DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Slovenská republiky podľa čl. 7a Ústavy Slovenskej republiky podporuje vzťahy Slovákov žijúcich v zahraničí so svojou materskou krajinou. Významnú časť slovenskej diaspóry v zahraničí tvoria osoby, ktoré slovenskými štátnymi občanmi. Zákon č. 250/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o odoberaní štátneho občianstva“) zakotvil do právneho poriadku možnosť straty štátneho občianstva Slovenskej republiky dňom, ktorým na základe výslovného prejavu vôle (ktorým je žiadosť, vyhlásenie alebo iný úkon smerujúci k nadobudnutiu cudzieho štátneho občianstva) osoba dobrovoľne nadobudne cudzie štátne občianstvo. Výnimkou prípady narodenia alebo uzatvorenie manželstva. Stratu, resp. odoberanie štátneho občianstva týmto spôsobom možno považovať za postup, ktorý sa aj po rozhodnutí Ústavného súdu SR (PL. ÚS 11/2012 zo 17. septembra 2014) naďalej javí byť rozpore s cieľom čl. 7a Ústavy Slovenskej republiky, a za prístup štátu, ktorý je veľmi negatívne vnímaný slovenskými občanmi žijúcimi v zahraničí.
Napriek tomu, že zákon o odoberaní štátneho občianstva bol reakciou vtedajšej vlády na schválenie maďarského zákona upravujúceho zjednodušený systém udeľovania dvojakého občianstva zahraničným Maďarom, o slovenské pasy podľa analýz prišli najmä osoby, ktoré nadobudli české, nemecké a rakúske občianstvo. Od účinnosti opatrení, ktoré spôsobujú stratu občianstva Slovenskej republiky na základe získania občianstva iného štátu, prišlo podľa medializovaných informácií v období od 17. júla 2010 do 9. októbra 2015 o slovenské občianstvo 1208 osôb. Najviac ľudí sa vzdalo slovenského občianstva v prospech občianstva Českej republiky (389).
S účinnosťou od 1. februára 2015 vydalo Ministerstvo vnútra SR nariadenie Ministerstva vnútra SR o udeľovaní štátneho občianstva SR z osobitných dôvodov (ďalej len „nariadenie“). Predmetné nariadenie rieši situácie občanov, ktorí štátne občianstvo SR stratili a žiadajú ho vrátiť späť, a to len z taxatívne vymedzených dôvodov. Nerieši však situácie, keď občan SR nestratí štátne občianstvo SR z dôvodu, že požiada o iné občianstvo, napr. z titulu dlhodobého pobytu v zahraničí. Takýto žiadateľ by podľa nariadenia musel o občianstvo najskôr prísť a až následne žiadať jeho prinavrátenie.
Osobitnými dôvodmi podľa nariadenia je skutočnosť, že žiadateľ je osobou, ktorá sa významne zaslúžila o prínos pre Slovenskú republiku v oblasti ekonomickej, vedeckej, technickej, kultúrnej, sociálnej alebo športovej alebo iný dôvod v záujme Slovenskej republiky. Iným dôvodom v záujme Slovenskej republiky je skutočnosť, ktorej existencia zásadný význam pre spoločnosť a jej zohľadnenie je z hľadiska úloh štátu oprávneným záujmom Slovenskej republiky. Ide najmä o zlúčenie rodiny, zdravotné dôvody, humanitárne dôvody a o skutočnosť, že žiadateľom je bývalý štátny občan Slovenskej republiky.“. Pri rozhodovaní o udelení občianstva minister prihliada aj na skutočnosti, „ktoré boli dôvodom straty štátneho občianstva Slovenskej republiky a na spôsob a podmienky nadobudnutia cudzieho štátneho občianstva, najmä na existenciu podmienky povoleného, evidovaného alebo registrovaného pobytu v cudzom štáte v čase nadobudnutia cudzieho štátneho občianstva.“.
Podľa medializovaných informácií záujem o opätovné nadobudnutie občianstva na základe nariadenie nie je veľký záujem v období od 1. februára 2015 do 28. augusta 2015 o vrátenie slovenského štátneho občianstva požiadalo 61 bývalých občanov SR. Slovenský pas už získalo späť 21 žiadateľov.
Predkladaný návrh zákona umožňuje získať späť štátne občianstvo Slovenskej republiky tým občanom, ktorí napriek existujúcim reálnym väzbám na iný štát občianstvo Slovenskej republiky stratili v dôsledku nadobudnutia štátneho občianstva iného štátu v období od 17. júla 2010 do 29. februára 2016. Časový rámec je stanovený vzhľadom na dobu od nadobudnutia účinnosti zákona o odoberaní štátneho občianstva do nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Návrh zákona zároveň stanovuje viacero podmienok, po splnení ktorých, aj po nadobudnutí štátneho občianstva iného štátu, štátny občan Slovenskej republiky štátne občianstvo Slovenskej republiky nestratí. Návrh zákona tiež rieši odpustenie platenia správnych poplatkov pri opätovnom získaní štátneho občianstva Slovenskej republiky osobami, ktoré stratili občianstvo Slovenskej republiky v období od 17. júla 2010 do 29. februára 2016.
Predkladaný návrh zákona nemá dosah na rozpočet verejnej správy. Nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti, avšak vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Mnohí občania Slovenskej republiky pociťujú právnu úpravu zavedenú zákonom o odoberaní štátneho občianstva ako ujmu na ich právach, keďže nemôžu požiadať o nadobudnutie iného štátneho občianstva bez straty občianstva slovenského. Inštitút štátneho občianstva nepreferuje dvojité štátne občianstvo osoby, avšak ho ani nezakazuje. Návrh zákona reflektuje na túto problematiku a ustanovuje podmienky, po splnení ktorých je možné udeliť štátne občianstvo Slovenskej republiky žiadateľovi, ktorý stratil štátne občianstvo Slovenskej republiky nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva v období od 17. júla 2010 do 29. februára 2016, t. j. odo dňa nadobudnutia účinnosti zákona o odoberaní štátneho občianstva do doby nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
K bodu 2
V Čl. I bode 1 návrh zákona upravuje situáciu ex post. Obdobné ustanovenie je preto v tomto bode potrebné navrhnúť aj na vzniknuté situácie do budúca, t. j. po nadobudnutí účinnosti tohto zákona. Po splnení zákonných podmienok preto nedôjde k automatickej strate štátneho občianstva Slovenskej republiky po nadobudnutí cudzieho štátneho občianstva.
K bodu 3
Ide o legislatívno- technickú úpravu bezprostredne súvisiacu s Čl. I bodom 2 tohto návrhu zákona.
K Čl. II
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa, aby pri opätovnom získaní štátneho občianstva Slovenskej republiky boli osoby, ktoré stratili občianstvo Slovenskej republiky v období od 17. júla 2010 do 29. februára 2016 oslobodené od platenia správnych poplatkov.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. marca 2016, a to so zohľadnením legisvakančnej lehoty.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí vzhľadom k tomu, že umožňuje znovunadobudnutie občianstva osobám po splnení zákonných podmienok. V dôsledku straty štátneho občianstva v zmysle zákona č. 250/2010 Z. z. mohol osobám dňom straty občianstva Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 16 zákona č. 250/2010 Z. z. zaniknúť štátnozamestnanecký pomer, služobný pomer alebo obdobný právny vzťah zakladajúci funkciu, zamestnanie alebo povolanie, výkon ktorých je podmienený štátnym občianstvom Slovenskej republiky. V dôsledku navrhovanej zmeny by uvedená situácia po splnení zákonných podmienok už nemala nastať.
Rovnako tak sa eliminuje sociálne vylúčenie osôb z dôvodu nadobudnutia iného štátneho občianstva s vplyvom na ich súkromný i pracovný život.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.