DÔVODOVÁ SPRÁVAI.Všeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu je najmä poskytnúť lepšie podmienky pri získavaní podpôr rodinám s maloletým dieťaťom tým, že súčasné zvýhodnenia, ktoré sa uplatňujú pre odchovancov detských domovov a rodiny ZŤP osôb, budú platiť aj pre rodiny s aspoň jedným dieťaťom vo veku do 6 rokov.
V súlade s vyššie deklarovaným cieľom sa tejto skupine osôb (odchovancom, rodinám s maloletým dieťaťom a rodinám so ZŤP členom) navrhuje umožniť požiadať na dobu najviac päť rokov o prerušenie splácania istiny úveru poskytnutého podľa § 8 zákona a o predĺženie jeho splatnosti. Navrhuje sa tiež ustanoviť priamo v zákone úrokovú sadzbu úveru podľa § 8 zákona, ktorú budú platiť žiadatelia – odchovanci, rodiny s maloletým dieťaťom a rodiny so ZŤP členom, a to vo výške úrokovej sadzby ECB pre hlavné refinančné operácie.
Poslednou zmenou je návrh na vylúčenie iných právnických osôb zo zoznamu žiadateľov.
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, životné prostredie ani zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Navrhovanou zmenou sa rozširuje skupina osôb, ktoré nemajú povinnosť realizovať kúpu bytu priamo od stavebníka, a to o rodiny s maloletými deťmi. Dôvodom tejto zmeny je zámer vytvoriť ďalšiu možnosť získania bývania pre rodiny s maloletými deťmi, ktoré disponujú obmedzenými zdrojmi a staršie byty alebo sú podstatne lacnejšie než novostavby, a tak predstavujú jedinú možnosť získania prvého bytu pre mladé rodiny. Zároveň táto zmena predstavuje konkrétnu podporu rodín s deťmi.
K bodu 2:
Navrhuje sa vypustiť iné právnické osoby z okruhu možných žiadateľov o podporu. Dôvodom tejto zmeny je, že v Koncepcii štátnej bytovej politiky do roku 2015 sa uvádza, že pre štát je výhodnejšie využivať ako formu ekonomickej stimulácie podnikateľských subjektov pri rozvoji súkromného nájomného bývania daňové nástroje, ktoré sú pre podnikateľské subjekty oveľa motivujúcejšie a pre štát výhodnejšie ako poskytovanie dotácií. Ide najmä o zníženie základu dane o stanovenú časť investícií alebo o úroky zaplatené banke za poskytnutý úver. Okrem toho, priame podpory podnikateľským subjektom môžu pri obmedzených zdrojoch spôsobiť vytláčanie poskytovania podpory obyvateľstvu.
K bodom 3 a 4:
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vypustenie § 7 ods. 1 písm. f).
K bodu 5: