DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Miroslav Kadúc, Ján Mičovský, Mikuláš Huba, Martin Poliačik, Juraj Droba, Juraj Miškov, Martin Chren, Viliam Novotný, Alojz Hlina, Marián Kvasnička a Ľudovít Kaník.
Zodpovedná politika by mala byť hlavnou víziou moderného a progresívneho Slovenska, pričom jedným so spôsobov, ako ju docieliť, je vymanenie sa zo siete prázdnych politických sľubov a nastavenie takých pravidiel, ktoré umožnia nastaviť politikom zrkadlo.
Programové vyhlásenie vlády je kľúčovým dokumentom, ktorým vládne zoskupenie vopred zadefinuje svoje štvorročné pôsobenie a stanoví v ňom svoje ciele. Je to podobné ako v školských laviciach – je zadaná konkrétna úloha, ktorú je potrebné v určenom časovom limite splniť. Problémom však je, že plnenie „domácich“ úloh nikto priebežne nekontroluje. Verejnosť tak stráca prehľad a netuší, či sľúbené ciele nadobúdajú aj skutočné kontúry alebo sa ich realizácia neustále odkladá na neurčito.
Identifikácia problému a jeho riešenia je teda triviálna: dané slovo je nutné dodržať. Ak svoj sľub nestíham plniť, je slušné aspoň verejne zdôvodniť tento časový sklz. Ak nie je v mojich silách plniť sľub, taktiež to čestne priznám a uvediem racionálne dôvody.
Moderný štát by mal v niektorých aspektoch pripomínať úspešnú firmu – mal by si vopred stanoviť svoje „podnikateľské“ ciele, priebežne monitorovať ich plnenie a v prípade problémov včas zasiahnuť. Nereálne či prázdne sľuby majú v rámci manažovania zdrvujúci účinok.
S cieľom priniesť do slovenskej politickej kultúry prvky efektívneho manažmentu štátu a v rámci snahy vytvoriť občanom priestor, kde by sa mohli dozvedieť o plnení vládnych sľubov, sa v návrhu zákona zavádza povinnosť vlády Slovenskej republiky, aby raz za kalendárny rok predstúpila pred NR SR a podala správu o splnených a nesplnených bodoch svojho programového vyhlásenia.
Predpokladom toho, aby sa zvýšila informovanosť verejnosti, je zodpovedný prístup vlády k tejto povinnosti, ktorý by mal spočívať v dôslednom zdôvodnení nesplnenia daných bodov programového vyhlásenia. Sme presvedčení, že existencia tejto povinnosti vytvorí na vládu prirodzený nátlak a odzrkadlí sa v jej snahe predchádzať prípadom, keď sa nedodržuje programové vyhlásenie vlády.
Hlavným účelom predloženého návrhu zákona je docieliť aby mala verejnosť možnosť v pravidelných intervaloch sledovať, či vláda splnila svoje programové vyhlásenie. Predkladaný návrh zákona by taktiež ponúkal vláde prehľad o splnených a nesplnených bodoch svojho programového vyhlásenia, a tým možnosť zapracovať na splnení „sľubov“, ktoré dala svojim voličom. Návrhom zákona chceme predísť situácii, kedy by programové vyhlásenie bolo iba plné nesplnených sľubov. Návrh zákona vychádza z politických práv jednotlivca na informácie, ktoré zaručuje Ústava Slovenskej republiky.
Od prijatia tohto návrhu zákona sa očakáva, že prinesie aktuálny prehľad pre verejnosť, ale i pre vládu o splnení a neslnení bodov programového vyhlásenia, na ktoré sa často zabúda a splnené bývajú iba jeho „oporné body“. Taktiež chceme návrhom zákona docieliť aby programové vyhlásenia