1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ... 2016,
o podmienkach na predloženie zákona, ktorý má byť predmetom referenda a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje podmienky predloženia návrhu na prijatie alebo zmenu ústavy, ústavného zákona lebo zákona (ďalej len „zákon“), ktorý má byť prílohou k referendu.
§ 2
Predkladanie návrhu zákona
(1) Ak byť predmetom referenda prijatie alebo zmena zákona1), petičný výbor podľa osobitného predpisu2) (ďalej len „petičný výbor“) musí návrh na jeho prijatie alebo zmenu vypracovať vo forme prílohy k referendu. Ak sa na vyhlásení referenda podľa prvej vety uznesie Národná rada Slovenskej republiky, prílohou k jej uzneseniu je príloha k referendu, ktorú vypracuje ten, kto predkladá návrh3) na prijatie tohto uznesenia (ďalej len „navrhovateľ uznesenia“).
(2) Zmenou zákona sa rozumie jeho zmena, doplnenie alebo zrušenie. Ak zmena zákona súvisí s prijatím nového zákona, považuje sa to za prijatie zákona.
1 Čl. 93 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky.
2 Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov.
3 Čl. 96 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.
2
(3)Príloha k referendu podľa odseku 1 musí spĺňať náležitosti podľa osobitného predpisu4), čo potvrdzuje Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „výbor“) doložkou legislatívnej správnosti.
(4) Petičný výbor je povinný si pred začatím zberu podpisov pod petíciu, na základe ktorej sa vyhlásiť referendum5) vyžiadať od výboru doložku legislatívnej správnosti. Navrhovateľ uznesenia je povinný vyžiadať si od výboru doložku legislatívnej správnosti pred podaním návrhu3).
(5) Výbor je povinný do 30 dní odo dňa doručenia prílohy k referendu podľa odseku 1 vydať petičnému výboru a navrhovateľovi uznesenia doložku legislatívnej správnosti, o ktorej rozhoduje uznesením. O svojom rozhodnutí písomne informuje zástupcu petičného výboru a navrhovateľa uznesenia do 10 dní od jeho prijatia. Výbor pri vypracovaní doložky legislatívnej správnosti spolupracuje s Kanceláriou Národnej rady Slovenskej republiky.
(6) Ak príloha nespĺňa náležitosti podľa osobitného predpisu4), predseda výboru odporučí petičnému výboru alebo navrhovateľovi uznesenia, aby nedostatky odstránil v lehote 15 dní. Ak petičný výbor alebo navrhovateľ uznesenia s odporúčaním nesúhlasí, predloží prílohu k referendu spolu s odporúčaním predsedu výboru prezidentovi, ktorý o nich rozhodne; ak prezident nemá námietky voči prílohe k referendu, vydá doložku legislatívnej správnosti do 15 dní odo dňa jej doručenia. O svojom rozhodnutí písomne informuje zástupcu petičného výboru a navrhovateľa uznesenia do 10 dní od jeho prijatia.
(7) Ak príloha k referendu nespĺňa náležitosti podľa osobitného predpisu4) podľa výboru ani podľa prezidenta, musí petičný výbor a navrhovateľ uznesenia vypracovať novú prílohu k referendu v zmysle odporúčaní výboru a námietok prezidenta.
(8) Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky poskytuje petičnému výboru a navrhovateľovi uznesenia primeranú súčinnosť pri vypracovaní prílohy k referendu, ktorého predmetom byť prijatie alebo zmena zákona, ak o to písomne požiada.
§ 3
Spoločné a prechodné ustanovenia
(1) Proti rozhodnutiu výboru a prezidenta nie je prípustný opravný prostriedok.
(2) Na konanie podľa tohto zákona sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní6).
(3) Ustanovenia tohto zákona sa nepoužijú na referendum vyhlásené do nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 77/1998 Z. z., zákona č. 86/2000 Z. z., zákona č. 138/2002 Z. z., zákona č. 100/2003 Z. z., zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 360/2004 Z. z., zákona č. 253/2005 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 320/2005 Z. z., zákona č. 261/2006 Z. z., zákona č.
4 § 68 a 69 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
5 Čl. 95 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.
6 Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
3
199/2007 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 38/2010 Z. z., zákona č. 153/2011 Z. z., zákona č. 187/2011 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 191/2011 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 237/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 79/2012 Z. z., zákona č. 236/2012 Z. z., zákona č. 296/2012 Z. z., zákona č. 330/2012 Z. z., zákona č. 309/2013 Z. z. a zákona č. 402/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 59 sa dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) vydáva doložku legislatívnej správnosti49a).“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 49a znie:
49a) § 2 zákona č. .../2016 o podmienkach na predloženie zákona, ktorý byť predmetom referenda a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Čl. III
Zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 239/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 202 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Ak je predmetom referenda prijatie alebo zmena zákona, uvádza sa to v prílohe návrhu; príloha je súčasťou rozhodnutia.“.
2. V § 202 sa za odsek 3 vkladá odsek 4, ktorý znie:
„(4) Ak je predmetom referenda prijatie alebo zmena zákona, hlasuje sa za prijatie alebo proti prijatiu zákona alebo za zmenu alebo proti zmene zákona.“.
Doterajšie odseky 4 a 5 sa označujú ako odseky 5 a 6.
3. § 202 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Ak sa referendum vyhlásiť na základe petície občanov, ktorého predmetom je prijatie alebo zmena zákona, postupuje sa pred jeho vyhlásením podľa osobitného predpisu.“.
4. V § 206 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Na hlasovacom lístku, ktorým sa rozhoduje o prijatí alebo zmene zákona, a ktorý sa vkladá do obálky, zakrúžkuje sa odpoveď „súhlasím s prijatím“ alebo odpoveď „nesúhlasím s prijatím“, ak ide o prijatie zákona, a odpoveď „súhlasím so zmenou“ alebo odpoveď „nesúhlasím so zmenou“, ak ide o zmenu zákona.
5. § 211 ods. 1 a § 213 ods. 1 sa dopĺňajú písmenom i), ktoré znie:
„i) počet hlasov „súhlasím s prijatím“ a počet hlasov „nesúhlasím s prijatím“ alebo počet hlasov „súhlasím so zmenou“ a počet hlasov „nesúhlasím so zmenou“.“.
6. § 214 ods. 1 sa dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j) počet hlasov „súhlasím s prijatím“ a počet hlasov „nesúhlasím s prijatím“ alebo počet hlasov „súhlasím so zmenou“ a počet hlasov „nesúhlasím so zmenou“.“.
Čl. IV
Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení zákona č. 242/1998 Z. z., zákona č. 112/2010 Z. z. a zákona č. 29/2015 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
4
1.V § 4 ods. 4 druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „a ak ustanovuje, že osoby musia byť aj občanmi, uvedie osoba podporujúca petíciu aj svoju štátna príslušnosť.“.
2.V § 5d ods. 5 sa na konci pripájajú tieto vety: „Ak je predmetom petície prijatie alebo zmena ústavy, ústavného zákona alebo zákona podľa osobitného predpisu3b), prílohou petície musí byť aj návrh na prijatie alebo zmenu ústavy, ústavného zákona alebo zákona, ktorý spĺňa náležitosti podľa osobitného predpisu3c). Pri vybavení takejto petície sa postupuje podľa tohto zákona, ak osobitný predpis3d) neustanovuje inak.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 3b až 3d znejú:
3b) Čl. 93 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky v znení ústavného zákona č. .../2016 Z. z.
3c) § 68 a 69 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
3d) Zákon č. .../2016 Z. z. o podmienkach na predloženie zákona, ktorý byť predmetom referenda a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3.V poznámke pod čiarou k odkazu 6 sa citácia „Napríklad § 133 a 134 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.“ nahrádza citáciou „Napríklad § 133 a 134 zákona č. 350/1996 Z. z.“.
Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2016.