek 13 znie:
„(13) O výsledku kontroly vypracuje komisia protokol o výsledku kontroly, ktorý následne predloží príslušnému výboru podľa odseku 2 spolu so zápisnicou o jeho prerokovaní s vedúcim orgánu štátu.“.
Povinnosť vypracovať protokol o výsledku kontroly sa navrhuje viazať na komisiu, ako na subjekt vykonávajúci kontrolu, a nie na jej jednotlivých členov. Okrem toho, tak ako v predchádzajúcich bodoch, sa znenie zosúlaďuje so zákonom č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 14)
V čl. I bode 6 v § 8a ods. 14 sa slová „príslušný výbor podľa odseku 1“ nahrádzajú slovami „príslušný výbor podľa odseku 2“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.K čl. I bod 6 (§ 8a ods. 15)
V čl. I 6. bode § 8a ods. 15 sa slová súdnej a“ nahrádzajú slovami „súdnej ochrany alebo“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa spresňuje vyjadrenie alternatívy akou je domáhanie sa ochrany prostredníctvom súdu (napr. čl. 6 dohovoru) alebo prostredníctvom iného orgánu (napr. čl. 47 Charty základných práv Európskej únie; právo na účinný prostriedok nápravy nezahŕňa iba súdnu ochranu).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.K čl. I bod 7
V čl. I bode 7 sa za slová „správy výborov podľa § 8a“ vkladajú slová „ods. 2“.
Spresňuje sa vnútorný odkaz. Príslušné výbory uvedené v § 8a ods. 2.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.K čl. I bod 8 a 9
V čl. I sa za siedmy bod vkladá nový ôsmy a deviaty bod, ktoré znejú:
„8. V § 9 ods. 3 sa slová „výboru povereného podľa odseku 1“ nahrádzajú slovami „výboru podľa § 8a ods. 2“.
9. V § 9 ods. 4 sa za slovo „výboru“ vkladajú slová „podľa § 8a ods. 2“.“.
Doterajší ôsmy bod sa následne prečísluje.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá nadväzuje na zmenu v § 9 ods. 1 vo vzťahu k podávaniu správ o použití informačno-technických prostriedkov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.K čl. I bod 8
V čl. I bode 8 v § 11 sa slová „príslušného výboru podľa § 8a ods. 1“ nahrádzajú slovami „príslušného výboru podľa § 8a ods. 2“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto:
O bodoch 1 až 21 hlasovať spoločne, a tieto schváliť.
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (tlač 1732) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Augustína HAMBÁLKA vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2,
§ 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (tlač 1732) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 238 na svojej 82. schôdzi.
V Bratislave 10. novembra 2015
Jaroslav BAŠKA v. r.
predseda výboru