Dôvodová správa
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „novela Správneho poriadku“) reaguje na súčasné nespravodlivé a nekorektné ustanovenie v prípade fikcie doručenia do vlastných rúk pre občanov. V zmysle súčasne platného a účinného ustanovenia § 24 ods. 2 Správneho poriadku ak si adresát nevyzdvihne písomnosť do troch dní od uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.“.
Máme za to, že súčasná právna úprava fikcie doručenia do vlastných rúk je vrcholne nekorektná a nespravodlivá voči občanom Slovenskej republiky - ako adresátom písomností správnych orgánov - a to z dvoch základných dôvodov:
a) v prípade, ak si občan vyzdvihne na pošte písomnosť napr. 18. deň lehoty od uloženia sa právne za to, že mu bola písomnosť doručená tretí deň lehoty a teda napríklad v prípade všeobecnej odvolacej lehoty podľa Správneho poriadku v dĺžke 15 dní mu vlastne plynie posledný deň lehoty na podanie odvolania voči rozhodnutiu správneho orgánu;
b) v prípade doručovania písomností právnickým osobám a podnikateľom fyzickým osobám platí iná fikcia doručenia a to taká, že písomnosť sa považuje po troch dňoch od vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu za doručenú, a to aj vtedy, ak sa právnická osoba alebo podnikateľ – fyzická osoba o tom nedozvie.
Máme za to, že najmä na základe vyššie uvedených dvoch dôvodov je fikcia doručenia do vlastných rúk pre občanov v zmysle súčasne platného a účinného ustanovenia § 24 ods. 2 Správneho poriadku vrcholne nespravodlivá a nekorektná.
Predkladaná novela Správneho poriadku zavádza novú fikciu doručenia do vlastných rúk pre občanov v zmysle ktorej ak si adresát zásielku počas jej uloženia nevyzdvihne, považuje sa deň, keď bola zásielka vrátená správnemu orgánu, za deň doručenia, i keď sa adresát o tom nedozvedel.“. V zmysle predkladanej novely bude teda zmena fikcie doručenia v tom, že v prípade prevzatia uloženej písomnosti na pošte sa bude považovať za deň doručenia deň reálneho prevzatia tejto písomnosti na pošte a len v prípade - ak si adresát zásielku počas jej uloženia nevyzdvihne, považuje sa deň, keď bola zásielka vrátená správnemu orgánu, za deň doručenia, i keď sa adresát o tom nedozvedel. Takáto právna úprava je plne v súlade aj s fikciami doručenia písomností platnými napríklad v trestnom konaní podľa Trestného poriadku alebo v civilnom konaní podľa Občianskeho súdneho poriadku kde sa v prípade prevzatia uloženej písomnosti na pošte považuje za deň doručenia deň reálneho prevzatia tejto písomnosti na pošte.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na verejné rozpočty (štátny rozpočet), a nebude mať ani sociálne vplyvy. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť, životné prostredie a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskej únie;
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
V ustanovení § 24 ods. 2 posledná veta Správneho poriadku sa mení fikcia doručenia do vlastných rúk pre občanov na novú fikciu v zmysle ktorej - ak si adresát zásielku počas jej uloženia nevyzdvihne, považuje sa deň, keď bola zásielka vrátená správnemu orgánu, za deň doručenia, i keď sa adresát o tom nedozvedel.“. V zmysle predkladanej novely bude teda zmena fikcie doručenia v tom, že sa v prípade prevzatia uloženej písomnosti na pošte bude považovať za deň doručenia deň reálneho prevzatia tejto písomnosti na pošte a len v prípade - ak si adresát zásielku počas jej uloženia nevyzdvihne, považuje sa deň, keď bola zásielka vrátená správnemu orgánu, za deň doručenia, i keď sa adresát o tom nedozvedel.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. marec 2016.