1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa predkladá z dôvodu vyváženia právneho poriadku a zosúladenia zákonnej úpravy s cieľmi stanovenými ústavodarcom v čl. 41 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústava“).
Slovenská republika je podľa čl. 1 ods. 1 ústavy právnym štátom, medzi ktorého princípy patrí princíp právnej istoty. To znamená istotu občana, že sa voči nemu bude zachovávať právo, že bude možné predvídať konanie štátnych orgánov a spravodlivo očakávať plnenie povinností.
Predpokladom usporiadaného systému právneho poriadku, v súlade s princípom zvrchovanosti ústavy a zákona, je jeho vnútorná súladnosť a vyváženosť. Pod vyváženosťou treba rozumieť súladné pôsobenie všetkých jeho súčastí; najmä zákona s ústavou, s ústavnými zákonmi a s právnym poriadkom tak, že uskutočňovanie cieľov sledovaných jedným zákonom nesmie brániť uskutočňovaniu cieľov sledovaných iným zákonom alebo ho sťažovať (čl. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z. v znení neskorších zmien a doplnkov).
Podľa čl. 41 ods. 1 ústavy „Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru. Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona“.
Podľa základných zásad zákona o rodine rodina založená manželstvom je základnou bunkou spoločnosti, ktorej všetky formy spoločnosť všestranne chráni (zák. č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
Jedným z predpokladov pre zabezpečenie účinnej ochrany manželstva a rodiny zákonom v zmysle ústavy, základných zásad zákona o rodine a v súlade s cieľmi stanovenými ústavodarcom je posudzovanie vplyvu navrhovaného zákona, a to najmä s ohľadom na jeho hospodársky a finančný dosah, na manželstvo, rodinu a rodinné prostredie.
Potrebu zavedenia navrhovanej právnej úpravy do praxe dokazuje aj to, že prijatie 11 vládnych návrhov z ostatnej schôdze NR SR bude priamo ovplyvňovať život rodín na Slovensku.
Vzhľadom na vyššie uvedené navrhujeme zakotvenie povinnosti navrhovateľa návrhu zákona posudzovať vplyv navrhovaného zákona na manželstvo, rodinu a rodinné prostredie. Takouto úpravou dôjde k zvýšeniu ochrany manželstva a rodiny v súlade s ústavou, so základnými zásadami zákona o rodine a s cieľmi stanovenými ústavodarcom.
Predkladateľ návrhu do legislatívneho procesu v NR SR tak bude musieť mať vždy na zreteli posúdenie aj takéhoto vplyvu, čo v konečnej miere môže dopomôcť k prijímaniu tzv. ,,prorodinných“ zákonov.
Návrh nezakladá dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo vyšších územných celkov, životné prostredie a zamestnanosť.
Predložený návrh právnej úpravy je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu :
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie ani v judikatúre Súdu prvého stupňa
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA
o posúdení vplyvov
1.Vplyvy na verejné financie:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny dopad na verejné financie.
2.Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh zákona nebude mať ekonomický dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyvy na životné prostredie:
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
4.Vplyvy na zamestnanosť:
Návrh zákona nebude mať vplyv na zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu zamestnancov.
5.Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
3
Osobitná časť
Čl. I
Navrhuje sa zakotvenie povinnosti predkladateľa návrhu zákona posudzovať vplyv navrhovaného zákona na manželstvo, rodinu a rodinné prostredie.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona na 1. marca 2016.