ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
115. schôdza
Číslo: CRD-1577/2015
711
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 3. novembra 2015
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Otta Brixiho a Antona Martvoňa na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1748)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A.s ú h l a s í
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Otta Brixiho a Antona Martvoňa na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1748);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Otta Brixiho a Antona Martvoňa na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1748) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Róbert Madej
predseda výboru
overovatelia výboru:
Anton Martvoň
Edita Pfundtner
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 711
z 3. novembra 2015
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Otta Brixiho a Antona Martvoňa na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1748)
__________________________________________________________________________
1.V názve zákona sa slová mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nahrádzajú slovami menia a dopĺňajú niektoré zákony“.
Legislatívno-technická úprava názvu zákona z dôvodu doplnenia nového článku II, ktorým sa novelizuje zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
2.V čl. I sa doterajší bod 1 nahrádza novým znením:
„1. § 2 sa dopĺňa písmenami av) až ay), ktoré znejú:
„av) počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla technický prístroj odometer, ktorý je zabudovaný vo vozidle,
ax) neoprávnenou manipuláciou s počítadlom prejdenej vzdialenosti každý neoprávnený zásah do odometra, ktorý vykonáva neoprávnený subjekt,
ay) oprávnenou manipuláciou s počítadlom prejdenej vzdialenosti každý zásah do odometra, ktorý vykonáva výrobca, zástupca výrobcu alebo autorizovaný servis na základe pokynov výrobcu ako oprávnený subjekt za účelom výmeny alebo opravy odometra alebo za účelom nastavenia reálnej alebo približne zistiteľnej prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla na počítadle prejdenej vzdialenosti.“.“.
Na účely zákona sa definujú nové pojmy.
Ide o spresnenie pôvodne navrhovanej definície „počítadla prejdenej vzdialenosti motorového vozidla“, nakoľko v súčasnosti nebýva zabudovaný iba v palubnej doske motorového vozidla, ale aj v jeho iných častiach.
Na základe diskusie s odborníkmi sa v novom písmene ay) definujú pojmy „oprávnená manipulácia s odometrom“ a „oprávnený subjekt,“
ktorý môže za zákonom ustanovených podmienok vykonať oprávnený zásah do odometra.
3.V čl. I bode 3 v § 23b ods.1 písm. a) sa vypúšťajú slová „úmyselne a“.
Na základe diskusie s odborníkmi sa vypúšťa slovo „úmysel“, pretože by sa ťažko preukazovalo, či niekto mal alebo nemal úmysel manipulovať s odometrom. Ponechávame to preto v objektívnej rovine.
4.V čl. I bode 3 v § 23b ods. 1 písm. b) sa slová „umožňujúce neoprávnené manipulovanie počítadla“ nahrádzajú slovami „za účelom neoprávnenej manipulácie s počítadlom“.
Na základe diskusie s odborníkmi sa predmetné ustanovenie upresňuje, nakoľko existuje viacero diagnostických zariadení, ktoré primárne neslúžia na pretáčanie odometrov, ale určené na zisťovanie technického stavu motorových vozidiel a bolo by nežiaduce obmedziť ich predaj a distribúciu na trhu. Preto sa znenie upresňuje iba na prípady predaja a distribúcie zariadení za účelom neoprávnenej manipulácie s odometrom.
5.V čl. I bode 3 v § 23b ods. 2 sa za všetky slová „trh“ vkladajú slová „Slovenskej republiky“.
Ide o legislatívno-technické spresnenie predmetného ustanovenia.
6.V čl. I bode 3 v § 23b ods. 2 písm. b) sa za slová „vozidiel, ktoré“ vkladajú slová „nie súčasťou výbavy motorového vozidla, a ktoré“.
Ide o legislatívno-technické spresnenie predmetného ustanovenia.
7.V čl. I bode 3, § 23b ods. 2 písm. c) sa slová „do vozidiel“ nahrádzajú slovami „do cestných motorových vozidiel“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia.
8.V čl. I bode 3, § 23b ods. 2 písm. c) sa za slová „modrej“, „červenej“ a „červenej“ vkladá slovo „farby“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade čl. 4 ods. 3 legislatívno-technických pokynov legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
9.V čl. I bode 3 sa § 23b dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Právnickým osobám a fyzickým osobám podnikateľom sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti.“.
Ide o zakotvenie zákazu pre fyzické osoby podnikateľov a pre právnické osoby (hlavne autobazáre a predajne áut), aby nemohli ponúkať, resp. predávať motorové vozidla s pretočenými kilometrami.
10.V čl. I sa doterajší bod 4 nahrádza novým znením:
„4. V § 40 sa odsek 1 dopĺňa písmenom m), ktoré znie:
„m) zabezpečiť prostredníctvom kontrolného technika záznam do informačného systému, že motorové vozidlo pretočené kilometre v prípade, ak sa zistí, že na vozidle došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti.“.“.
Ide o legislatívne spresnenie pôvodne navrhovaného ustanovenia, nakoľko kontrolu vozidla na STK vykonáva kontrolný technik a zároveň ide o uloženie povinnosti pre STK vykonať záznam do informačného systému prostredníctvom kontrolného technika v prípade, ak sa zistí, že na predmetnom vozidle došlo k neoprávnenej manipulácii s odometrom.
11.V čl. I sa doterajší bod 5 nahrádza novým znením:
„5. Za § 108c sa vkladajú § 108d a 108e, ktoré znejú:
㤠108d
(1)Dohľad nad trhom na účely tohto zákona je aj kontrola dodržiavania zákazov ustanovených v § 23b.
(2)Každý správny orgán, ktorý zistí neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, je povinný bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky jemu známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.
(3)Iné osoby ako uvedené v odseku 2, ktoré zistia neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, povinné bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky im známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.
§ 108e
(1)Pokutu do 300 eur môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší povinnosť ustanovenú v § 108d ods. 2 a 3, a to aj opakovane.
(2)Pokutu od 3000 eur do 50 000 eur uloží Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší niektorý zákaz ustanovený v § 23b.
(3)Pri určení výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
(4)Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa Slovenská obchodná inšpekcia dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov odo dňa porušenia povinnosti.
(5)Pokuta je splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty. Pokuta je príjmom štátneho rozpočtu.
(6)Ak v lehote do troch rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 2 dôjde k opätovnému porušeniu povinnosti, za ktorú bola pokuta uložená, Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu opakovane do výšky dvojnásobku hornej hranice pokuty ustanovenej v odseku 2, pričom pokiaľ ide o fyzickú osobu - podnikateľa alebo právnickú osobu, zároveň podá na príslušný živnostenský úrad podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia podľa osobitného predpisu.41b)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 41b znie:
41b) § 58 ods. 1 písm. e) zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona č. .../2015 Z. z.“.“.
V § 108d sa zakotvuje súčinnosť medzi správnymi orgánmi, právnickými osobami (teda aj STK, pracoviská kontroly originality, poisťovne a pod.), fyzickými osobami (podnikateľmi, aj nepodnikateľmi) a Slovenskou obchodnou inšpekciou, a to vo forme povinnosti z ich strany bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky im známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle, na ktorom bola zistená neoprávnená manipulácia s odometrom, predovšetkým značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla a špecifikáciu zistených nedostatkov. Zároveň sa v tomto paragrafe dopĺňa aj ustanovenie o dohľade nad trhom.
V § 108e ide o spresnenie a doplnenie sankcií na danom úseku, kde sa zakotvuje sankcia za neposkytnutie súčinnosti, taktiež sankcie za porušenie zákazov uvedených v § 23b, sankcie za opakované porušenie zákazov uvedených v § 23b, ako aj oprávnenie Slovenskej obchodnej inšpekcie pri opakovaných porušeniach zákazov uvedených § 23b podať na príslušný živnostenský úrad podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia podľa živnostenského zákona. Uvedené význam aj z dôvodu postihovania podnikateľov, ktorí opakovane predávajú motorové vozidlá s pretočenými kilometrami.
Je dôležité uviesť, že zmena číslovania paragrafu z § 107b pôvodného návrhu na nové § 108d a 108e reflektuje aj na vládny návrh zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač č. 1721), ktorý je na rokovaní NR SR, a ktorým sa tiež otvára zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách s novým § 107b.
12.Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení zákona č. 231/1992 Zb., zákona č. 591/1992 Zb., zákona č. 600/1992 Zb., zákona č. 132/1994 Z. z., zákona č. 200/1995 Z. z., zákona č. 216/1995 Z. z., zákona č. 233/1995 Z. z., zákona č. 123/1996 Z. z., zákona č. 164/1996 Z. z., zákona č. 222/1996 Z. z., zákona č. 289/1996 Z. z., zákona č. 290/1996 Z. z., zákona č. 288/1997 Z. z., zákona č. 379/1997 Z. z., zákona č. 70/1998 Z. z., zákona č. 76/1998 Z. z., zákona č. 126/1998 Z. z., zákona č. 129/1998 Z. z., zákona č. 140/1998 Z. z., zákona č. 143/1998 Z. z., zákona č. 144/1998 Z. z., zákona č. 161/1998 Z. z., zákona č. 178/1998 Z. z., zákona č. 179/1998 Z. z., zákona č. 194/1998 Z. z., zákona č. 263/1999 Z. z., zákona č. 264/1999 Z. z., zákona č. 119/2000 Z. z., zákona č. 142/2000 Z. z., zákona č. 236/2000 Z. z., zákona č. 238/2000 Z. z., zákona č. 268/2000 Z. z., zákona č. 338/2000 Z. z., zákona č. 223/2001 Z. z., zákona č. 279/2001 Z. z., zákona č. 488/2001 Z. z., zákona č. 554/2001 Z. z., zákona č. 261/2002 Z. z., zákona č. 284/2002 Z. z., zákona č. 506/2002 Z. z., zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 219/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 423/2003 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 586/2003 Z. z., zákona č. 602/2003 Z. z., zákona č. 347/2004 Z. z., zákona č. 350/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 420/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 544/2004 Z. z., zákona č. 578/2004 Z. z., zákona č. 624/2004 Z. z., zákona č. 650/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 8/2005 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 331/2005 Z. z., zákona č. 340/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 470/2005 Z. z., zákona č. 473/2005 Z. z., zákona č. 491/2005 Z. z., zákona č. 555/2005 Z. z., zákona č. 567/2005 Z. z., zákona č. 124/2006 Z. z., zákona č. 126/2006 Z. z., zákona č. 17/2007 Z. z., zákona č. 99/2007 Z. z., zákona č. 193/2007 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 577/2007 Z. z., zákona č. 112/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 448/2008 Z. z., zákona č. 186/2009 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 568/2009 Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 556/2010 Z. z., zákona č. 249/2011 Z. z., zákona č. 324/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 395/2011 Z. z., zákona č. 251/2012 Z. z., zákona č. 314/2012 Z. z., zákona č. 321/2012 Z. z., zákona č. 351/2012 Z. z., zákona č. 447/2012 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 94/2013 Z. z., zákona č. 95/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 218/2013 Z. z., zákona č. 1/2014 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona č. 58/2014 Z. z., zákona č. 182/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 219/2014 Z. z., zákona č. 321/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 266/2015 Z. z., zákona č. 272/2015 Z. z. a zákona č. 278/2015 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 58 sa odsek 1 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) Slovenská obchodná inšpekcia podá podnet podľa osobitného predpisu.36k)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 36k znie:
36k) § 108e ods. 6 zákona č. 725/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2015 Z. z.“.“.
Ostatné články sa primerane prečíslujú.
Týmto ustanovením sa zakotvuje povinnosť živnostenskému úradu zrušiť živnostenské oprávnenie na podnet Slovenskej obchodnej inšpekcie v prípade, že podnikateľ opakovane porušuje zákazy ustanovené v § 23b
zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../2015 Z. z., napr. ak by autobazár opakovane i napriek už uloženej pokute predával autá s pretočenými kilometrami.
13.V čl. II bode 1 úvodná veta k novelizačnému bodu znie: „§ 3 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:“.
Navrhovaná úprava je v súlade s bodom 26 legislatívno-technických pokynov legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
14.V čl. II bode 1 § 3 ods. 6 sa slová „informácie výrobkov alebo služieb, ktoré zakázané“ nahrádzajú slovami „výrobky alebo služby, ktorých neoprávnená manipulácia je zakázaná“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia.