Stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu SR
k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2016
V pôsobení faktorov ekonomického prostredia kľúčové riziká pre rok 2016 sú
predovšetkým v pôsobení vonkajších faktorov, ktoré sa nedajú významne ovplyvniť
domácou hospodárskou politikou a činnosťou vlády SR.
Na rok 2016 je prognózované mierne medziročné zníženie rastu HDP o 0,1 p. b.
na úroveň 3,1 %. Priemerná ročná miera inflácie sa má na Slovensku v roku 2016
medziročne zvýšiť o 1,1 p. b. na úroveň 0,9 %,
Rast zamestnanosti podľa výberového zisťovania pracovných síl na rok 2016 sa má
medziročne znížiť o 1,2 p. b. na úroveň 1,0 %, čo má zvýšiť počet pracujúcich
o 24 tis. osôb na úroveň 2 440 tis. osôb. Podľa podnikového výkazníctva rast
zamestnanosti klesne o 0,9 p. b. na úroveň 1,0 %, čo má predstavovať zvýšenie počtu
pracujúcich o 22 tis. osôb na úroveň 2 269 tis. osôb.
Rast priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca sa má v roku 2016 medziročne
zvýšiť o 0,7 p. b. na úroveň 3,1 %, čo má zvýšiť nominálnu mzdu o 27 eur na úroveň
906 eur. Reálne sa rast priemernej mesačnej mzdy zamestnanca medziročne zníži
o 0,3 p. b. na úroveň 2,2 %.
Priemerná miera nezamestnanosti na základe výberového zisťovania pracovných síl na
rok 2016 sa má podľa prognózy medziročne znížiť o 0,9 p. b. na úroveň 10,6 %.
3. Kľúčovým cieľom návrhu RVS na rok 2016 je dosiahnuť podiel salda RVS na HDP
na úrovni -1,93 %, čo podľa NKÚ SR vytvára priestor pre splnenie strednodobého
rozpočtového cieľa do konca roka 2017, t. j. vyrovnaného štrukturálneho salda RVS.
Kľúčové ciele návrhu RVS na roky 2016 až 2018 sú rozpočtované v súlade s metodikou
ESA 2010, ktorá je najnovším medzinárodne porovnateľným účtovným rámcom EÚ pre
systematický a podrobný opis ekonomiky, ktorá je implementovaná od 1. septembra 2014
podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ č. 549/2013, ktorého prílohu A tvorí
Manuál ESA 2010 a prílohu B Program zasielania údajov ESA 2010.
Saldo RVS v metodike ESA 2010 sa má v roku 2016 medziročne zlepšiť o 567,6 mil. eur
na úroveň -1 556,3 mil. eur, čo bude predstavovať medziročné zlepšenie jeho podielu na
HDP o 0,81 p. b. na úroveň 1,93 %. K tomuto rozpočtovaniu salda RVS má prispieť saldo
ŠR na úrovni -1 987,4 mil. eur a prebytok súhrnného rozpočtu ostatných subjektov
verejnej správy na úrovni 430,9 mil. eur.
Tieto parametre návrhu RVS na rok 2016 sú podľa NKÚ SR v súlade s požadovaným
konsolidačným úsilím podľa európskych pravidiel a mali by prispieť ku každoročnému
znižovaniu dlhu verejnej správy v rozpočtovanom období, čím sa zohľadňujú aj
požiadavky zákona o rozpočtovej zodpovednosti.
Príjmy RVS na konsolidovanej báze v metodike ESA 2010 sa na rok 2016 rozpočtujú
na úrovni 30 428,1 mil. eur, z toho daňové a odvodové príjmy verejnej správy na úrovni
25 121,4 mil. eur a iné ako daňové príjmy verejnej správy na úrovni 5 306,7 mil. eur.
Rozpočtovanie výnosov daňových a odvodových prímov verejnej správy návrhu RVS
na rok 2016 vychádza z prognózy daňových príjmov verejnej správy schválenej dňa
23. septembra 2015 Výborom pre daňové prognózy ako poradného orgánu ministra
5