1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
_______________________________________________________________Číslo: 1647/2015
1735a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1735)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1910 z 22. septembra 2015 pridelila vládny návrh zákona o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1735) na prerokovanie týmto výborom:
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 512 zo dňa 3. novembra 2015)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 725 zo dňa 4. novembra 2015)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I, § 1 ods. 2
V čl. I § 1 odsek 2 znie:
„(2) Ak tento zákon neustanovuje inak, na poskytnutie príspevku na finančný nástroj, vrátenie príspevku na finančný nástroj a na vykonávanie finančných nástrojov sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.1) Na poskytnutie príspevku na finančný nástroj, vrátenie príspevku na finančný nástroj a na vykonávanie finančných nástrojov sa nevzťahujú § 3 ods. 1 písm. b) d), ods. 2 písm. c), d) a g), § 12 15, § 16 ods. 2 a 3, § 17 až 32, § 36, 41, 43, 48 a 51 osobitného predpisu.1)“.
Navrhovaná úprava reaguje na stanovisko odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie Národnej rady SR. Z dôvodu jasnejšej úpravy vzťahu navrhovaného zákona so zákonom č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa odstráni zmätočnosť a nejasnosť vo vzťahu medzi týmito dvoma zákonmi.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I, § 2
V čl. I § 2 sa nad slovo „rozvoja“ umiestňuje odkaz 2, nad slová „sociálny fond“ sa umiestňuje odkaz 3 a nad slová „Kohézny fond“ sa umiestňuje odkaz 4.
Poznámky pod čiarou k odkazom 2 až 4 znejú:
2) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1301/2013 zo 17. decembra 2013 o Európskom fonde regionálneho rozvoja a o osobitných ustanoveniach týkajúcich sa cieľa Investovanie do rastu a zamestnanosti, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1080/2006 (Ú. v. EÚ L 347, 20. 12. 2013).
3
3) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1304/2013 zo 17. decembra 2013 o Európskom sociálnom fonde a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 1081/2006 (Ú. v. L 347, 20. 12. 2013).
4) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1300/2013 zo 17. decembra 2013 o Kohéznom fonde, ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1084/2006 (Ú. v. L 347, 20. 12. 2013).“.
Doterajšie odkazy 2 až 43 a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná úprava reaguje na stanovisko odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie Národnej rady SR. Z dôvodu prehľadnosti a lepšej čitateľnosti navrhovanej právnej úpravy sa dopĺňajú odkazy na príslušné právne predpisy EÚ.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I, § 3 písm. b)
V čl. I § 3 písm. b) sa za slovom „predpisu“ vypúšťa čiarka a slová „ktorým môže byť kapitálová investícia, úver, záruka alebo iný nástroj na zdieľanie rizika“.
Navrhovaná úprava reaguje na pripomienku odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie Národnej rady SR. Ide o odstránenie časti definície finančného nástroja, ktorá by recipovala nariadenie (EÚ) č. 966/2012.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I, § 3 písm. e)
V § 3 písm. e) sa vypúšťajú slová „na finančné nástroje“.
Pripomienka vypúšťa nadbytočné slová.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
5.K čl. I, § 3 písm. e) a f)
V čl. I § 3 písmená e) a f) znejú:
„e) poskytovateľom riadiaci orgán, ktorý poskytne príspevok na finančný nástroj alebo sprostredkovateľský orgán, ak ho tým poveril riadiaci orgán,
f) orgánom vykonávajúcim finančné nástroje prijímateľ alebo finančný sprostredkovateľ,“.
Navrhovaná úprava reaguje na stanovisko odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie Národnej rady SR. Ide o odstránenie duplicitnej definície pojmu „príspevok na finančný nástroj“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
6.K čl. I, § 3 písm. g)
V § 3 písm. g) sa slová „ktorá získala od poskytovateľa“ nahrádzajú slovami „ktorej bol poskytnutý poskytovateľom“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu s cieľom dôsledného používania zavedenej terminológie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I, doterajšia poznámka pod čiarou k odkazu 3
V čl. I sa v doterajšej poznámke pod čiarou k doterajšiemu odkazu 3 vypúšťajú slová „ods. 12 písm. b)“ a slová „zákona č. 206/2013 Z. z.“ sa nahrádzajú slovami „neskorších predpisov“.
Navrhovaná úprava reaguje na stanovisko odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie Národnej rady SR. Precizovanie poznámky pod čiarou k odkazu 3 v nadväznosti na novelu zákona o kolektívnom investovaní, ktorá je tiež predmetom druhého a tretieho čítania v NR SR (tlač 1690).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I, § 3 poznámka pod čiarou k odkazu 3
V § 3, poznámke pod čiarou k odkazu 3 sa na konci pripájajú slová „v platnom znení“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným spôsobom uvádzania právne záväzných aktov Európskej únie, ktoré sa v prípade jednej alebo viacerých novelizácií uvádzajú s dodatkom „v platnom znení“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. I, § 6 ods. 4
V § 6 ods. 4 sa slovo „subjektov“ nahrádza slovom „osôb“.
Pripomienka zjednocuje v návrhu zákona použité pojmy (napr. čl. I, § 5 ods. 2, § 10 ods. 1).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. I, § 12 poznámka pod čiarou k odkazu 19
V § 12, poznámke pod čiarou k odkazu 19 sa na konci pripájajú slová „(Ú. v. C 326, 26.10.2012)“.
V § 12, poznámke pod čiarou k odkazu 21 sa na konci pripája veta: „Čl. 30 nariadenia (EÚ, Euratom) č. 966/2012.“.
5
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s uvádzaním úplnej citácie medzinárodnej zmluvy vrátane informácie o publikácii v úradnom vestníku a doplnenie relevantného nariadenia EÚ.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I, §13 ods. 4
V čl. I § 13 ods. 4 sa slová „postup podľa osobitného predpisu.24)“ nahrádzajú slovami „osobitný predpis.24)“.
Navrhovaná úprava reaguje na pripomienku odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie Národnej rady SR. Ide o precizovanie textu, nakoľko nariadenie (EÚ) č. 1303/2013 vyslovene neupravuje postup pri audite finančných prostriedkov poskytnutých na finančné nástroje na úrovni Európskej únie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. I, § 18 poznámka pod čiarou k odkazu 30
V § 18, poznámke pod čiarou k odkazu 30 sa na začiatok vkladá táto veta: „Čl. 42 ods. 1 písm. d) a ods. 5 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s doplnením absentujúceho dotknutého ustanovenia nariadenia (EÚ) č. 1303/2013.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.K čl. II, § 110 ods. 1 písm. m)
V § 110 ods. 1 písm. m) sa vypúšťajú slová „ustanovených osobitnými predpismi“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu s cieľom správnej implementácie nariadenia (EÚ) č. 1303/2013, ktoré v uvedených ustanoveniach čl. 125 a 127 ustanovuje funkcie riadiaceho orgánu a orgánu auditu a nie finančné nástroje ani ich výkon kontroly alebo audit.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. II § 110 poznámka pod čiarou k odkazu 97ba
V čl. II, poznámke pod čiarou k odkazu 97ba sa slová „čl. 127“ nahrádzajú slovami „čl. 125 a 127“, za slovami „č. 1303/2013“ sa vkladajú slová „zo 17. decembra 2013“ a na konci sa pripájajú slová „v platnom znení“.
6
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným spôsobom uvádzania právne záväzných aktov Európskej únie, ktoré sa v prípade jednej alebo viacerých novelizácií uvádzajú s dodatkom „v platnom znení“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.K čl. III, § 23 ods. 2
V § 23 ods. 2 sa odkaz 53a označuje ako odkaz 53.
Poznámka pod čiarou k odkazu 53a sa vypúšťa.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s vypustením odkazu 53a, ktorý je duplicitný s už zavedeným odkazom 53 v zákone č. 528/2008 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.K čl. IV, § 162 ods. 3 písm. i)
V § 162 ods. 3 písm. i) sa vypúšťajú slová „ustanovených osobitnými predpismi“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu s cieľom správnej implementácie nariadenia (EÚ) č. 1303/2013, ktoré v uvedených ustanoveniach čl. 125 a 127 ustanovuje funkcie riadiaceho orgánu a orgánu auditu a nie finančné nástroje ani ich výkon kontroly alebo audit.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.K čl. IV, poznámka pod čiarou k odkazu 72a
V čl. IV, poznámke pod čiarou k odkazu 72a sa slová „čl. 127“ nahrádzajú slovami „čl. 125 a 127“, za slovami „č. 1303/2013“ sa vkladajú slová „zo 17. decembra 2013“ a na konci sa pripájajú slová „v platnom znení“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným spôsobom uvádzania právne záväzných aktov Európskej únie, ktoré sa v prípade jednej alebo viacerých novelizácií uvádzajú s dodatkom „v platnom znení“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
Gestorský výbor odporúča hlasovať o uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:
a)spoločne o bodoch 1 až 3, 5 až 17 s návrhom schváliť,
b)o bode 4 s návrhom neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1735) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1735a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 528 zo 6. novembra 2015.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Jaroslava Demiana, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 6. novembra 2015
Daniel D u c h o ň, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet