ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
115. schôdza
Číslo:CRD-1598/2015
744
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
zo 4. novembra 2015
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A.s ú h l a s í
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
C.p o v e r u j e
predsedu výboru, aby výsledky rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky zo 4. novembra 2015 spolu s výsledkami rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť spracoval do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie gestorskému výboru.
Róbert Madej
predseda výboru
overovatelia výboru:
Anton Martvoň
Edita Pfundtner
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 744
zo 4. novembra 2015
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
___________________________________________________________________________
1.V čl. I 6. bod § 6 ods. 2 sa slovo „listinne“ nahrádza slovami „v listinnej podobe“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje navrhované ustanovenie.
2.V čl. I 12. bod § 11 odsek 2 znie:
„(2) Komisia sa skladá zo šiestich členov, z ktorých
a)troch členov vymenúva a odvoláva generálny prokurátor,
b)dvoch členov volí a odvoláva Súdna rada Slovenskej republiky (ďalej len „súdna rada“).
c)jedného člena volí a odvoláva vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“).“
Navrhuje sa vypustiť ustanovenie o tom, že Národná rada Slovenskej republiky volí a odvoláva člena Komisie pre vydávanie záväzných stanovísk. Namiesto toho sa navrhuje, aby Súdna rada Slovenskej republiky volila a odvolávala dvoch členov uvedenej komisie.
3.V čl. I 13. bod § 16b sa slovo „týmto“ nahrádza slovom „tým“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
4.V čl. I 14. bod § 18 ods. 8 sa slová „tohto paragrafu“ nahrádzajú slovami „odsekov 1 až 7“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje navrhované ustanovenie.
5.V čl. I 15. bod § 30a ods. 2 sa slovo „realizovaných“ nahrádza slovom „vykonávaných“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zjednocuje terminológia predkladaného návrhu zákona.
6.V čl. I 16. bod § 31 ods. 5 sa slová „sťažnosti pre porušenie zákona“ nahrádzajú slovom „dovolania“.
Legislatívno-technická zmena súvisiaca s navrhovaným vypustením ustanovení v čl. IV týkajúcich sa nahradenia inštitútu dovolania sťažnosťou pre porušenie zákona.
7.V čl. I 16. bod § 32 ods. 2 sa slová „Ak podávateľ podnetu sa domáha“ nahrádzajú slovami „Ak sa podávateľ podnetu domáha“.
Ide o gramatickú úpravu, ktorou sa upravuje slovosled v predmetnom ustanovení.
8.V čl. I 17. bod § 36b ods. 7 sa slová „o správnom konaní.“ nahrádzajú slovami „o správnom konaní.16)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa precizuje predmetné ustanovenie.
9.V čl. I 17. bod sa odkaz na poznámku pod čiarou „21c)“ v § 36b ods. 6 vrátane poznámky pod čiarou označuje ako odkaz „21b)“. Súčasne sa upraví úvodná veta.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa mení označenie odkazu na poznámku po čiarou z dôvodu zachovania poradia, keďže odkaz na poznámku pod čiarou 21b) sa v predkladanom návrhu zákona a ani v samotnom zákone nenachádza.
10.V čl. I sa za 19. bod vkladá nový 20. bod, ktorý znie:
„20. V § 37 ods. 5 sa slová „odsekov 1 a 3“ nahrádzajú slovami „odsekov 1 a 4“.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, vykonávanú z dôvodu prečíslovania odsekov navrhovaným bodom 19 predkladaného návrhu zákona, čo za následok zmenu označenia vnútorného odkazu.
11.V čl. I 25. bod sa slová „slová „osobitný zákon“ nahrádzajú slovami „Trestný poriadok““ nahrádzajú slovami „slová „osobitný zákon.32)“ nahrádzajú slovami „Trestný poriadok.““, vypúšťajú sa slová „, zároveň sa vypúšťa odkaz 32 a poznámka pod čiarou k nemu“ a na konci sa dopĺňa táto veta: „Poznámka pod čiarou k odkazu 32 sa vypúšťa.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa upravuje novelizačný bod v zmysle legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
12.V čl. I 32. bod § 56ae odsek 2 znie:
„(2) Vláda a súdna rada zvolia členov komisie do 31. marca 2016.“
V súvislosti v navrhovaným vypustením ustanovenia o tom, že Národná rada Slovenskej republiky volí a odvoláva člena Komisie pre vydávanie záväzných stanovísk, je potrebné v tejto súvislosti upraviť aj prechodné ustanovenie.
13.V čl. II 4. bod § 69 ods. 1 písm. c) sa slová „10 %“ nahrádzajú slovami „25 %“.
Vzhľadom na úpravy v čl. III návrhu zákona, návrh zmeny reaguje na rovnocenné ohodnotenie vedúcej funkcie sudcu v pozícii predsedu kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorá vzhľadom na náročnosť výkonu funkcie je porovnateľná s vedúcim prokurátorom v pozícii námestníka generálneho prokurátora a riaditeľa sekcie generálnej prokuratúry.
14.V čl. II 4. bod § 69 ods. 1 písm. d) sa slová „8 %“ nahrádzajú slovami „20 %“.
Vzhľadom na úpravy v čl. III návrhu zákona, návrh zmeny reaguje na rovnocenné ohodnotenie vedúcej funkcie sudcu v pozícii predsedu senátu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorá vzhľadom na náročnosť výkonu funkcie je porovnateľná s vedúcim prokurátorom v pozícii námestníka generálneho prokurátora a riaditeľa sekcie generálnej prokuratúry.
15.V čl. III 11. bod § 9b ods. 1 sa za slovami „(ďalej len „orgán Európskej únie“)“ vypúšťa čiarka a slová „ak sa podľa osobitného predpisu vyžaduje, aby bol stálym členom takého orgánu prokurátor“.
Účelom zmeny navrhovanej právnej úpravy je umožniť, aby prokurátor vymenovaný za asistenta národného člena, ktorý zastupuje Slovenskú republiku v Eurojuste, bol dočasne pridelený k tomuto orgánu Európskej únie. Podľa zákona č. 383/2011 Z. z. o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste asistentom národného člena, ktorý
zastupuje Slovenskú republiku v Eurojuste, môže, ale nemusí byť prokurátor (§ 7 ods. 1).
16.V čl. III 13. bod § 10 ods. 6 sa slová „Ustanoveniami predchádzajúcich viet“ nahrádzajú slovami „Týmto ustanovením“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa upravuje novelizačný bod v zmysle legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
17.V čl. III 16. bod úvodná veta znie: „V § 13 odsek 1 znie:“ a vypúšťa sa odsek 2.
V súvislosti s rozhodovaním o dočasnom pozastavení výkonu funkcie prokurátora navrhujem ponechať platné znenie § 13 ods. 2 zákona č. 154/2001 Z. z. Prijatím navrhovanej právnej úpravy by mohlo dôjsť k situácii, kedy by disciplinárna komisia rozhodujúca o dočasnom pozastavení výkonu funkcie prokurátora týmto rozhodnutím mohla zároveň prejudikovať vlastné neskoršie rozhodnutie v disciplinárnom konaní.
18.V čl. III 29. bod § 21 ods. 1 sa slová „pri funkčnom postupe prokurátora na funkciu vedúceho prokurátora, na funkciu prokurátora pri funkčnom postupe na prokuratúru vyššieho stupňa a na funkciu vedúceho prokurátora pri funkčnom postupe na prokuratúre vyššieho stupňa“ nahrádzajú slovami „na funkciu vedúceho prokurátora a na funkciu prokurátora na prokuratúre vyššieho stupňa (ďalej len „výberové konanie pri funkčnom postupe prokurátora“)“.
Ide o spresnenie navrhovaného znenia tak, aby z neho jednoznačne vyplývalo, že do výberového konania na funkciu vedúceho prokurátora na nižšom stupni prokuratúry sa môže prihlásiť aj prokurátor alebo vedúci prokurátor z vyššieho stupňa prokuratúry.
19.V čl. III 31. bod sa slová „písm. b) sa čiarka na konci vety“ nahrádzajú slovami „sa v písmene b) čiarka na konci vety“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, precizuje novelizačný bod.
20.V čl. III 52. bod sa vypúšťajú slová „Slovenskej republiky“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, v súvislosti so zavedením legislatívnej skratky v 10. bode § 9a ods. 1 písm. e) predloženého návrhu zákona.
21.V čl. III 64. bod v úvodnej vete sa slovo „paragrafom“ nahrádza slovom „§ 103“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa upravuje novelizačný bod v zmysle legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
22.V čl. III 72. bod § 115 ods. 2 v prvej vete sa slová „rady prokurátorov“ nahrádzajú slovami „prokurátorskej rady“.
Predkladateľ návrhu zákona navrhuje zainteresovanosť orgánov samosprávy do procesu rozhodovania o odmenách pre prokurátorov tak, aby o priznaní odmeny prokurátorovi rozhodoval príslušný vedúci prokurátor, ktorým je v prípade prokurátorov generálnej prokuratúry generálny prokurátor, po predchádzajúcom vyjadrení prokurátorskej rady. V prípade prokurátorov generálnej prokuratúry je však zrejme nedopatrením uvedené, že by predchádzajúce vyjadrenie mala dávať rada prokurátorov; je však najvyšším orgánom samosprávy prokurátorov a v prípade odmien rozhoduje iba o priznaní odmeny generálnemu prokurátorovi a o súhlase pred priznaním tzv. jubilejnej odmeny. Je preto logické, aby súhlas na priznanie odmeny radovým prokurátorom generálnej prokuratúry dávala príslušná prokurátorská rada (tak, ako sa navrhuje v prípade ostatných prokurátorov).
23.V čl. III 74. bod sa na konci pripájajú tieto slová: „a za slová „podľa § 15 ods. 3 písm. b)“ sa vkladajú slová „a pri prerušení výkonu funkcie prokurátora podľa § 12 ods. 5“.
Doplnenie ustanovenia § 125 ods. 2 nadväzuje na navrhovanú právnu úpravu uvedenú v § 12 ods. 5. Jej účelom je umožniť priznanie odchodného nielen pri vzdaní sa funkcie prokurátora, ale aj pri prerušení výkonu funkcie prokurátora v prípade, ak prokurátorovi vznikne nárok na príplatok za výkon funkcie prokurátora podľa § 134 ods. 1.
24.V čl. III 84. bod § 192 ods. 4 sa bodka na konci nahrádza čiarkou a pripájajú tieto slová: „ak ich za náhradníkov vymenuje generálny prokurátor.“.
Ide o zosúladenie navrhovanej právnej úpravy s právnou úpravou uvedenou v § 192 ods. 3.
25.V čl. III sa za bod 84 vkladá nový bod 85, ktorý znie:
„85. V § 193 ods. 4 druhá veta znie: „Ak je ako člen odvolacej disciplinárnej komisie nahradený predseda odvolacej disciplinárnej komisie, jeho náhradník sa stáva predsedom odvolacej disciplinárnej komisie.“.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Ide o zosúladenie navrhovanej právnej úpravy s právnou úpravou uvedenou v 192 ods. 8 a 9 a § 212 ods. 7 a 8.
26. V čl. III bod 105 znie:
„105. § 212 vrátane nadpisu znie:
㤠212
Odvolacia disciplinárna komisia
„(1) Počet odvolacích disciplinárnych komisií zriadených na generálnej prokuratúre určuje generálny prokurátor po vyjadrení rady prokurátorov tak, aby bola zachovaná plynulosť disciplinárnych konaní, náhodný výber prideľovaných vecí a podmienky na objektívne a nestranné rozhodovanie odvolacej disciplinárnej komisie.
(2) Každá odvolacia disciplinárna komisia päť členov, z ktorých jeden člen je predsedom odvolacej disciplinárnej komisie. Predsedu odvolacej disciplinárnej komisie, ďalších členov odvolacej disciplinárnej komisie a potrebný počet náhradníkov vymenúva generálny prokurátor po ich predchádzajúcom súhlase a po vyjadrení bezprostredne nadriadeného prokurátora na päťročné funkčné obdobie. istú osobu možno vymenovať do funkcie predsedu odvolacej disciplinárnej komisie, člena odvolacej disciplinárnej komisie alebo za ich náhradníka aj opakovane.
(3) Generálny prokurátor vymenúva predsedu odvolacej disciplinárnej komisie a ďalších členov odvolacej disciplinárnej komisie z databázy kandidátov na členov odvolacích disciplinárnych komisií. Databázu kandidátov na členov odvolacích disciplinárnych komisií navrhuje rada prokurátorov tak, aby v nej bolo najmenej 20 osôb. Nevymenovaní kandidáti z databázy kandidátov na členov odvolacích disciplinárnych komisií sa stanú náhradníkmi členov odvolacích disciplinárnych komisií, ak ich za náhradníkov vymenuje generálny prokurátor.
(4) Zásady obsadzovania odvolacích disciplinárnych komisií, využitia náhradníkov, dopĺňania databázy kandidátov na členov odvolacích disciplinárnych komisií podľa odseku 3 a postup pri prideľovaní vecí do jednotlivých odvolacích disciplinárnych komisií určí rada prokurátorov.
(5) Členom odvolacej disciplinárnej komisie a náhradníkom člena odvolacej disciplinárnej komisie môže byť len prokurátor,
a)ktorý vykonáva funkciu prokurátora najmenej päť rokov,
b)ktorému nebolo uložené disciplinárne opatrenie,
c)proti ktorému sa nevedie disciplinárne konanie alebo trestné stíhanie,
d)ktorý nie je generálnym prokurátorom, námestníkom generálneho prokurátora, špeciálnym prokurátorom, zástupcom špeciálneho prokurátora, krajským prokurátorom, námestníkom krajského prokurátora, okresným prokurátorom, námestníkom okresného prokurátora alebo členom rady prokurátorov.
(6) Člen odvolacej disciplinárnej komisie a náhradník člena odvolacej disciplinárnej komisie sa môže takej funkcie vzdať aj bez uvedenia dôvodu písomným oznámením generálnemu prokurátorovi. Členovi odvolacej disciplinárnej komisie alebo náhradníkovi člena odvolacej disciplinárnej komisie zanikne funkcia vzdaním sa funkcie uplynutím kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bolo oznámenie o vzdaní sa funkcie doručené generálnemu prokurátorovi, ak nedôjde k dohode o skoršom zániku funkcie.
(7) Člena odvolacej disciplinárnej komisie nemožno z takej funkcie odvolať, ak v odseku 8 nie je ustanovené inak. Člena odvolacej disciplinárnej komisie možno nahradiť, iba ak mu v účasti v odvolacej disciplinárnej komisii bráni dôležitá prekážka. O nahradení člena odvolacej disciplinárnej komisie rozhodne generálny prokurátor. Ak je ako člen odvolacej disciplinárnej komisie nahradený predseda odvolacej disciplinárnej komisie, jeho náhradník sa stáva predsedom odvolacej disciplinárnej komisie.
(8) Člena odvolacej disciplinárnej komisie možno z takej funkcie odvolať, iba ak nie je spôsobilý zo zdravotných dôvodov vykonávať funkciu prokurátora po čas dlhší ako tri mesiace. O odvolaní člena odvolacej disciplinárnej komisie rozhodne generálny prokurátor. Ak je ako člen odvolacej disciplinárnej komisie odvolaný predseda odvolacej disciplinárnej komisie, jeho náhradník sa stáva predsedom odvolacej disciplinárnej komisie.
(9) Členovi odvolacej disciplinárnej komisie alebo náhradníkovi člena odvolacej disciplinárnej komisie zanikne funkcia, ak
a)mu uplynie funkčné obdobie,
b)mu zanikne služobný pomer prokurátora,
c)je vymenovaný do funkcie vedúceho prokurátora, ktorá je nezlučiteľná s funkciou v odvolacej disciplinárnej komisii alebo ak sa stane členom rady prokurátorov,
d)je proti nemu začaté disciplinárne konanie alebo trestné stíhanie,
e)sa disciplinárne previní a za disciplinárne previnenie mu je právoplatne uložené disciplinárne opatrenie.
(10) Odvolacia disciplinárna komisia je schopná uznášať sa a konať, ak je prítomný predseda odvolacej disciplinárnej komisie a ostatní členovia odvolacej disciplinárnej komisie alebo ich náhradníci. Rozhodnutie odvolacej disciplinárnej komisie je platné, ak zaň hlasovala nadpolovičná väčšina všetkých členov odvolacej disciplinárnej komisie. Člen odvolacej disciplinárnej komisie, ktorý hlasoval proti prijatému rozhodnutiu, môže predložiť odlišné stanovisko; odlišné stanovisko sa doručuje rovnako ako rozhodnutie odvolacej disciplinárnej komisie.
(11) Na vylúčenie člena odvolacej disciplinárnej komisie sa vzťahuje § 193.“.“.
V predloženom návrhu zákona sa navrhuje novým spôsobom upraviť kreovanie disciplinárnych komisií a odvolacích disciplinárnych komisií. Predkladateľ
zvolil v súvislosti so zmenou vo vzťahu k odvolacím disciplinárnym komisiám inú legislatívnu techniku ako v prípade zmien vo vzťahu k disciplinárnym komisiám. Z dôvodu prehľadnosti navrhujem novelizovať ustanovenie § 212 zákona č. 154/2001 Z. z., t. j. vo vzťahu k odvolacím disciplinárnym komisiám, a to rovnako, ako je to v prípade disciplinárnych komisií - v jednom novelizačnom bode prostredníctvom vypracovania celého znenia nového § 212. Súčasne je potrebné upraviť tie ustanovenia, ktoré upravujú podmienky týkajúce sa členstva v odvolacích disciplinárnych komisiách a podmienky nahradenia a odvolania členov odvolacích disciplinárnych komisií rovnako ako v prípade disciplinárnych komisií.
27.V čl. III sa vypúšťajú body 106 až 109.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že § 212 bude novelizovaný len v jednom novelizačnom bode (105), je potrebné vypustiť tie novelizačné body, ktoré sa týkajú § 212 (t. j. body 106 109) a nasledujúce novelizačné body prečíslovať.
28.V čl. III 113. bod sa na konci dopĺňa táto veta: „Poznámka pod čiarou k odkazu 66 sa vypúšťa.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, v súvislosti s navrhovaným novým znením § 216 v 113. bode predkladaného návrhu zákona.
29.V čl. IV sa vypúšťajú body 1 až 4, 6 až 9 a 12 až 17.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Predkladateľ navrhol nahradenie inštitútu dovolania sťažnosťou pre porušenie zákona ako mimoriadnym opravným prostriedkom. Navrhujem vypustiť ustanovenia, ktoré sa týkajú tejto zmeny (týka sa to § 31 ods. 3, § 32 ods. 1 a ods. 5 písm. d), § 61 ods. 3, § 83 ods. 1, § 166, § 257 ods. 5, § 317 ods. 1, § 334 ods. 4, § 368 392, § 553 ods. 1 a § 556 ods. 1 Trestného poriadku) a ponechať platnú právnu úpravu vo vzťahu k dovolaniu a navrhovanú zmenu smerujúcu k sťažnosti pre porušenie zákona uskutočniť v neskoršom období po konsenze všetkých zainteresovaných odborných subjektov. Súčasne navrhujem legislatívne zmeny,
ktoré je potrebné vykonať v právnej úprave inštitútu obnovy konania 403 Trestného poriadku) zapracovať do návrhu na zmenu a doplnenie Trestného poriadku predloženého Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorý je v tomto období predmetom rokovania Národnej rady Slovenskej republiky (číslo tlače 1714).