DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu je najmä poskytnúť lepšie podmienky pri získavaní podpôr rodinám s maloletým dieťaťom tým, že súčasné zvýhodnenia, ktoré sa uplatňujú pre odchovancov detských domovov a rodiny ZŤP osôb, budú platiť aj pre rodiny s aspoň jedným dieťaťom vo veku do 6 rokov.
V súlade s vyššie deklarovaným cieľom sa tejto skupine osôb (odchovancom, rodinám s maloletým dieťaťom a rodinám so ZŤP členom) navrhuje umožniť požiadať na dobu najviac päť rokov o prerušenie splácania istiny úveru poskytnutého podľa § 8 zákona a o predĺženie jeho splatnosti. Navrhuje sa tiež ustanoviť priamo v zákone úrokovú sadzbu úveru podľa § 8 zákona, ktorú budú platiť žiadatelia odchovanci, rodiny s maloletým dieťaťom a rodiny so ZŤP členom, a to vo výške úrokovej sadzby ECB pre hlavné refinančné operácie.
Poslednou zmenou je návrh na vylúčenie iných právnických osôb zo zoznamu žiadateľov.
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, životné prostredie ani zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Navrhovanou zmenou sa rozširuje skupina osôb, ktoré nemajú povinnosť realizovať kúpu bytu priamo od stavebníka, a to o rodiny s maloletými deťmi. Dôvodom tejto zmeny je zámer vytvoriť ďalšiu možnosť získania bývania pre rodiny s maloletými deťmi, ktoré disponujú obmedzenými zdrojmi a staršie byty alebo podstatne lacnejšie než novostavby, a tak predstavujú jedinú možnosť získania prvého bytu pre mladé rodiny. Zároveň táto zmena predstavuje konkrétnu podporu rodín s deťmi.
K bodu 2:
Navrhuje sa vypustiť iné právnické osoby z okruhu možných žiadateľov o podporu. Dôvodom tejto zmeny je, že v Koncepcii štátnej bytovej politiky do roku 2015 sa uvádza, že pre štát je výhodnejšie využivať ako formu ekonomickej stimulácie podnikateľských subjektov pri rozvoji súkromného nájomného bývania daňové nástroje, ktoré pre podnikateľské subjekty oveľa motivujúcejšie a pre štát výhodnejšie ako poskytovanie dotácií. Ide najmä o zníženie základu dane o stanovenú časť investícií alebo o úroky zaplatené banke za poskytnutý úver. Okrem toho, priame podpory podnikateľským subjektom môžu pri obmedzených zdrojoch spôsobiť vytláčanie poskytovania podpory obyvateľstvu.
K bodom 3 a 4:
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vypustenie § 7 ods. 1 písm. f).
K bodu 5:
Navrhovanou zmenou sa rozširuje skupina osôb, ktoré môžu získať podporu do výšky 100% obstarávacej ceny bytu, a to o rodiny s maloletými deťmi. Dôvodom tejto zmeny je zámer konkrétne podporiť rodiny s deťmi, ktoré disponujú obmedzenými zdrojmi a nie schopne spolufinancovať kúpu nehnuteľnosti.
K bodu 6:
Navrhovanou zmenou sa rozširuje skupina osôb, pre ktoré sa uplatní výnimka z podmienky určitej potreby tepla na vykurovanie pri podpore na kúpu bytu, a to o rodiny s maloletými deťmi. Dôvodom tejto zmeny je umožnenie kúpy staršieho bytu aj pre mladé rodiny s deťmi. Takéto byty často takúto podmienku potreby tepla nespĺňajú.
K bodu 7:
Navrhuje sa rozšíriť kategóriu príjemcov podpory, ktorou manželia s maloletým dieťaťom, a to posunutím hranice veku dieťaťa na 6 rokov. Dôvodom tejto zmeny je praktická podpora mladých rodín s deťmi.
K bodu 8:
Predmetná zmena zavádza možnosť požiadať o pozastavenie splácania istiny úveru a o predĺženie splatnosti úveru pre fyzické osoby. Zároveň sa navrhuje priamo v zákone ustanoviť úrokovú sadzbu úveru pre dotknutú skupinu osôb (odchovancov, rodiny s maloletým dieťaťom a rodiny so ZŤP členom). Dôvodom týchto zmien je vytvoriť možnosť, aby dotknuté skupiny osôb v odôvodnených prípadoch ťažkých životných situácií mali možnosť znížiť finančné zaťaženie svojich domácností bez toho, aby sa im zvyšovala istina úveru. To im dáva možnosť prekonať ľahšie takúto situáciu a vrátiť sa k splácaniu svojho úveru po jej prekonaní. Stanovenie sadzby úveru na úrovni úrokovej sadzby pre hlavné refinančné sadzby Eurosystému vytvára istotu pre dotknuté skupiny osôb. Obe tieto opatrenia predstavujú praktickú podporu štátu pre mladé rodiny s deťmi a sociálne znevýhodnené skupiny.
K bodom 9 až 15:
Legislatívno-technické zmeny súvisiace s vypustením § 7 ods. 1 písm. f) a so zmenami v § 10.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. apríl 2016.