1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Viliam Novotný.
Cieľom návrhu zákona je zlepšiť a uľahčiť zamestnávateľom komunikáciu so Sociálnou poisťovňou pri plnení ich zákonných povinností a odstrániť niektoré obmedzenia zákona, ktoré zamestnávateľ nemôže objektívne ovplyvniť a skontrolovať, ale podľa platného zákona by mal za ne niesť sankcie zo strany Sociálnej poisťovne.
Návrh zákona sa týka predovšetkým zmeny lehôt v ktorých je zamestnávateľ povinný predkladať Sociálnej poisťovni niektoré doklady predpokladané zákonom. Zároveň novela reaguje na aktuálne nezmyselné ukladanie penále zamestnávateľom v prípade, že včas neodviedli poistné v správnej výške z dôvodov, ktoré nemohli ovplyvniť, pretože boli uvedení do omylu.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet a na rozpočet verejnej správy. Bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, a pozitívny dopad na sociálne vplyvy, nezakladá však ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Viliam Novotný
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Na základe predloženého návrhu nevyplývajú pre Slovenskú republiku žiadne záväzky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únií.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev
Úplný, ak vezmeme do úvahy ustanovenia primárneho aj sekundárneho práva uvedeného v bode 3 písm. a) a b) tejto doložky zlučiteľnosti, ktorých sa dotýka predkladaný návrh zákona.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Platné znenie zákona ukladá zamestnávateľom povinnosť odhlásiť zamestnanca na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a na poistenie v nezamestnanosti najneskôr v deň nasledujúci po zániku týchto poistení. Novela zákona navrhuje zmeniť uvedené lehotu na 8 dní, pretože nie vždy je objektívne možné zo strany zamestnávateľov oznamovať tieto zmeny okamžite a obdobnú právnu úpravu obsahuje aj zákon o zdravotnom poistení. Rovnako je v zákone ustanovená lehota 8 dní na odhlásenie zamestnávateľa po zániku poistení. Lehota v platnom znení zákona je neprimerane krátka a v praxi spôsobuje časté komplikácie, ktoré vedú k tomu, že Sociálna poisťovňa má možnosť ukladať zamestnávateľom pokuty.
K bodu 2
Rovnako ako v predchádzajúcom novelizačnom bode, aj v tomto prípade navrhujeme zmenu zákonnej lehoty, ktorá je uložená na splnenie povinnosti zamestnávateľa vo vzťahu k Sociálnej poisťovni. Platné znenie zákona vyžaduje, aby zamestnávateľ doručil evidenčný list dôchodkového poistenia Sociálnej poisťovni do 3 dní od skončenia pracovného pomeru alebo iného právneho vzťahu k zamestnávateľovi.
Navrhujeme, aby sa táto povinnosť zamestnávateľa viazala na najbližší výplatný termín zamestnávateľa, ktorý je Sociálnej poisťovni známy. Každý zamestnávateľ určený výplatný termín, ktorý oznámil pri registrácii Sociálnej poisťovni a podľa Zákonníka práce to môže byť posledný deň nasledujúceho mesiaca. Podľa platného znenia zákona je však zamestnávateľ povinný spracovať všetky mzdové doklady vo vzťahu k zamestnancovi, ktorému končí pracovný pomer samostatne, mimo výplatného termínu. Toto v praxi spôsobuje zbytočné komplikácie týkajúce sa spracovania mzdových dokladov zamestnávateľov. Spracovanie evidenčného listu dôchodkového poistenia vo výplatnom termíne zamestnávateľa nebude mať vplyv na nárok na dávky zamestnanca.
K bodu 3
Navrhujeme vypustiť oprávnenie Sociálnej poisťovne ukladať pokuty do výšky 16 596,96 Eur v prípade porušenia povinnosti študentov, ktorí si u viacerých zamestnávateľov na určitý časový úsek uplatnili výnimku z platenia poistného. Uvedenú výšku pokuty v tomto prípade považujeme za neodôvodnene vysokú a neprimeranú. Zároveň však novela dáva možnosť uložiť študentovi, ktorý porušil zákonnú povinnosť pokutu, ale iba do výšky 1 000 Eur.
K bodu 4
Platná právna úprava ukladá študentom 227a) povinnosť písomne oznámiť a čestne vyhlásiť zamestnávateľovi, že si za daný kalendárny mesiac súčasne neuplatnil výnimku z platenia poistného u iného zamestnávateľa. Študent predkladá uplatnenie výnimky z dôchodkového poistenia priamo svojmu zamestnávateľovi (nie Sociálnej poisťovni) a zamestnávateľovi čestne vyhlasuje, že koná v súlade so zákonom, a teda zároveň nemá uplatnenú úľavu u iného zamestnávateľa.
Ak sa následne preukáže, že študent si u zamestnávateľa uplatnil výnimku protizákonne, zamestnávateľ povinnosť odviesť a zaplatiť poistné na sociálne poistenie za študenta v súlade so zákonom. Za oneskorené odvedenie a zaplatenie poistného na sociálne poistenie hrozí zamestnávateľovi aj penále.
5
Novela zákona reaguje na situáciu, kedy zo strany zamestnávateľa nie je možné čestné prehlásenie študenta overiť a ani ovplyvniť a dáva do zákona výnimku, podľa ktorej Sociálna poisťovňa nebude predpisovať penále za kontrolované obdobie zamestnávateľovi, ak sa preukáže že zamestnávateľ neodviedol včas poistné práve z dôvodu, že bol uvedený do omylu študentom a jeho porušením zákonných povinností.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. marca 2016, vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.