1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti.
Cieľom návrhu zákona je jednoznačne upraviť výmenu údajov a informácií medzi žiadateľom a Pôdohospodárskou platobnou agentúrou pri poskytovaní podpory v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka tak, aby sa vylúčila voľná úvaha tejto agentúry pri rozhodovaní týkajúcom sa preukazovania vlastníckeho vzťahu, nájomného vzťahu alebo užívateľského vzťahu k pôde a v prípade nájomného vzťahu aj preukazovania úhrady nájomného zo strany nájomcu (žiadateľa) ako podmienok na získania podpory poskytovanej touto agentúrou.
Osobitne citlivo je vnímaný vzťah medzi vlastníkom a nájomcom, resp. užívateľom, najmä v prípade nájmu pozemku na poľnohospodárske účely pri prevádzkovaní podniku, keďže doteraz neboli usporiadané všetky existujúce vzťahy medzi vlastníkmi týchto pozemkov a ich nájomcami, ktorí môžu žiadať o poskytnutie takejto podpory, pričom skutočnosť, že majú usporiadaný nájomný vzťah k pozemku netreba preukazovať obligatórne, ale len na základe výzvy príslušného orgánu v zmysle § 16 ods. 7 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 342/2014 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve v súvislosti so schémami oddelených priamych platieb, resp. v zmysle § 6 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou prechodných vnútroštátnych platieb.
V Slovenskej republike je totiž značná časť poľnohospodárskej pôdy obrábaná práve nájomcami a nie ich vlastníkmi. Dôvodom tejto skutočnosti je fakt, že po roku 1948 v procese kolektivizácie poľnohospodárstva boli vlastníci pôdy zbavení alebo boli nútení vstúpiť do jednotných roľníckych družstiev. Po roku 1989 získali pôdu späť, ale keďže nemajú potrebné stroje, zariadenia a ani finančné prostriedky, nie schopní ju obrábať a jedinou možnosťou ako udržať pôdu využívanú a obrábanú zostáva prenajať ju.
Platný právny stav tak umožňuje osobe fakticky užívajúcej poľnohospodársku pôdu bez nájomného vzťahu a neraz aj bez vedomia jej vlastníka získať podporu prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry, čo možno považovať za poškodzovanie vlastníka pozemku a porušovanie vlastníckeho práva garantovaného článkom 20 Ústavy Slovenskej republiky. V praxi bolo tiež zaznamenaných viacero prípadov, keď nájomcovia po určitom čase po uzavretí nájomnej zmluvy prestali platiť nájomné. Po skončení nájmu uplynutím doby, na ktorú sa nájom dojednal, doterajší nájomca ako obchodná spoločnosť (podnik) zanikla a dlžné nájomné sa tým stalo vo väčšine prípadov nevymožiteľné. Výskytu týchto negatívnych javov v budúcnosti môže zabrániť práve prijatie návrhu zákona s tým, že súčasne bude potrebné novelizovať aj súvisiace ustanovenia nariadení vlády SR, čo je dôvodom, pre ktorý sa odkladá dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona, aby vláda mala dostatočný čas na prijatie takýchto súvisiacich úprav.
2
Predkladaný návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy, nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Terajšie znenie § 14 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o nájme poľnohospodárskych pozemkov“) ukladá nájomcovi povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o dohodnutom a zaplatenom nájomnom za pozemky. Podľa § 14 ods. 2 tohto zákona nájomca zároveň povinnosť viesť evidenciu pozemkov, ktoré prenajaté, a ktoré sám vlastní a obhospodaruje podľa prenajímateľov a druhov pozemkov podrobnosti v tomto smere upravuje vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva SR č. 249/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe vedenia evidencie pozemkov v znení vyhlášky 333/2009 Z. z.
Údaje a informácie z oboch evidencií je nájomca v zmysle § 14 ods. 3 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov povinný poskytnúť okresnému úradu a Pôdohospodárskej platobnej agentúre na ich požiadanie, pričom zákon ani v poznámke pod čiarou nespresňuje prípady, keď sa tak deje, a len všeobecne odkazuje na ustanovenie o právomociach tejto agentúry uvedené v § 7 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o podpore“).
Analýzou príslušných zákonov a súvisiacich právnych predpisov možno dospieť k záveru, že k plneniu tejto povinnosti dochádza tak vo vzťahu k okresnému úradu, ako aj Pôdohospodárskej platobnej agentúre v každom jednotlivom prípade bez toho, aby zákon takéto konanie ponechával na rozhodnutie uvedených orgánov štátnej správy. Tak je tomu napríklad v zmysle zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov (kompetencie okresného úradu) alebo vyššie uvedenej vyhlášky č. 249/2008 Z. z. upravujúcej podrobnosti o spôsobe vedenia evidencie pozemkov (napr. v § 3 ods. 2 sa ustanovuje, že ak sa ukončí vykonávanie poľnohospodárskej činnosti pri prevádzkovaní podniku, nájomca odovzdá evidenciu príslušnému obvodnému pozemkovému úradu t. j. nie na požiadanie, ale automaticky).
Výnimku v tomto smere predstavuje § 16 ods. 7 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 342/2014 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve v súvislosti so schémami oddelených priamych platieb (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 342/2014 Z. z.“), ktorý ustanovuje, že: Priame platby sa poskytnú žiadateľovi, ktorý na výzvu príslušného orgánu riadne preukáže vlastnícke právo k poľnohospodárskej ploche alebo právo užívať poľnohospodársku plochu.“. Práve toto ustanovenie z dôvodu ponechania rozhodnutia týkajúceho sa preukázania užívateľského vzťahu (ktorým je aj nájomný vzťah) k pôde na voľnej úvahe príslušného orgánu (Pôdohospodárskej platobnej agentúry) vytvára priestor na vznik situácií (čo sa v praxi aj deje), keď žiadateľ o podporu o ňu požiada a dostane ju aj bez toho, aby uzavrel zmluvu o nájme s vlastníkom poľnohospodárskej pôdy, ktorej sa podpora vyčlenená zo štátnych prostriedkov, resp. fondov Európskej únie, týka.
Obdobné ustanovenie obsahuje nariadenie vlády SR č. 152/2013 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou prechodných vnútroštátnych platieb v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 152/2013 Z. z.“). Podľa § 6 ods. 5 tohto
4
nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z.: Žiadateľ o platbu podľa § 2 alebo 3 (t. j. o doplnkovú platbu na plochu a platbu na chmeľ) je povinný na požiadanie platobnej agentúry preukázať k pôde deklarovanej v žiadosti vlastnícky, nájomný alebo iný vzťah, ktorý ho oprávňuje túto pôdu užívať.“. Rovnako aj nariadenie vlády SR č. 75/2015 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v súvislosti s opatreniami programu rozvoja vidieka v znení nariadenia vlády SR č. 163/2015 Z. z. (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 75/2015 Z. z.), ktoré v § 60 ods. 5 ustanovuje, že: Platby podľa
§ 1 ods. 1 písm. a) d)
a
f)
sa poskytnú žiadateľovi, ktorý na výzvu podľa osobitného predpisu
73)
preukáže vlastnícke právo k poľnohospodárskej ploche alebo právo užívať poľnohospodársku pôdu.“.
Takýto stav spôsobený nedokonalosťou platnej legislatívy poškodzuje vlastníka pozemku, a to aj z pohľadu ochrany vlastníckeho práva garantovaného článkom 20 Ústavy Slovenskej republiky. V praxi bolo tiež zaznamenaných viacero prípadov, keď nájomcovia po určitom čase po uzavretí zmluvy prestali platiť nájomné, napr. potom, ako dostali spomínanú podporu.
Nápravu v tomto smere možno dosiahnuť preformulovaním príslušných ustanovení právnych predpisov, pričom niektoré z nich vo výlučnej kompetencii vlády SR (nariadenia vlády SR č. 342/2014 Z. z., č. 152/2013 Z. z. a č. 75/2015). Návrh zákona mení terajšiu formuláciu zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov tak, že povinnosť poskytovať údaje a informácie bude mať nájomca vždy vtedy, keď tak ustanoví príslušný právny predpis (nariadenie vlády SR), a nie až na požiadanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry.
V nadväznosti na to sa návrhom zákona konkretizuje aj poznámka pod čiarou k odkazu 13a, v ktorej sa demonštratívnym spôsobom uvádza § 16 ods. 7 nariadenia vlády SR č. 342/2014 Z. z, § 6 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. a § 60 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 75/2015 Z. z., ktoré bude potrebné novelizovať v zmysle nového § 22a zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti zákona. Okrem nariadení vlády SR bude v tejto súvislosti potrebné upraviť aj iné právne predpisy a normy, ktoré nie všeobecne záväzné, ale vo svojich ustanoveniach odkazujú na novelizáciou dotknuté zákony alebo nariadenia vlády.
Návrh zákona sa tak stane účinným nástrojom a stimulom na prinútenie nájomcov plniť si svoje záväzky voči prenajímateľom (vlastníkom pôdy) a zároveň napomôže tomu, aby informácie a údaje v integrovanom administratívnom a kontrolnom systéme, ktorý spravuje Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona o podpore, najmä pokiaľ ide o prvky ako vlastník a nájom (nájomca) boli aktuálne, presné a pravdivé, ako to požaduje delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 640/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 vzhľadom na integrovaný administratívny a kontrolný systém, podmienky zamietnutia alebo odňatia platieb a administratívne sankcie uplatniteľné na priame platby, podporné nariadenia na rozvoj vidieka a krížové plnenie (Ú. v. EÚ L 181, 20.6.2014, s. 48).
podmienky zamietnutia alebo odňatia platieb a administratívne sankcie uplatniteľné na priame platby, podporné nariadenia na rozvoj vidieka a krížové plnenie
K bodu 2
Ako sa uvádza v Čl. I bode 1, nápravu nevyhovujúceho platného právneho stavu nemožno dosiahnuť výlučne novelizáciou zákona, ale je potrebné súčasne novelizovať aj podzákonné právne normy, medzi ktoré patria aj nariadenia vlády SR (nariadenia vlády SR č. 342/2014 Z. z., č. 152/2013 Z. z. a č. 75/2015). Hoci nariadenia vlády SR s výnimkou aproximačných nariadení vlády SR nepotrebujú osobitné splnomocnenie na ich vydanie v zákone, kvôli jednoznačnosti, stanoveniu obsahu právnej úpravy a lehoty na ich novelizáciu sa javí vhodným, aby nový § 22 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov ako súčasť spoločných ustanovení zákona tieto parametre
5
podzákonnej právnej úpravy vymedzil. Vláde SR sa pritom ponecháva dostatočná šesťmesačná lehota na novelizáciu všetkých príslušných nariadení tak, aby navrhovaný mechanizmus so zohľadnením potrebnej legisvakačnej lehoty mohol byť plne funkčný od 1. januára 2017.
K Čl. II
K bodom 1 a 3
Legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na potrebu aktualizácie príslušného právneho predpisu.
K bodu 2
V nadväznosti na Čl. I a súvisiacu potrebnú novelizáciu, medzi iným, nariadenia vlády SR č. 342/2014 Z. z., nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. a nariadenia vlády SR č. 75/2015 Z. z. je potrebné sprísniť podmienky, za ktorých Pôdohospodárska platobná agentúra podľa § 7 ods. 4 zákona o podpore môže poskytnúť žiadateľovi podporu na základe žiadostí v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka vrátane zálohových platieb.
Návrh zákona ustanovuje, že Pôdohospodárska platobná agentúra bude môcť poskytnúť podporu len za predpokladu, že žiadateľ uhrádza nájomné a spĺňa ďalšie podmienky (napr. preukázanie vlastníckeho alebo iného užívacieho vzťahu k pôde), ktoré právne akty Európskej únie a slovenské právne predpisy od neho požadujú.
V tejto súvislosti sa v poznámke pod čiarou k novozavedenému odkazu 27d zámerne demonštratívnym spôsobom uvádza týmto návrhom zákona novelizovaný § 14 ods. 3 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov, ako aj nariadenia vlády SR č. 342/2014 Z.z., nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. a nariadenia vlády SR č. 75/2015 Z. z.
V uvedených nariadeniach vlády SR je v nadväznosti na návrh zákona nevyhnutné ustanoviť obligatórne preukazovanie vlastníckeho, nájomného alebo iného vzťahu žiadateľa k pôde pri každej žiadosti o platbu (bez požiadania zo strany Pôdohospodárskej platobnej agentúry).
K bodu 4
V prechodnom ustanovení sa kvôli dodržaniu princípu právnej istoty uvádza, že konania začaté pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa dokončia podľa doterajších právnych predpisov.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakačnej lehoty, a to od 1. januára 2017 s výnimkou nového § 22 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov, ktorý nadobúda účinnosť 1. Marca 2016 z dôvodu, aby sa vytvorila dostatočná šesťmesačná lehota pre vládu SR na novelizáciu príslušných nariadení vlády SR súvisiacich s predmetom úpravy tohto zákona.
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 38 44 (poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo) a článkoch 107 109 (pravidlá hospodárskej súťaže pomoc poskytovaná štátmi) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v delegovanom nariadení Komisie (EÚ) č. 640/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 vzhľadom na integrovaný administratívny a kontrolný systém, podmienky zamietnutia alebo odňatia platieb a administratívne sankcie uplatniteľné na priame platby, podporné nariadenia na rozvoj vidieka a krížové plnenie (Ú. v. L 181, 20.6.2014, s. 48) – osobitne článok 7 tohto nariadenia – identifikácia a registrácia platobných nárokov,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) na základe predloženého návrhu zákona nevyplýva pre Slovenskú republiku povinnosť transponovať sekundárne právo Európskej únie, keďže nariadenie uvedené v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti je priamo aplikovateľné, a preto ani nemožno uviesť lehotu na transpozíciu (nariadenie nadobudlo účinnosť siedmym dňom po jeho uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie),
b) v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c) delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 640/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 vzhľadom na integrovaný administratívny a kontrolný systém, podmienky zamietnutia alebo odňatia platieb a administratívne sankcie uplatniteľné na priame platby, podporné nariadenia na rozvoj vidieka a krížové plnenie (Ú. v. L 181, 20.6.2014, s. 48), konkrétne článok 7 ods. 1 písm. a) a e) tohto nariadenia, požadujú vytvorenie elektronického registra na úrovni každého členského štátu Európskej únie, ktorý by dokázal efektívne vysledovať platobné nároky, a to aj pokiaľ ide o prvky tohto systému ako vlastník (držiteľ) alebo nájom (pôvod).
7
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
- úplne, keďže integrovaný administratívny a kontrolný systém bol v Slovenskej republike zavedený a spravuje ho Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, pričom evidencia vedená podľa § 14 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov napomáha rovnako ako tento návrh zákona tomu, aby informácie a údaje v tomto systéme, najmä pokiaľ ide o prvky, ako vlastník a nájom (nájomca) boli aktuálne, presné a pravdivé.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
8
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude znamenať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, konkrétne na vlastníkov poľnohospodárskej pôdy, ktorý ju prenajímajú subjektom na základe nájomnej zmluvy, osobitne v tých prípadoch, ak nájomcovia zároveň žiadateľmi o poskytnutie podpory v oblasti poľnohospodárstva a rozvoja vidieka prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry, keďže jeho prijatím sa zavedie obligatórna povinnosť zo strany týchto nájomcov poskytovať uvedenej agentúre údaje a informácie požadované právnymi predpismi, bez splnenia ktorej nebude možné takúto podporu získať. Vzhľadom na skutočnosť, že sa nevedie štatistika o tom, aký počet nájomcov nemá usporiadané nájomné vzťahy s vlastníkmi dotknutých pozemkov (poľnohospodárskej pôdy), nie je možné presne vyčísliť pozitívne dopady v tomto smere.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.