K Čl. IPodľa platného zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, ak subjekt – prijímateľ dotácie nedodrží svoje povinnosti vyplývajúce z § 8a ods. 10 tohto zákona, t.j. odmietne orgánu oprávnenému na výkon kontroly alebo vládneho auditu vydokladovať (predložiť listinné dôkazy) účel, na ktorý použil dotáciu poskytnutú zo štátneho rozpočtu, hrozí mu podľa § 32 tohto zákona sankcia v podobe pokuty až do výšky 40 000 eur.
Výška sankcie nie je primeraná, efektívna ani odstrašujúca najmä v prípade, ak subjektu – prijímateľovi dotácie bola poskytnutá dotácia zo štátneho rozpočtu vo výške vyššej ako je uvedená pokuta, často v sume niekoľko stotisíc až miliónov eur. V praxi dokonca dochádza k udeleniu pokuty oveľa nižšej, často symbolickej v porovnaní s výškou poskytnutej dotácie, čomu žiaľ napomáhajú aj súdy, ktoré rozhodujú o opravných prostriedkoch, resp. žalobách proti rozhodnutiu vydanému v správnom konaní o uložení takejto pokuty.
Na rozdiel od toho, zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov umožňuje uložiť kontrolovanému subjektu za ten istý prístup (t.j. nepredloženie dokladov, resp. odmietnutie súčinnosti) pokutu až do výšky 100 000 eur, a to aj opakovane, čo už možno považovať za sankciu primeranú, efektívnu, ale aj odradzujúcu.
Preto sa návrhom zákona zavádza rovnaký štandard právnej úpravy aj do zákona o rozpočtových pravidlách verejných správy, keď kontrolný orgán (Ministerstvo financií SR alebo príslušná správa finančnej kontroly) bude mať podľa nového znenia § 32 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy právomoc uložiť pokutu aj za porušenie povinností podľa § 8a ods. 10 tohto zákona až do výšky 100 000 eur, a to aj opakovane.
S cieľom vylúčiť retroaktívne pôsobenie zákona sa tento bude vzťahovať len na konania o uložení pokuty podľa § 32, ktoré sa začnú až po nadobudnutí jeho účinnosti.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. marca 2016.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky