DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Predloženým návrhom zákona sa mení a dopĺňa zákon ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 147/2001 Z.z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej spolu len návrh zákona“).
čl. I – ochrana
Predkladaný návrh zákona za cieľ zvýšiť ochranu občanov pred nebezpečenstvom alkoholizmu, ako aj všetkých nežiadúcich javov plynúcich z požívania alkoholických nápojov ako aj eliminovať vplyv týchto nápojov na deti a mládež. Zákonodarca sa popri súbore opatrení, ktoré definujú iné právne predpisy rozhodol do tohto procesu ochrany zapojiť i obec a to tým spôsobom, že obec v zmysle predloženého návrhu zákona právo obmedziť alebo zakázať umiestňovanie reklamy na alkoholické nápoje na reklamných stavbách vo svojom územnom obvode alebo časti svojho územného obvodu. Zákonodarca týmto posilňuje postavenie obce vo vzťahu k ochrane obyvateľov obce, keď k existujúcej možnosti obce obmedziť požívanie alkoholických nápojov na verejných priestranstvách pridáva i možnosť obmedzenia alebo zákazu reklamy takýchto nápojov na reklamných stavbách v obci. Pôjde napríklad o možnosť zakázať alebo obmedziť umiestňovanie reklamy alkoholických nápojov na reklamných stavbách v okolí škol a školských zariadení, pretože je aj úlohou obce chrániť deti a mládež pre možnými negatívnymi vplyvmi takejto reklamy.
Zákonodarca si uvedomuje, že každý zásah do podnikateľského prostredia, ktoré iste reprezentuje i „reklama“ musí byť citlivý, na druhej strane si je však rovnako vedomý i svojej úlohy v spoločnosti v prípade potreby reagovať na negatívne javy v spoločnosti, k čomu sa zákonodarca rozhodol pristúpiť v tomto prípade, nakoľko aplikačná prax ukazuje nedostatočnosť úpravy v tejto oblasti.
Zákonodarca sa rozhodol delegovať túto právomoc rozhodovať (obmedziť a/alebo zakázať) o umiestňovaní reklamy na alkoholické nápoje v určitých lokalitách na obec, pretože jej reprezentanti tak budú sami schopní reagovať na negatívne tendencie umiestňovania reklamy na alkoholické nápoje v lokalitách, kde jednoducho nepatria. A to
napríklad lokality v okolí vyššie spomenutých škôl a školských zariadení, zariadení sociálnych služieb a podobne.
Vzhľadom na to, že alkoholizmus je negatívnym prvkom v spoločnosti, je potrebné neustále prijímať opatrenia, ktoré nielen riešia problém samotného alkoholizmu, ale mu aj vo výraznom predstihu predchádzajú, teda pôsobia preventívne. Možnosť obmedziť alebo zakázať reklamu na alkoholické nápoje považuje zákonodarca za jeden z nástrojov takejto prevencie.
čl. II – účinnosť
Predkladaný návrh zákona účinnosť od 1. apríla 2016. Zákonodarca zvolil tento dátum účinnosti vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a plánované zasadanie pléna Národnej rady Slovenskej republiky.
Navrhovaný návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predkladaný návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I Návrh zákona rozširuje pôsobnosť obce vo vzťahu k reklame alkoholických nápojov umiestňovaných na reklamných stavbách (definovaných v zmysle ustanovenia § 43 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov) a to tým spôsobom, že obec môže formou „VZN“ obmedziť alebo zakázať umiestňovanie takejto reklamy na reklamných stavbách vo svojom územnom obvode alebo v určitých častiach svojho územného obvodu.
Návrh zákona rovnako oprávňuje obec v tejto otázke vykonávať dozor a v prípade porušenia obcou stanoveného zákazu alebo obmedzenia rovnako ukladať i za takéto porušenie sankcie.
K čl. II – Účinnosť
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu v Národnej rade Slovenskej republiky je navrhovaný termín účinnosti návrhu zákona ku dňu 1. aprílu 2016.