Národná rada Slovenskej republiky
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1611/2015
1734a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1734) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1734) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1924 z 22. septembra 2015 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 689 z 3. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 481 z 3. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 499 z 5. novembra 2015.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I, § 2
V čl. I § 2 ods. 1 sa slová „v ktorom miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie, ktorú vykazuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny bola v období za aspoň deväť štvrťrokov počas predchádzajúcich dvanástich po sebe nasledujúcich štvrťrokov vyššia ako 1,9-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike za rovnaké obdobie“ nahrádzajú slovami „ktorý je zapísaný v zozname najmenej rozvinutých okresov“.
V súvislosti so zámerom poskytovať podporu na zabezpečenie rozvoja najmenej rozvinutých okresov aj prostredníctvom rozšírenia tzv. odvodovej úľavy na sociálnom a zdravotnom poistení aj na tých nezamestnaných, ktorí boli evidovaní v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 6 mesiacov a v danom okrese majú trvalý pobyt, je potrebné upaviť jednoznačný a verejne prístupný moment vzniku statusu najmenej rozvinutého okresu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.K čl. I, § 2
V čl. I § 2 sa vypúšťa odsek 3.
Legislatívnotechnická úprava súvisiaca s úpravou v § 3 ods. 3 pozmeňujúceho návrhu (bod 4).
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
3.K čl. I, § 3
V čl. I § 3 odsek 1 znie:
„(1) Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo dopravy“)
a)zabezpečuje vypracovanie akčného plánu a vyhodnocuje jeho plnenie,
b)oznamuje Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie“) ukončenie plnenia akčného plánu.“.
Legislatívnotechnická úprava súvisiaca s úpravou v § 3 ods. 3 pozmeňujúceho návrhu (bod 4).
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.K čl. I, § 3
V čl. I § 3 odsek 3 znie:
„(3) Ústredie
a)vedie zoznam najmenej rozvinutých okresov a zverejňuje ho na svojom webovom sídle,
b)ku dňu zverejnenia informácií o miere evidovanej nezamestnanosti za vykazovaný mesiac, ktorý je posledným mesiacom kalendárneho štvrťroka,
1.zapíše do zoznamu najmenej rozvinutých okresov okres, v ktorom miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie, ktorú ústredie vykazuje, bola v období za aspoň deväť kalendárnych štvrťrokov počas predchádzajúcich dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych štvrťrokov vyššia ako 1,6-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike za rovnaké obdobie,
2.vymaže zo zoznamu najmenej rozvinutých okresov okres, ktorý nespĺňa podmienku podľa prvého bodu a v ktorom bolo plnenie akčného plánu podľa oznámenia ministerstva dopravy ukončené.“.
V súvislosti s potrebou jednoznačného určenia momentu vzniku statusu najmenej rozvinutého okresu a jeho verejnej dostupnosti sa navrhuje v § 3 ods. 3 ustanoviť pôsobnosť Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie“) viesť zoznam najmenej rozvinutých okresov, zverejňovať ho na svojom webovom sídle a pravidelne v štvrťročných intervaloch ho aktualizovať. Zoznam okresov bude obsahovať informáciu o dátume zápisu okresu do zoznamu, dátume výmazu okresu zo zoznamu, informáciu o realizácii akčného plánu v danom okrese, ako aj históriu zverejnených údajov.
Do zoznamu najmenej rozvinutých okresov bude konkrétny okres zapísaný, ak miera evidovanej nezamestnanosti v takomto okrese dosiahla počas 9 kalendárnych štvrťrokov v rámci obdobia 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych štvrťrokov hodnotu vyššiu ako 1,6-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike za rovnaké obdobie (navrhuje sa znížiť koeficient z 1,9-násobku priemernej miery evidovanej nezamestnanosti na 1,6-násobok, keďže miera nezamestnanosti na úrovni 1,6 násobku priemernej miery nezamestnanosti je
4
dostatočne vysoká, pričom znížením uvedeného koeficientu sa zabezpečí poskytovanie pomoci podľa tohto zákona väčšiemu počtu okresov, čo môže prispieť k znižovaniu regionálnych rozdielov). Kompetenciu posudzovať túto skutočnosť sa navrhuje ustanoviť ústrediu, ktoré v zmysle zákona o službách zamestnanosti pôsobnosť zverejňovať najmenej raz za mesiac štatistické informácie o stave, vývoji a štruktúre nezamestnanosti, a to najneskôr do 20. dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca. Zoznam najmenej rozvinutých okresov bude ústredie zverejňovať taktiež k tomuto dátumu, avšak v štvrťročných intervaloch, t.j. po uplynutí príslušného kalendárneho štvrťroka.
Ústredie taktiež zabezpečí výmaz okresu z tohto zoznamu, ak prestane spĺňať podmienku výšky miery evidovanej nezamestnanosti v sledovanom období, a ak sa zároveň ukončí plnenie akčného plánu. Všetky tieto informácie budú v zozname zaznamenané.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.K čl. I, § 4
V § 4 ods. 3 sa slová „Monitorovacie výbory operačných programov financovaných z Európskych štrukturálnych a investičných fondov Európskej únie“ nahrádzajú slovami „monitorovacie výbory pre operačné programy financované z Európskych štrukturálnych a investičných fondov“.
Pripomienka terminologicky precizuje predmetné ustanovenie jeho gramatickou úpravou a vypustením nadbytočných slov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.K čl. I, § 4
V čl. I § 4 ods. 4 sa slová „šiestich mesiacov od doručenia písomného oznámenia ministerstva práce o okrese, ktorý spĺňa podmienku podľa § 2 ods. 1“ nahrádzajú slovami „deviatich mesiacov od zápisu okresu do zoznamu najmenej rozvinutých okresov“.
V § 4 ods. 4 sa navrhuje legislatívnotechnická úprava súvisiaca s úpravou v § 3 ods. 3 pozmeňujúceho návrhu (bod 4). Zároveň sa vzhľadom na rozšírenie okruhu okresov, ktoré by mohli získať status najmenej rozvinutého okresu, predlžuje lehota na vypracovanie akčného plánu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
5
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.K čl. I, § 4
V čl. I § 4 ods. 6 sa za slovo „vypracováva“ vkladá slovo „spravidla“.
V záujme zachovania možnosti vlády reagovať na idividuálne podmienky plnenia akčného plánu v najmenej rozvinutom okrese sa upúšťa od striktného určenia obdobia, na ktoré sa akčný plán vypracováva.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.K čl. I, § 8
V § 8 ods. 1 sa slová „zo štátneho rozpočtu ministerstvom dopravy“ nahrádzajú slovami „z rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy“.
Pripomienka pojmovo precizuje navrhované ustanovenie berúc do úvahy skutočnosť, že podľa § 9 ods. 1 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov výdavky štátneho rozpočtu organizačne usporiadané do kapitol, pričom kapitolu tvorí rozpočet každého ministerstva.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.K čl. I, § 9
V § 9 sa slová „s pravidlami štátnej pomoci4)“ nahrádzajú slovami „s ustanoveniami medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná4) a s osobitnými predpismi z oblasti štátnej pomoci5)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 4 a 5 znejú:
4) Napríklad čl. 107 109 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. C 326, 26.10.2012).
5) Napríklad nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 Zmluvy (Ú.v. L 187, 26.6.2014).“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku. Zmluva o fungovaní Európskej únie je medzinárodná zmluva a nie osobitný predpis (hierarchicky je nadradená osobitnému predpisu); preto je potrebné túto skutočnosť v texte zákona zohľadniť.
6
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.K čl. I § 10
V čl. I § 10 znie:
„§ 10
Ústredie zapíše do 31. decembra 2015 do zoznamu najmenej rozvinutých okresov okres, v ktorom miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie, ktorú ústredie vykazuje, bola v období za aspoň deväť kalendárnych štvrťrokov počas obdobia od 1. októbra 2012 do 30. septembra 2015 vyššia ako 1,6-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike za rovnaké obdobie.“.
Navrhuje sa v § 10 jednoznačnejšie upraviť prechodné ustanovenie týkajúce sa prvého zverejnenia zoznamu najmenej rozvinutých okresov tak, že k 31. decembru 2015 ústredie zvrejní zoznam tých okresov, v ktorých miera evidovanej nezamestnanosti bola za aspoň deväť kalendárnych štvrťrokov počas obdobia od 1. októbra 2012 do 30. septembra 2015 vyššia ako 1,6-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike za rovnaké obdobie. Uvedené sa navrhuje z toho dôvodu, že k 31. decembru 2015 ústredie ešte nebude mať k dispozícii štatistické údaje o miere evidovanej nezamestnanosti za mesiac december 2015, a teda nebude môcť vypočítať priemernú mieru evidovanej nezamestnanosti za 4. štvrťrok 2015 za účelom jej porovnania s predchádzajúcimi štvrťrokmi. Súčasne sa vypúšťa posledná veta ustanovenia, keďže vzhľadom na predĺženie lehoty na vypracovanie akčného plánu v § 4 ods. 4 sa určenie osobitnej lehoty prechodným ustanovením stalo nadbytočné.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.Nové články
Za čl. I sa vkladajú nové čl. II až IV, ktoré znejú:
„Čl. II
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z.,
7
zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 413/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 240/2014 Z. z., zákona č. 298/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 112/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z. a zákona č. 176/2015 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 4 ods. 1 písm. d) prvý bod znie:
„1. bola pred vznikom pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru
1a. dlhodobo nezamestnaný občan7a) a dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru; ak k tomu istému dňu vzniklo viac pracovných pomerov alebo štátnozamestnaneckých pomerov, za pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer, ktorý bol dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie, sa považuje ten pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer, na základe ktorého bola podaná prihláška do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia ako prvá, alebo
1b. vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej šesť po sebe nasledujúcich mesiacov, trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese7b) a dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru; časť vety za bodkočiarkou v bode 1a. platí rovnako,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7b znie:
7b) § 2 ods. 1 zákona č. .../2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2.V § 4 ods. 1 písm. d) treťom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo písm. b)“.
3.V § 20 ods. 4 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) odo dňa, keď prestane mať trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese, ak ide o fyzickú osobu uvedenú v § 4 ods. 1 písm. d) bode 1b.,“.
Doterajšie písmeno b) sa označuje ako písmeno c).
4.V § 20 ods. 4 písm. c) sa slová „písmena a)“ nahrádzajú slovami „písmen a) alebo b)“.
8
5.V § 231 ods. 1 písm. b) siedmom bode sa slová „§ 20 ods. 4 písm. b)“ nahrádzajú slovami „§ 20 ods. 4 písm. c)“.
6.V § 231 ods. 1 písm. b) sa za siedmy bod vkladá nový ôsmy bod, ktorý znie:
„8. zamestnanca, ktorý bol fyzickou osobou uvedenou v
§ 4 ods. 1 písm. d)
bode 1b. a povinné nemocenské poistenie, povinné dôchodkové poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti jej vzniklo podľa § 20 ods. 4 písm. b), na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a poistenie v nezamestnanosti, najneskôr v lehote splatnosti poistného podľa
§ 143 ods. 2
za kalendárny mesiac, v ktorom prestala mať trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese,“.
Doterajší ôsmy bod sa označuje ako deviaty bod.
Čl. III
Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona č. 614/2004 Z. z., zákona č. 1/2005 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 528/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., zákona č. 693/2006 Z. z., zákona č. 561/2007 Z. z., zákona č. 139/2008 Z. z., zákona č. 233/2008 Z. z., zákona č. 263/2008 Z. z., zákona č. 460/2008 Z. z., zákona č. 562/2008 Z. z., zákona č. 49/2009 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 266/2009 Z. z., zákona č. 463/2009 Z. z., zákona č. 594/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 373/2010 Z. z., zákona č. 120/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 231/2011 Z. z., zákona č. 257/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 324/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 308/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 436/2013 Z. z. zákona č. 495/2013 Z. z., zákona č. 310/2014 Z. z., zákona č. 311/2014 Z. z. a zákona č. 14/2015 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 12 písm. l) treťom bode, § 12 písm. v) druhom bode, § 29 ods. 4, nadpise nad § 50b a § 50b sa slová „sociálny podnik“ vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „sociálny podnik pracovnej integrácie“ v príslušnom tvare.
2.Za § 50 sa vkladá § 50a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 50a
Subjekt sociálnej ekonomiky
(1) Subjekt sociálnej ekonomiky je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá
a)si za svoj prvotný sociálny cieľ kladie dosiahnuť merateľné pozitívne sociálne vplyvy v súlade so svojimi stanovami, inými pravidlami alebo zakladajúcimi dokumentmi, ktorými sa zriaďuje, a
1.poskytuje tovar alebo služby zraniteľným, marginalizovaným, znevýhodneným alebo vylúčeným osobám alebo
2.používa metódu produkcie tovaru alebo služieb, ktorá predstavuje jej prvotný sociálny cieľ,
b)použije na dosiahnutie svojho prvotného sociálneho cieľa každoročne najmenej 50 % z finančných prostriedkov získaných z príjmu z predmetu činnosti, ktoré zostanú po úhrade všetkých výdavkov na predmet činnosti za príslušné zdaňovacie obdobie podľa daňového priznania,
9
c)je spravovaná zodpovedne a transparentne, najmä zapájaním zamestnancov, zákazníkov a zainteresovaných strán, ktorých sa týkajú jej obchodné činnosti.
(2) Subjektom sociálnej ekonomiky je aj právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá si za svoj prvotný sociálny cieľ kladie dosiahnuť merateľné pozitívne sociálne vplyvy v súlade so svojimi stanovami, inými pravidlami alebo zakladajúcimi dokumentmi, ktorými sa zriaďuje, spĺňa podmienky podľa odseku 1 písm. b) a c) a poskytuje finančnú podporu subjektu sociálnej ekonomiky podľa odseku 1.“.
3.Za § 72v sa vkladá § 72w, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 72w
Prechodné ustanovenie účinné od 15. decembra 2015
Sociálny podnik, ktorý priznané postavenie sociálneho podniku podľa predpisov účinných do 14. decembra 2015, je sociálny podnik pracovnej integrácie.“.
Čl. IV
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 718/2004 Z. z., zákona č. 305/2005 Z. z., zákona č. 352/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 673/2006 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 518/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 594/2007 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 581/2008 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 533/2009 Z. z., zákona č. 121/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 499/2010 Z. z., zákona č. 133/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 185/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 421/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 463/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 364/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 148/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z. a zákona č. 265/2015 Z. z. sa mení takto:
V § 11 ods. 7 písm. v) prvý bod znie:
„1. bol pred vznikom pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru
1a. občanom vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov47aa) a dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru alebo
1b. občanom vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 6 po sebe nasledujúcich mesiacov, jeho trvalý pobyt je v najmenej rozvinutom okrese47ab) a dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 47ab znie:
47ab) § 2 ods. 1 zákona č. .../2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
V súvislosti s navrhovaným doplnením sa prečíslujú nasledujúce články a vykoná sa
10
nasledujúca úprava názvu vládneho návrhu zákona: „Vládny návrh zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov“. Zmena názvu sa zohľadní aj v doterajšom čl. II bode 1 poznámke pod čiarou k odkazu 15b.
Odôvodnenie k vloženým čl. II a IV
V súvislosti so zámerom poskytovať podporu na zabezpečenie rozvoja najmenej rozvinutých okresov v Slovenskej republike formou prípravy a realizácie Akčných plánov šitých na mieru konkrétnym okresom sa navrhuje, ako sekundárny nástroj na dosiahnutie sledovaného cieľa, rozšíriť tzv. odvodovú úľavu na sociálnom a zdravotnom poistení pre dlhodobo nezamestnaných aj na tých nezamestnaných, ktorí boli evidovaní v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 6 mesiacov a v danom okrese majú trvalý pobyt tak v čase vyradenia z evidencie ako aj počas trvania pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru. Ostatné zákonom ustanovené podmienky na uplatnenie si tzv. odvodovej úľavy pre dlhodobo nezamestnaných sa budú rovnako vzťahovať aj na túto špecifickú skupinu nezamestnaných osôb z najmenej rozvinutých regiónov (napr. musí ísť o pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer, príjem nesmie prekročiť 67 % priemernej mzdy v hospodárstve SR spred dvoch rokov, zamestnávateľ nesmie mať nedoplatky na poistnom a pod.).
Odôvodnenie k vloženému čl. III
Definícia subjektu sociálnej ekonomiky vychádza z vymedzenia „kvalifikovaného portfóliového podniku“ v nariadení Európskeho parlamentu a Rady č. 346/2013 o európskych fondoch sociálneho podnikania. Účelom návrhu však je, aby sa táto definícia na Slovensku využila na definíciu subjektu sociálnej ekonomiky vo všeobecnosti.
K subjektom sociálnej ekonomiky podľa tohto návrhu môžu patriť najmä sociálne podniky pracovnej integrácie, družstvá, chránené dielne alebo chránené pracoviská, občianske združenia, neziskové organizácie, či nadácie. Subjektmi sociálnej ekonomiky môžu byť aj spoločnosti s ručením obmedzeným či akciové spoločnosti, ale iba v prípade, že napĺňajú znaky subjektu sociálnej ekonomiky, teda že majú za svoj prvotný cieľ merateľné pozitívne sociálne vplyvy v súlade so svojimi zakladajúcimi dokumentmi a napĺňajú aj ostatné ustanovené podmienky.
Návrh zmeniť názov „sociálny podnik“ na „sociálny podnik pracovnej integrácie“ priamo nadväzuje na predchádzajúcu zmenu. Vzhľadom na súčasný obsah § 50b je súčasné pomenovanie zavádzajúce, keďže tento paragraf opisuje v skutočnosti iba jednu obmedzenú skupinu sociálnych podnikov v európskom ponímaní. Ide práve o sociálne podniky pracovnej integrácie (Work Integration Social Enterprises). Jeho zavedením sa jednak odstráni terminologický nedostatok, ktorý na Slovensku neprípustne zužuje pojem „sociálny podnik“, a jednak sa uľahčí do budúcnosti komunikácia so zahraničnými či európskymi inštitúciami, vrátane Európskej komisie, čo predíde
11
nedorozumeniam pri príprave dokumentov, ako operačné programy atď.
V záujme právnej istoty sa v prechodnom ustanovení vymedzuje, že sociálne podniky, ktorým bolo priznané postavenie sociálnych podnikov do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, sa od účinnosti zákona považujú za sociálne podniky pracovnej integrácie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých bodoch spoločnej správy spoločne s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
s c h v á l i ť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením č. 522 z 10. novembra 2015.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Michala Bagačku predložiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 10. novembra 2015
Ján H u d a c k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti