NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-1562/2015
1689a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Petráka a Igora Chomu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (tlač 1689) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Petráka a Igora Chomu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (tlač 1689) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1988 z 29. septembra 2015 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Petráka a Igora Chomu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (tlač 1689) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 707 z 3. novembra 2015 s návrhom zákona súhlasil odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 478 z 3. novembra 2015 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 275 z 3. novembra 2015 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
1.V čl. I 3. bod znie:
„3. V § 2 ods. 2 sa slová na zotavenie“ nahrádzajú slovami „v rozsahu podľa osobitného predpisu3) alebo v rozsahu podľa kolektívnej zmluvy, ktorá je záväzná pre obec ako zamestnávateľa“.“
Z dôvodu zosúladenia terminológie so Zákonníkom práce sa navrhuje vypustiť slovo „zotavenie“. Navrhovaný text v treťom bode zostáva bez zmeny.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I 4. bode § 2 ods. 3 sa nad slovom „fondu“ odkaz „6b)“ nahrádza odkazom „4)“, slová „poskytovania finančného príspevku“ sa nahrádzajú slovom „prispievania“ a text citácií poznámok pod čiarou k odkazom 4 až 6b sa nahrádza týmto textom:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 4 znie:
4) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.“.
Navrhovaná úprava sleduje zosúladenie s terminológiou používanou v Zákonníku práce. Vypustenie poznámok pod čiarou a úprava odkazov súvisí s návrhom nového znenia v štvrtom bode tohto návrhu zákona (nové znenie odseku 3 v § 2).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I sa za 4. bod sa vkladá nový 5. bod, ktorý znie:
„5. Poznámky pod čiarou k odkazom 5 a 6 sa vypúšťajú.“.
Doterajší bod 5 sa následne prečísluje.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s navrhovanou úpravou v štvrtom bode tohto návrhu zákona.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I sa za 4.bod vkladajú nové body 5 a 6, ktoré znejú:
„5. V § 3 ods. 1 sa slová „§ 4 ods. 7“ nahrádzajú slovami „ § 4 ods. 6“ a slová „ § 4 ods. 1 až 6“ sa nahrádzajú slovami „§ 4 ods. 1 až 5“.
6. V § 4 sa vypúšťajú odseky 4 a 9.“.“.
Doterajšie odseky 5 až 8 sa označujú ako odseky 4 až 7.
Doterajší bod 5 sa následne prečísluje.
Plat starostu obce určuje obecné zastupiteľstvo v súlade s § 11 ods. 4, písm. i) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ustanoveniami zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov. Povinnosť každoročne prerokovávať plat starostu obce nie je uplatnená pri žiadnych iných volených funkcionároch a výška platu starostu obce nie je viazaná na žiadne iné kvalitatívne
kritériá (s výnimkou ustanovenia §11 ods. 8), ktorých plnenie by malo vplyv na výšku platu starostu obce a vyžadovalo by pravidelné ročné prehodnocovanie. Úprava základného platu starostu obce podľa §3 ods. 1 v závislosti na výške priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok je automatická a nemôže byť zmenená rozhodnutím obecného zastupiteľstva. Obecné zastupiteľstvo môže na základe svojich kompetencií vyplývajúcich zo zákona o obecnom zriadení schváliť zmenu platu starostu (zvýšenie základného platu v súlade s §4 ods. 2) kedykoľvek, keď to uzná za vhodné. Z uvedených dôvodov nie predmetné ustanovenia zákona potrebné. V súvislosti s vypustením odsekov v doteraz platnom znení zákona je potrebné v § 3 ods. 1 prečíslovať vnútorné odkazy.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1, 2, 3 a 4 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Petráka a Igora Chomu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (tlač 1689) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Petráka a Igora Chomu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (tlač 1689a) bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 283 z 10. novembra 2015. Výbor určil poslanca Tibora GLENDU za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1.predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky,
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu 83 ods. 4, a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov). Zároveň po skončení druhého čítania, pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Igor C H O M A, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu
a regionálny rozvoj
V Bratislave 10. novembra 2015