Národná rada Slovenskej republiky
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1585/2015
1731a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1731a) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1731) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 29. septembra 2015 č. 1980 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 697 z 3. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 485 z 3. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 504 z 5. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoja uznesením č. 268 z 3. novembra 2015.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 232 z 3. novembra 2015.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I § 1 ods. 2 písm. g) sa slová „okrem služby prepravy pacientov sanitárnymi vozidlami“ nahrádzajú slovami „okrem služby prepravy pacientov vozidlami súžiacimi na prepravu pacientov“.
Ide o spresnenie textu v súvislosti s významom slova sanitárny.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I § 1 ods. 2 písm. h) v poznámke pod čiarou k odkazu 5 sa na konci vety za slovom „banky“ pripájajú slová „(Ú. v. EÚ C 321E, 29.12.2006).“.
3
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa spresňuje poznámka pod čiarou doplnením odkazu na publikačný zdroj.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I § 1 ods. 4 písm. c) sa vypúšťajú slová „okrem nekontrolných a neblokujúcich foriem súkromnej kapitálovej účasti vyžadovaných na základe ustanovení právnych predpisov v súlade so Zmluvou o Európskej únii a Zmluvou o fungovaní Európskej únie, ktorými sa nevykonáva rozhodujúci vplyv na kontrolovanú právnickú osobu“.
Cieľom navrhovanej úpravy je, aby sa tzv. „in house“ výnimky vzťahovali len na situácie, keď neexistuje žiadna priama účasť súkromného hospodárskeho subjektu na kapitáli kontrolovanej právnickej osoby, a to bez akejkoľvek výnimky.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I § 1 ods. 7 a § 1 ods. 8 písm. c) sa vypúšťajú slová „okrem nekontrolných a neblokujúcich foriem súkromnej kapitálovej účasti vyžadovaných na základe právnych predpisov v súlade so Zmluvou o Európskej únii a Zmluvou o fungovaní Európskej únie, ktorými sa nevykonáva rozhodujúci vplyv na kontrolovanú právnickú osobu“.
Cieľom navrhovanej úpravy je, aby sa tzv. „in house“ výnimky vzťahovali len na situácie, keď neexistuje žiadna priama účasť súkromného hospodárskeho subjektu na kapitáli kontrolujúcej právnickej osoby alebo spoločne kontrolovanej právnickej osoby, a to bez akejkoľvek výnimky.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I § 1 ods. 12 písm. c) sa slová „na oficiálnu rozvojovú spoluprácu“ nahrádzajú slovami „na rozvojovú spoluprácu“.
4
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa odborný termín v predloženom zákone terminologicky zosúlaďuje s predloženým návrhom zákona o rozvojovej spolupráci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1649).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I v § 1 sa odsek 12 dopĺňa písm. s), ktoré znie:
,,s) služba v ťažbovej činnosti alebo pestovateľskej činnosti spojená s realizáciou programu starostlivosti o lesy podľa osobitného predpisu.25)ˮ.
Poznámka pod čiarou k odkazu 25 znie:
,,25) Zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov. ˮ.
Nasledujúce odkazy na poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Ustanovuje sa výnimka z pôsobnosti zákona o verejnom obstarávaní týkajúca sa realizácie špecifikovaných služieb vyplývajúcich z programu starostlivosti o lesy.
Všetky služby uvedené v bode s) závislé od prírodných, klimatických podmienok a určitej nárazovosti a sezónnosti týchto služieb.
Ťažbová a pestovateľská činnosť sa realizujú v konkrétnych jednotkách priestorového rozdelenia lesov (ďalej len "JPRL"). Prírodné a výrobné podmienky JPRL jedinečné (terén, drevina, hmotnatosť, vzdialenosť) a na základe nich vypracované cenové kalkulácie.
Ťažbová činnosť zahŕňa výrub stromov, sústreďovanie dreva (priblíženie dreva z lesného porastu približovacím prostriedkom na odvozné miesto), manipuláciu dreva na odvoznom mieste - skrátenie dreva na odvozné dĺžky, technologickú prípravu pracoviska a lesných ciest a zvážnic pred a po výrube stromov, sústreďovaní a manipulácii dreva na OM.
Pestovateľská činnosť zahŕňa škôlkarsku výrobu, zber a dodávku semennej suroviny, zalesňovanie JPRL, ochranu proti zveri a burine, uhladzovanie zbytkov po ťažbe dreva, výchovy lesných porastov -
5
prečistky, ochrany lesa, ostanú pestovateľskú činnosť (vyznačovanie ťažby dreva, výrub nežiaducich drevín).
Podľa zákona o štátnom podniku ako aj podľa Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka a zákona o majetku obcí, organizácie obhospodarujúce majetok štátu, obcí a miest, povinné nakladať s majetkom hospodárne, to v prípade obhospodarovania lesov znamená aj realizáciu opatrení predpísaných Programom starostlivosti o lesy včas a v biologicky optimálnom období.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I § 11 ods. 1 písm. a) prvý bod sa vypúšťajú slová „ak nie je táto právnická osoba emitentom cenných papierov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu, ktorý podlieha požiadavkám na uverejňovanie informácií podľa osobitného predpisu,32)“.
Navrhované vypustenie textu súvisí s jeho navrhovanou úpravou v samostatnom novonavrhovanom odseku 2 tohto ustanovenia v bode 5 z dôvodu zrozumiteľnosti právnej úpravy týkajúcej sa konečných užívateľov výhod.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I v § 11 ods. 1 písm. c) sa odkaz „33)“ nahrádza odkazom „32)“.
V poznámke pod čiarou k odkazu 32 sa citácia „Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov.“ nahrádza citáciou „§ 9 písm. f) zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vo väzbe na úpravu v bode 5, ktorá spočíva v zmene číslovania odkazu na poznámku pod čiarou a znenia poznámky pod čiarou.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
9.V čl. I v § 11 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Ak právnická osoba podľa odseku 1 písm. a) je emitentom cenných papierov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu, ktorý podlieha požiadavkám na uverejňovanie informácií podľa osobitného predpisu,33) rovnocenného právneho predpisu členského štátu alebo rovnocenných medzinárodných noriem, za konečného užívateľa výhod sa považujú členovia štatutárneho orgánu emitenta cenných papierov podľa tohto odseku.“.
Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 3 a 4.
V poznámke pod čiarou k odkazu 33 sa citácia „§ 9 písm. f) zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“ nahrádza citáciou „Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov.“.
Zavádza sa úprava, ktorá určuje, že ak právnická osoba je emitentom cenných papierov prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu, tak za konečného užívateľa výhod sa považujú členovia štatutárneho orgánu emitenta cenných papierov. Uvedené je odôvodnené skutočnosťou, že obchodovanie s cennými papiermi na regulovanom trhu podlieha požiadavkám na uverejňovanie informácií, ktoré v súlade s právom Európskej únie zabezpečujú primeranú transparentnosť informácií o vlastníctve v súlade so smernicou 2015/849/EÚ o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I § 12 ods. 11 sa slová „rade úradu“ nahrádzajú slovami „Rade úradu“.
Vzhľadom na to, že rada úradu je orgánom úradu pre verejné obstarávanie, upravuje sa jeho názov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
7
11.V čl. I § 13 ods. 10 sa vypúšťa slovo „ako“ a slová „po 18.00 hod. a pred 08.00 hod.“ sa nahrádzajú slovami „pred 08.00 hodinou a po 18.00 hodine“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa spresňuje časová súslednosť v súlade s požiadavkou v čl. 35 ods. 8 písm. a) smernice 2014/24/EÚ.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I § 14 ods. 1 sa slová „podľa § 153“ nahrádzajú slovami „podľa § 152“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I § 14 ods. 1 v druhej vete sa za slová „zoznamu hospodárskych subjektov“ vkladajú slová „a zápis do registra konečných užívateľov výhod“.
Podľa súčasnej úpravy je zápis do registra konečných užívateľov výhod podmienkou uzavretia zmluvy vo verejnom obstarávaní. Vzhľadom na špecifiká elektronického procesu na trhovisku je vhodné viazať podmienku zápisu do registra na účinnosť registrácie na trhovisku teda rovnako, ako je to dnes pri zápise do zoznamu podnikateľov, resp. hospodárskych subjektov. Tým bude zabezpečená aj efektívna realizácia automatizovaného uzatvárania zmlúv v podlimitnom obstarávaní. Zápis do registra nebude podmienkou registrácie na elektronickom trhovisku, len podmienkou jej účinnosti. V praxi to bude znamenať, že na elektronickom trhovisku sa bude môcť registrovať aj nezapísaný podnikateľ, avšak predkladať ponuku
8
bude môcť len ten, koho registrácie bude účinná, teda bude zapísaný aj v zozname hospodárskych subjektov a aj v registri konečných užívateľov výhod. Jedinou výnimkou bude postup podľa § 66 ods. 8, kedy zápis do registra zostane len podmienkou uzavretia zmluvy ale nie podmienkou účinnosti registrácie na trhovisku.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. I § 16 ods. 1 prvej a druhej vete sa vypúšťajú slová „určité“.
Zákon v ďalších ustanoveniach neustanovuje, ktoré verejné obstarávanie bude určité vo vzťahu k spoločnému verejnému obstarávaniu. Musí sa realizovať za podmienok ustanovených v § 16.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. I § 17 ods. 6 sa slovo „zakladajúcom“ nahrádza slovom „zakladateľskom“.
Ide o gramatickú úpravu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. I § 18 ods. 1 písm. d) druhom bode sa slovo „stanovené“ nahrádza slovom „určené“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
9
17.V čl. I § 20 ods. 11 písm. g) sa za slovo „prístupu“ vkladajú slová „alebo podmienky prístupu“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa právny text spresňuje v súlade s prílohou IV písm. g) k smernici 2014/24/EÚ.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. I § 21 sa dopĺňa nadpis§ 21, ktorý znie: „Určenie lehôt“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na navrhovanú systematiku členenia návrhu zákona a používanie nadpisov ostatných paragrafov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V čl. I § 22 sa dopĺňa nadpis § 22, ktorý znie: „Dôvernosť informácií“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na navrhovanú systematiku členenia návrhu zákona a používanie nadpisov ostatných paragrafov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V čl. I nadpis prvej hlavy druhej časti „Spoločné ustanovenia“ sa nahrádza slovami „Spoločné procesné ustanovenia“.
10
Vzhľadom na to, že podľa legislatívnych pravidiel sa spoločné ustanovenia používajú na označenie záverečných ustanovení, navrhuje sa upraviť nadpis prvej hlavy druhej časti zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.V čl. I § 27 ods. 4 sa na konci slová „takisto nemení“ nahrádzajú slovami „rovnako nesmie meniť“.
Ide o precizovanie formulácie navrhovaného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.V čl. I § 27 ods. 6 sa za slová „doby trvania“ vkladajú slová „dynamického nákupného“.
Ide o úpravu ustanovenia v súlade s legislatívnymi pravidlami.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.V čl. I § 32 ods. 1 písm. g) v poznámke pod čiarou k odkazu 46) sa slová „(oznámenie č. 489/1990 Zb. nahrádzajú slovami „(oznámenie FMZV č. 489/1990 Zb.)“, slová „(oznámenie č. 470/1990 Zb.) sa nahrádzajú slovami „(oznámenie FMZV č. 470/1990 Zb.)“, slová „(oznámenie č. 506/1990 Zb.)“, sa nahrádzajú slovami „(oznámenie FMZV č. 506/1990 Zb.)“, slová „(oznámenie č. 340/1998 Z. z.)“ sa nahrádzajú slovami
11
„(oznámenie FMZV č. 340/1998 Z. z.)“,slová „(oznámenie č. 341/1998 Z. z.)“ sa nahrádzajú slovami „(oznámenie FMZV č. 341/1998 Z. z.)“, slová „(oznámenie č. 465/1990 Zb.)“, sa nahrádzajú slovami „(oznámenie FMZV č. 465/1990 Zb.)“,slová „(oznámenie č. 450/1990 Zb.)“, sa nahrádzajú slovami „(oznámenie FMZV č. 450/1990 Zb.)“,slová „(oznámenie č. 38/2001 Z. z.)“, sa nahrádzajú slovami „(oznámenie MZV SR č. 38/2001 Z. z.)“,slová „(oznámenie č. 53/1994 Z. z., oznámenie 226/2006 Z. z.)“, sa nahrádzajú slovami „(oznámenie MZV SR č. 53/1994 Z. z.)“, slová „(oznámenie č. 53/1994 Z. z.)“ sa nahrádzajú slovami „(oznámenie MZV SR č. 53/1994 Z. z.)“, slová „(oznámenie č. 593/2004 Z. z.)“, sa nahrádzajú slovami „(oznámenie MZV SR č. 593/2004 Z. z.)“ a slová „(oznámenie č. 280/2007 Z. z.)“ sa nahrádzajú slovami „(oznámenie MZV SR č. 280/2007 Z. z.)“.“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa spresňuje citácia medzinárodnej zmluvy v súlade so zaužívanou praxou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
24.V čl. I § 33 ods. 1, § 129 ods. 3, § 130 ods. 2 a § 131 ods. 1 sa vypúšťa slovo „spravidla“.
Ide o úpravu ustanovenia v súlade so zaužívanou legislatívnou praxou z dôvodu jednotnosti vyjadrenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča neschváliť
25.V čl. I § 38 ods. 12 sa slová „Verejní obstarávatelia a obstarávatelia“ sa nahrádzajú slovami „Verejný obstarávateľ a obstarávateľ“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s legislatívnymi pravidlami.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
12
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
26.V § 42 ods. 11 sa čiarka za slovom „modely“ nahrádza slovom „alebo“.
Gramatická úprava ustanovenia za účelom vyjadrenia alternatívy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.V čl. I § 51 ods. 4 sa v úvodnej vete vypúšťa slovo „najmä“.
Fakultatívnosť uvedeného ustanovenia nie je opodstatnená. Ustanovenie by malo definovať požiadavky na člena komisie tak, aby nebolo možné na základe iných, v zákone neupravených, podmienok vylúčiť člena komisie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.V čl. I § 51 ods. 8 sa slovo „spomedzi“ nahrádza slovom „z“.
Ide o gramatickú úpravu ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
13
29.V čl. I § 57 ods. 3 sa za slová „zadávania zákazky“ vkladá čiarka a slovo „koncesie“.
Ide o zjednotenie právnej terminológie používanej v návrhu zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
30.V čl. I § 60 odsek 4 znie:
„(4) Zmluva sa uzavrie s uchádzačom, ktorý predložil ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku.“.
Ide o zjednotenie právnej terminológie s ustanoveniami, ktoré sa týkajú kritérií na vyhodnotenie ponúk.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
31.V čl. I § 61 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu plniť informačné povinnosti a povinnosti zverejniť informácie a dokumenty podľa tohto zákona v elektronickej podobe a automatizovaným spôsobom, prostredníctvom funkcionality informačného systému, v ktorom je dynamický nákupný systém vytvorený.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 6.
Keďže dynamický nákupný systém byť plne elektronizovaný, je vhodné, aby bolo možné automatizovaným spôsobom plniť aj povinnosti spočívajúce v informovaní Úradu pre verejné obstarávanie, či publikovaní rôznych dokumentov a informácií podľa zákona. Na tento účel sa navrhuje, aby verejní obstarávatelia a obstarávatelia mohli splniť tieto typy povinností podľa zákona aj elektronicky a automatizovane, prostredníctvom systému, v ktorom sa dynamický nákupný systém prevádzkuje.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V čl. I § 65 ods. 1 sa vypúšťa slovo „plánované“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia vypustením nadbytočného slova. Uvedené je vyjadrené v zámere uskutočniť verejné obstarávanie.
14
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V čl. I § 66 ods. 8 písm. h) znie:
„h) ponuka sa predkladá s použitím funkcionality elektronického trhoviska a § 49 ods. 5 sa nepoužije,“.
Pre predkladanie ponuky v rámci verejného obstarávania na elektronickom trhovisku nie je „dvojobálkový“ režim tým najvhodnejším, keďže v prípade verejných súťaží na elektronickom trhovisku pôjde o jednoduché obstarávania, kde sa preukazuje len splnenie podmienok účasti, spočívajúcich v osobnom postavení, ktoré budú preukázané či zápisom v zozname hospodárskych subjektov, resp. jednotným európskym dokumentom (čestným vyhlásením). Vzhľadom na novú úpravu revíznych konaní, ktorá nie je previazaná s „dvojobálkovým“ režimom, je možné bez ďalších úprav pristúpiť k zmene spôsobu predkladania ponuky na elektronickom trhovisku a zároveň zachovať nastavený mechanizmus revíznych postupov. Navrhuje sa preto ponechať spôsob predkladania ponuky na funkcionalitu elektronického trhoviska a upustiť od „dvojobálkového“ režimu, ako to nový zákon umožňuje aj v iných prípadoch (napríklad pri dynamickom nákupnom systéme).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V čl. I § 78 ods. 7 sa slová „ktoré kopírujú postupnosť krokov“ nahrádzajú slovami „ktoré zodpovedajú postupnosti krokov“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
15
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V čl. I § 78 ods. 7 sa slová „v príslušných splátkach“ nahrádzajú slovami „v primeraných splátkach“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa zosúlaďuje text s čl. 31 ods. 2 druhý pododsek posledná veta smernice 2014/24/EÚ.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V čl. I § 79 odsek 1 znie:
„(1) Verejný obstarávateľ vyzve záujemcov na predkladanie základných ponúk. Výzva na predkladanie základných ponúk obsahuje náležitosti podľa § 68 ods. 2.“.
Navrhovanou úpravou sa v postupe verejného obstarávania inovatívne partnerstvo jasne a určito upravujú pravidlá, podľa ktorých je potrebné riadiť sa pri rokovaniach uskutočňovaných v rámci tohto postupu upraveného v nasledujúcich ustanoveniach a ktoré musia byť zosúladené, aby nedochádzalo k ich nesprávnej interpretácii.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
37.V čl. I § 79 ods. 2 sa vypúšťa slovo „už“.
Z ustanovenia sa vypúšťa nadbytočné slovo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
16
38.V čl. I § 96 odsek 4 znie:
„(4) Lehota na predloženie žiadostí o účasť nesmie byť kratšia ako 30 dní odo dňa odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania publikačnému úradu; lehota na predloženie žiadostí o účasť nesmie byť kratšia ako 15 dní.“.
Navrhovanou úpravou sa spresňuje minimálna lehota na predkladanie žiadostí o účasť v súťažnom dialógu organizovanom obstarávateľom vzhľadom na skutočnosť, že realizovať verejné obstarávanie prostredníctvom pravidelného informatívneho oznámenia s výzvou na súťaž je možné užšou súťažou a rokovacím konaním so zverejnením.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.V čl. I § 101 ods. 3 sa slovo „stanovené“ nahrádza slovom „ustanovené“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
40.V čl. I § 102 sa vypúšťa odsek 7.
Doterajšie odseky 8 až 16 sa označujú ako odseky 7 až 15.
Navrhovanou úpravou sa sleduje zosúladenie so znením ustanovenia § 38 ods. 13, v ktorom je jednoznačne uvedené, že požiadavka na identifikáciu pracovníkov zodpovedných za plnenie sa vzťahuje aj na koncesiu a koncesnú zmluvu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.V čl. I § 102 ods. 14 (novooznačený odsek 13) sa slová „podľa odseku 13“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 12“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vo väzbe na zmenu označenia odsekov v bode 7.
17
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
42.V čl. I § 104 ods. 1 sa slová „V prípade zadávania koncesie“ nahrádzajú slovami „Ak sa zadáva koncesia“ a pred slovo „postupujú“ sa vkladá čiarka.
Ide o formulačnú úpravu vyjadrenia podmienky v ustanovení v súlade so zavedenou legislatívnou praxou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
43.V čl. I § 104 ods. 3 sa slová „V prípade uplatnenia revíznych postupov sa použijú“ nahrádzajú slovami „Ak sa uplatňujú revízne postupy, použijú sa“.
Ide o formulačnú úpravu vyjadrenia podmienky v ustanovení v súlade so zavedenou legislatívnou praxou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
44.V čl. I § 109 ods. 5 sa slová „vidieť, aká nová ponuka“ nahrádzajú slovami „oboznámiť sa s novou ponukou, ktorá“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
18
Gestorský výbor odporúča schváliť
45.V čl. I § 110 ods. 1 úvodnej vete sa vypúšťa slovo „pričom“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia vypustením nadbytočného slova.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
46.V čl. I v celom texte § 111 sa slová „podľa § 109 a 111“ nahrádzajú slovami „podľa § 109 a 110“.
Ide o spresňujúcu legislatívno-technickú úpravu vnútorných odkazov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
47.V čl. I § 111 ods. 3 sa slová „vyžaduje právny poriadok Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovami „vyžadujú osobitné predpisy“.
Formulačná úprava v súlade s legislatívnym vyjadrením pri odkazovaní na právnu úpravu obsiahnutú v iných právnych predpisoch.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
48.V čl. I § 111 ods. 4 sa slová „podľa § 109 111“ nahrádzajú slovami „podľa § 109 a 110“.
Ide o spresňujúcu legislatívno-technickú úpravu vnútorných odkazov.
19
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
49.V čl. I § 114 ods. 8 sa vypúšťajú slová „uverejní v profile a“.
Navrhovaná úprava súvisí s dostupnosťou dokumentov k verejnému obstarávaniu, ktoré mať jednotnú úpravu pre zadávanie nadlimitných zákaziek aj podlimitných zákaziek bez využitia elektronického trhoviska.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
50.V čl. I § 116 ods. 1 písm. c) sa vypúšťa slovo „podľa“ za slovom „alebo“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s citovaním vnútorných odkazov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
51.V čl. I § 117 ods. 3 sa slová „vyžaduje právny poriadok Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovami „vyžadujú osobitné predpisy“.
Formulačná úprava v súlade s legislatívnym vyjadrením pri odkazovaní na právnu úpravu obsiahnutú v iných právnych predpisoch.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
52.V čl. I § 119 ods. 2 sa čiarka pred slovom „projekt“ nahrádza spojkou „alebo“.
20
Ide o úpravu ustanovenie v súlade s vyjadrením alternatívy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
53.V čl. I § 123 ods. 2 písm. e) sa slová „mien a priezvisk“ nahrádzajú slovami „mena a priezviska“.
Ustanovenie sa uvádza do jednotného čísla v súlade s legislatívnymi pravidlami.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
54.V čl. I § 123 ods. 3 sa vypúšťa slovo „až“ a slová „pre“ pred slovami „porotu“ a „účastníkov“.
Z ustanovenia sa vypúšťajú nadbytočné slová.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
55.V čl. I § 124 ods. 1 sa slová „budú schopné odborne posúdiť“ nahrádzajú slovami „odborne posúdia“.
Úprava ustanovenia sa týka spresnenia formulácie povinnosti členov poroty.
21
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
56.V čl. I § 124 ods. 2 sa vypúšťa slovo „konkrétnej“ a slovo „najmä“.
Z ustanovenia sa vypúšťajú nadbytočné slová.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
57.V čl. I § 134 ods. 8 sa vypúšťa slovo „už“.
Vypúšťa sa nadbytočné slovo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
58.V čl. I § 146 ods. 1 sa slová „podľa § 175 ods. 1 až 3“ nahrádzajú slovami „podľa § 175“.
Navrhovanou úpravou vnútorných odkazov sa sleduje zosúladenie s ustanovením § 177, podľa ktorého rada úradu rozhoduje o odvolaniach proti rozhodnutiam úradu vydaným v konaniach o preskúmanie úkonov kontrolovaného podľa § 175.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
22
59.V čl. I § 146 ods. 2 sa slová „podľa § 175 ods. 1 3“ nahrádzajú slovami „podľa § 174 a 175“.
Navrhovanou úpravou vnútorných odkazov sa sleduje zosúladenie s ustanovením § 179, podľa ktorého rada úradu preskúmava rozhodnutia úradu vydané v konaniach o preskúmanie úkonov kontrolovaného podľa § 174 a 175 mimo odvolacieho konania.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
60.V čl. I § 173 ods. 2 sa za slová „ak ide o elektronickú komunikáciu,“ vkladá slovo „sa“.
Ide o gramatickú úpravu textu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
61.V čl. I v celom texte § 173 ods. 6 písm. a) sa za slovo „zákazky,“ vkladá slovo „koncesie“.
Ide o zjednotenie právnej terminológie používanej v návrhu zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
62.V čl. I § 173 ods. 6 písm. b) sa za slovo „zákazky“ vkladá čiarka a slovo „koncesie“.
Ide o zjednotenie právnej terminológie používanej v návrhu zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
63.V čl. I § 173 ods. 12 prvá veta znie: „Úrad môže vyzvať účastníkov konania v konaní o preskúmanie úkonov kontrolovaného na základe námietok, aby sa v lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako päť pracovných dní odo dňa doručenia výzvy, písomne vyjadrili k podkladu rozhodnutia a k spôsobu jeho zistenia, prípadne aby v tejto lehote navrhli jeho doplnenie; na vyjadrenia doručené po uplynutí tejto lehoty úrad neprihliada.“.
Ide o spresňujúcu legislatívno-technickú úpravu so zachovanou vecnou podstatou navrhovaného ustanovenia.
23
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
64.V čl. I § 174 ods. 1 písmeno e) znie:
„e) kontrolovaný zrušil použitý postup zadávania zákazky, koncesie, jej časť alebo súťaž návrhov alebo ak úrad v tom istom postupe zadávania zákazky, koncesie, jej časti alebo v tej istej súťaži návrhov vydal rozhodnutie podľa § 175 ods. 1 písm. b); to neplatí, ak námietky smerujú proti zrušeniu použitého postupu zadávania zákazky, koncesie, jej časti alebo súťaže návrhov,“.
Ide o zjednotenie právnej terminológie používanej v návrhu zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
65.V čl. I § 177 ods. 6 sa vypúšťajú slová „v prípade“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
66.V čl. I sa v nadpise § 179 za slovo „preskúmanie“ vkladá slovo „rozhodnutia“.
Ide o formulačné spresnenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
67.V čl. I § 182 ods. 3 písmeno h) znie:
„h) fyzickej osobe alebo právnickej osobe pokutu od 1 000 eur do 100 000 eur, ak nesplnila niektorú z povinností podľa § 160 ods. 4, § 160 ods. 5 alebo § 161 ods. 2.“.
24
Z dôvodu zabezpečenia efektívneho overovania identifikácie konečného užívateľa výhod zo strany úradu je potrebné doplniť sankciu za porušenie povinnosti podľa § 161 ods. 2, keď povinná osoba podľa § 5 zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov neposkytne úradu doklady, informácie alebo údaje o identifikácii konečného užívateľa výhod svojho klienta v lehote určenej úradom. Zároveň sa upravuje spodná hranica výšky pokuty.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
68.V čl. I § 189 bode 1 sa spojka „a“ za slovami „zákona č. 13/2015 Z. z.“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú slová „zákona č. 87/2015 Z. z. a zákona č. 252/2015 Z. z.“.
Zrušovacie ustanovenie je potrebné doplniť o posledné novely zákona, ktoré menia a dopĺňajú zákon č. 25/2006 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne:
-o bodoch 1 až 23 spoločne s odporúčaním schváliť
-o bode 24 samostatne s odporúčaním neschváliť
-o bodoch 25 až 68 spoločne s odporúčaním schváliť.
25
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
s c h v á l i ť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením z 10. novembra 2015 č. 525.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Michala Bagačku predložiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 10. novembra 2015
Ján H u d a c k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR pre
hospodárske záležitosti