Dôvodová správaPoslanec Národnej rady Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Darovanie krvi je jednou z činností Slovenského Červeného kríža. Hlavnou úlohou je oslovovať a vychovávať budúcich darcov krvi, organizovať odbery krvi a oceňovať za mnohonásobné darovanie krvi. Všetky tieto aktivity sa organizujú formou projektov a kampaní zameraných na darovanie krvi v spolupráci s hematologicko - transfúznymi oddeleniami a Národnou transfúznou službou SR. Osoby, ktoré dobrovoľne darujú krv sú oceňované formou plakety a medaily. Kategórie ocenenia sú podľa počtu odberov nasledujúce:
Bronzová Janského plaketa - ženy 10 odberov, muži 10 odberov,
Strieborná Janského plaketa - ženy 20 odberov, muži 20 odberov,
Zlatá Janského plaketa - ženy 30 odberov, muži 40 odberov,
Diamantová Janského plaketa - ženy 60 odberov, muži 80 odberov,
Kňazovického medaila - ženy 80 odberov, muži 100 odberov,
Pamätná plaketa doc. MUDr. Vladimíra Krišla, CSc. - za rozvoj darcovstva krvi.
Okrem ocenenia v podobe plakiet si určite dobrovoľní darcovia krvi za svoju prospešnú činnosť zaslúžia oveľa viac, preto navrhujeme ich oslobodenie od poplatkov za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Návrhom zákona sa rozširuje okruh osôb, ktoré sú oslobodené od poplatkov za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti (recept, lekársky poukaz, doprava) o osoby, ktoré sú nositeľmi najmenej striebornej Janského plakety.
Taktiež je cieľom zákona rozšírenie okruhu poistencov, na ktorých sa vzťahuje limit spoluúčasti o držiteľov plakiet.
Ide o opatrenie v prospech pacientov, tzv. ochranný limit na doplatky za lieky. Zdravotne postihnutí pacienti a dôchodcovia zaplatia od 1. novembra 2015 na doplatkoch za lieky maximálne 25 eur za štvrťrok. Akékoľvek ďalšie doplatky im vráti zdravotná poisťovňa. Návrhom zákona sa okruh osôb, na ktoré sa bude vzťahovať limit spoluúčasti, ktorí zaplatia na doplatkoch za lieky maximálne 25 eur za štvrťrok rozširuje o osoby, ktoré sú nositeľmi najmenej striebornej Janského plakety.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, ktoré sú uvedené v doložke vplyvov, nemá vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a právnymi predpismi Európskej únie.
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Ustanovuje sa, že nositelia ocenenia najmenej striebornej Janského plakety sú oslobodení od poplatku za službu súvisiacu so štatistickým spracúvaním lekárskeho predpisu súvisiaceho s vydaním liekov alebo dietetických potravín predpísaných na jednom lekárskom predpise.
K bodu 2
Ustanovuje sa, že nositelia ocenenia najmenej striebornej Janského plakety sú oslobodení od poplatku za službu súvisiacu so štatistickým spracúvaním lekárskeho poukazu súvisiaceho s vydaním zdravotníckych pomôcok predpísaných na jednom lekárskom poukaze.
K bodu 3
Ustanovuje sa, že nositelia ocenenia najmenej striebornej Janského plakety sú oslobodení od poplatku za dopravu.
Čl. II
Ustanovuje sa povinnosť pre Slovenský Červený kríž poskytovať úradu elektronicky na účely výpočtu limitu spoluúčasti podľa osobitného predpisu16c) údaje o fyzickej osobe, ktorá je držiteľom ocenenia za darovanie krvi. Údaje sa poskytujú v rozsahu rodné číslo, meno a priezvisko, rodné priezvisko, dátum narodenia, pohlavie, štátna príslušnosť, adresa trvalého pobytu, adresa prechodného pobytu, kategória ocenenia, dátum priznania ocenenia.
Čl. III
Navrhuje sa rozšírenie okruhu poistencov, na ktorých sa bude vzťahovať limit spoluúčasti o osoby, ktoré sú nositeľmi najmenej striebornej Janského plakety.
Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Zmluva o fungovaní Európskej únie (Hlava XIV – Verejné zdravie) je upravená v článku 168 prostredníctvom, ktorého Európska únia podporuje a zameriava sa na zlepšenie verejného zdravia, prevenciu ľudských chorôb a ochorení, a odstraňovanie zdrojov nebezpečenstva pre telesné a duševné zdravie. Takéto postupy zahŕňajú boj proti najzávažnejším chorobám podporou výskumu ich príčin, prenosu a prevencie, ako aj zdravotnícke informácie a osvetu, monitorovanie závažných cezhraničných ohrození zdravia, včasné varovanie a boj proti nim.
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – do 30. novembra 2009)
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
nie sú
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy - celkový vplyv na rozpočet verejnej správy nebude žiaden. 2.Vplyvy na podnikateľské prostredie – celkový vplyv na podnikateľské prostredie bude mierne negatívny. Z hľadiska administratívnych nákladov dochádza k zvýšeniu administratívy v súvislosti s rozšírením osôb, ktorým sa bude počítať limit spoluúčasti. 3.Sociálne vplyvy – celkový vplyv na hospodárenie obyvateľstva je pozitívny, pričom veľkosť vplyvu závisí od počtu vyplatených doplatkov nad limit spoluúčasti, predpokladá sa, že sa zmena dotkne cca 90 tis. poistencov ročne. Zavedením maximálneho limitu pre doplatky pacientov na lieky sa pozitívne ovplyvňuje sociálna situácia ohrozených skupín obyvateľstva, ktoré tak chráni pred extrémnymi nákladmi na zdravotnú starostlivosť. A.4. Alternatívne riešenia
Vzhľadom na charakter zmien nebolo možné uvažovať s alternatívnymi riešeniami.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
- vplyv na územnú samosprávu
Zdravotné poisťovne z toho
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte zdravotných poisťovní
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh nespôsobuje úbytok príjmov alebo zvýšenie výdavkov.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Rozširuje sa okruh osôb, ktoré sú oslobodené od poplatkov za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti – recept, lekársky poukaz, doprava o osoby, ktoré sú nositeľmi najmenej striebornej Janského plakety.
Taktiež sa rozširuje ochranný limit na doplatky za lieky na ďalšie osoby. Tieto osoby zaplatia na doplatkoch za lieky maximálne 25 eur štvrťročne v prípade nositeľov najmenej striebornej Janského plakety. Akékoľvek ďalšie doplatky im vráti zdravotná poisťovňa.Janského plakety sa vydávajú viac ako päťdesiat rokov. Držiteľmi diamantovej plakety je viac ako 4200 dobrovoľných darcov krvi, zlatú plaketu obdŕžalo viac ako 36-tisíc občanov a striebornú plaketu má viac ako 93-tisíc občanov. Je dôležité poznamenať, že držitelia zlatej a diamantovej Janského plakety sú zároveň držiteľmi striebornej Janského plakety.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhované legislatívne zmeny si vyžiadajú úpravu informačného systému zdravotných poisťovní najmä z dôvodov rozšírenia o povinnosť viesť údaje o prekročení limitu spoluúčasti o osobách, ktoré sú nositeľmi najmenej striebornej Janského plakety.
S uvedeným zmenami súvisí aj mierne zvýšenie administratívnej záťaže zdravotných poisťovní vyplývajúce z rozhodovania o úhrade nad limit spoluúčasti. Predpokladá sa, že podmienky by mohla splniť približne desatina nositeľov striebornej Janského plakety, vzhľadom k ich dobrému zdravotnému stavu, ktorý je podmienkou darovania krvi, teda maximálne 10 tisíc osôb a zdravotné poisťovne by mali vyplatiť týmto osobám cca 250 tis. eur za rok.
Prijatie návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí. Návrh zákona zaťaží rozpočty zdravotných poisťovní.
Navrhované legislatívne zmeny si vyžiadajú úpravu informačného systému zdravotných poisťovní najmä z dôvodov rozšírenia povinnosti viesť údaje o prekročení limitu spoluúčasti osôb, ktoré sú držiteľmi Janského plakety. S uvedeným zmenami súvisí aj mierne zvýšenie administratívnej záťaže zdravotných poisťovní vyplývajúca z rozhodovania o úhrade nad limit spoluúčasti.