DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 101/2010 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti.
Hlavným účelom návrhu zákona je sfunkčnenie zákona č. 101/2010 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku (ďalej len „zákon o preukazovaní pôvodu majetku“) po niekoľkých rokoch od jeho prijatia a vytvorenie účinného nástroja postihujúceho osoby, ktoré si užívajú veľký majetok, na ktorý si nezarobili legálnym spôsobom.
Zákon o preukazovaní majetku bol prvýkrát prijatý v roku 2005 ako nástroj na zhabanie majetku voči osobám, ktoré nevedeli preukázať jeho získanie legálnym spôsobom. Následne bola táto právna norma napadnutá na Ústavnom súde SR, ktorý vyslovil jeho nesúlad s Ústavou SR. Poslanci v roku 2010 prijali nielen zmenu Ústavy SR, ale súčasne prijali aj novú právnu úpravu, ktorou sa mal vyššie uvedený problém protiústavnosti riešiť. Tento zákon bol prezentovaný ako nepriestrelný nástroj voči všetkým, ktorí užívajú veľké majetky, no nevedia získanie financií na nich dokázať.
Po takmer štyroch rokov od účinnosti nového zákona o preukazovaní pôvodu majetku vidíme, a prax nám to potvrdila, že zákon ako taký je úplne neúčinný, čo však nie je spôsobené legálnosťou všetkého majetku nachádzajúceho sa na našom území, ale bezzubosťou súčasného zákona. Tento fakt potvrdil dokonca aj Generálny prokurátor SR pri prezentovaní svojej výročnej správy v NR SR.
Návrhom zákona sa chce riešiť najzásadnejší okruh problémov, po odstránení ktorých, by bolo možné odoberať nelegálne získaný majetok a súčasne urýchliť celý proces od podania návrhu až po finálne rozhodnutie súdu. Predovšetkým sa navrhuje zníženie limitu majetkového prírastku z 1500-násobku minimálnej mzdy na 1500-násobok sumy životného minima, ktorý nevie majiteľ preukázať. To znamená, že pokiaľ niekto vlastní veľkú nehnuteľnosť, a nevie preukázať takmer 300.000 eur a viac, ktoré použil na obstaranie daného majetku, začne sa voči nemu konanie. Rovnako sa prenáša dôkazné bremeno z finančnej polície na osobu, ktorej majetok patrí. Podozrivá osoba by tak musela vyvracať podozrenie, že majetok nenadobudla nelegálne, ale za vlastné finančné prostriedky, príjmy alebo iné zdroje, ktoré vie doložiť.
Ďalší významný nástroj, ktorým chceme zefektívniť celé konanie je priamo v návrhu zákona zakotviť moment, od ktorého sa bude počítať hodnota majetku vo všetkých štádiách konania. Súčasný zákon pôsobil neefektívne aj preto, že osoby, voči ktorým sa začalo konanie, previedli svoje majetky na iné osoby a následne z dôvodu ich nemajetnosti musela finančná polícia alebo prokuratúra celé konanie zastaviť a prípad nešiel ani pred súd.
Posledná časť opatrení je zameraná na zrýchlenie celého procesu a to prostredníctvom presnej lehoty pre prokuratúru, v ktorej má podať návrh na začatie konania o vyslovenie nadobudnutia majetku z nelegálnych príjmov na súd a rovnako stanovením lehoty pre súd, v ktorej má vydať finálne rozhodnutie, a to buď v podobe prepadnutia majetku alebo zastavení konania.
Po prijatí nášho návrhu zákona by sa mal celý proces preukazovania pôvodu majetku nielen zefektívniť, ale aj urýchliť a tak vytvoriť na území Slovenskej republiky stav, v ktorom ústavnú