Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Podľa platnej ústavnej úpravy prezident republiky môže odvolať sudcu všeobecného súdu po dosiahnutí veku 65 rokov. Predpokladom na takéto rozhodnutie prezidenta republiky je návrh Súdnej rady Slovenskej republiky, ktorý je súdna rada povinná podať.
V Ústave Slovenskej republiky ani v nadväzujúcej zákonnej úprave nie ustanovené žiadne kritériá, ktoré určujú, akým spôsobom prezident republiky vykonáva túto svoju právomoc. Z toho vyplýva, že rozhodnutie prezidenta republiky či, kedy a koho odvolá z funkcie sudcu nemá prakticky žiadne objektívne obmedzenie.
Prezident republiky je ústavne zaradený k výkonnej moci. Toto ústavné postavenie priamo volenej hlavy štátu však v súvislosti s prakticky neexistujúcim objektívnym obmedzením pri odvolávaní sudcov, ktorí dosiahli vek 65 rokov, vyvoláva otázky, či takáto úprava dostatočne garantuje nezávislosť súdnej moci od moci výkonnej.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti sa navrhuje, aby dosiahnutie určitého veku sudcu bolo dôvodom zániku jeho funkcie ex constitutione. Dosiahnutie veku 67 rokov je veková hranica, ktorá reflektuje predĺženie priemernej dĺžky života a súčasne aj obdobné vekové limity v iných štátoch, predovšetkým v členských štátoch Európskej únie.
Zároveň sa ustanovuje aj prechodné obdobie pre sudcov, ktorí dosiahli vek 67 rokov pred nadobudnutím účinnosti tohto ústavného zákona. Účelom tejto úpravy je zabezpečiť, aby sa nenarušila rozhodovacia činnosť súdov a aby bol predsedom súdov poskytnutý dostatočný čas na riešenie personálneho obsadenia súdov.
Návrh ústavného zákona nezakladá žiadne nároky na verejné financie, nemá sociálne vplyvy, ani vplyv na zamestnanosť, podnikateľské prostredie alebo na životné prostredie.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskej únie
___________________________________________________________________________
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Pavol Hrušovský a Lucia Žitňanská
2.Názov návrhu zákona: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
3.V práve Európskej únie problematika návrhu zákona upravená: Nie je
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: Nie sú
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika: vzhľadom na bod 3. sa neuvádza
6.Vyjadrenie stupňa zlučiteľnosti návrhu zákona s právom EÚ:
Keďže predmetná problematika je ponechaná na vnútroštátnu úpravu jednotlivých
členských štátov, stupeň zlučiteľnosti s právom EÚ sa nevyjadruje.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov
na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvu na verejné financie
Návrh ústavného zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, ani na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
2. Odhad vplyvu na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických
osôb
Návrh ústavného zákona nebude mať vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad vplyvu na životné prostredie
Návrh ústavného zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
4. Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie a zamestnanosť
Návrh ústavného zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie a zamestnanosť.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Do čl. 145 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky sa kvôli komplexnosti ústavnej úpravy dopĺňa odkazová norma, ktorou sa reaguje na skutočnosť, že sa navrhuje, aby funkcia sudcu všeobecného súdu zanikla priamo z ústavy, a to uplynutím kalendárneho roka, v ktorom sudca dosiahol vek 67 rokov.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby funkcia sudcu všeobecného súdu zanikla priamo z ústavy, a to uplynutím kalendárneho roka, v ktorom sudca dosiahol vek 67 rokov. Uvedený návrh (na rozdiel od platnej ústavnej úpravy) objektivizuje zánik funkcie sudcu z dôvodu dosiahnutia určitého veku (bez nutnosti rozhodovať o odvolaní z funkcie sudcu v každom jednotlivom prípade).
K bodu 3
Z ustanovenia čl. 147 ods. 2 sa vypúšťa možnosť prezidenta republiky odvolať (na návrh Súdnej rady Slovenskej republiky) sudcu všeobecného súdu, ak dosiahol vek 65 rokov. Uvedená úprava súvisí s tým, že sa navrhuje, aby funkcia sudcu všeobecného súdu zanikla priamo z ústavy, a to uplynutím kalendárneho roka, v ktorom sudca dosiahol vek 67 rokov. Možnosť prezidenta republiky (na návrh Súdnej rady Slovenskej republiky) odvolať sudcu všeobecného súdu z dôvodu zlého zdravotného stavu ostáva zachovaná.
K bodu 4
Navrhovaným prechodným ustanovením sa ustanovuje, že sudcom, ktorí dosiahli vek 67 rokov pred nadobudnutím účinnosti tohto ústavného zákona, zaniká funkcia sudcu uplynutím kalendárneho roka 2016. Účelom tejto úpravy je zabezpečiť, aby sa nenarušila rozhodovacia činnosť súdov a aby bol predsedom súdov poskytnutý dostatočný čas na riešenie obsadenia súdu.
K čl. II
Navrhuje sa, aby ústavný zákon nadobudol účinnosť 1. marca 2016.