DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Problematika utečencov a migrantov sa stala jedným z najdôležitejších spoločenských problémov časnosti. Jednou stránkou problému samotní utečenci a druhou problém organizovaného prevádzačstva, ktoré sa stalo zdrojom nekontrolovaného obohacovania organizovaných zločineckých skupín ťažiacich z ľudského nešťastia.
Akákoľvek humanitárna pomoc zo strany Slovenskej republiky musí ísť ruka v ruke s tvrdou reakciou proti prevádzačom ľudí cez hranice.
Preto v návrhu novely Trestného zákona navrhujeme sprísnenie trestov za prevádzačstvo. Základnú trestnú sadzbu za organizovanie nedovoleného prekročenia štátnej hranice navrhujeme zvýšiť zo časných jeden rokov až ť rokov na tri roky až osem rokov. V prípade konania motivovaného finančnou odmenou navrhujeme zvýšiť sadzbu na sedem rokov až desať rokov, pri ohrození života prevádzaných osôb na desať rokov až pätnásť rokov, pri konaní v organizovanej skupine na dvanásť rokov až pätnásť rokov. V prípade ak páchateľ spôsobí ťaž ujmu na zdraví viacerým osobám alebo smrť viacerých osôb navrhujeme trestnú sadzbu odňatia slobody na pätnásť rokov až dvadsaťť rokov.
Páchatelia trestného činu prevádzačstva neškodia len občanom Slovenskej republiky a ďalších členských štátov Európskej únie, ale najmä samotným migrantov. Preto jedným z najvýznamnejších opatrení na obmedzenie nelegálnej migrácie, ale aj na ochranu samotných migrantov musia byť podstatne prísnejšie postihy pre obchodníkov s ľudským nešťastím prevádzačov, ktorí ľudské bytosti na úteku zo svojej krajiny prepravujú ako tovar.
Tvrdý postoj k organizovanému prevádzačstvu že byť jedným z významných riešení, ktoré zmiernia časnú utečeneckú vlnu a dajú jasne najavo, že nemôžeme tolerovať porušovanie pravidiel a nekontrolované obohacovanie sa páchateľov takejto trestnej činnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zvýšenie trestnej sadzby pre páchateľa, ktorý pre osobu, ktorá nie je štátnym občanom Slovenskej republiky alebo osobou s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, organizuje nedovolené prekročenie štátnej hranice Slovenskej republiky alebo prechod cez jej územie, alebo také konanie umožní, alebo v ňom pomáha a to zo časnej sadzby jeden rok až ť rokov na tri roky až osem rokov.
K bodu 2
Navrhuje sa zvýšenie trestnej sadzby pre páchateľa, ktorý pre osobu, ktorá nie je štátnym občanom Slovenskej republiky alebo osobou s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, organizuje nedovolené prekročenie štátnej hranice Slovenskej republiky alebo prechod cez jej územie, alebo také konanie umožní, alebo v ňom pomáha s úmyslom získať pre seba alebo iného priamo, či nepriamo finanč výhodu alebo inú materiálnu výhodu pre osobu, ktorá nie je štátnym občanom Slovenskej republiky alebo osobou s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky a pre takúto osobu vyrobí, zaobstará, poskytne alebo drží falošný cestovný doklad alebo falošný doklad totožnosti a to zo súčasnej sadzby tri roky až osem rokov na sedem rokov až desať rokov.
K bodu 3
Navrhuje sa zvýšenie trestnej sadzby, pre páchateľa, ktorý spácha trestný čin uvedený v bodoch 1 alebo 2 a získa ním pre seba alebo pre iného čší prospech, alebo ak čin spácha z osobitného motívu, alebo ak čin spácha spôsobom, ktorý že ohroziť životy a zdravie prevádzaných osôb alebo znamená neľudské alebo ponižujúce zaobchádzanie, alebo zneužívanie prevádzaných osôb, alebo ak spácha tento trestný čin závažnejším spôsobom konania a to zo časnej sadzby sedem rokov až desať rokov na desať rokov až pätnásť rokov.
K bodu 4
Navrhuje sa zvýšenie trestnej sadzby pre páchateľa, ktorý spácha trestný čin uvedený v bodoch 1 alebo 2 a spôsobí ním ťaž ujmu na zdraví alebo smrť, alebo získa ním pre seba alebo iného znač prospech, alebo ako člen nebezpečného zoskupenia a to zo časných desať rokov až pätnásť rokov na dvanásť rokov až dvadsať rokov.
K bodu 5
Navrhuje sa zvýšenie trestnej sadzby pre páchateľa, ktorý spácha trestný čin uvedený v bodoch 1 alebo 2 a spôsobí ním ťaž ujmu na zdraví viacerým osobám alebo smrť viacerých osôb, alebo získa ním prospech veľkého rozsahu, alebo za krízovej situácie a to zo časných dvanásť rokov až dvadsať rokov na pätnásť rokov až dvadsaťť rokov.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona od 1. marca 2016.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fedor
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2015 Trestný zákon v znení neskorších prepisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2015 Trestný zákon v znení neskorších prepisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov