Dôvodová správaI. Všeobecná časť
Zámerom navrhovaného zákona je pomôcť ľuďom, ktorí z rozličných dôvodov nie sú ekonomicky spôsobilí udržať vo svojom príbytku vhodné teplotné podmienky alebo nie sú schopní zadovážiť si za im dostupnú cenu základné energetické služby. Takýto stav pomenúva zákon, v súlade s európskym legislatívnym slovníkom, energetickou chudobou. Energetická chudoba spôsobuje nedôstojné životné podmienky. Podľa názoru predkladateľov je úlohou štátu, aby chránil slabých a bezbranných ľudí pred nedôstojnými životnými podmienkami, a to aj vtedy, ak si tieto podmienky svojou činnosťou alebo naopak nečinnosťou čiastočne privodili sami. Preto štát predovšetkým v rámci svojej sociálnej politiky vytvára nástroje na to, aby sa isté minimálne štandardy, ktoré človek potrebuje na to, aby jeho život nebol nedôstojný, ponúkli každému.
Navrhovaná úprava je prvým legislatívnym pokusom ponúknuť takýto minimálny štandard i v oblasti energetických potrieb. Nikto by sa nemal ocitnúť v situácii, aby sa v jeho príbytku v mrazivých zimných dňoch vôbec nekúrilo, aby nemal možnosť si tepelne upraviť jedlo, aby si vo večerných hodinách nemohol zasvietiť svetlo a použiť najpotrebnejšie elektrické spotrebiče. Ľudí, ktorým takáto situácia hrozí, označuje navrhovaný zákon, v súlade so slovníkom európskej legislatívy, ako zraniteľných spotrebiteľov energií.
Základnou spoločenskou jednotkou, voči ktorej sa problém energetickej chudoby rieši je domácnosť. Tu sa návrh zákona opiera o používanie tohto pojmu v našom právnom poriadku. Domácnosťou spravidla býva rodina, ale stále sa zvyšuje počet domácností, ktoré tvorí len jedna osoba, alebo ju vytvárajú aj viaceré osoby, ktoré nie sú vo formálno-právnych rodinných vzťahoch. Domácnosť je teda faktická spoločenská jednotka, ktorú vytvárajú osoby, alebo osoba, žijúca v konkrétnom príbytku.
Navrhovatelia zákona pristúpili k tejto koncepcii z dvoch dôvodov:
Jednak domácnosť je spravidla najnižšou spoločenskou jednotkou pokiaľ ide o energetickú spotrebu. Len veľmi ťažko by bolo možné postihnúť energetickú spotrebu jednotlivých členov domácnosti.
Druhou, veľmi praktickou príčinou využitia pojmu domácnosť, je potreba určenia kvantitatívneho parametra týkajúceho sa spoločenstva ľudí, ktorí predstavujú základnú spotrebnú energetickú jednotku, kedy nastáva situácia, keď hrozí, že sa toto základné spotrebné spoločenstvo stane zraniteľným spotrebiteľom energií, a teda mu hrozí stav energetickej chudoby. Základná definícia energetickej chudoby uvedená v zákone, a používaná i v slovníku európskej legislatívy, má kvalitatívnu povahu. Hovorí o neschopnosti udržať vhodné teplotné podmienky a o neschopnosti zadovážiť si za dostupnú cenu základné energetické služby. Aby sa táto, všeobecne platná, kvalitatívne správna charakteristika mohla premietnuť do konkrétneho života, je potrebné jej parametre definovať a kvantitatívne vymedziť. Návrh zákona vychádza z predpokladu, že kvalitatívne parametre energetickej chudoby súvisia s kvantitatívnym vymedzením aj iných parametrov, ktoré náš právny poriadok označuje ako hmotná núdza. A práve toto vymedzenie hmotnej núdze vzťahuje osobitný zákon ku domácnostiam. Navrhovateľ predkladaného zákona sa preto rozhodol riešiť