2
Podmienené záväzky V zmysle článku 9 ods. 4 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti návrh rozpočtu verejnej správy obsahuje aj informácie o podmienených záväzkoch.
Podmienené záväzky sú definované v legislatíve1 ako iné pasíva účtovnej jednotky, ktorá ich vykazuje v poznámkach ako súčasti individuálnej účtovnej závierky. Nejde teda o záväzok, ktorý je vykázaný na súvahových položkách pasív, pretože nie je splnená podmienka na ich zaúčtovanie - výška záväzku sa nedá spoľahlivo oceniť, obdobie, ku ktorému sa povinnosť viaže nie je určené a úbytok ekonomických úžitkov v budúcnosti nie je istý.
Ako iné pasíva sa vykazuje:
1.možná povinnosť, ktorá vznikla ako dôsledok minulej udalosti, a ktorej existencia závisí od toho, či nastane alebo nenastane jedna alebo viac neistých udalostí v budúcnosti, ktorých vznik nezávisí od účtovnej jednotky, alebo 2.povinnosť, ktorá vznikla ako dôsledok minulej udalosti, ale ktorá sa nevykazuje v súvahe, pretože nie je pravdepodobné, že na splnenie tejto povinnosti bude potrebný úbytok ekonomických úžitkov, alebo výška tejto povinnosti sa nedá spoľahlivo oceniť.
Vzhľadom na uvedené sa ako podmienené záväzky vykazujú napríklad poskytnuté záruky, hroziace záväzky z prebiehajúcich právnych sporov, budúce záväzky zo všeobecne platných právnych predpisov a podobne. Medziročne došlo k zvýšeniu podmienených záväzkov celkovo o 1 350 460 tis. eur. Zvýšenie podmienených záväzkov bolo spôsobené najmä zaznamenaním podmienených záväzkov u obchodnej spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel, a.s., ktorej akcie boli prevedené z Fondu národného majetku do správy Ministerstva hospodárstva SR a vykazuje sa v rámci podnikov štátnej správy.
Na zníženie podmienených záväzkov malo vplyv najmä ukončenie niektorých medzinárodných arbitráží a právnych sporov SR.
K 31. decembru 2014 boli vyčíslené podmienené záväzky podľa jednotlivých subjektov nasledovne:
Tab. 1 (v tis. eur)
Ústredná správa a podniky štátnej správy
Vyššie územné celky a ich rozpočtové a príspevkové organizácie a podniky územnej samosprávy
Obce a ich rozpočtové a príspevkové organizácie a podniky územnej samosprávy
Zdroj: MF SR
Poznámka: Údaje k 31.12.2013 boli revidované na základe údajov z poznámok účtovných závierok subjektov za rok 2014.
1 Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
3
Tab. 2 (v tis. eur)Európsky mechanizmus pre stabilitu (EMS)
Európsky nástroj finančnej stability (EFSF)
Arbitráž s akcionármi EuroGas Inc. a Belmont Resources Inc.
Arbitráž s akcionármi ZP Union
Arbitráž s akcionármi bývalej ZP Apollo
Arbitráž s akcionármi U.S. Steel Košice
Kancelária národnej rady SR
Existujúce a hroziace súdne spory
Fond národného majetku SR
Ručenie vyplývajúce z § 15 ods.4 zákona č. 92/1991 Zb.
Nevyrovnané reštitučné nároky
Záväzky z poskytnutých záruk a ostatné pasíva
Slovenský plynárenský priemysel, a.s.
Devízové termínované obchody a finančné deriváty
Zdroj: MF SR, FNM SR, SPF, NR SR, EXIM Banka SR
V rámci verejnej správy vykazuje najvyššie podmienené záväzky Ministerstvo financií SR z poskytnutých záruk EFSF a upísanej kapitálovej účasti splatnej na vyzvanie v EMS. Ďalej ide o medzinárodné investičné arbitráže, ktoré vznikajú domnelým porušením bilaterálnych investičných dohôd uzatváraných medzi suverénnymi štátmi na podporu a ochranu investícií. V priebehu roka 2014 došlo k ukončeniu týchto arbitráží:
•Arbitráž s akcionármi bývalej zdravotnej poisťovne Apollo bola ukončená jurisdikčným rozhodnutím arbitrážneho tribunálu zo 4.6.2014, ktorým bol zamietnutý celý žalovaný nárok z dôvodu nedostatku jurisdikcie tribunálu.
•Arbitráž s akcionármi U.S. Steel Košice, a.s. bola ukončená procedurálnym rozhodnutím arbitrážneho tribunálu zo 16.4.2014 na základe stiahnutia žaloby žalobcom. Výsledkom je, že SR nemusí platiť U.S. Steel Košice, a.s. žiadnu náhradu škody, a že strany sporu si samy znášajú svoje trovy konania.
4
Arbitrážne konania, ktoré neboli ukončené v roku 2014 a pokračujú aj v roku 2015•Arbitráž s EuroGas Inc. a Belmont Resources Inc. z dôvodu údajného protiprávneho odobratia povolenia na ťažbu mastenca. Arbitráž je vedená podľa bilaterálnej investičnej dohody medzi SR a USA a bilaterálnej investičnej dohody medzi SR a Kanadou.
•Arbitráž so spoločnosťou Achmea B.V. z dôvodu zákazu zisku zdravotných poisťovní v roku 2007. V tejto arbitráži, vedenej podľa bilaterálnej investičnej dohody medzi SR a Holandským kráľovstvom, bol v decembri 2012 vydaný rozsudok, ktorým arbitrážny tribunál nariadil SR zaplatiť žalobcovi odškodnenie vo výške cca 25 mil. eur plus úroky. V súčasnosti prebiehajú konania o zrušení tohto rozsudku ako aj jurisdikčného rozhodnutia v tomto spore na nemeckých súdoch, pred ktorými SR napadla tieto rozhodnutia.
V júni roku 2015 podali Slovenské elektrárne, a.s. žalobu proti Fondu národného majetku SR a proti Slovenskej republike zastúpenej Ministerstvom hospodárstva SR pred Medzinárodné rozhodcovské centrum vo Viedni na základe Zmluvy o odškodnení. V tomto prípade nejde o medzinárodnú investičnú, ale o medzinárodnú komerčnú arbitráž, v ktorej SR zastupuje Ministerstvo hospodárstva SR. Výška žalovanej sumy je 588 217 tis. eur plus úroky 9,05% p.a.
Kancelária národnej rady SR eviduje podmienené záväzky z existujúcich alebo hroziacich súdnych sporov, a to najmä zo žalôb o náhradu škody spôsobenú legislatívnou činnosťou NR SR (vrátane 3 súdnych sporov o zákaz zisku), antidiskriminačných žalôb sudcov a ostatné pasíva.
Fond národného majetku SR eviduje najväčší objem podmienených záväzkov z ručenia za splnenie záväzkov vyplývajúcich z privatizačných zmlúv. Ďalej sú to súdne spory súvisiace s privatizovaným majetkom (žaloba o náhradu škody, exekučné konanie, náhrada škody z odstúpenia od zmluvy a iné).
Exportno-importná banka Slovenska bola zaradená do sektora verejnej správy v roku 2014. Podmienené záväzky Exportno-importnej banky Slovenska tvoria najmä poskytnuté záruky v hodnote 174 806 tis. eur.
Z podnikov štátu vykazuje významnú sumu Slovenský plynárenský priemysel, a.s. z dôvodu obchodov s plynom a zabezpečovacími derivátmi. Akcie Slovenského plynárenského priemyslu, a.s. prešli v roku 2014 z FNM na Ministerstvo hospodárstva SR.